handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag äta

ribby_girl
2006-10-26, 19:03
Har skrivit in mig på gym och sånt där och allt har börjat funka lite smått, har lagt upp ett tränings schema som går ut över 2veckor, där jag vilar varannan dag, sen så kör jag blandat med olika gym pass, styrka, spinnging, löpning, ute löpning, simning, body Balance,
har inte testat detta ännu men tänkte börja nästa vecka.
men så vill jag ju även att maten ska fungera

Så här äter jag nu
6.00Morgon - grovt bröd, med skinka, korv, skinkost på (även smör) plus någon frukt
9.30frukost - fil med havregryn, gärna med någon frukt i
12.00 lunch - nudlar (jag vet att de inte är någe br, men det är de ända jag hinner göra i ordning
Sen brukar jag äta frukt härimellan
17.00 mat igen brukar bli pasta, kötbullar, ris, korv, hemma hamburgare,
20.00-22.00 väldigt olika brukar ja äta någon macka, eller fil och flingor

Förstår att jag behöver ändra mina matvanor, men jag vet inte till vad
Om jag inte äter något på morgonen blir jag hungrig innan frukost på jobbet och äter jag inget då så blir jag hungrig till lunch.
Skulle kunna äta ute på lunchen men de blir dyrt.
eller om man kanske ska ta och köka några mackor på lunchen eller något sådant och sedan äta någon rejält när man kommer hem från jobbet vid 17-18-19 tiden så kanske man inte ska äta på kvällen
ja jag vet inte

det bästa vore om man kunde slurka i sig någon dryck eller så på morgonen och ta lite frukter på frukosten och sen käka lite mackor eller nåt på lunchen och sen trejält när mqan kommer hem från jobbet eller nåt sånt
jag vet inte så behöver hjälp med detta

Vinter
2006-10-26, 19:25
Har jag ont om tid under luchen gör jag en matlåda dagen innan som jag kör i micron. Det kanske kan vara ett tips. Det kan inte vara bra att jobba med så lite energi.

King Grub
2006-10-26, 19:37
Du äter faktiskt inte speciellt dåligt alls. Det där tränar du bra på, om du fixar till lunchen (mackförslaget är bra, grovbröd mer proteinrikt pålägg, mjölk/fil/yoghurt och frukt, t ex). Har du tillgång till mikro på jobbet är något liknande frukosten utmärkt. Eller en pasta/ris-sallad med tonfisk/skinka och grönsaker. Det finns massor.

Grönsaker behöver du äta.

Att man inte skall äta på kvällen är en myt.

ribby_girl
2006-10-27, 06:40
OKi jag äter hemma, har tillånng till micro på jobbet mewn vill inte äta där på luncehn, äter heller inte micro mat, alltså mat som stått en dag och ställer in i micron, jag tycker bara det är så äckligt.
det går inte att komma iffrån, ja grönsaker äter jag ganska dåligt faktiskt, äter lite morötter varje dag också

ribby_girl
2006-11-05, 18:57
Ingen som har mer förslag
Skall man ändra något de dagar man tränar, jag kommer att träna varannan dag.
Det blir varation mellan, simning, spining, löpning på olika band, löpning ute om vädret är ok, styrke träning hemma, styrka på gymmet, rodd maskin med mera.
Jag är 163cm och väger runt 60kg.
Vill bygga en lite finare mage och bättre hållning, försöka få bort lite överflödigt inte för att jag är fet eller så men är man kvinna i sina bästa år så..... Haha,

Skulle de funka med de här schemat.
06.00-06.30 grov Macka, med typ korv, skinka, ost, skinkost eller liknande på. Någon frukt

12.00 lunch - nudlar, kanske macka igen, plus någon frukt och grönsaker. (en liten sallad som man gör i ordning dagen innan).

17.00-19.00 (beroende på hur jag jobbar, vad jag har för ärenden in till stan och när ja ska vara på gymmet)
Pasta, kötbullar, ris, korv, hemma hamburgare,
(den här är väldigt svår att få i sig, vet att jag måste ha något vettigt i mig under dagen, men oftast blir det något annat som slinker ner här. ibland blir de till och med en pizza, har försökt att röjja ut allt onyttigt i skåpen som chip och godis, men nu har farmor vart här med massa bullar och kakor, och min faster är kock och lämnade några pajer, så nu har jag frysen och skafferiet fullt i sånt.).
Ibland händer det att ja inte är hungrig här, dock har ja ju inte börjat med min träning ännu, tänkte göra det i morgon då blir jag kanske hungirg här.

20.00-22.00 Är jag hungrig försöker jag stoppa i mig någon frukt eller macka här'

Jag undrar om man kanske skulle kunna varva lunchen klockan 12 med nudlar, pasta, köttbular och sånt, typnån dag blir de nudlar en annan dag pasta med köttbullar
eller blir de för lite om man inte äter en riktigt måltid på hela dagen, om de inte är för liten tänkte jag att man kanske kökar en lite större sallad när ja kommer hem från jobbet runt 17-19 tiden

fast de kanske inte heller är så bra
Kanske borde bli en sån där som räknar alla kcal med mera, det där fattar jag inte ett jota av.
förstår inte hur man ska veta vad allt innehåller heller.

Vad som bör sägas är att jag bör äta kött, var vegetarian ett tag och blev ganska sjuk, så det är därför jag oroar mig för att ja kanske äter för ilte kött.

ja ge mig gärna förslag på hur ja ska lägga upp mitt kost schema för det här känns inte lätt.

Finns det kanske något annat man kan ta istället för något av målen.

regus
2006-11-05, 22:42
Nudlar är inte ett värst speciellt bra val, Du kan ju göra ordning en matig macka, ex kyckling & guacamole/keso skink-baguette. Att man inte ska äta på kvällen är strunt, äter du som du säger ordentligt kl 17-19 går det alldeles utmärkt att äta på kvällen. annars tycker jag dina kostvanor ser helt okej ut som dom är.

Har du läst King Grub's deffguide föresten?

regus
2006-11-05, 22:45
fast de kanske inte heller är så bra
Kanske borde bli en sån där som räknar alla kcal med mera, det där fattar jag inte ett jota av.

Det behöver du inte, ät bra mat, går du inte ner (om det är det du vill) ät mindre eller förbruka mer. ex skär ner portionerna en aning eller rör på dig mer.

Det är inte raketforskning precis :)

skynda långsamt

ribby_girl
2006-11-07, 10:20
Ja vill inte gå ner, utan typ bygga mer på kroppen, muskler och typ lite bräde mage, har en liten kulmage nu tycker jag, dock kan de väl bero på hur jag är byggd men de borde gå att få lite plattare tycker jag.
Vill även få lite fastare bröst men de vette 17 om de går genom träning.

Skulle jag kunna käka så här

06.00-06.30 grov Macka, med typ korv, skinka, ost, skinkost eller liknande på. Någon frukt

12.00 lunch - tar och käkar någon slags macka här istället, en lite större sallad eller nåt sånt

17.00-19.00
Den här är den jobbigast men måste man verkligen laga någon riktig mat här, finns det något annat man skulle kunna göra här
Skulle man kunna äta nån typ snabbmats aktigt, eller typ mackor här med ? I alla fall på vardagarna

20.00-22.00 och här då om ja är hungrig att ja stoppar i mig lite frukt eller nån macka.

nutz
2006-11-08, 00:16
Ja, visst, det funkar väl. Frågan kvarstår dock huruvida du vill leva på mackor resten av livet?

Köp en matlagningsbok.

ribby_girl
2006-11-09, 19:31
Hehe om de ändå vore så lätt, men det är inte det som är problemet, tyvärr.

Max
2006-11-09, 20:54
Bröd (fullkorn) är en lika bra kolhydratskälla som t.ex. ris, pasta eller potatis. Men variation är viktigt, försök koka potatis ibland åtminstonde.