Logga in

Visa fullständig version : Äppelmos

Loke
2006-10-25, 16:07
Hur länge håller äppelmos om man konserverar det genom att lägga det varmt i glasburkar och låta det kylas med locket på, och sedan förvarar det svalt i källaren? Jag tycker det är så opratiskt att frysa ner.

Max
2006-10-25, 17:49
Har du socker i är min erfarenhet att det håller "hur länge som helst". Jag har plockat fram burkar märkta -92 från mor och fars förråd ett par gånger :D

Loke
2006-10-25, 18:17
Nice! Då ska jag tillverka äppelmos, synd bara att man inte har sparat en massa glasburkar genom åren...

emmzan
2006-10-25, 21:31
Kör med röd melatin också som innehåller konserveringsmedel. Gör rent burkarna nogrannt och skölj med atamon innan du häller i moset också så det är optimala förhållanden. Låt svalna och paraffinera gärna också.

Äppelmos brukar ha en dum förmåga att mögla lätt tycker jag.

Max
2006-10-25, 21:41
Jo, jag frågade mor om hemligheten med årgångs-äpplemoset. Det var precis som Emmzan säger konserveringsmedel i, och "inte särskilt mycket socker".

Loke
2006-10-25, 23:29
Ok, tack så mycket. Min mamma var inne på linjen att bara ha i socker, men så trodde hon inte det gick att konservera äppelmoset utan att frysa, så det kanske hänger samman :)

MyungChul
2006-10-26, 11:30
Tror det inte är någon bra ide att kyla ner det med locket på, kommer ta år och dar. Iallafall lång tid och det känns inte så optimalt för mig.

The_RobRoy
2006-10-26, 12:24
parafin är ju äckligt *spy*

tuffe_viktor11
2006-10-26, 14:39
Jag kokade en jä_la massa äpplen för ett par dagar sedan. Gott mos!
Inte en gnutta socker i, utan endast mosade äpplen.
Brukar lägga det i fryspåsar och in i frysen i lagom stora mängder. Sedan är det bara att ta upp en påse och tina den i kylen.
Gör man lagom mängd så att det räcker max en vecka så är det inga problem med att det blir dåligt.
Samma sak med päron.

Loke
2006-10-29, 10:13
Idag åt jag äppelmos på gröten, jättegott! :)

Jag hade i röd melatin, atamon, citronsyra och socker. Sedan hällde jag på lite paraffin. I receptet stod det 500 g socker per kg mos, jag körde bara med 300 g på 1,5 kg mos och det blev tillräckligt sött ändå... Vissa människor gillar verkligen socker, verkar det som :)

Mamma sa att man skulle ha i askorbinsyra, men hittade inte det och tog citronsyra istället i hopp om att det skulle gå lika bra. Jag vet inte, det blev i alla fall väldigt syrligt mos. För övrigt ser jag på wikipedia att askorbinsyra och natriumbensonat skapar bensen, ett canserogent ämne. Så det kanske var bra att jag använde citronsyra istället, för nåt av konserveringsmedlena innehåller natriumbensonat.

emmzan
2006-10-29, 21:25
Idag åt jag äppelmos på gröten, jättegott! :)

Jag hade i röd melatin, atamon, citronsyra och socker. Sedan hällde jag på lite paraffin. I receptet stod det 500 g socker per kg mos, jag körde bara med 300 g på 1,5 kg mos och det blev tillräckligt sött ändå... Vissa människor gillar verkligen socker, verkar det som :)

Mamma sa att man skulle ha i askorbinsyra, men hittade inte det och tog citronsyra istället i hopp om att det skulle gå lika bra. Jag vet inte, det blev i alla fall väldigt syrligt mos. För övrigt ser jag på wikipedia att askorbinsyra och natriumbensonat skapar bensen, ett canserogent ämne. Så det kanske var bra att jag använde citronsyra istället, för nåt av konserveringsmedlena innehåller natriumbensonat.

På baksidan av förpackningen med röd melatin står vilka proportioner man behöver ha. Låter iaf som du kan få en sjujäkla konservering med både röd melatin och atamon.