handdator

Visa fullständig version : Inte volym av styrkelyft?

Stanislaw
2006-10-25, 21:59
Hej, jag undrar om man kan få volym genom att köra styrkelyft, alltså köra 1-5 repetioner. För jag vill bli stark. Men till mina två frågor:

1. Kommer jag att kunna bygga volym på detta?

2. Kan jag bli mindre om jag kör på detta viset eftersom jag har kört med högre repsantal förr? Kan massan krympa?

tp_88
2006-10-25, 22:07
Ja, du kan bygga muskler med SL och nej, du kommer inte krympa (om du inte övertränar å det grövsta, slutar äta, eller nåt)

Däremot finns det bättre sätt att bygga massa på, såklart.

Stanislaw
2006-10-25, 23:38
Ja, du kan bygga muskler med SL och nej, du kommer inte krympa (om du inte övertränar å det grövsta, slutar äta, eller nåt)

Däremot finns det bättre sätt att bygga massa på, såklart.

Okej tack. På träningsforumet på flashback, påstår det att det INTE går att bygga muskler ALLS på SL. Jag kör givetvis fler reps på biceps och så. Och de påstår också att om man har byggt upp en muskelmassa så kan man inte behålla den genom att man kör SL. Falskt alltså?

KRILLE!
2006-10-25, 23:53
Okej tack. På träningsforumet på flashback, påstår det att det INTE går att bygga muskler ALLS på SL. Jag kör givetvis fler reps på biceps och så. Och de påstår också att om man har byggt upp en muskelmassa så kan man inte behålla den genom att man kör SL. Falskt alltså?

ganska så mycket falskt ja..

Stanislaw
2006-10-26, 00:04
ganska så mycket falskt ja..

Bra, då ska jag fan fortsätta köra lågreppare :)

Diamond
2006-10-26, 00:13
Jag bytte från bodybuilding till styrkelyft.

Man tappar inte volym utan ökar i början *flex*
det enda som skiljer är formen, den är bättre nu lustigt nog :laugh:

Jense
2006-10-26, 04:36
kolla in här . glenn ross som är styrkelyftande strongman är dwarfar yates utan problem:

http://www.propeptide.com/gif/andy-bolton-03.jpg

Timme
2006-10-26, 09:29
kolla in här . glenn ross som är styrkelyftande strongman är dwarfar yates utan problem:

http://www.propeptide.com/gif/andy-bolton-03.jpg

Fast han är ju sammtidigt fet som stryk :)

Men visst tusan blir man grov och muskulös som stryk av SL träning!

Musklerna växer som bara den på mig nu när jag kör SL :)

Timme
2006-10-26, 09:31
Själv så tror jag att runt 3-5 reps med många set och ritkgit tung vikt bygger bättre än 5-12 reps med lättare vikt. Än en gåång, detta är vad jag tror. Jag säger inte att det ÄR så.

Kör SL träning du och kör riktigt tungt så ska du se att du komemr att växa ordentligt! Så länge du äter tillräckligt mycket dvs.

DavidN
2006-10-26, 09:38
Klart du bygger muskler med SL-träning. Inte som proper BB-träning, men still.
Du kan ju säkert själv komma fram till att du vill ligga i en så låg viktklass som möjligt som SLare. Detta till, en given gräns (se bild ovan) där det slutar löna sig att försöka att inte vara smällfet :B

DavidN
2006-10-26, 09:39
Timme har gjort några av de bästa framstegen jag sett :)
Du får en kappsäck med glory från mig mon ;)

Stanislaw
2006-10-26, 10:21
Tack för alla uppmuntrande svar grabbar. Om jag får lite fett samtidigt på kroppen ger jag fan i. Jag vill bli STARK. Men liksom samtidigt få volym, ingen slimmad "snygg" volym. Men dessa svar har jag fått på mina två frågor: "Styrkelyftare varierar för maximaltillväxt. Du kommer inte långt med 1-4 reps"

"Nej de är tjocka, och det behöver man ingen träning för att uppnå." SL-are.

"Kanske dags att lära sig att dom flesta styrkelyftare använder sig av FUSK sk tillväxthormoner."

"Är ej helt säker här heller så borde inte göra något uttalande alls egentligen, men jag har svårt att se hur du ska kunna underhålla och stimulera redan befintliga muskler med såpass låga repsantal. Möjligtvis om du håller dig uppåt 4-5 isf."

Alla tjafsar så mycket, jag VILL köra tungt styrkelyft och bli stark men inte gå ner i vikt heller. Och gärna bli LITE större. Väger ungefär 80-81 nu och är kortare än min vikt så att säga.

Finns det nåt bra program att köra efter? Ska man hamna på totalt 30 reps typ i bänk?

Tack igen. Vill växa och bli stark med!

Stanislaw
2006-10-26, 10:22
Jag bytte från bodybuilding till styrkelyft.

Man tappar inte volym utan ökar i början *flex*
det enda som skiljer är formen, den är bättre nu lustigt nog :laugh:

Okej, och du har inte alls gått ner i vikt trots få repsantal och utan att göra lyftvägen så jobbig som möjligt och köra den svåraste lyftvägen? :)

Timme
2006-10-26, 11:20
Timme har gjort några av de bästa framstegen jag sett :)
Du får en kappsäck med glory från mig mon ;)

Tack så mycket! Sådant blir man ruskigt glad av att höra. Jag behövde verkligen de värmande orden. Tusen tack!

HAr du följt min träning DavidN?

Timme
2006-10-26, 11:25
Tack för alla uppmuntrande svar grabbar. Om jag får lite fett samtidigt på kroppen ger jag fan i. Jag vill bli STARK. Men liksom samtidigt få volym, ingen slimmad "snygg" volym. Men dessa svar har jag fått på mina två frågor: "Styrkelyftare varierar för maximaltillväxt. Du kommer inte långt med 1-4 reps"

"Nej de är tjocka, och det behöver man ingen träning för att uppnå." SL-are.

"Kanske dags att lära sig att dom flesta styrkelyftare använder sig av FUSK sk tillväxthormoner."

"Är ej helt säker här heller så borde inte göra något uttalande alls egentligen, men jag har svårt att se hur du ska kunna underhålla och stimulera redan befintliga muskler med såpass låga repsantal. Möjligtvis om du håller dig uppåt 4-5 isf."

Det där var det mest korkade och dummaste kommentarerna jag någonsin hört!

Fy vilka idoter som tycks skriva på flashback. Jag rekomenderar dig att endast hänga här på kolo när det gäller styrketräning. Du behöver inte lämna flashback men bry dig inte om styrketräningsdelen där. De kan inte ett pisss.

"Kanske dags att lära sig att dom flesta styrkelyftare använder sig av FUSK sk tillväxthormoner"

Det här är helt ekelt inte sant. Möjligtvis inom cirkus förbunden där de inte har några dopingtester men inte inom ipf. Visst förekommer säkert sådant men i mycket mindre utsträckning. Ipf (internationl powerlifting federation) jobbar aktivt för att förhindra all from av doping och de som testas positivt blir genast avstängda. Hela ryssland och ukraina har blivit avstängda pga att de flesta av deras lyftare (om inte alla) dopat sig.

Timme
2006-10-26, 11:31

Alla tjafsar så mycket, jag VILL köra tungt styrkelyft och bli stark men inte gå ner i vikt heller. Och gärna bli LITE större. Väger ungefär 80-81 nu och är kortare än min vikt så att säga.

Finns det nåt bra program att köra efter? Ska man hamna på totalt 30 reps typ i bänk?

Tack igen. Vill växa och bli stark med!

Det är så att det är i stortsätt omöjligt att öka mycket i styrka utan att öka i muskelmassa. Om du klarar 3 reps på 100kg i marklyft när du börjar med din SL träning och sedan tränar mark under lång tid med tunga vikter och låga reps (1-5reps) och sedan tar 3 reps på 200 i marklyft så kommer du vara betydligt grövre och biffigare än vad du var innan.

Det där någon skrev där över om att alla SLare är feta är så otroligt mycket bullshit! Det är i stort sett endast de som tävlar 125 och 125+ viktklasserna som är tjocka.

Vad säges om denna unga styrkelyftare?
http://www.styrkeloft.org/vmlaget/andreas_h2.jpg

Grov som tusan och långt ifrån fet!

petersson
2006-10-26, 11:52
Jag tror (OBS TROR) det är vanligare med doping inom byggningen än inom lyftningen.

mystic[-_-]
2006-10-26, 11:58
Två av lyftarna på klubben har byggt upp en bra volym men det är pga byggarträningen de körde innan :) Resten ser ja starka ut

Timme
2006-10-26, 12:22
Jag tror (OBS TROR) det är vanligare med doping inom byggningen än inom lyftningen.

Tror även jag.... Det mesta tyder även på det.

Nitrometan
2006-10-26, 12:33
Klart man kan.

Det finns en gammal tråd här i SL-delen av forumet (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75970) om det.

Det var en bra diskussion, läs igenom den.

Jay-Z
2006-10-26, 12:44
Tror även jag.... Det mesta tyder även på det.

Vad är det mesta? *popcorn*

Diggler
2006-10-26, 14:13
Jag växer bättre när jag leker sl än när jag leker bodybuilding. Bäst tror jag är att leka något mellanting. Att träna för att bli maxstark, tror jag iofs fungerar sämre än att träna för att bli så stark som möjligt i tex 3-6reps. (för att bygga massa alltså). Blir man starkare blir man oftast också större.

Timme
2006-10-26, 14:23
Vad är det mesta? *popcorn*

En grej kan ju vara att det är dopingtester i varje mästerskap inom ipf och det är det inte inom kroppsbyggningen. :)

Timme
2006-10-26, 14:23
Jag växer bättre när jag leker sl än när jag leker bodybuilding. Bäst tror jag är att leka något mellanting. Att träna för att bli maxstark, tror jag iofs fungerar sämre än att träna för att bli så stark som möjligt i tex 3-6reps. (för att bygga massa alltså). Blir man starkare blir man oftast också större.

Wörd! +1+1+1+1+1+1+1

+5589!

Miiix
2006-10-26, 14:32
Här är två exempel som visar att SL-träning funkar bra för att bygga volym.

Fd EM-mästare i bänkpress som vinner BB-tävling

http://forum.body.se/showthread.php?t=8844

En annan SL-are som deffat ner sig:

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=699538

Timme
2006-10-26, 14:58
Bra där Miiix! Jag hade tänkt leta upp lite bilder på as grova deffade SLare men nu kom ju du med dem!

Jo, SL träning bygger övergrmyt med muskler!

SL ger både enorm styrkeökning och muskel ökning :)

Jay-Z
2006-10-26, 15:04
SL ger både enorm styrkeökning och muskelökning :)

Men vafan, du börjar låta skrämmande lik AST-propaganda. There is only one way. :D

Stanislaw
2006-10-26, 15:25
Det där var det mest korkade och dummaste kommentarerna jag någonsin hört!

Fy vilka idoter som tycks skriva på flashback. Jag rekomenderar dig att endast hänga här på kolo när det gäller styrketräning. Du behöver inte lämna flashback men bry dig inte om styrketräningsdelen där. De kan inte ett pisss.

"Kanske dags att lära sig att dom flesta styrkelyftare använder sig av FUSK sk tillväxthormoner"

Det här är helt ekelt inte sant. Möjligtvis inom cirkus förbunden där de inte har några dopingtester men inte inom ipf. Visst förekommer säkert sådant men i mycket mindre utsträckning. Ipf (internationl powerlifting federation) jobbar aktivt för att förhindra all from av doping och de som testas positivt blir genast avstängda. Hela ryssland och ukraina har blivit avstängda pga att de flesta av deras lyftare (om inte alla) dopat sig.

Tack Timme. Otroligt skönt att läsa vad du skriver! Många många tack. Du kan inte ana vad det här betyder för mig! Jag känner själv några lyftare och de är emot allt vad dopning heter.

Stanislaw
2006-10-26, 15:28
Det är så att det är i stortsätt omöjligt att öka mycket i styrka utan att öka i muskelmassa. Om du klarar 3 reps på 100kg i marklyft när du börjar med din SL träning och sedan tränar mark under lång tid med tunga vikter och låga reps (1-5reps) och sedan tar 3 reps på 200 i marklyft så kommer du vara betydligt grövre och biffigare än vad du var innan.

Det där någon skrev där över om att alla SLare är feta är så otroligt mycket bullshit! Det är i stort sett endast de som tävlar 125 och 125+ viktklasserna som är tjocka.

Vad säges om denna unga styrkelyftare?
http://www.styrkeloft.org/vmlaget/andreas_h2.jpg

Grov som tusan och långt ifrån fet!

Gott att höra! Nu jävlar ska jag bli stark!

Stanislaw
2006-10-26, 15:28
Men vafan, du börjar låta skrämmande lik AST-propaganda. There is only one way. :D

Vad menar du? bara ett sätt?

Timme
2006-10-26, 16:22
Vad menar du? bara ett sätt?

Han tycker att jag är lite insöad och tror bara att det endast finns ett sett att öka i muskelmasa på typ. På sätt och vis så har han lite rätt.

Eller rättare sagt, jag tycker att du Jay Z har rätt när du säger så. There is only one way. HTat way is heavy ass weights typ :)

Men sedan finns det givetvis olika program upplägg osv men det krävs tunga vikter för att kunna bygga mycket massa. Eller tycker du inte alls så Jay-Z?

Om det vore så så respekterar jag det helt klart. Vi kan inte alla tycka likadant :)

Timme
2006-10-26, 16:24

haha, du menar ordvalen va? :D

Jo, lite fjolligt lät det kanske. Nu vill jag fjäska lite Jay, din avatar är grymt het. Vill bara känna lite :)

Sedan så undrar jag om du tycker att mitt svar på din fråga om varför jag tror att det är mer doping i kroppsbyggning var godkänt?

Timme
2006-10-26, 16:26
Tack Timme. Otroligt skönt att läsa vad du skriver! Många många tack. Du kan inte ana vad det här betyder för mig! Jag känner själv några lyftare och de är emot allt vad dopning heter.

Det var jätte roligt att höra att du uppskattar det! Kämpa vidare med din SL träning och bli rejält stark! Du kommer -som du nog redan vid det här laget vet- bli riktigt stor också! om det är det du vill :)

stahlberg
2006-10-26, 16:55
Det är en smula märkligt att någon påstår att styrkelyftare fuskar i ett sådant sammanhang att man får för sig att de fuskar mer än bodybuilders. Man kunde nästan kosta på sig ett par sådana här : :laugh: :laugh: .

Som vi alla vet finns dopade styrkelyftare. Men IPF har förbjudit doping och arbetar emot den med de medel som finns. Det är därför som man utestängt Ryssland och Ukraina. Tack och lov har vi ett mycket stort antal SL-are (många av dem mycket grova) som är rena. Dopingen är nog betydligt mer utbredd i bodybuilding (även om det naturligtvis också finns många rena bodybuilders).

Jag kunde göra detta inlägg mycket längre. Men jag nöjer mig med att understöda Timme. Den s.k kunskapen i det forum som trådstaren kommer från är inte mycket värd. Den som hänger på ett sådant forum kan inte ha någon som helst nytta av det i sin styrketräning. Så är det i alla fall om de citat som räknats upp i denhär tråden är typiska för det forumet.

Som många redan sagt kan man bli både stark och grov av SL. Fett har man ingen nytta av i SL, utom i de tyngsta viktklasserna 125 och +125 kg. (Man har ingen nytta av att deffa heller, men man kan se "normalgrov" ut)

Timme
2006-10-26, 17:07
Det är gött av vi är övernes :)

Stanislaw
2006-10-26, 17:13
Jo, en sak till! Man ska tydligen ha olika sorter muskelfibrer, en del har mycket av en sort som aktiveras av många reps, och en del har mer av sådana fibrer som aktiveras av höga reps. Hoppas inte genetiken sätter stopp för mig att växa på SL? Annars har jag allt klart :)

Timme
2006-10-26, 17:35
Jo, en sak till! Man ska tydligen ha olika sorter muskelfibrer, en del har mycket av en sort som aktiveras av många reps, och en del har mer av sådana fibrer som aktiveras av höga reps. Hoppas inte genetiken sätter stopp för mig att växa på SL? Annars har jag allt klart :)

jag återkommer snart med en lite förklaring som är mycket lätt. Jag ska bara äta pannkakor. Förmodligen så har någon duktig redan svarat på frågan innan jag kommer tillbaka.

Jag kan säga redan nu att du inte kommer växa sämmre med SL jämfört med något annat.

stahlberg
2006-10-26, 17:35
Låt genetikerna fundera på genetiken. Man ska inte ställa upp fysiska gränser av psykologiska orsaker för sig själv.

Man kunde kanske säga att somliga "växer lättare". Men sköter du träningen och kosten så växer också du.

Doctor Snuggles
2006-10-26, 17:48

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skelettmuskel

Enkelt:
Finns två typer av muskelfibrer.
Snabba och långsamma.
Snabba muskelfibrer är de som aktiveras vid explosiva rörelser och maximala lyft (lågreps).
Långsamma är de som aktiveras vid högreps / uthållighetsträning.

Timme
2006-10-26, 17:51
Normalt sätt så består en muskel av två huvudsakliga muskelfibrer. typ I och typ II (här finns typ IIa och typ IIb). Fördelningen brukar vara 50& av typ I och 50% av typ II.

Typ II är de explosiva och starka muskelfibrerna som stimuleras av tung styrketräning (under 10 reps med tunga vikter skulle jag säga. Helst 1-5 men det är vad jag tycker) och det är även de som växer snabbast. Det är alltså typ II fibrer man är ute efter att stimulera när man vil bli stor och stark.

I styrkelyftsträning så stimulerar man bara i stort sett typ II och det är ju precis det man vill.

Muskelfibrer av typ I stimuleras vid uthållighetsträning som löpning tex. Dessa fibrer växer inte ett piss i stort. Kolla bara på marathon löparna tex.

Vissa människor har fler typ I fibrer än typ II och dessa har det svprare inom SL medans de har det lättare i uthållighets grenar.

Andra har fler typ II fibrer och de är som givna i SL och de växer även snabbast och bli msukulösast snabbast typ. Men sedan så spelar givetvis kost, träning, vila, psyke och hormoner in. Man ska aldrig sätta psykiska gränser. Då kan det gå dåligt.

Så svar på din fråga är att det bara är att träna hårt som stryk så blir du grov och stark, med SL träning!

Timme
2006-10-26, 17:52
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skelettmuskel

Enkelt:
Finns två typer av muskelfibrer.
Snabba och långsamma.
Snabba muskelfibrer är de som aktiveras vid explosiva rörelser och maximala lyft (lågreps).
Långsamma är de som aktiveras vid högreps / uthållighetsträning.

Bra och kortfattat :)

Stanislaw
2006-10-26, 17:54
Grabbar! Ni har förgyllt kvällen, tack för alla svar. Nu har jag det verkligen klart för mig. Ska bara sätta ihop ett bra pass och sedan sätta igång på allvar! Stort tack! Ska inte övertänka så mycket och inte bry mig om att man ska armbågarna i axelhöjd i bänk hela tiden och den och den vinkeln och bla bla. Men mycket bra!

mystic[-_-]
2006-10-26, 17:54
Bra där Miix två lysande exempel på rena atleter :laugh: :D

EDIT: Varför inte dra med Dave Tate också?

Timme
2006-10-26, 18:00
']Bra där Miix två lysande exempel på rena atleter :laugh: :D

EDIT: Varför inte dra med Dave Tate också?

Det är ingen hemlighet att de inte är rena.

kollebolle
2006-10-26, 18:10
STANISLAW: Antar att du lämnar flashbacks träningsforum nu? ;)

Timme
2006-10-26, 18:13

Det hoppas jag att han gör :D

Doctor Snuggles
Grabbar! Ni har förgyllt kvällen, tack för alla svar. Nu har jag det verkligen klart för mig. Ska bara sätta ihop ett bra pass och sedan sätta igång på allvar! Stort tack! Ska inte övertänka så mycket och inte bry mig om att man ska armbågarna i axelhöjd i bänk hela tiden och den och den vinkeln och bla bla. Men mycket bra!

Det är bra att analysera sin teknik om man vill lyfta så mycket som möjligt. Men läs/lyssna på dem som KAN ngt om ämnet.
Just när det gäller hålla armbågarna i rät linje med axlarna, så är det snarare ett sätt att aktivera bröstmusklerna mer, aka byggarbänk. Det anses dock allmänt att en sådan teknik försätter axlarna i en anatomisk öfördelaktig och rentutav skadlig position.
SL-bänk brukar i allmänhet vara:
brygga,
axlarna ihoptryckta bakåt/nedåt mot bänken,
lyftväg mot bröstvårtorna/nedre delen av bröstkorgen (och det kräver att armbågarna är lite framför axlarna).

Timme
Det är bra att analysera sin teknik om man vill lyfta så mycket som möjligt. Men läs/lyssna på dem som KAN ngt om ämnet.
Just när det gäller hålla armbågarna i rät linje med axlarna, så är det snarare ett sätt att aktivera bröstmusklerna mer, aka byggarbänk. Det anses dock allmänt att en sådan teknik försätter axlarna i en anatomisk öfördelaktig och rentutav skadlig position.
SL-bänk brukar i allmänhet vara:
brygga,
axlarna ihoptryckta bakåt/nedåt mot bänken,
lyftväg mot bröstvårtorna/nedre delen av bröstkorgen (och det kräver att armbågarna är lite framför axlarna).

Där har du en mycket bra förklaring på en mycket bra bänk. SL bänk är helt klart mer hälsosam för axlarna.

Timme
2006-10-26, 18:15

Vi är här för att hjälpa och försöka ge dig vettiga svar! Sedan så kan du hjälpa oss :)

Solidariskt och bra :D

mystic[-_-]
2006-10-26, 18:17
Håller fortfarande kvar vid att SL-träning som går ut på att bli så stark som möjligt med utrustning inte bygger bra *popcorn* Det förutsätter att man tränar rent.

Jay-Z
2006-10-26, 18:20
Det var främst din formulering som lät lite rolig, Timme. Lite AST-esque, som sagt. :)

Jag är ingen stor teoretiker och som praktiker har jag mycket kvar att bevisa innan jag kan säga att jag vet vad som bygger muskler.

Doctor Snuggles
2006-10-26, 18:21
']Håller fortfarande kvar vid att SL-träning som går ut på att bli så stark som möjligt med utrustning inte bygger bra *popcorn* Det förutsätter att man tränar rent.

Så mao om du äter ett energiöverskott när du tränar SL, så kommer du bara att bli fetare?
Exempel: Din bänk har gått upp från 100 till 150 kg och du har gått upp från 80 till 100 kg i vikt under tiden. Är det mestadels fett?

Timme
2006-10-26, 18:23
Det var främst din formulering som lät lite rolig, Timme. Lite AST-esque, som sagt. :)

Jag är ingen stor teoretiker och som praktiker har jag mycket kvar att bevisa innan jag kan säga att jag vet vad som bygger muskler.

Jag är ingen expert men jag anser faktiskt att jag har tillräckligt med praktiskt och teoretisk erfarenhet för att kunna uttala mig. Men helt så är det inte säkert att jag alltid har rätt. Förhoppningsvis så har jag så mycket som möjligt "rätt" :)

Jag bjussar på AST propagandan :D

Täna på!

Timme
2006-10-26, 18:24
Så mao om du äter ett energiöverskott när du tränar SL, så kommer du bara att bli fetare?
Exempel: Din bänk har gått upp från 100 till 150 kg och du har gått upp från 80 till 100 kg i vikt under tiden. Är det mestadels fett?

*popcorn*

Diggler
2006-10-26, 18:26
Folk med små muskler som ändå kan lyfta tunga vikter är väldigt ovanligt.

Timme
2006-10-26, 18:27
Folk med små muskler som ändå kan lyfta tunga vikter är väldigt ovanligt.

Finns i stort sett inte sådana. Du har helt rätt.

mystic[-_-]
2006-10-26, 18:28

Jag tror fortfarande på att det kommer byggas mer muskler med samma ökningar och byggarträning

DavidN
2006-10-26, 18:30
Tack så mycket! Sådant blir man ruskigt glad av att höra. Jag behövde verkligen de värmande orden. Tusen tack!

HAr du följt min träning DavidN?

Jag har inte förjt dig så noga men med din senaste avatar har jag ryggat till som fan och kikat efter.
Det är en förbannat jävla bra utveckling.

mystic[-_-]
2006-10-26, 18:30
Finns i stort sett inte sådana. Du har helt rätt.

Vart tränar du där det inte finns små personer som lyfter enorma vikter?

bubbe
2006-10-26, 18:33
']Jag tror fortfarande på att det kommer byggas mer muskler med samma ökningar och byggarträning

Det är nog så, annars skulle nog byggarna träna väldigt SL likt. Men bra bygger man även med SL inriktad träning, det viktigaste i träningen och resultaten är inte om man tränar 2-6 reps jmf mot 8-12 reps, utan att man verkligen tränar dedikerat under lång tid och sköter sina kringfaktorer. Att träna riktigt hårt (tungt) i massiva basövningar är något SL folk brukar vara riktiga hejare på, vilket kan vara en annan anledning till varför även dom lyckas bygga massa trots att det inte är primära målet.

mystic[-_-]
2006-10-26, 18:37
Det är nog så, annars skulle nog byggarna träna väldigt SL likt. Men bra bygger man även med SL inriktad träning, det viktigaste i träningen och resultaten är inte om man tränar 2-6 reps jmf mot 8-12 reps, utan att man verkligen tränar dedikerat under lång tid och sköter sina kringfaktorer. Att träna riktigt hårt (tungt) i massiva basövningar är något SL folk brukar vara riktiga hejare på, vilket kan vara en annan anledning till varför även dom lyckas bygga massa trots att det inte är primära målet.

Ja vi har en kille på klubben fd VM 2:a (körde UTAN tröja i bänken) i SL som blir starkare och starkare men inte större. Frågade han om det och han sa att han tränade som han alltid gjort och han fokuserade enbart på det han blev starkare av i tävlingsmomenten (inget annat som byggare sysslar med). "Jag kanske inte växer men jag når mina mål och blir starkare".
Hårt tränar han dock. Har sett en person som orkar hålla hans tempo och det är hans bror..

Tricklev
2006-10-26, 18:38
']Jag tror fortfarande på att det kommer byggas mer muskler med samma ökningar och byggarträning

Men däremot hade den styrkeökningen tagit längre stund.

Du bygger muskler snabbare med träning inriktad på att bygga muskler.
Du blir starkare snabbare med träning inriktad till att bygga styrka.

Men oavsett vilket av ovanstående du väljer så kommer styrkan/storleken komma ändå, det tar bara längre stund om det inte är primära målet.

Edit: Just det, du har nog väldigt rätt i att användandet av utrustning kan påverka en hel del också.

mystic[-_-]
2006-10-26, 18:40

Men oavsett vilket av ovanstående du väljer så kommer styrkan/storleken komma ändå, det tar bara längre stund om det inte är primära målet.

Edit: Just det, du har nog väldigt rätt i att användandet av utrustning kan påverka en hel del också.

Du dominerade precis tråden :thumbup:

Nitrometan
2006-10-26, 18:48
']Ja vi har en kille på klubben fd VM 2:a (körde UTAN tröja i bänken) i SL som blir starkare och starkare men inte större.
Pelle Berglund? Tycker att alltid har sett likadan ut...

mystic[-_-]
2006-10-26, 18:51
Pelle Berglund? Tycker att alltid har sett likadan ut...

Japp han ser alltid likadan ut :)

Stanislaw
2006-10-26, 18:51

Tjenare! Här har vi ju tipsaren själv! Ja du, på flashbacks träningsforum finns det inte nån som kan ge ett enhetligt svar, alla är ändå självutmända experter. MYCKET bättre här. Tack ska du ha!

Stanislaw
2006-10-26, 18:54
Men så kommer mystic in och förstör lite i tråden ;) (inget illa ment mystic)

mystic[-_-]
2006-10-26, 18:56
Men så kommer mystic in och förstör lite i tråden ;) (inget illa ment mystic)

Ne det är ingen fara. Jag hör inte hemma i detta underforum iaf :D För okunnig om SL i stort

Nitrometan
2006-10-26, 18:59
']Japp han ser alltid likadan ut :)
Mmmm. Kommer ihåg att han gjorde en "flagga" från en lyktstolpe efter sitt bänk-VM silver.

http://www.beastskills.com/Flag.JPG

mystic[-_-]
2006-10-26, 19:04
Mmmm. Kommer ihåg att han gjorde en "flagga" från en lyktstolpe efter sitt bänk-VM silver.

http://www.beastskills.com/Flag.JPG

Kan jag tro! Ett hett tips: Hans son kommer bli enormt bra om han försöker. Han var med Per nere efter en tävling och körde lite bänk. Får ha massa plattor för att fötterna ska stötta mot något. Kan säga att många stod och stirrade när lillkillen började reppa :Virro

EDIT: Vet inte hur gammal han är men inte gammal :D

Timme
2006-10-26, 19:07
Jag har inte förjt dig så noga men med din senaste avatar har jag ryggat till som fan och kikat efter.
Det är en förbannat jävla bra utveckling.

Tack så mycket! Jag hoppas att det kan fortsätta gå framåt!

Timme
2006-10-26, 19:13

Det kan nog vara så men tror faktiskt att skillnaden är mindre än vad man kan tro. Ta tex killen som vann bänk VM som exempel och som sedan vann VM i byggning. Jo visst, han var inte Ren men det var inte hans byggarmotståndare heller. Han blev så pass grov av sin SL träning att han spöade upp "byggarna".

mystic[-_-]
2006-10-26, 19:15
Det kan nog vara så men tror faktiskt att skillnaden är mindre än vad man kan tro. Ta tex killen som vann bänk VM som exempel och som sedan vann VM i byggning. Jo visst, han var inte Ren men det var inte hans byggarmotståndare heller. Han blev så pass grov av sin SL träning att han spöade upp "byggarna".

Han vann Bänk-EM och vann 2 tävlingar i byggning en rumänsk och en ungersk tävling

Tricklev
2006-10-26, 19:23

Han kanske körde byggarträning och spöade upp SL-killarna?;)

Nejdå, men jag förstår din poäng, men vidhåller ändå att träning för att bygga musklerna är effektivare på det än SL, men det finns alltid undantag.

Ulf A Big
2006-10-26, 19:30

Han blev så pass grov av sin SL träning att han spöade upp "byggarna"
Timme när en så stark person med så stor andel av snabba fibrer omvandlar fibrerna till de lite uthålligare fibrerna då blir musklerna stora!!

Stanislaw
2006-10-26, 19:44
Vad har hänt med diskussionen? Folk som påstår att man inte blir stor av SL? :) S.A.T.S är ju ananrs ett gym som förespråkar lååååångsamma repetioner och MINST tio stycken, hehe. Inget gym jag gillar!

mystic[-_-]
2006-10-26, 20:02
Vad har hänt med diskussionen? Folk som påstår att man inte blir stor av SL? :) S.A.T.S är ju ananrs ett gym som förespråkar lååååångsamma repetioner och MINST tio stycken, hehe. Inget gym jag gillar!

Jag tror ingen ser SATS träning som något man blir varken stor eller stark av ;)

Ryska_raketen
2006-10-26, 20:04

Är väl rätt skitsamma vad gymmet förespråkar? Bara dom har det man behöver så :)

Stanislaw
2006-10-26, 20:07
']Jag tror ingen ser SATS träning som något man blir varken stor eller stark av ;)

Nej, hehe. Om man inte tränar på sitt egna sätt och använder fria vikter då. Men enligt deras metoder kommer man ingen vart!

Timme
2006-10-26, 22:35
']Han vann Bänk-EM och vann 2 tävlingar i byggning en rumänsk och en ungersk tävling

Oj, där var jag lite slarvig. Bänk EM var det visst :)

Och inte VM i byggning heller.

Sorry, my bad.

Doctor Snuggles
2006-10-26, 22:38

Jaha och? Det är väl inte om byggarträning bygger BÄTTRE som är på tapeten, utan om SL träning bygger bra med muskler. Sen om byggarträning bygger 5% eller 50% bättre eller whatever... jaha?

Timme
2006-10-26, 22:39
Timme när en så stark person med så stor andel av snabba fibrer omvandlar fibrerna till de lite uthålligare fibrerna då blir musklerna stora!!

heheh om du kollar på förebildern så ser du nog att har redan hade den muskelmassan han behövede under fettet.

Sedan så är du lite fel ute med ditt påstående om snabba och uthålliga muskel fibrer. Det är de snabba muskelfibrerna som är stora och det är de långsamma muskelfibrerna som är små. Men du kanske menade typ IIb blir typ typ IIa?

Menar du det så kan jag tyvärr inte argumentera eftersom jag inte har tillräckligt med kunskaper för det.

Doctor Snuggles
2006-10-26, 22:40
']Ja vi har en kille på klubben fd VM 2:a (körde UTAN tröja i bänken) i SL som blir starkare och starkare men inte större. Frågade han om det och han sa att han tränade som han alltid gjort och han fokuserade enbart på det han blev starkare av i tävlingsmomenten (inget annat som byggare sysslar med). "Jag kanske inte växer men jag når mina mål och blir starkare".
Hårt tränar han dock. Har sett en person som orkar hålla hans tempo och det är hans bror..

Det beror också på hur mycket man äter. Om man inte har ett energiöverskott så kan man inte bygga muskler. Punkt.

Timme
2006-10-26, 22:41

Man blir stor som stryk av SL :)

Det som disskuteras nu är hurvida SL träning bygger lika bra som byggarträning. Träning som är anpassad för att bygga kroppens alla muskler så stora som möjligt bygger förmodligen lite bättre än SL träning men jag tror inte att det har någon betydelse för en ung kille/tjej som börjar träna.

Du kommer att bli grov av SL träning. Oraoa dig inte för det. Det gäller bara att du äter tillräckligt mycket!

Doctor Snuggles
2006-10-26, 22:45
Äh, nevermind mina två senaste inlägg. Märkte i efterhand att ämnet redan var uttömt. ;)

Stanislaw
2006-10-27, 11:29

Det som disskuteras nu är hurvida SL träning bygger lika bra som byggarträning. Träning som är anpassad för att bygga kroppens alla muskler så stora som möjligt bygger förmodligen lite bättre än SL träning men jag tror inte att det har någon betydelse för en ung kille/tjej som börjar träna.

Du kommer att bli grov av SL träning. Oraoa dig inte för det. Det gäller bara att du äter tillräckligt mycket!

Jaha, då är jag med :) Den diskussionen överlåter jag åt experterna! Dessutom är det mycket grymmare att vara stor och grov än att se ut som en byggare. Jag ska käka som fan!

Diggler
2006-10-27, 13:59

Så typ1 och typ2 fibrer är större än typ 2x?!!? :)

Timme
2006-10-27, 14:35

ja så tänkte jag också :)

Diamond
2006-10-27, 17:24
Okej, och du har inte alls gått ner i vikt trots få repsantal och utan att göra lyftvägen så jobbig som möjligt och köra den svåraste lyftvägen? :)

Ingen viktförlust eller minskade mått.

Sen kör jag endast godkända lyft, allt annat är meningslöst.

Stanislaw
2006-10-27, 18:39
Ingen viktförlust eller minskade mått.

Sen kör jag endast godkända lyft, allt annat är meningslöst.

Jojo, jag studsar heller aldrig med stången eller går ner halvvägs i knäböj, men det där med att armbågarna ska vara paralellt med axlarna gillar jag inte, då kommer ju stången typ ovanför halsen!

delta_mats
2006-10-27, 19:08

Alltså. Sl bygger ju inte lika mycket massa som bodybuilding. Jag tränar på ett gym där det håller till en del lyftare och det är ju inte många som är sådär överdrivet grova. Visst är killarna på 100+ grova, men ställer du en byggare på samma vikt brevid så är ju han visuellt större.
Finns ju en anledning att byggare tränar som dom gör antar jag.

Sedan att du Timme ökar bra med Sl träning har mer att göra att du är i den åldern där man ökar oavsett hur man tränar. När du blir över 25 år kommer du märka att det krävs lite mer av en att lägga på sig muskler och styrka:)

stahlberg
2006-10-27, 19:21
delta mats : inte styrka.

delta_mats
2006-10-27, 19:28
delta mats : inte styrka.

Du får gärna utveckla. Är nyfiken:)

stahlberg
2006-10-27, 19:34
Timme är 17 år. Han kommer förstås att gå bra framåt nu i början av sin SL-karriär. Resultatutvecklingen kommer säkert om något år att "plana ut" en del. Men tränar han ännu som 25-åring så kommer han inte att ha stagnerat : resultatökningen är långsammare, men kommer lika fullt. Detta vågar jag lova redan nu (under förutsättning att vårt samarbete fortgår).

delta_mats
2006-10-27, 19:53
Ja du är ju tydligen riktigt duktig tränare så han lär ha goda förutsättningar att bli bra. Hade vart skoj att lära sig lyfta vikter på allvar av någon duktig tränare lik som du:) För det mesta vet man ju knappt vad man pysslar med på gymmet.

Ulf A Big
2006-10-27, 22:16
Diggler det är fortfarande samma muskelfibrer vi pratar om. Det är bara så att fibrerna ändrar sina egenskaper...

Timme
2006-10-27, 23:56
Diggler det är fortfarande samma muskelfibrer vi pratar om. Det är bara så att fibrerna ändrar sina egenskaper...

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att hans typ IIx (jag trodde att de hette typ IIb) är mindre än hans typ II eller vad sjutton menar du? Vadå byter egenskape? Det är de explosiva fibrerna som växer mest om man aktiverar dem vid just mycket tung tränign. Tex på reps mellan 1 och 6.

Jag tor inte att han har ändrat på sin träning Ytterst lite i såfall. Han hade alla de där musklerna under fettet!

Timme
2006-10-27, 23:59
Alltså. Sl bygger ju inte lika mycket massa som bodybuilding. Jag tränar på ett gym där det håller till en del lyftare och det är ju inte många som är sådär överdrivet grova. Visst är killarna på 100+ grova, men ställer du en byggare på samma vikt brevid så är ju han visuellt större.

Det kan vara så ja. Men jag tror inte att det är någon större skillnad faktiskt.

Sedan att du Timme ökar bra med Sl träning har mer att göra att du är i den åldern där man ökar oavsett hur man tränar. När du blir över 25 år kommer du märka att det krävs lite mer av en att lägga på sig muskler och styrka:)

Det är jag medveten om. Men jag ökade som skit när jag körde mitt "byggar" upplägg men så fort jag började med SL så kom volymen och styrkan. Jag var 17år när jag börjad med SL och jag hade tränat i lite mer än 2år regelbundet.

Timme
2006-10-28, 00:00
Detta vågar jag lova redan nu (under förutsättning att vårt samarbete fortgår).

Det vill jag att det ska!

delta_mats
2006-10-28, 00:14
Det kan vara så ja. Men jag tror inte att det är någon större skillnad faktiskt.

Det är jag medveten om. Men jag ökade som skit när jag körde mitt "byggar" upplägg men så fort jag började med SL så kom volymen och styrkan. Jag var 17år när jag börjad med SL och jag hade tränat i lite mer än 2år regelbundet.

Ett bra träningsprogram är ju alltid bättre än ett dåligt. Således borde du öka bättre nu när du fått hjälp av en duktig tränare. Antar att du själv knåpat ihop ditt byggarprogram eller lånat av någon annan?

Timme
2006-10-28, 00:25
Ett bra träningsprogram är ju alltid bättre än ett dåligt. Således borde du öka bättre nu när du fått hjälp av en duktig tränare. Antar att du själv knåpat ihop ditt byggarprogram eller lånat av någon annan?

Du har faktiskt en hel del poäng i det du skrev nu. Dvs, visst är det så.

Jag får väl slänga in handduken eller nått :D

Ulf A Big
2006-10-28, 09:29
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att hans typ IIx (jag trodde att de hette typ IIb) är mindre än hans typ II eller vad sjutton menar du? Vadå byter egenskape? Det är de explosiva fibrerna som växer mest om man aktiverar dem vid just mycket tung tränign. Tex på reps mellan 1 och 6.

Jag tor inte att han har ändrat på sin träning Ytterst lite i såfall. Han hade alla de där musklerna under fettet!

One component of the myosin molecule,the so-called heavy chain, determines the functional characteristics of the muscle fiber. In an adult, this heavy chain exists in three different varieties,
known as isoforms. These isoforms are,designated I, IIa and IIx, as are the fibers that contain them. Type I fibers are also known as slow fibers; type IIa and IIx are referred to as fast fibers. The fibers are called slow and fast for good reason:the maximum contraction velocity of a single type I fiber is approximately one tenth that of a type IIx fiber. The velocity of type IIa fibers is somewhere between
those of type I and type IIx.

Converting Muscle

Conversion of muscle fibers is not limited to the extreme case of the
reconditioning of paralyzed muscle. In fact, when healthy muscles are loaded heavily and repeatedly, as in a weighttraining program, the number of fast IIx fibers declines as they convert to fast IIa fibers. In those fibers the nuclei stop expressing the IIx gene and begin expressing the IIa. If the vigorous exercise continues for about a month or more, the IIx muscle fibers will completely transform to IIa fibers. At the same time, the fibers increase their production of proteins,becoming thicker.

Stanislaw
2006-10-28, 10:20

Jag är 24 och har tränat annorlunda innan och dessutom haft en skada som är borta nu. Jag tror ändå jag kan öka på SL-träning i massa. Tror inte DU?

Timme
2006-10-28, 10:36
Jag är 24 och har tränat annorlunda innan och dessutom haft en skada som är borta nu. Jag tror ändå jag kan öka på SL-träning i massa. Tror inte DU?

Det kommer du helt garanterat att göra!

Tum regeln gäller fortfarande. 5 reps på 35kg i hantelrodd = en viss storlek på biceps och ryggmuskler. Senare, 5 reps på 55kg i hantelrodd med samma utförande = större biceps och ryggmuskler.

En styrkelyftare tränar också "byggar" övningar. Inte bara knäböj, bänkpräss och marklyft.

Blir du starkare så kommer du också att bli större så länge du ligger på kaloriöverskott. Man kan öka i styrka utan att öka i vikt men då måste man ligga på kaloriunderskott.

Jag tror inte att SLare och byggare kör så förfärligt olikt. En bra byggare kör oftast böj, bänk, mark. En bra SLare kör tunga bra komplement som bygger upp kroppen. Vissa komplement är väldigt lika huvudövningarna (böj, bänk, mark) och en del liknar inte dem alls. De flesta styrkelyftare kör tex biceps curls. Stångrodd och hantelrodd är två andra övningar som inte är särsklit likt vare sig böj, bänk eller mark men många SLare kör de övningarna endå och det gör man just för att BYGGA musklerna. Stora lats (vingar som ticker ut på sidorna om ryggen) och biceps hjälper i bänken men också i böj och mark då det ger balans och allt möjligt :D

Somsagt, jag kör mycket byggar övningar och brukar ligga på 5 i de övningarna vilket bygger väldigt bra. De flesta anser att 5 reps bygger bra, vad jag vet.

Timme
2006-10-28, 10:40
One component of the myosin molecule,the so-called heavy chain, determines the functional characteristics of the muscle fiber. In an adult, this heavy chain exists in three different varieties,
known as isoforms. These isoforms are,designated I, IIa and IIx, as are the fibers that contain them. Type I fibers are also known as slow fibers; type IIa and IIx are referred to as fast fibers. The fibers are called slow and fast for good reason:the maximum contraction velocity of a single type I fiber is approximately one tenth that of a type IIx fiber. The velocity of type IIa fibers is somewhere between
those of type I and type IIx.

Converting Muscle

Conversion of muscle fibers is not limited to the extreme case of the
reconditioning of paralyzed muscle. In fact, when healthy muscles are loaded heavily and repeatedly, as in a weighttraining program, the number of fast IIx fibers declines as they convert to fast IIa fibers. In those fibers the nuclei stop expressing the IIx gene and begin expressing the IIa. If the vigorous exercise continues for about a month or more, the IIx muscle fibers will completely transform to IIa fibers. At the same time, the fibers increase their production of proteins,becoming thicker.

Så typ IIx är alltså mindre än typ IIa?

Jag står fortfarnade fast vid att bäbnkmonstret redan hade alla de muskler underfettet när han bänkade som han hade när han van byggartvälingen. Jag tror inte att hans muskler växte ett dugg undertiden han dietade. Kaloriunderskott = ingen ny muskelutveckling. Oavsett om typ IIx är mindre än typ IIa.

Ulf A Big
2006-10-28, 10:47
Jag står fortfarnade fast vid att bäbnkmonstret redan hade alla de muskler underfettet när han bänkade som han hade när han van byggartvälingen.
Märk väl det är precis det jag säger förutom att han omformade en stor del av 2X till 2A i och med den ändrade träningen....

Timme
2006-10-28, 10:52
Jag står fortfarnade fast vid att bäbnkmonstret redan hade alla de muskler underfettet när han bänkade som han hade när han van byggartvälingen.
Märk väl det är precis det jag säger förutom att han omformade en stor del av 2X till 2A i och med den ändrade träningen....

okej, menar du att han tränade på ett annat sett under tiden han tränade för att vinna bänk EM?

Allt han behövde göra sedan var att träna på som vanligt och sammtidigt deffa. Han hade somsagt redan massan under fettet.

Stanislaw
2006-10-28, 11:12
Det kommer du helt garanterat att göra!

Tum regeln gäller fortfarande. 5 reps på 35kg i hantelrodd = en viss storlek på biceps och ryggmuskler. Senare, 5 reps på 55kg i hantelrodd med samma utförande = större biceps och ryggmuskler.

En styrkelyftare tränar också "byggar" övningar. Inte bara knäböj, bänkpräss och marklyft.

Blir du starkare så kommer du också att bli större så länge du ligger på kaloriöverskott. Man kan öka i styrka utan att öka i vikt men då måste man ligga på kaloriunderskott.

Jag tror inte att SLare och byggare kör så förfärligt olikt. En bra byggare kör oftast böj, bänk, mark. En bra SLare kör tunga bra komplement som bygger upp kroppen. Vissa komplement är väldigt lika huvudövningarna (böj, bänk, mark) och en del liknar inte dem alls. De flesta styrkelyftare kör tex biceps curls. Stångrodd och hantelrodd är två andra övningar som inte är särsklit likt vare sig böj, bänk eller mark men många SLare kör de övningarna endå och det gör man just för att BYGGA musklerna. Stora lats (vingar som ticker ut på sidorna om ryggen) och biceps hjälper i bänken men också i böj och mark då det ger balans och allt möjligt :D

Somsagt, jag kör mycket byggar övningar och brukar ligga på 5 i de övningarna vilket bygger väldigt bra. De flesta anser att 5 reps bygger bra, vad jag vet.

Exakt min tanke! Självklart kommer jag lägga in lite komplementsövningar med för olika muskler. Och dessutom köra lite hantelpress så att HELA bröstmuskulaturen får arbeta, som ett exempel. Så JAG är inte orolig att inte växa, bara undrade den andre skribentens inställning. För själv har jag inte sett taniga lyftare. Utom tjejer i 50-kilosklassen!

Timme
2006-10-28, 11:23
Exakt min tanke! Självklart kommer jag lägga in lite komplementsövningar med för olika muskler. Och dessutom köra lite hantelpress så att HELA bröstmuskulaturen får arbeta, som ett exempel. Så JAG är inte orolig att inte växa, bara undrade den andre skribentens inställning. För själv har jag inte sett taniga lyftare. Utom tjejer i 50-kilosklassen!

Jag har inte heller sett många taniga lyftare. 75 uppåt så finns det istort sätt ingen tanig lyftare. Kl 90 seniorer är grova!

Stanislaw
2006-10-28, 17:49
Jag har inte heller sett många taniga lyftare. 75 uppåt så finns det istort sätt ingen tanig lyftare. Kl 90 seniorer är grova!

Precis, visserligen väger jag inte så mycket mer än 75, bara 80 eller 81-82 ungefär. Men det duger!

Timme
2006-10-28, 18:06
Precis, visserligen väger jag inte så mycket mer än 75, bara 80 eller 81-82 ungefär. Men det duger!

Jag väger också 81 :)

Låt oss bli grova!

Stanislaw
2006-10-29, 16:56
Jag väger också 81 :)

Låt oss bli grova!

Ballt :) På din avatar ser det ut som du väger 140 eller nåt, med den ladgårdsbreda ryggen! Föresten, onödigt att skapa ny tråd om det. Men ett godkänt lyft i bänkpress. Måste armbågaran vara i 90 graders vinkel ut från kroppen, alltså i höjd med axlarna om du förstår? Jag tycker det känns lite otäckt, mest axlarna det tar på då. Måste det vara så i godkänt lyft?

Doctor Snuggles
2006-10-29, 17:08
Ballt :) På din avatar ser det ut som du väger 140 eller nåt, med den ladgårdsbreda ryggen! Föresten, onödigt att skapa ny tråd om det. Men ett godkänt lyft i bänkpress. Måste armbågaran vara i 90 graders vinkel ut från kroppen, alltså i höjd med axlarna om du förstår? Jag tycker det känns lite otäckt, mest axlarna det tar på då. Måste det vara så i godkänt lyft?

Nej, men (i IPF) så får inte stången nudda bröstet lägre än sternum, typ strax under bröstvårtorna/lägsta punkten på bröstkorgen.
Plus att det skall vara ett tydligt stopp vid bröstet, och man ska sträcka ut armarna samtidigt.

Stanislaw
2006-10-29, 17:15
Nej, men (i IPF) så får inte stången nudda bröstet lägre än sternum, typ strax under bröstvårtorna/lägsta punkten på bröstkorgen.
Plus att det skall vara ett tydligt stopp vid bröstet, och man ska sträcka ut armarna samtidigt.

Alltså, Under bröstvårtorna, men när man stoppar så ska man vinkla ut armarna i 90 grader eller? Så att armarna är parallellt med axlarna?

polaren
2006-10-29, 17:37
Alltså, Under bröstvårtorna, men när man stoppar så ska man vinkla ut armarna i 90 grader eller? Så att armarna är parallellt med axlarna?

Nej nej! Du får ha armbågarna hur du vill.

Timme
2006-10-29, 18:38
Nej nej! Du får ha armbågarna hur du vill.

Precis, armbågarna får du ha hur du vill och du bör inte ha dem rakt i ifrån axlarna för det är inte så nyttigt för just axlarna + att man inte kan ta lika mycket vikt om man bänkar med armbågarna rakt ut.

Timme
2006-10-29, 18:39

Tack så mycket :D

Jo men jag är väldigt kort också vilket gör att jag kan se hyffsat grov ut men ändå väga relativt lite. Jag är 168cm.

Stanislaw
2006-10-29, 21:05
Okej! Bra att veta det där med armbågarna. För ärlig talat tycker jag det tar bättre på pectoralis när man inte har så sjukt utvinklade armbåga, det tar ju uppe vid halsen och känns jävligt läskigt i plan bänkpress! Man borde ju växa mer på själva pectoralis om man inte har stången uppe vid halsen. Där kan man köra lutbänk.

Timme, då är jag längre än dig, hehe :) Men jag kommer med tiden!

Timme
2006-10-29, 22:34
Okej! Bra att veta det där med armbågarna. För ärlig talat tycker jag det tar bättre på pectoralis när man inte har så sjukt utvinklade armbåga, det tar ju uppe vid halsen och känns jävligt läskigt i plan bänkpress! Man borde ju växa mer på själva pectoralis om man inte har stången uppe vid halsen. Där kan man köra lutbänk.

Timme, då är jag längre än dig, hehe :) Men jag kommer med tiden!

Ja du är nog än bra bit längre än korta jag :) Du kommer helt klart med tiden!

Jo, kör bänk på det sättet du beskriver där. Det är mycket bra!

stahlberg
2006-10-30, 09:16
Däremot är det ju inte så säkert att den stilen tar mest på bröstet...

Men antingen vill man bli SL-are och få massa i andra hand, eller också vill man få massa och bli SL-are i andra hand. Man måste besluta sig för vilket mål som är det viktigaste.

Stanislaw (eller hur det var) : Varför inte läsa Freddi Smulters intressanta tråd, där han menar att bänkpress inte alls är någon bröstövning (Freddi är 23 år och bänkar över 300 kg, samt tog 30x132,5 kg med fötterna i luften - "bröstbänk"(!). Och jwzrd tycker han har yppiga bröst). I vilket fall som helst är tråden intressant.

Timme
2006-10-30, 10:46
Freddis smulters bästa muskelgrypp ur kroppsbyggarsynvinkel är hans BRÖSTmuskler. Inte hans triceps. Freddis bröst är enorma och skulle ägt upp många byggares i deffat tillstånd :) Så, freddi har byggt upp brösten med en övning han inte ens anser tar mycket på brösten.

130kg finsk sisu
2006-10-30, 13:26
Har jag enorma bröst? hmm... Har du sett mej nån gång?*spy*

Nitrometan
2006-10-30, 13:37
Timme är bara elak. Dina bröst är små och fasta som en fjortonårings... :naughty:

jwzrd
2006-10-30, 13:59
Men antingen vill man bli SL-are och få massa i andra hand, eller också vill man få massa och bli SL-are i andra hand. Man måste besluta sig för vilket mål som är det viktigaste.

Detta är essensen och det så få verkar förstå. Det handlar om den PRIMÄRA effekten. Att ett sätt att träna innebär att den ena egenskapen utvecklas bättre än den andra betyder inte att den andra egenskapens absoluta förbättring i sig är liten eller dålig; bara att den i sammanhanget är sämre än den hade varit givet en annan approach.

bubbe
2006-10-30, 14:10
Här börjar diskussionen bli intressant, och säkert lärorik för flera.

SL utgår ifrån Tävlingen (jag skriver med stort T), där räknas ex varken massa, muskler, biceps, bröst in som högre poäng däremot dom vikter man lyfter efter dom givna reglerna. Alltså tränar man för SL tränar man för tävling i momenten som i sin tur är beskrivna i regelboken och tolkas av domarna. Sen kan man ju alltid vilja bli bäst i allt, spinga maraton, lyfta i elitnivå, ställa sig på byggscenen men risken är då stor att resultaten endast blir minimala jämfört med om personen hade gått in för en idrott.

Timme
2006-10-30, 15:27

haha, alltså bröstmuskler och ja, jag har sett både filmer och bilder på dig.

Doctor Snuggles
2006-10-30, 15:29

Megarexi? :D

stahlberg
2006-10-30, 16:46
Jwzrd är den största experten på Freddis bröstmuskler här. Men han undviker skickligt den frågan! Själv har jag också träffat Freddi några gånger under hans karriär, från det han vägde ca 90 kg i Salo (i slutet av 1990-talet) och fram till senaste gång, hösten 2005. Men jag måste medge att fastän jag tittat på Freddis LYFT så har jag inte tittat så noga på hans BRÖST.

bubbe
2006-10-30, 16:47
Jwzrd är den största experten på Freddis bröstmuskler här. Men han undviker skickligt den frågan! Själv har jag också träffat Freddi några gånger under hans karriär, från det han vägde ca 90 kg i Salo (i slutet av 1990-talet) och fram till senaste gång, hösten 2005. Men jag måste medge att fastän jag tittat på Freddis LYFT så har jag inte tittat så noga på hans BRÖST.

Försök nu inte komma med UNDANFLYKTER och DÅLIGA ursäkter.

130kg finsk sisu
2006-10-30, 17:28
Det var 2000 Stålis då du såg mej i Salo, då vägde jag tunga 87,5kg å bänkade 147,5kg då med smalt grepp.
Jag kan ju berätta att Stålis var min tränare under sommaren 2001, inför Sub-VM i SL då jag gjorde 250-180-250. Min sista seriösa SL-tävling. Stålis är kunnig, mycket kunnig i ämnet SL. Även om min syn på bänkpress kanske skiljer sig från stålis syn... ???
Kan bara konstatera att ni som fått honom som tränare har dragit en vinstlott.
Angående min bänkträning så kan jag konstatera att 3 saker har inspirerat den: stålis,westside och Ove Lehto!

Ett jävla gnäll om mina bröstmuskler...:Virro

jwzrd
2006-10-30, 17:53
Det var 2000 Stålis då du såg mej i Salo, då vägde jag tunga 87,5kg å bänkade 147,5kg då med smalt grepp.
Jag kan ju berätta att Stålis var min tränare under sommaren 2001, inför Sub-VM i SL då jag gjorde 250-180-250. Min sista seriösa SL-tävling. Stålis är kunnig, mycket kunnig i ämnet SL. Även om min syn på bänkpress kanske skiljer sig från stålis syn... ???
Angående min bänkträning så kan jag konstatera att 3 saker har inspirerat den: stålis,westside och Ove Lehto!

Ett jävla gnäll om mina bröstmuskler...:Virro

Kan vi inte komma överrens om att kalla dem bröst och inte bröstmuskler? Jag känner att både jag och Ståhlberg känner oss mer bekväma med den terminologin.

Huruvida de håller angivet yppighetsmått återstår att verifiera.

sweetkarolina
2006-10-30, 20:22

Det där får du gärna motivera...

Personligen tycker jag lättviktarkillarna oftare är taniga än lättviktartjerena.

Timme
2006-10-30, 20:46
Krig!

Timme
2006-10-30, 20:50

Jag är otroligt tacksam för att stålis blivit min tränare. Jag fattar knappt det själv, en Elit tränare som min tränare!

Stålis är SL personifierad.

sweetkarolina
2006-10-30, 20:53
Krig!

mm, men det är ju ingen fara för stanislaw, jag är ju ganska tanig...

Nitrometan
2006-10-30, 22:04
Det där får du gärna motivera...

Personligen tycker jag lättviktarkillarna oftare är taniga än lättviktartjerena.
I de flesta fall har du rätt. Särskilt när killarna har stannat i viktklassen för länge.

Timme
2006-10-30, 23:38
mm, men det är ju ingen fara för stanislaw, jag är ju ganska tanig...

Du är väl inte så tanig? :)

Det skulle nog bli en hård match faktiskt.

Fetknoppen
2006-10-31, 22:21
Hej, jag undrar om man kan få volym genom att köra styrkelyft, alltså köra 1-5 repetioner. För jag vill bli stark. Men till mina två frågor:

1. Kommer jag att kunna bygga volym på detta?

2. Kan jag bli mindre om jag kör på detta viset eftersom jag har kört med högre repsantal förr? Kan massan krympa?

All träning med vikter ger ökad muskelvolym, men i vilken utsträckning så sker kan naturligtvis variera beroende på vilket upplägg man har på programmet.

Rent generellt kan sägas att låga reps ger mer styrka (fiberomvandling), och högre reps ger mer volym. Kör man för många reps vänder volymkurvan igen så att muskeln stagnerar i utveckling.

Det är forskat ganska mycket på både styrka och volym, men i de flesta studier finns inbyggda brister- ganska stora sådana. Bristerna är resultatet av forskarnas krav på att ständigt kunna mäta den ena träningsgruppen mot den andra, och det måste man självklart göra för att överhuvudtaget kunna utvärdera resultaten.

Idag tyder därför det mesta på att maximal volym uppnås om man tränar ca 3 set med 6-12 reps, och till total utmattning. Total utmattning är med stor sannolikhet en icke så liten felkälla.

I många studier har man valt att låta grupperna träna till failure helt enkelt för att kunna mäta dem mot varandra. Utan träning till failure kan man annars inte veta om tränande i den ena gruppen tagit ut sig lika hårt som tränande i en annan grupp som kanske kört fler eller färre reps.

En som tränat i många år kan inte träna till failure varje pass utan att överträna sig. Och vid överträning uteblir som bekant volymökningen. Jag anser därför att man ska tolka resultaten som att den största muskelvolymen uppnås om man tränar någonstans mellan 6 och 12 reps. Hur tung belastning man ska välja kan jag däremot inte säga, men helt säkert ska det inte vara så tunga vikter att man precis orkar upp med reps nummer 12 i varje set.

Din andra fråga var om du kommer att tappa muskelvolym genom att köra 1-5 reps. Det kan jag på rak hand säga att du inte kommer att göra. Muskler behöver inte mycket stimuli för att behålla volymen, däremot krävs relativt hård träning för att öka i volym.

Om jag inte missminner mig (resultat i en gammal studie) kan man behålla volymen väldigt lång tid bara genom att träna statiskt. Exempelvis kan man trycka vänster handflata mot höger handlflata i några sekunder med ganska stor kraft och upprepa detta 2-3ggr i följd en gång/vecka och ändå inte tappa volym på bröstmusklerna. Det intressanta är att man genom en sådan enkel metod inte ens utför en rörelse, och man behöver inte ta i allt vad man orkar- ändå behåller man volymen nästan till 100% i upp till ett år. Eftersom tung styrketräning med 1-5 reps är ett betydligt större arbete behöver du inte vara orolig för att tappa volym.

Stanislaw
2006-11-01, 13:32
Tack för svaren! Mycket intressant läsning får jag lov att säga! Grejen är ju att man kör komplementsövningar med, och på de kör man ju fler reps, så visst kan man öka i volymen och inte bara stanna på samma, om jag har tolkat det rätt i hur du skrev. Liksom, jag brukar inte maxa när jag övar skivstång med drag till hakan :) Det blir uppåt 10 repetioner där. Men bra att man itne tappar i volym heller. Att köra till utmattning jämt fungerar inte bra helelr tycker jag. Man tappar i styrka tillslut, man ska variera sig lite. Då tror jag styrkelyft är ett utmärkt sätt att växa lite grand på och samtidigt bli råstark! Dessutom kan man köra två bröstpass i veckan om man inte kör en miljon övningar och till total utmattning i varje serie. Och det är ju bra med två pass :)

stahlberg
2006-11-01, 14:15
Tack för de vänliga orden Freddi (och Timme). Jag hoppas i alla fall att jag utvecklats som tränare sedan år 2001, och är lite skickligare nu än då. (I bästa fall har jag "utvecklats som människa" också, men det är betydligt mindre säkert)

Fetknoppen skriver som vanligt kunnigt och intressant. Också praktisk träning har naturligtvis visat att SL-are kan öka i muskelmass. I någon mån är många SL-are förstås lite smygbodybuilders. Samtidigt tycker jag ändå det är viktigt att prioritera : en SL-ares viktigaste mål borde förstås vara att lyfta så mycket som möjligt i styrkelyften.

Många SL-are vill hållas kvar i en lägre viktklass så länge som möjligt. Framförallt yngre lyftare borde dock inte vara så noga med detta, så länge det är kvalitet/muskler (och inte fett) som kommer till. Också för äldre lyftare kan det verka resultathämmande att stanna för länge i en och samma klass. Ålänningen Ove Lehto - idag en av världens främsta supertungviktare - är ett bra exempel på detta. När Ove var i klass 110 kg förutspådde jag att han skulle stagnera, om han inte gick upp till klass 125 kg. Så höll nog också en tid på att ske, sedan gick han upp en klass, och resultaten tog ett skutt uppåt. På samma sätt var det något år senare, då Ove bantade mycket för att hållas i klass 125 kg. Steget upp till supertungvikt var mycket lyckat för honom (även om han numera är ganska "yppig").

Hela finska landslaget anlitade (som jag flera gånger tidigare berättat) en näringsexpert för att landslagslyftarna skulle kunna tävla en viktklass lägre ner. Föurom att niofaldige världsmästaren Jarmo Virtanen missade möjlighten att få de österbottniska potatisodlarna till sponsorer så menade han själv efteråt att den paråriga sejouren i klass 75 kg hade bromsat upp hans utveckling, och hindrat honom från att bli så bra som möjligt. (Detta är Jarmos egen teori, bevis finns inte, men han menade att han var säker på att det var så).

Men det att man tränar SL behöver knappast verka hindrande på att öka i muskelmassa. Men om HUVUDMÅLET med träningen är att öka muskelmassan ska man inte syssla med SL.

Timme
2006-11-01, 14:42
Bra skrivet Fetknoppen och Stålis!

Fetknoppen
2006-11-01, 21:57
Tack för de vänliga orden Freddi (och Timme). Jag hoppas i alla fall att jag utvecklats som tränare sedan år 2001, och är lite skickligare nu än då. (I bästa fall har jag "utvecklats som människa" också, men det är betydligt mindre säkert)

Fetknoppen skriver som vanligt kunnigt och intressant. Också praktisk träning har naturligtvis visat att SL-are kan öka i muskelmass. I någon mån är många SL-are förstås lite smygbodybuilders. Samtidigt tycker jag ändå det är viktigt att prioritera : en SL-ares viktigaste mål borde förstås vara att lyfta så mycket som möjligt i styrkelyften.

Många SL-are vill hållas kvar i en lägre viktklass så länge som möjligt. Framförallt yngre lyftare borde dock inte vara så noga med detta, så länge det är kvalitet/muskler (och inte fett) som kommer till. Också för äldre lyftare kan det verka resultathämmande att stanna för länge i en och samma klass. Ålänningen Ove Lehto - idag en av världens främsta supertungviktare - är ett bra exempel på detta. När Ove var i klass 110 kg förutspådde jag att han skulle stagnera, om han inte gick upp till klass 125 kg. Så höll nog också en tid på att ske, sedan gick han upp en klass, och resultaten tog ett skutt uppåt. På samma sätt var det något år senare, då Ove bantade mycket för att hållas i klass 125 kg. Steget upp till supertungvikt var mycket lyckat för honom (även om han numera är ganska "yppig").

Hela finska landslaget anlitade (som jag flera gånger tidigare berättat) en näringsexpert för att landslagslyftarna skulle kunna tävla en viktklass lägre ner. Föurom att niofaldige världsmästaren Jarmo Virtanen missade möjlighten att få de österbottniska potatisodlarna till sponsorer så menade han själv efteråt att den paråriga sejouren i klass 75 kg hade bromsat upp hans utveckling, och hindrat honom från att bli så bra som möjligt. (Detta är Jarmos egen teori, bevis finns inte, men han menade att han var säker på att det var så).

Men det att man tränar SL behöver knappast verka hindrande på att öka i muskelmassa. Men om HUVUDMÅLET med träningen är att öka muskelmassan ska man inte syssla med SL.

Precis Stahlberg. Det du skriver om utveckling och vikten av att inte stanna för länge i en viktklass borde alla ungdomar och juniorer verkligen ta till sig av. Naturligtvis ska man inte gå upp i vikt så länge man utvecklas, men man ska inte heller stanna i en klass av kosmetiska skäl. När det börjar ta emot för mycket ska man byta viktklass även om det innebär att man får stryk första året i den nya klassen. SL handlar om att bli stark, INTE OM ATT VARA SNYGG.