Logga in

Visa fullständig version : Den nya regeringens arbetsmarknadspolitik

thomast
2006-10-26, 21:13
En av de stora frågorna i årets valkampanj har varit jobben. Det har spekulerats hej vilt hur stor den faktiska arbetslösenheten egentligen är. Siffror mellan 4% upp till runt 20%, allt beroende på hur man betecknar en arbetslös. En sak är säker, högerkoalitionens löften om mer jobb var en del i deras vinnande taktik.

Den senaste tidens beslut om a-kassor har fått stora delar av det svenska folket att "rasa". Höjda akassor, sänkta skatter är något som i mångas ögon bara gynnar de rika och drabbar de fattiga. Det här inlägget riktar sig till stor denna del av befolkningen. Jag undrar följande:

Hur ställer ni er till alliansens politik?

Hur skulle ni vilja att man löser problemen (om ni nu anser att det är ett problem) med arbetslösheten? Vilka konkreta förslag har ni? Jag ser gärna att ni balanserar budgeten om ni vill sänka eller höja något, dock behöver ni inte börja nämna siffror.

Är ett "låglönejobb" ett bättre alternativ än att gå på bidrag motsvarande samma lön?

Alla är givetvis välkomna att svara och debattera i tråden. Undvik personangrepp och andra regelöverträdelser, tack.

High1ander
2006-10-28, 07:50
Arbetsmarknadspolitiken:
Det e ju ett faktum att "svenskar" inte kan gora rent toaletter eller baka pizzor. Det e ju mindre "skamligt" att stampla.

Nar jag har sommarlov sa far jag det fint forklarat att ams inte kommer forsoka fixa jobb at mig, for jag forsvinner fran arbetsloshetsstatistiken sa fort jag borjar plugga i hosten igen.

Mandus
2006-10-28, 10:35
Är ett "låglönejobb" ett bättre alternativ än att gå på bidrag motsvarande samma lön?

Bara det faktum att en sådan fråga ställs visar var problemet kommer ifrån.

*screwy*

Scratch89
2006-10-28, 13:01
Jag tycker att det är ett steg i rätt riktning. Att sedan folk nedvärderar arbeten som behövs (städare och annat som folk brukar klassa som lågstatusjobb) är helt befängt, och folk borde börja tycka annorlunda. Jag skulle ju hellre arbeta med något jag inte blivit utbildad till, än att bli beroende av systemet.

ugly_kid
2006-10-28, 13:40
jag går själv på a-kassa, men jag tycker det är ett bra förslag med sänkt a-kassa.
Och sen tycker jag även att för att man ska få ut sin a-kassa så ska man jobba för det, inte nåt heltidsjobb eller så men att man hjälper till i samhället med att plocka skräp på gator och torg eller hjälpa till att gå ut med gamlingar på hem och liknande.

Baha
2006-10-28, 13:41
politiker skapar inte jobb, det gör företag, ibland glöms det bort tycker jag.

Vinter
2006-10-28, 14:15
politiker skapar inte jobb, det gör företag, ibland glöms det bort tycker jag.

Det säger väll egentligen ganska mycket att folk inte tänker på det :D

aliquis
2006-10-28, 14:20
Är ett "låglönejobb" ett bättre alternativ än att gå på bidrag motsvarande samma lön?Nej, varför skall man jobba för 6500kr/mån eller liknande? Naturligtvis skall lönen för ett låglönejobb vara mer än vad man kan plocka ut i bidrag annars finns det ju ingen direkt vits med det. Problemet är väl bara att a-kassan ger så mycket pengar att folk känner att de inte vill byta ner sig.

Cilia
2006-10-28, 15:19
För det första ska man ha klart för sig att det är precis den politik dom gick till val på. Så dom genomför bara det som är majoritetens vilja.

När jag läser s skuggbudget så låter den så bra och den är fullt ut finaniserad etc etc. Det som oroa mig är dock alla rapporter som är framskrivna dom senaste åren och flera av dom av den gamla regeringens utredare och alla dom fastställer en och samma sak. Vi har inte råd i framtiden att ha samma välfärdssystem som vi har idag i så fall så kommer skattetrycket vara 100 %. Det förstår alla att det inte fungerar. Inte minst socialdemokraterna är medvetna om det här. Dom vet att vi måste montera ner delar av vår välfärd. Dock så ser dom att såsom ekonomin ser ut just nu så har vi råd att införa nya reformer. Men det jag undrar över är hur ansvarigt det är då vi alla ser vilken enorm besvikelse och förtvivlan det medför.

Det vi skulle behöva är en seriös debatt om vad det är samhället absolut måste stå för och vilken som det minsta utbudet som måste finnas för att vi fortfarande ska ha en fungerande välfördsstat. Därifrån kan vi sen diskutera vad som ska vara grädden på moset.

När jag jobbade nära med äldreomsorgsfrågor så var jag på ett seminarium där ett bank- och försäkringsföretag hade gjort en undersökning om nivån på äldreomsorgen idag. De största "bisterna" dom kommit fram till att dom äldre kände var att dom kände sig ensamma och inte fill tillräckligt med tid för samvaro, promenader etc. Det angav man som en kritik mot kommunernas äldreomsorg. Det dom glömde var att det inte ligger som grund för biståndsbedömning. Ska det införas innebär det en betydligt högre nivå och kostnad än vad dagens äldreomsorg ligger på.

Frågan jag ställde mig var då om det är kommunens ansvar att stå för det sociala umgänget för invånarna bara för att dom är äldre? Dom anhöriga har så mycket annat så dom inte hinner med sina äldre men innebär det att samhället ska ta över det ansvaret? Tycker vi det så ska vi också veta vad kostnaden är för detta. Det är nämligen väldigt lätt att tycka att mycket är ett offentligt ansvar men när man sätter kostnader på det så få det ett annat perspektiv.

Samma sak gäller äldreboende. Bara för att jag är gammal och börjar känna mig otrygg ska då samhället ta över ansvaret för boendet? Så kanske det är men vad är pengen för det?

Gandalf
2006-10-28, 15:38
Borgarna har ingen arbetsmarknadspolitik, men ingen som röstade på borgarna ska komma och säga att dom är överraskade för borgarna gör ju precis som dom före valet sa att dom skulle göra.
Ganska kul att vissa kommer att få mindre i A-Kassa än vad socialbidraget är så nästa steg för borgarna måste ju bli att dom måste sänka socialbidraget för annars så "vill ju lata arbetare" hellre leva på socialbidrag än att ta ett jobb:)
Det ska bli kul att se om arbetslösheten vid nästa val är lägre eller högre än inför detta valet, jag tror ju att arbetslösheten kommer att vara mycket högre inför nästa val och vad tror ni leder borgarnas politik till fler jobb eller bara till fler fattiga människor utan arbete?

Dumleman
2006-10-28, 15:41
Jag tycker att det är ett steg i rätt riktning. Att sedan folk nedvärderar arbeten som behövs (städare och annat som folk brukar klassa som lågstatusjobb) är helt befängt, och folk borde börja tycka annorlunda. Jag skulle ju hellre arbeta med något jag inte blivit utbildad till, än att bli beroende av systemet.
Med nervärdera antar jag att du tycker att lokalvårdare har för låg lön eftersom det är med lön man värderar arbeten, vilken lön vill du att de ska ha och hur ska det finansieras? Höja skatten?

PowPow
2006-10-28, 16:19
Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig än. Än så länge har det inte presenterats några gigantiska planer på förändring, men det är nästan 4 år kvar, så vi får väl se.

Det vore väl inte helt otippat att de kommer koncentrera sig på att skära ner mer på utgifterna inom det sociala skyddsnätet. Jag har i alla fall en bild av att det finns en stark övertygelse i Sverige om att vårt system och sättet vi sköter arbetsmarknadspolitiska åtgärder (såväl aktiva som passiva) skulle vara oerhört kostsamt, i jämförelse med andra länder. Vilket är tokfel - snarare är fallet det motsatta, speciellt om man tittat i jämförelse med finland och danmark, som på många vis har liknande välfärdssamhälle. Eller åtminstonde har det varit såfram till år 2000. Har inte sett några siffror efter det.

Gällande: "Höjda akassor, sänkta skatter är något som i mångas ögon bara gynnar de rika och drabbar de fattiga."

Det är väl knappast någon nyhet att sänkta skatter påfrestar välfärdssamhället och gynnar höginkomsttagare. Resten kan man räkna ut själv. Bättre skola, bättre vägar, fler poliser, bättre sjukvård, högre studiebidrag och lägre skatt; en ekvation bara en moderat får ihop (förutsatt att man inte omorganiserar hela systemet).