handdator

Visa fullständig version : Hur många kalorier är 1 g protein ?

z_bumbi
2003-02-03, 00:33
Har läst på flera ställen att det går åt mer energi för att bryta ner/omvandla protein till glykos och det därför är bra vid deff och kalorier från protein därför inte är lika mycket "värda", t ex jämfört med kolhydrater.

Nu läste jag lite i helgen och upptäckte att protein innehåller ca 7,3 kcal/g i laberatorium men bara 4,1 kcal/g i kroppen*, som jag förstår det så är detta räknat på kalorier som kroppen kan förbränna vilket alltså skulle vara färdigt glukos.

Har jag fattat helt fel eller stämmer inte det första påståendet eftersom protein faktiskt är värt 4,1 kcal som bränsle i kroppen eller ska man "räkna bort" ytterligare sönderdelning för att det ska funka som bränsle ?

*Physiology of sport and exercise - Jack H. Wilmore & David L. Costill. Andra utgåvan.

Ninjasmurf
2003-02-03, 10:44
4,1 kcal/g är vad kroppen får ut om den använder protein (egentligen aminosyror) som bränsle och inte som byggmaterial.

Sverker
2003-02-03, 13:17
Allt protein blir bränsle !!

Okay inte allt. De 2 - 6 g som man som mest kan bygga in i kroppen som muskelmassa per dag blir inte energi.

Allt annat, oavsett man äter 50 g, 150 g eller 350 g protein per dag blir bränsle.

Att protein innehåller 7.3 kcal / g i laboratoriet beror på att man eldar upp provet och mäter upp all bildad värme. Kroppen har inte alls samma verkningsgrad så då hamnar man kring ca 4.1 kcal / g.

För att ytterligare öka förvirringen så ger de olika aminosyrorna olika mängd energi.
Den lilla aminosyran glycin bidrar med ytterst lite energi medan de grenade aminosyrorna har en kompakt och energirik uppbyggnad som ger mer energi. Kanske därför det är musklerna som tar hand om de grenade och förbränner dem:confused:

Kaloriinnehållet varierar alltså med olika protein men medelvärdet blir kring 4 kcal i alla fall och varierar ytterst lite.

z_bumbi
2003-02-03, 13:23
Sverker: Då är alltså allt snack om att om man äter mycket protein för att kroppen måste omvandla det inte så genomtänkt ?

Ett gram protein ger ju ungefär lika mycket kalorier som ett gram kolhydrater.

Sverker
2003-02-03, 14:13
Det genomtänkta med att äta protein istället för kolhydrat är ju att man får mindre insulin-påslag och mer glukagon.
Vilket rimligen underlättar deffen.

z_bumbi
2003-02-03, 15:33
Sverker: Jo jag säger inte att det skulle vara fel med protein men just det skäl jag nämde stämmer inte som jag förstår det, har läst det på ganska många ställen och blev lite fundersam när jag nu läste en annan version.

Intresant att sitta och läsa faktaböcker istället för att bara läsa träningsartiklar, man får en annan uppfattning om vad som händer med kroppen, om man nu förstår det som står :D

Ninjasmurf
2003-02-03, 17:39
Protein (rättare sagt aminosyror) används inte bara dirket till att bygga upp muskelprotein.

Peter
2003-02-03, 17:51
Sen är det väl så att en del av energiutgifterna består av den termogena effekten som uppgår till en viss procent av den mat man konsumerar. Denna procentandel är högre för protein än för övriga näringsämnen. De exakta siffrorna har jag inte i huvudet men kan slå upp när jag kommer hem från jobbet.

Edit: Då menar jag alltså ytterligare förlust än den ner till 4 kcal från det teoretiska värdet utanför kroppen.

z_bumbi
2003-02-03, 18:13
Peter: Det förklarar ju saken !
Varför tänke jag inte på något sådant ?:confused:

:stick: z_bumbis hjärna :smash: