Visa fullständig version : En fundering..
Kanske låter helt knäpp nu men jag måste få veta. Hah.
Om vi säger att jag har ett kcal behov på tex. 1700 (med aktivitetsfaktorn 1.4, harris & Benedict ekvationen) och tränar för/bort 300 kcal.. blir mitt kcalbehov 2000 den dagen då? Jag menar .. ska man inte välja 1.2 och sen tillägga det man tränar? ;o
King Grub
2006-10-26, 20:52
Aktivitetsfaktor betyder just att alla aktiviteter skall räknas med. Träningen också. Ju mer aktiv, desto högre aktivtetsfaktor. Du skall ha träningen med i den siffran.
Okej. Vilken aktivetetsfaktor passar en som går i skolan (=stilla sittande), går till & från skolan (ungefär en halvtimma fram och tillbaka) och är normalt aktiv hemma + 1h powerwalk varje dag? Och vilken ska man ta om man softar en hel dag?
Dessutom kan man inte bara räkna med 1.2 sen lägga till det man tränar bort?
Prova, märker du att du går ner för fort är det ju bara att äta mer?
Jag tyckte det också var lite luddigt precis det du skrev. Jag prövade att dels räkna ut grundbehovet (aktivitetsnivå x 1,0) och sedan plussa på vad jag gjorde den dagen. Kunde vara allt från gym 1½h (200kcal) till promenad till stan och shopping och sen promenad tillbaka (750kcal). Och så formade jag mitt kaloriintag efter det här.
Prövade även att bara välja en siffra men då kändes att man antingen överdrev eller underdrev vilket inte är så bra om man vill vara "exakt". Trots detta är det bästa du kan göra är att väga dig innan frukost (efter toan förstås :D) och göra det varje morgon och lägga upp diagram och statistik så du ser hur mycket du går ner eller upp osv.
Annars så kan du ju göra som LadyG redan rekommenderade, att gå på magkänsla ;)
Om du vill veta ungefär ditt Kcal-behov så gå in på www.caloriersperhour.com och skriv in det du gör under en dag. då får du ut ungefärligt ditt Kcalbehov.
Det är nog bra att göra så om man är osäker på vilken akivitetsfaktor man har.
Jag räknade ut på caloriesperhour och det blev ungefär som när jag tog * 1.2 aktivitetsfaktorn sen plusade på det jag tränade :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.