Visa fullständig version : Fråga om bänkpress
Stanislaw
2006-10-26, 15:50
Hej, har en till fråga angående bänkpress. Många säger att armbågarna ska vara nittio grader ut från kroppen, alltså armbågarna i höjd med axeln. Stämmer detta? I så fall gör jag fel, för om jag har armbågarna så har jag stången på halsen nästan!
Finns det för övrigt nåt bra schema för SL med några komplementsövningar?
Mvh Stanislav
Nitrometan
2006-10-26, 15:52
Hej, har en till fråga angående bänkpress. Många säger att armbågarna ska vara nittio grader ut från kroppen, alltså armbågarna i höjd med axeln. Stämmer detta?
Inte om du ska lyfta så mycket vikt som möjligt.
Nitrometan
2006-10-26, 15:53
Finns det för övrigt nåt bra schema för SL med några komplementsövningar?
Mvh Stanislav
Kolla in den här tråden: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75392
Stanislaw
2006-10-26, 17:11
Inte om du ska lyfta så mycket vikt som möjligt.
Tack. Man växer även om man inte har armbågarna så då?
Nitrometan
2006-10-26, 18:46
Tack. Man växer även om man inte har armbågarna så då?
Växer? Det här är SL-delen av forumet. Här vill vi lyfta mycket!
Du får bestämma vad du vill åstadkomma.
Men, ja, om du blir starkare så blir du också större. Fundera på det själv - om en snubbe klarar en trea på 100 kg nu och sen tränar han på och ett stort antal månader senare klarar han en trea på 150 - borde han inte ha vuxit sig lite större då?
Stanislaw
2006-10-26, 18:48
Växer? Det här är SL-delen av forumet. Här vill vi lyfta mycket!
Du får bestämma vad du vill åstadkomma.
Men, ja, om du blir starkare så blir du också större. Fundera på det själv - om en snubbe klarar en trea på 100 kg nu och sen tränar han på och ett stort antal månader senare klarar han en trea på 150 - borde han inte ha vuxit sig lite större då?
Jojo, klat man växer på SL, det fick jag bekräftat i en annan tråd att man växer BRA. Menade bara att man kan göra det även om man kör bänkpress utan att ha armbågarna i höjd med axlarna, som känns lite otäckt! Men kan man det så är det bra.
Nitrometan
2006-10-26, 18:53
Om du bänkar som en speedwayförare (även kallat byggarbänk) så utsätter du axlarna för onödigt stor skaderisk. Men det aktiverar antagligen pectoralis bättre än en SL-bänk. Fast en korrekt SL-bänk involverar en störremängd av överkroppens muskler och flyttar mer vikt.
Stanislaw
2006-10-26, 18:55
Om du bänkar som en speedwayförare (även kallat byggarbänk) så utsätter du axlarna för onödigt stor skaderisk. Men det aktiverar antagligen pectoralis bättre än en SL-bänk. Fast en korrekt SL-bänk involverar en störremängd av överkroppens muskler och flyttar mer vikt.
Jo precis! Axlarna kan man ju träna på annat sätt. Och vad då? Man kan ju alltid lägga in hantelpress, lutbänk eller snedbänk för maximal aktivering av pectoralis med?
Nitrometan
2006-10-26, 19:00
Framsida axlar får tillräckligt med stryk om man kör mycket pressövningar.
Har du kollat i tråden jag tipsade om högt upp i denna tråd?
Stanislaw
2006-10-26, 19:45
Framsida axlar får tillräckligt med stryk om man kör mycket pressövningar.
Har du kollat i tråden jag tipsade om högt upp i denna tråd?
Japp har kollat. Och ja du har rätt. Jag tänkte mycket på baksida axlar och kappmusklerna, de är bra att träna med.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.