Visa fullständig version : Upplever inte muskelförlust
Har deffat nu i snart sex veckor. Och den enda övningen som jag tappar i är bänkpress. De andra övningarna som t.ex rygg å ben så ökar jag först lite, sen efter 3-4 veckor så går det sakta sakta neråt i vikterna (jag byter prog. efter 5 v) Jag äter i stort sätt nästan bara protein och lite fett.
Är det möjligt att jag lyckats träffa en sån fin balans att jag bibehåller min styrka eller kommer jag rasa mera med tiden? :confused:
"first-time-deffer"
King Grub
2006-10-25, 19:49
Styrkenivåer är inte samma sak som proteinbalans.
Men det är väl inget som säger att du måste tappa muskler?
kasnke formulerade mig fel.. sry ...
men min undran är lite hur de kommer sig att jag inte tappar ngt ? det känns självklart underbart men innan deffen så hade jag räknat med större förluster än såhär... nu läste jag i en annan tråd att grub hade skrivit att dom med mkt övervikt lättare behåller sina muskler.. innebär det att ja kmr tappa mer muskler i slutet på deffen då fettprossenten är lägre?
Philippp
2006-10-25, 20:17
ja chansen att tappa muskler är fett mycket större när man har låg bf% eftersom du har mindre fett som frisätter fett.
Stackars jag som bara har 7 kilo någonting fett kvar på kroppen kan bara ligga på 490kcal underskott utan att börja tappa muskler :I Jag upplever ingen muskelförlust hittills heller på min diet från 14.6% till 9.x% på 4 veckor eller så
mangemani
2006-10-25, 20:27
jag ökar tom i styrka under min deff
är det inte omöjligt att bygga muskler (bli starkare) på energiunderskott?
Three pigs
2006-10-25, 20:34
Hm.
Jag ökar bara just nu när jag deffar, har pågått i ca 1 månad o har tappat 2kg, men ökat hyfsat.
Jacksatan
2006-10-25, 20:35
Ökar man under deffen är man antingen dopad, nybörjare eller förbannat lat på träna off season. Pick one
King Grub
2006-10-25, 20:36
Men muskeltillväxt och styrketillväxt är inte samma sak.
mangemani
2006-10-25, 20:45
Ökar man under deffen är man antingen dopad, nybörjare eller förbannat lat på träna off season. Pick one
hmm,nope,inget av det stämmer in på mej,så det är helt fel.
mangemani
2006-10-25, 20:47
mjo,tydligen ska det vara det,men det är inte mer muskler jag har fått(tror jag iaf),utan mer styrka bara.
hur skiljer man på dom två? hypertrofi borde ju vara muskeltillväxt. men vad händer under en styrketillväxt, typ ligament osv anpassar sig mer? seriös fråga.
Cerberus
2006-10-25, 21:14
Någon som går på low-carb diet kanske? :laugh:
jag håller med Gpajpen . Ja menar hur kan det inte vara samma sak?
Man kan väll reducera muskelförlusten genom att äta mer protein under en deff än va man äter off season? det har jag läst på http://www.usn.se/advice.php iaf..
Men hur kan man isåfall öka i styrka om man ligger på underskott, det borde ju gälla samma "naturlagar" som muskeltillväxt isåfall :confused:
Cerberus
2006-10-25, 21:20
Styrkeökningar kan också bero på att nervsystemet blir bättre på att skicka signaler till musklerna så att du utför ett bättre arbete i gymmet.
har alltid trott att ökar du i styrka ökar du i muskelmassa.. kanske inte gäller med att ta 75kg i bänk till 76kg . men tar du 75 sen 105 måste ju musklerna ha växt. ?
?
Philippp
2006-10-25, 21:22
det har ju med nerv systemet att göra också, om du testar en ny övning så suger du kanske, 3 gånger senare kanske du tar dubbelt så mycket, man använder ju bara xx% av sin styrka och nervsystemet blir ju bättre ju fler gånger man kör grejset.
det med nervsystemet är min teori, men vid ny övning och att du kanske 3e gången du testar tar dubbelt så mycket förklarar väl min tes?
du har ju inte direkt fått 3 gånger mer muskelmassa liksom
det har ju med nerv systemet att göra också, om du testar en ny övning så suger du kanske, 3 gånger senare kanske du tar dubbelt så mycket, man använder ju bara xx% av sin styrka och nervsystemet blir ju bättre ju fler gånger man kör grejset.
det med nervsystemet är min teori, men vid ny övning och att du kanske 3e gången du testar tar dubbelt så mycket förklarar väl min tes?
du har ju inte direkt fått 3 gånger mer muskelmassa liksom
jojo men alltså jag menar när man styrketränat ett tag, inte 3e gången man testar en övning. vet inte exakt men längre än att nervsystemet slutat "anpassa" sig eller vad man ska säga, som det gjorde när man började styrketräna. att man har kört alla övningar en längre tid osv.
Philippp
2006-10-25, 21:39
kroppen slutar inte anpassa sig efter din träning, du kan påverka CNS väldigt mycket! du tränar ju den intermuskulära koordinationen när du tränar tex, det skulle ju kunna vara ett stort ja till varför du blir starkare, grub är nog lite bättre på mig än det här - Men jag tror att jag är inne på rätt spår, det är någonting neuromuskulärt iallafall det är jag säker på
kroppen slutar inte anpassa sig efter din träning, du kan påverka CNS väldigt mycket! du tränar ju den intermuskulära koordinationen när du tränar tex, det skulle ju kunna vara ett stort ja till varför du blir starkare, grub är nog lite bättre på mig än det här - Men jag tror att jag är inne på rätt spår, det är någonting neuromuskulärt iallafall det är jag säker på
så när du tränar efter styrka påverkar du CNS och när du tränar efter volym strävar du efter hypertrofi?
vadå "VET" musklerna att "nu får ja jobba 3 reps nu blir ja inte större bara starkare?
låter dumt men har alltid undrat hur fan det är egentligen :P
Philippp
2006-10-25, 22:07
Du strävar efter hypertrofi också när du tränar styrka, vid fettförlust också. japps musklerna vet det typ, du stressar ju dem mycket mer att bli starkare när du tar få reps, om du gör 239002130 reps så kommer du säga till dem att du behöver kunna göra fler, överlevnads instinkten fungerar väl så att när du lyfter jätte tungt typ 2 gånger så kommer kroppen vilja göra dig starkare så att kommer kunna lyfta det 3 gånger eller liknande, du stressar ju kroppen mycket mer till det då, du säger liksom till den "BLI STARKARE" :P
Du strävar efter hypertrofi också när du tränar styrka, vid fettförlust också. japps musklerna vet det typ, du stressar ju dem mycket mer att bli starkare när du tar få reps, om du gör 239002130 reps så kommer du säga till dem att du behöver kunna göra fler, överlevnads instinkten fungerar väl så att när du lyfter jätte tungt typ 2 gånger så kommer kroppen vilja göra dig starkare så att kommer kunna lyfta det 3 gånger eller liknande, du stressar ju kroppen mycket mer till det då, du säger liksom till den "BLI STARKARE" :P
ditt resonemang borde väl gälla likväl för 8 reps som för 2 reps?
Philippp
2006-10-25, 23:10
Självklart inte, muskeln blir ju inte stressad till att bli starkare alls lika mycket om du kör 8 reps som om du kör 2?
1-2 reps BLI STARKARE GENAST typ
8 reps, chilla lite och bli starkare sen?
du stressar ju muskeln mycket mer genom att bara klara 2 reps, 8 reps tar längre tid och muskeln blir inte alls lika stressad till att öka i styrka, det handlar om att anpassa sig, muskeln kommer inte bli alls lika stressad av 8 reps och kommer antagligen växa bättre för att dess processer skötas ordentligare än när du megastressar den genom att köra 2 reps.
Självklart inte, muskeln blir ju inte stressad till att bli starkare alls lika mycket om du kör 8 reps som om du kör 2?
du stressar ju muskeln mycket mer genom att bara klara 2 reps, 8 reps tar längre tid och muskeln blir inte alls lika stressad till att öka i styrka, det handlar om att anpassa sig, muskeln kommer inte bli alls lika stressad av 8 reps och kommer antagligen växa bättre för att dess processer skötas ordentligare än när du megastressar den genom att köra 2 reps.
du vet inte vad du pratar om :P muskler växer INTE på gymmet före första. menmen :thumbup:
Nervsystemet ska tränas otroligt hårt för att det ska sluta anpassa sig, då tillhör man antagligen världseliten i någon explosiv sport. När man väl är där (om det nu någonsin är möjligt att nå 100% effektivitet) så är mer muskelmassa det ända som gäller för att öka i styrka.
Hos oss vanliga dödliga finns det flera faktorer som kan leda till att vi klarar mer vikt utan att vi ökar i muskelmassa:
Nervsystemet (bättre teknik, fler aktiverade muskelfiber, bättre aktivering av synergister/stabilisatorer, ökad inhibering av antagonister)
Ändring av fibertyper (från typ 1 till typ 2)
Bra uppladdning inför passet
Självförtroende
Vilken typ av träning man utför påverkar om man får mest träning av nervsystemet eller mest hypertrofi. Bodybuilders, styrkelyftare och de som sysslar med olympiska lyft tränar inte på samma sätt då de strävar efter olika saker.
du vet inte vad du pratar om :P muskler växer INTE på gymmet före första. menmen :thumbup:jag kan ge dig att Philippp’s förklaring är lite opedagogisk men tanken stämmer, kroppen både svarar annorlunda direkt (aktiverar olika fiber) och anpassar sig annorlunda i längden beroende på hur många repetitioner du gör och/eller hur tunga vikter du använder.
och du kanske ska förklara vad du menar med "muskler växer INTE på gymmet före första"?
Philippp
2006-10-25, 23:55
du vet inte vad du pratar om :P muskler växer INTE på gymmet före första. menmen :thumbup:
Jag har inte hävdat att muskeln "växer på gymmet" ens så vet inte vartifrån du tar upp det, jag förstår ärligt talat inte ens vad du menar med att den inte växer på gymmet.
Well det verkar faktiskt som om DU inte vet vad du pratar om, sen kan jag lägga till en barnslig grej som :thumbup: så har jag mitt på det torra.
om du tror att man inte använder nervsystemet när man tränar och att det inte blir bättre så är du ju lite fel ute
Guddi var mycket bättre än mig på det här iallafall, finns säkert fler som kan ge ännu bättre förklaringar, men jag hade en känsla av att jag var på rätt spår ändå.
Var det inte det man skulle kunna göra med EAA? Bygga muskler under deff d.v.s. :)
King Grub
2006-10-26, 07:45
Att det finns en möjlighet, innebär inte att det alltid är möjligt att omsätta den möjligheten till praktiska resultat vid ett normalt liv.
Även om man lyckas öka sin muskelvikt vid ett energiunderskott, så blir resultaten långt från vad dom hade varit vid överskott. Kanske inte märkbara i praktiken. Varken hackat eller malet brukar resultatet bli, om man försöker göra två motsatta saker (anabolism och katabolism i det här fallet) över en kort mätperiod.
Sen beror det på i vilka övningar man blir starkare också, i vissa kan en måttlig reduktion av kroppsvikten göra att man kan lyfta mer vikt.
Räknar man på repsantalet under flera set så kan en förbättrad konditon inverka på återhämtningen mellan seten.
Sen verkar en del träna hårdare och sköta kosten bättre när de går på deff än vad de gör i vanliga fall så när de fortfarande har en hel del fett att tappa så kan det gå ganska bra med träningen överlag. Den effekten planar däremot ut ganska fort.
Klart det går att bli starkare på deff, det är att bygga muskelmassa med ett positivt nettoresultat som är det svåra.
Of topic.
Det är detta jag älskar med träning! Det finns inget som säger att "dethär är det bästa" för isåfall skulle ju alla köra så? Även om man i som detta sammanhang gärna vill ha svar på sin fråga *rolleyes* Man får helt enkelt testa sig fram och se vad som fungerar bäst med ens förutsättningar
muskeln kommer inte bli alls lika stressad av 8 reps och kommer antagligen växa bättre för att dess processer skötas ordentligare än när du megastressar den genom att köra 2 reps.
"BLI STARKARE GENAST" tog jag som BLI STARKARE GENAST.
"8 reps, chilla lite och bli starkare sen?" tog jag som att inte bli starkare utan att bli starkare senare (?)
så du menar att musklernas processer sköts ordentligare om du tränar med 8 reps istället för 2? någon som kan förklara varför?
ok muskler växer alltså på gymmet, trodde man var på gymmet för att stimulera musklerna till att växa under återhämtningen inte för att få dom att växa DÄR.
det var väl det han sa? Varför kan inte folk bara inse att dem har fel ibland så man slipper 10 poster om folk som argumenterar varför deras teori har mindre fel än den andras? skärpning killar.
mangemani
2006-10-26, 19:23
Of topic.
Det är detta jag älskar med träning! Det finns inget som säger att "dethär är det bästa" för isåfall skulle ju alla köra så? Även om man i som detta sammanhang gärna vill ha svar på sin fråga *rolleyes* Man får helt enkelt testa sig fram och se vad som fungerar bäst med ens förutsättningar
självklart är det så.
grunderna kan man ju få lära sej,men resten är upp till en själv att testa sej fram till.
"BLI STARKARE GENAST" tog jag som BLI STARKARE GENAST.
"8 reps, chilla lite och bli starkare sen?" tog jag som att inte bli starkare utan att bli starkare senare (?)
så du menar att musklernas processer sköts ordentligare om du tränar med 8 reps istället för 2? någon som kan förklara varför?
ok muskler växer alltså på gymmet, trodde man var på gymmet för att stimulera musklerna till att växa under återhämtningen inte för att få dom att växa DÄR.
Vad genast och senare betyder har alltså blivit en definitionsfråga. Sitt inte och märk ord, du lär väl för fan ha fattat vad han menade.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.