handdator

Visa fullständig version : Könsskillnader i synen på otrohet

Slartibartfast
2006-10-25, 12:50
http://www.aftonbladet.se/vss/karleksex/story/0,2789,916620,00.html

Kvinnor anser att emotionell otrohet är värre än fysisk otrohet, medan det omvända gäller för män.

Vad anser ni?

I mitt fall hade det blivit slut oberoende vilken typ av otrohet det hade handlat om, men jag hade haft betydligt lättare att svälja att min tjej blivit kär i en annan kille än att hon knylat med nån annan. Vore otroheten emotionell skulle vi kunna sätta oss ner och reda ut läget, men om det hade varit fysiskt hade jag inte velat tala med henne alls.

Nitrometan
2006-10-25, 12:52
Jag instämmer med Slartis första påstående. Otrohet = förhållande slut.

Fjod0r
2006-10-25, 13:27
Är ni helt hundra på det?

Ni har vart ihop i 15år, 2 små barn. Bra liv, trivs ihopp, allt funkar kanon. Det kommer en period där det är lite tuffare, småbarnslivet sliter på förhållandet. Hon är ute med jobbet, blir dyngrak, strular till det med någon ful mupp. Erkänner, är helt förstörd, vet inte vad hon ska ta sig till. Hon älskar dig, vill leva sitt liv med dig. Du vet att det hon säger är sant.

Vette fan om jag inte skulle kunna förlåta det, alla är människor, människor är ju ökända för att göra fel. Ingen mening att ha principer som förstör i längden.

Ovan är ju iofs bästa/värsta exemplet, men endå. Känns fel att säga att jag skulle alldrig förlåta. Vägen tillbaks skulle kanske vara lång. Men det skulle nog kunna gå.

Mantus
2006-10-25, 13:34

Ni har vart ihop i 15år, 2 små barn. Bra liv, trivs ihopp, allt funkar kanon. Det kommer en period där det är lite tuffare, småbarnslivet sliter på förhållandet. Hon är ute med jobbet, blir dyngrak, strular till det med någon ful mupp. Erkänner, är helt förstörd, vet inte vad hon ska ta sig till. Hon älskar dig, vill leva sitt liv med dig. Du vet att det hon säger är sant.

Vette fan om jag inte skulle kunna förlåta det, alla är människor, människor är ju ökända för att göra fel. Ingen mening att ha principer som förstör i längden.

Ovan är ju iofs bästa/värsta exemplet, men endå. Känns fel att säga att jag skulle alldrig förlåta. Vägen tillbaks skulle kanske vara lång. Men det skulle nog kunna gå.

Kan man inte hålla sig ifrån att strula runt när man är full så skall man inte dricka. Själv skulle jag inte kunna tänka mig att göra något på fyllan som jag inte skulle göra i nyktert tillstånd. Det är ett tecken på allvarliga problem i förhållandet om ens fru blir full och knullar med en annan oavsett hur mycket hon ångrar sig efteråt, jag skulle börja fundera på om hon älskade mig överhuvudtaget eller om det bara är av ren bekvämlighet och trygghet hon är tillsammans med mig. Skulle svaret bli ja(och det skulle det) så skulle jag begära om skillsmässa.

Fjod0r
2006-10-25, 13:39
Kan man inte hålla sig ifrån att strula runt när man är full så skall man inte dricka. Själv skulle jag inte kunna tänka mig att göra något på fyllan som jag inte skulle göra i nyktert tillstånd. Det är ett tecken på allvarliga problem i förhållandet om ens fru blir full och knullar med en annan oavsett hur mycket hon ångrar sig efteråt, jag skulle börja fundera på om hon älskade mig överhuvudtaget eller om det bara är av ren bekvämlighet och trygghet hon är tillsammans med mig. Skulle svaret bli ja(och det skulle det) så skulle jag begära om skillsmässa.

Jag säger inte att det är en ursäkt. Jag har heller alldrig varit nära otrohet, oavsett hur full jag vart eller hur bra erbjudandet vart. För jag vill inte. Det jag säger är att det är jävligt mänskligt att göra fel, och många gör det. Jag vet inte om jag skulle vilja välja bort någon som jag vill spendera mitt liv med. Någon som jag älskar och som älskar mig men som gjort ett fel. Alla gör ju fel hela tiden.

Tricklev
2006-10-25, 13:47
Jag har varit i ett förhållande med otrohet, när vi fick lite problem så kastade hon sig i armarna på dom första 3 killarna hon såg. Men vi bestämde oss ändå för att försöka lösa det.

Och jag ångrar mig, otrohet = förhållande slut, direkt.

Edit: Vet inte om det var den fysiska eller emotionella otroheten som var värst, men kommer inte acceptera någon typ längre.

Nitrometan
2006-10-25, 14:01
Jag sa inte att jag inte skulle kunna förlåta. Men förhållandet skulle vara slut ändå.

kharon
2006-10-25, 19:13

Skulle aldrig förlåta något sånt. Aldrig. Det är det värsta man kan göra mot en annan människa som älskar en.

Man skulle aldrig kunna lita på personen mera, vilket skulle resultera i svartsjuka bortom allt förstånd antar jag. Hur roligt skulle man ha det nästa gång personen skall på firmafest...? Alternativet skulle bli burka eller papperspåse på huvudet och aldrig mera gå utomhus ensam liksom... :Virro

How you gonna seduce your lovers now, bitch
http://www.ntnu.no/gemini/2005-02/bilder/tema_islamisme-burka.jpg
http://www.ntf.se/Stockholm/bilder/p%C3%A5se-p%C3%A5-huvudet-3.jpg

Scratch89
2006-10-25, 19:41
Usch, jag hatar otrohet. Jag är helt paranoid numera. :(

Empe
2006-10-25, 19:43
Sen är ju frågan om otroheten kanske gör att förhållandet blir bättre och stabilare än förut. Jag tror jag skulle ha väldigt svårt att avgöra så här i förväg hur det skulle bli.

shut teh face
2006-10-25, 19:45
Svårt val.

Om tjejen hoppar i sängen med en snubbe bara för att är hon billig medan jag blir mer sårad om hon väljer att utveckla ett förhållande med någon bakom ryggen på mig. Hursomhelst blir det tofflan.

jontahontas
2006-10-25, 19:48
Jävlar! Höga hästen vare här!

Personligen skulle jag bli väldigt sårad men omständigheterna avgör om förhållandet är slut eller inte. Otroheten i sig är inte en avgörande faktor nödvändigt men kan vara.

Jag skulle kunna fula mig lite också... om ett förhållande står och faller i otrohet vs trohet är det väl inte mycket värt ;)

Cilia
2006-10-25, 20:22
Usch, jag hatar otrohet. Jag är helt paranoid numera. :(
numera?
Du är ju fortfarande knappt byxmyndig och uttalar dig som en 50-åring.

Jag är för gammal för att säga aldrig längre. Men hittills har jag aldrig kunnat tänka mig att vara otrogen. Sen kan jag inte säga säkert hur jag skulle reagera om en kille var otrogen mot mig. Det beror på alla omständigheter omkring det hela och vår relation.

Men däremot är jag nog typisk kvinnlig här. Jag skulle tycka det var mycket värre om han blev kär i någon annan. Då skulle det nog vara totalslut. Vilken smärta att se honom och röra vid honom och veta att han älskade någon annan.

Trance
2006-10-25, 20:27
numera?

Ja, han kan ju inte ha blivit bedragen eftersom han är ung.

Scratch89
2006-10-25, 20:28
numera?

Jag vet inte hur det var när du var yngre (jag vet inte ens hur gammal du är, iofs) men det är inte särskilt ovanligt idag att 17åringar har haft flera förhållanden och sexpartners.

Scratch89
2006-10-25, 20:29
:thumbup:

LadyG
2006-10-25, 20:35
Accepterar ingen typ av otrohet, har aldrig gjort det och kommer aldrig att göra det. Är jag inte viktigare än så för honom kan han gå. Har han så lite respekt vill jag inte ha honom. Jag ställer inga orimliga krav och begär absolut inte mer än jag själv är beredd att ge (dvs fullt förtroende, ömsesidig respekt och ärlighet). Däremot är jag kompromisslös på de punkterna.

Alkoholen är ingen ursäkt. En förklaring kanske, men ingen ursäkt.

Aldrig i livet att jag tolererar att vara någons dörrmatta, den han kommer hem till för att älskarinnan inte var hemma! Nån jävla självrespekt måste man ha!

Cilia
2006-10-25, 20:42
tror jag visst att man kan ha blivit. Tror t o m att det är vanligare att det sker i den åldern eftersom man inte riktigt har koll på vad man vill och hur man ska bete sig och vilka konsekvenser handlanden får.

Men att prata om numera låter som om man har genomgått en stor mognadsprocess och jag tycker det låter som om man är äldre än vad man är då.

Barkbiten
2006-10-25, 20:43
Jag har ingen aning om hur jag skulle göra, det har inte hänt mig än. Men det beror nog på omständigheterna, hur förhållandet ser ut och sådär. Känns som att värre saker kan hända än att nån tar ett snedsteg iaf.

z_bumbi
2006-10-25, 20:44
om ett förhållande står och faller i otrohet vs trohet är det väl inte mycket värt ;)

Om någon av parterna är otrogna så är det ännu mindre värt.

Slartibartfast
2006-10-25, 21:09

+1

Damn it z_bumbi, du är för snabb!

Me_Myself
2006-10-25, 21:25
Jag har varit med två snubbar som var otrogna, jag höll ihop med båda i två år. Med båda gjorde jag slut men med den ena kunde jag förlåta och ta tillbaka igen (men det höll inte länge).

Jag tycker att det spelar stor roll om den otrogna berättar det själv och ångrar sig eller om den är oärlig och man får höra det på omvägar.
Jag vet att jag kan förlåta den sortens otrohet och gå vidare.

Om det däremot handlar om kärlek så tror jag inte att jag hade klarat av det. Att den jag älskar tänker på en annan tjej... älskar en annan tjej.. det hade aldrig fungerat.

mangemani
2006-10-25, 21:29

har man varit ihop i 15 år,har 2 barn,BRA LIV och TRIVS IHOP,då borde man ha vett nog att INTE göra detta fula snesteg.
skulle skita fullständigt i om hon var helt förstörd,vad tror hon att man själv är om hon går ut och är otrogen mot en efter ett 15 års BRA liv tillsammans.

sen,onykterhet kan man aldrig skylla på,bara en mycket löjlig ursäkt.

nä,ingen nåd till dom som varit otrogna...oavsett vilken slags otrogenhet det än gäller,så åker dom ut fortare än fan ur livet ens.
sånna äckel klara man sej gott utan..trust me.

mini
2006-10-25, 21:29
Jag tycker det finns värre saker än att han hoppar i säng med någon annan ja. Vad räknar man som emotionell otrohet? Att man har fantasier om någon annan? Stör mig inte nämnvärt så länge det inte är någon i min omedelbara närhet. Att man blir småförälskad i andra under ett långt förhållande ser jag inte heller som någon kris. Allt beror på vilken överenskommelse man har. Finns värre svek i min värld.

Slartibartfast
2006-10-25, 21:46
Egentligen finns det väl inget som heter emotionell otrohet? Man kan inte rå för att man blir kär i någon annan. Man kan och bör bara vara trogen sitt hjärta.

jontahontas
2006-10-25, 22:33

Jag ser det inte så, är glad att jag inte gör det och ja jag ser och förstår din och många andras sida också.

Men jag tycker man gör det lätt för sig och väljer en enkel utväg i många av de poster som ges här. En relation och de situationer som uppstår i den är bra mer komplexa än detta.

Om tjejen jag är kär i, tillsammans med och älskar ligger med en annan kille så ja, klart som fan jag blir sårad och att relationen har fått ett stort problem att ta hand om, men vari ligger det nödvändiga i att vårat förhållande måste ta slut? Så jävla enkelt är det inte - att be henne ta sitt pick å pack å dra är en jävligt enkelspårig världsbild som indikerar en gigantisk brist på förståelse.

Ni kan inte på fullaste allvar mena att det är så enkelt.

Gpajpen
2006-10-25, 23:36
I mitt fall hade det blivit slut oberoende vilken typ av otrohet det hade handlat om, men jag hade haft betydligt lättare att svälja att min tjej blivit kär i en annan kille än att hon knylat med nån annan. Vore otroheten emotionell skulle vi kunna sätta oss ner och reda ut läget, men om det hade varit fysiskt hade jag inte velat tala med henne alls.
håller med dig till 100%.
har erfarenhet av att båda händelserna hänt samtidigt . alltså båda fysisk och emotionell otrohet. och jag kan lova andra att när du väl får reda på det som hänt så kommer du INTE tänka på att hon gått å blivit kär :whipped:

L-Sami
2006-10-26, 00:25
Otrohet är något jag skulle aldrig förlåta. Det finns inga ursäkter och förlåtelser när det gäller den saken. Det är bara tack och hej, vi hörs aldrig mer och hoppas du får ett dåligt liv. En förälskelse skulle förvandlas till hat direkt. Så pass mycket självrespekt har jag.

Diamond
2006-10-26, 01:00
Otrohet = slut

Har blivit bedragen när jag var yngre(14-15) och hade träffat min första kärlek,hon strulade med två äldre killar när jag var iväg, jag kom hem och vi hade sex, direkt efter så säger hon vad hon gjort, det sved så det gör ont än i dag 10år senare.

Mantus
2006-10-26, 02:30
Jag ser det inte så, är glad att jag inte gör det och ja jag ser och förstår din och många andras sida också.

Men jag tycker man gör det lätt för sig och väljer en enkel utväg i många av de poster som ges här. En relation och de situationer som uppstår i den är bra mer komplexa än detta.

Om tjejen jag är kär i, tillsammans med och älskar ligger med en annan kille så ja, klart som fan jag blir sårad och att relationen har fått ett stort problem att ta hand om, men vari ligger det nödvändiga i att vårat förhållande måste ta slut? Så jävla enkelt är det inte - att be henne ta sitt pick å pack å dra är en jävligt enkelspårig världsbild som indikerar en gigantisk brist på förståelse.

Ni kan inte på fullaste allvar mena att det är så enkelt.

Jo det är så enkelt, det skulle göra ont och jag skulle ångra mig men både jag och min flickvän är helt 100% överens om att om någon av oss är otrogen så ÄR förhållandet slut. Förtroendet är borta och kommer aldrig kunna repareras. Jag litar 100% på min flickvän och vet att hon aldrig skulle vara otrogen vad som än hände och hon vet detsamma om mig.
Att vara otrogen är en extrem brist på respekt, har man problem pratar man igenom dem och går de inte att lösa på något vettigt sätt(det gör dem oftast) och man driver ifrån varandra så gör man slut, man går inte ut super sig full och raggar upp någon annan när man har problem i ett förhållande om man inte vill att förhållandet skall ta slut med expressfart.
Ett förhållande där någon någongång varit otrogen kan aldrig bli ett friskt och sunt förhållande där man litar fullständigt på varandra och aldrig behöver vara rädd för att bli sårad och ett förhållande som inte bygger på tillit till varandra ÄR ingenting att ha.

Enligt min mening självklart.

The_Chick
2006-10-26, 07:08
Jag kan med erfarenhet säga att har man väl varit otrogen en gång så är det betydligt lättare att vara otrogen en andra gång en tredje gång osv osv Been there done that..... Första gången mådde jag verligen skit.... och var grymt arg på mig själv. Men efter det så hände det många gånger med olika personer.... Det handlade aldrig om personerna i fråga utan pure sex nothing else..... Men å andra sidan så gick ju det förhållandet i stöpet..... inte så konstigt när man tänker efter så här i efterhand... Man fick ju aldrig sex hemma och då gick jag någon annanstans....

Har efter denna erfarenhet alltid sagt en gång otrogen alltid otrogen... Men NEJ..... Nu har jag en underbar pojkvän som jag aldrig skulle vilja såra och det handlar om kommunikation kommunikation i ett förhållande......

Vet att jag flöt ut lite i ämnet.... Men man skall aldrig säga aldrig....

Men har någon i ett förhållande varit otrogen..... ta reda på den verkliga orsaken......

Så jag e nog den som anser att Emotionell otrohet är värre......

Slartibartfast
2006-10-26, 08:16
Skulle jag få reda på att en tjej varit otrogen i ett tidigare förhållande hade jag själv inte inlett ett förhållande med tjejen, trots att jag varit kär i henne.

pragmatist
2006-10-26, 08:45
Nog skulle man bli http://www.onlinerock.com/clubs/siberiankiss/heres_johnny.jpg en stund men om förhållandet är starkt i övrigt så kan det överleva ett snedsteg eller två.

Dessutom får man ju då rätten att vara otrogen tillbaks. :devil:

Nina L
2006-10-26, 10:33
Skulle jag få reda på att en tjej varit otrogen i ett tidigare förhållande hade jag själv inte inlett ett förhållande med tjejen, trots att jag varit kär i henne.Det är därför man inte skall berätta en massa om sitt förflutna för den man träffar. Det viktiga är ju vem man är nu, inte vem man har varit.

Samtliga av mina ex har varit otrogna mot mig, förresten. Det är helt sjukt när jag tänker på det. Jag tror dock att jag har valt rätt denna gången. *popcorn*

OnTopic: Det är klart värre om han blir kär i någon annan än om han hamnar i säng med någon. Båda delarna är dock riktigt jävliga och skulle troligen leda till att förhållandet blev olyckligt och tog slut. Nej vet du vad... Jag hade nog fan gjort slut direkt om han blev kär i någon. Det är ju vidrigt.

Slartibartfast
2006-10-26, 10:56
Det är därför man inte skall berätta en massa om sitt förflutna för den man träffar. Det viktiga är ju vem man är nu, inte vem man har varit.

Är det bättre att det kommer fram senare i förhållandet? Efter att man investerat tid och känslor i något som är baserat på väldigt svag grund? Har man varit otrogen en gång är det ett tecken på att man har en sådan disposition. Och det är inte något man kan ändra på.

Boven
2006-10-26, 10:57
Skulle jag få reda på att en tjej varit otrogen i ett tidigare förhållande hade jag själv inte inlett ett förhållande med tjejen, trots att jag varit kär i henne.

+1

Att vara otrogen i nyktert eller onyktert tillstånd är en stor och betydelsefull handling som man lätt kan undvika om man respekterar sin partner och besitter lite karraktär. Otroghet kan aldrig bortförklaras med att det bara hände och att det inte betyder något. För otrohet är inte som att för en sekund glömma bort att titta åt ena hållet när man går över gatan och då blir påkörd, utan det är något som man skapar och ger utrymme för under en längre tid. Slutsatsen blir att ifall en person vart otrogen så kan personen omöjligtvis älska och respektera sin partner eller alternativt helt sakna karraktär och allämnt folkvett. I båda fallen så dumpar man dem direkt utan förmildrade omständigheter.

mvh Boven

Boven
2006-10-26, 11:04
Ontopic: Jag skulle nog tycka det var värre ifall de vart så billiga att det bara gick i säng med någon bara för ett knull.

mvh Boven

Nina L
2006-10-26, 11:20
Är det bättre att det kommer fram senare i förhållandet? Efter att man investerat tid och känslor i något som är baserat på väldigt svag grund? Har man varit otrogen en gång är det ett tecken på att man har en sådan disposition. Och det är inte något man kan ändra på.Kommer fram? Vissa saker behöver inte diskuteras, tycker jag. Jag tror på människans förmåga att förändra sig om hon vill. Man utvecklas ju, man mognar, grunden blir stärkt.

Och tänk er mitt läge. Min snubbe är 41. Om han har bedragit sin tjej för 20 år sedan. Skall jag då döma honom för det nu? Till och med mord preskriberas ju på den tiden. :D

Jay-Z
2006-10-26, 11:24
Kommer fram? Vissa saker behöver inte diskuteras, tycker jag. Jag tror på människans förmåga att förändra sig om hon vill. Man utvecklas ju, man mognar, grunden blir stärkt.

+65684161.

JJ
2006-10-26, 11:39
+65684161.
+1

Langster
2006-10-26, 11:42
Rätt underlig inställning att inte kunna vara med någon som varit otrogen i ett tidigare förhållande. Otrohet beror oftast på att förhållandet är dåligt eller att personen som är otrogen har lågt självförtroende eller osunt stort behov av uppmärksamhet - antagligen som en följd av brister i det förhållande personen är i. Om personen har levt i ett dåligt förhållande tidigare, vad berör det ERT förhållande?. Förhoppningsvis kan ju ni ge personen det hon/han behöver, annars är det ju hos er det brister, inte hos er partner.

Slartibartfast
2006-10-26, 11:45
Rätt underlig inställning att inte kunna vara med någon som varit otrogen i ett tidigare förhållande. Otrohet beror oftast på att förhållandet är dåligt eller att personen som är otrogen har lågt självförtroende eller osunt stort behov av uppmärksamhet - antagligen som en följd av brister i det förhållande personen är i. Om personen har levt i ett dåligt förhållande tidigare, vad berör det ERT förhållande?. Förhoppningsvis kan ju ni ge personen det hon/han behöver, annars är det ju hos er det brister, inte hos er partner.

Jag ser INTE otrohet som symptom på ett dåligt förhållande, snarare på en dålig karaktär. Och den karaktären förljer med i alla framtida förhållanden också.

Jag skulle inte vara otrogen fast förhållandet var botten.

Langster
2006-10-26, 12:13
Jag ser INTE otrohet som symptom på ett dåligt förhållande, snarare på en dålig karaktär. Och den karaktären förljer med i alla framtida förhållanden också.

Jag skulle inte vara otrogen fast förhållandet var botten.
Okej, tänk lite längre då. Tänk dig ett förhållande med 2 barn, massor av lån och villa som binder paret samman mer än kärleken de kände från början. Numera är de mest trötta på varandra, de kanske inte bråkar, men är likgiltiga, sex sker endast sporadiskt och ger ingenting längre. Plötsligt dyker det upp någon i den enes liv som är något helt nytt och spännande... osv. Är det dålig karaktär om otrohet inträffar? Eller beror det på förhållandet?

Nu handlar det iofs om folk som är något äldre än oss. Men i vår ålder så är chansen stor att vi träffar folk som är ganska oerfarna/omogna. De kanske valde fel i tidigare förhållanden osv... Kanske är de redo för att bli seriösa nu? Vem vet. Du kan inte påstå att bara för att du väljer en tjej som aldrig varit otrogen så kommer hon inte vara det mot dig!
Jag hade ett långt förhållande med en kvinna som hade sambo och barn som väntade på henne hemma, hon hade aldrig varit otrogen innan. Första gången var hon alltså 31 och hade haft ett stabilt liv fram tills dess.

shut teh face
2006-10-26, 12:16
Alltså tycker ni otrohet är en bra balansgång så ni kan vara otrogna lite själva?

Jag skiter i historian bakom otrohet, alkohol etc etc. Jag föraktar varje människa på denna jord som är otrogen mot sin partner. Passar det inte i förhållandet så gör man för tusan slut! :furious:

Slartibartfast
2006-10-26, 12:21
Okej, tänk lite längre då. Tänk dig ett förhållande med 2 barn, massor av lån och villa som binder paret samman mer än kärleken de kände från början. Numera är de mest trötta på varandra, de kanske inte bråkar, men är likgiltiga, sex sker endast sporadiskt och ger ingenting längre. Plötsligt dyker det upp någon i den enes liv som är något helt nytt och spännande... osv. Är det dålig karaktär om otrohet inträffar? Eller beror det på förhållandet?

Jag ser det som bristande karaktär. Är förhållandet så dåligt att man överväger otrohet så borde man göra slut där meddetsamma.

Du kan inte påstå att bara för att du väljer en tjej som aldrig varit otrogen så kommer hon inte vara det mot dig!

Nej, det tror jag inte, men man minimerar risken.

Nina L
2006-10-26, 12:22
Nej, det tror jag inte, men man minimerar risken.Välj en riktigt ful tjej istället. :D

Tricklev
2006-10-26, 12:23
Välj en riktigt ful tjej istället. :D

Funkar inte.

(Been there, done that)

Nina L
2006-10-26, 12:28
Funkar inte.

(Been there, done that)
Hon var inte ful nog.

Langster
2006-10-26, 12:29
Jag ser det som bristande karaktär. Är förhållandet så dåligt att man överväger otrohet så borde man göra slut där meddetsamma.
Som sagt, när det handlar om att mer än förhållandet i sig som binder människor tillsammans (hus, lån, barn osv.) så kan man inte bara "göra slut" så enkelt. Men SJÄLVKLART är det totalt FEL att vara otrogen ändå, det är ett äckligt och avskyvärt beteende. Men att döma ut någon som varit otrogen i ett tidigare förhållande tycker jag är en dum idé.

Nej, det tror jag inte, men man minimerar risken.
Nja, du minimerar den knappast, kan faktiskt vara tvärtom. Hon kanske känner sig sugen att "prova på" eftersom hon inte varit otrogen tidigare. Att ha varit otrogen är en erfarenhet, i en del fall en del av personens mognadsprocess. En som varit otrogen tidigare kanske vet att otrohet inte funkar så jävla bra när hon går in i förhållandet med dig.

shut teh face
2006-10-26, 12:32
Vi måste faktiskt inte begå avskyvärda och äckliga handlingar för att utvecklas till den nivå där vi inte är så jävla dumma i huvudet att vi är otrogna.

Måste du slå dina barn en gång innan du förstår att det är fel?
Måste du våldta någon för att förstå att det är fel?
Måste du slå din partner för att förstå att det är fel?

Langster
2006-10-26, 12:34
Vi måste faktiskt inte begå avskyvärda och äckliga handlingar för att utvecklas till den nivå där vi inte är så jävla dumma i huvudet att vi är otrogna.

Måste du slå dina barn en gång innan du förstår att det är fel?
Måste du våldta någon för att förstå att det är fel?
Måste du slå din partner för att förstå att det är fel?
Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att otrohet är ett våldsbrott.

shut teh face
2006-10-26, 12:35
De personer jag känner som inte har varit otrogna är starka i sin karaktör och har inga problem med självförtroendet. Jag har lika många som har varit otrogna under sin uppväxt och liv, de är över 40 idag. De är fasen lika otrogna idag. Jag tror inte en sekund på att man blir mer konsekvent i framtiden av otrohet...

shut teh face
2006-10-26, 12:36
Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att otrohet är ett våldsbrott.
Kanske för att vi lever i ett modernt samhälle där religion inte regerar (otrohet = olagligt). På samma sätt är det inte längre idag lagligt att slå sina barn, legalt/illegalt åt båda håll.

Det behöver inte vara olagligt för att man ska inse faktum dessutom. Oskrivna lagar är minst lika inpräntade i våra sinnen. Brukar du kanske blotta dig i den mån det är lagligt?

Tricklev
2006-10-26, 12:39
Skönt att Langster har gått in i diskussionen och står för vetighetens röst.:thumbup:

jontahontas
2006-10-26, 12:39
Måste du halka i trappen för att förstå att det inte är nyttigt för dig?
Måste du vara otrogen för att förstå att det inte är nyttigt för förhållandet?

Nej - men om du inte hyser åsikten att det är fel innan det sker så har du åtminstone bra mycket mer grund att stå på i valet av åsikt efter handlingen begåtts. Därav att man utvecklas i takt med sin erfarenhet. Man behöver inte göra det men tillfällena har varit fler.

Langster
2006-10-26, 12:43
De personer jag känner som inte har varit otrogna är starka i sin karaktör och har inga problem med självförtroendet. Jag har lika många som har varit otrogna under sin uppväxt och liv, de är över 40 idag. De är fasen lika otrogna idag. Jag tror inte en sekund på att man blir mer konsekvent i framtiden av otrohet...
(Enligt dig så är ju de otrogna faktiskt väldigt konsekventa)
Vad vet du om att de som inte varit otrogna faktiskt inte har varit det? Det vanligaste är nog att deras partner aldrig får reda på det.

Jag säger INTE att har man varit otrogen en gång så blir man det aldrig igen. Men är er partner otrogen så beror det faktiskt även på er, hur lite ni än vill tro det. Som jag skrev tidigare, kan ni inte ge er partner vad som behövs så är det hos er det brister. Om det sen resulterar i otrohet eller skiljsmässa är en annan sak.

Jag förespråkar starkt kommunikation i förhållandet, det verkar många missa. Man måste ständigt vara lyhörd för sin partners känslor och våga ta diskussioner om det. Det är i förhållanden utan bra kommunikation som otrohet inträffar. Jag väljer en person som kan kommunicera framför en som aldrig varit otrogen men inte kan förmedla sina känslor till mig.

shut teh face
2006-10-26, 12:48
(Enligt dig så är ju de otrogna faktiskt väldigt konsekventa)
Vad vet du om att de som inte varit otrogna faktiskt inte har varit det? Det vanligaste är nog att deras partner aldrig får reda på det.

Jag säger INTE att har man varit otrogen en gång så blir man det aldrig igen. Men är er partner otrogen så beror det faktiskt även på er, hur lite ni än vill tro det. Som jag skrev tidigare, kan ni inte ge er partner vad som behövs så är det hos er det brister. Om det sen resulterar i otrohet eller skiljsmässa är en annan sak.

Jag förespråkar starkt kommunikation i förhållandet, det verkar många missa. Man måste ständigt vara lyhörd för sin partners känslor och våga ta diskussioner om det. Det är i förhållanden utan bra kommunikation som otrohet inträffar. Jag väljer en person som kan kommunicera framför en som aldrig varit otrogen men inte kan förmedla sina känslor till mig.
Det är klart du inte bara pratar i nattmössan. Tror du att en majoritet av otroheterna görs pga. partnern i förhållandet? Jag vet inte det.

Jag tycker fort. det inte spelar någon roll hur man vänder och vinklar det. Man kan ALLTID göra slut innan man är otrogen. Detta ämne gör mig väldigt upprörd även fast jag inte har några erfarenheter av det. Du har en poäng i att kommunikation kan förhindra det mesta, jag och sambon har varit tillsammans länge och det känns bra, främst pga. kommunikationen.

Jag avskyr ändå alla som är otrogna. :)

Har du varit otrogen langster?

Nina L
2006-10-26, 12:53
Har du varit otrogen langster?Anonym poll? :confused:

Ironbabe
2006-10-26, 12:56
+1 på allt Langster har sagt!!

Jag tror inte att du är "samma" person när du är 15-20 som du är när du är 30-50! Det händer en hel del saker däremellan (förhoppningsvis) som gör att du får andra värderingar och mognar mentalt.

Har du aldrig sagt: Det där skulle jag aldrig göra eller hamna i eller whatever när du är 20 o likväl står du där 10-20 år senare och har gjort precis allt det?

Langster
2006-10-26, 12:56
Det är klart du inte bara pratar i nattmössan. Tror du att en majoritet av otroheterna görs pga. partnern i förhållandet? Jag vet inte det.

Jag tycker fort. det inte spelar någon roll hur man vänder och vinklar det. Man kan ALLTID göra slut innan man är otrogen. Detta ämne gör mig väldigt upprörd även fast jag inte har några erfarenheter av det. Du har en poäng i att kommunikation kan förhindra det mesta, jag och sambon har varit tillsammans länge och det känns bra, främst pga. kommunikationen.

Jag avskyr ändå alla som är otrogna. :)

Har du varit otrogen langster?
Ja man ska alltid göra slut innan man är otrogen. Det är en regel man bör gå efter. Man hamnar inte i säng med någon bara för att man druckit lite, det är total BS. Otrohet är otrohet. Jag skulle aldrig förlåta en sådan sak.

Om jag själv varit otrogen är en definitionsfråga, jag träffade några andra under tiden jag var i det ovan nämnda "förhållandet", där kvinnan alltså var otrogen för att vara med mig... Jag har inte varit otrogen under ett riktigt förhållande. Svaret är nej.

Slartibartfast
2006-10-26, 13:05
hypotes: alla som säger emot mig i denhär tråden har själva varit otrogna nån gång och vill rättfärdiga sitt agerande. :)

shut teh face
2006-10-26, 13:08
hypotes: alla som säger emot mig i denhär tråden har själva varit otrogna nån gång och vill rättfärdiga sitt agerande. :)
Eller är tjejer. ;)

Ironbabe
2006-10-26, 13:13
Vad jag läst och tolkat i den här tråden är att de flesta INTE tycker otrohet är ok :confused: Jag tolkar det även som att ingen som varit otrogen försöker rättfärdiga det utan på ett bra sätt försöker visa att det inte alltid är svart eller vitt ;)

Cilia
2006-10-26, 13:20
utan på ett bra sätt försöker visa att det inte alltid är svart eller vitt ;)
Jag kan sakna tiden när jag var ung och allting var svart eller vitt.
Sen kom man på att livet är mer komplext än så. Vilket iofs ger den fler nyanser och roligare att leva och mer utvecklande men också svårare

Nilsjohan
2006-10-27, 17:17
Och tänk er mitt läge. Min snubbe är 41. Om han har bedragit sin tjej för 20 år sedan. Skall jag då döma honom för det nu? Till och med mord preskriberas ju på den tiden. :D

25 år är det för mord om inte regeringen förlänger preskriptions tiden. Och vem brukar skämtsamt kallas för regeringen i ett förhållande...

shadowfire
2006-10-27, 17:41
Jag kan sakna tiden när jag var ung och allting var svart eller vitt.
Sen kom man på att livet är mer komplext än så. Vilket iofs ger den fler nyanser och roligare att leva och mer utvecklande men också svårare
Vissa saker är dock svart/vitt fortfarande, även som vuxen.
Handlar lite om etik, moral, principer osv. Iofs så kan man ändra sig även där, jag avskydde ju gymfolk tills bara för 10 mån sen... *popcorn*

Otrohet för mig är dock inte nyanserat. Det är så svart det kan bli.
"No exceptions, no excuses, just get the hell out of my life", typ.. ;)

Xealswe
2007-03-22, 12:44
Det finns en darwinistisk förklaring på det där även denna skillnad uppkommer ifrån. Och den säger att svartsjuka för en man, är som värst då han tror att hans partner ligger med en annan. Detta för att reptilhjärnan uppfattar att det inte är "hans" gener som kommer föras vidare, och att han kommer få uppfostra ett barn som inte är hans eget

För en kvinna är svartsjukan som värst då hon upplever att hennes partner lägger sina resurser på andra kvinnor. Att han tittar, ger komplimanger, bjuder ut och tänker på dessa och försummar sin egna kvinna. För då kommer hon inte vara säker på att hans resurser kommer läggas på henne och deras gemensamma barn i framtiden

Karl_alfred
2007-03-22, 13:07
http://www.aftonbladet.se/vss/karleksex/story/0,2789,916620,00.html

Kvinnor anser att emotionell otrohet är värre än fysisk otrohet, medan det omvända gäller för män.

Vad anser ni?

Håller med! Skulle aldrig va otrogen själv heller, då tycker man inte om den andra tillräckligt mkt.

Sniggel
2007-03-22, 13:25

Jag anser att otrohet under vissa omständigheter kan förlåtas. Jag har själv aldrig varit otrogen.
Så jag dissar din hypotes :Virro
Nä men jag håller nog mest med dig egentligen, otrohet hade nog fått mig i de flesta fall att säga upp förhållandet.
Men självklart är det skillnad på en person när denne är 17 och 36. Kan ha mognat en hel del på den tiden

Diana
2007-03-24, 12:42
Hah, fan så intressant ämne detta för det stämmer så klockrent! :D Varenda tjej/dam/quinna jag känner skulle ta emotionell otrohet 100 gånger hårdare... *popcorn*
Otrohet för mig är dock inte nyanserat. Det är så svart det kan bli.
"No exceptions, no excuses, just get the hell out of my life", typ.. ;)
Min åsikt exakt. Det handlar inte om att jag anser att människor skall vara felfria eller inte få begå misstag och förlåtas. Men vilken TYP av misstag man begår definierar vilken typ av människa man är och vilket värde man har.

Jag kan nog förlåta, för min egen skull för att slippa vara arg, men vill definitivt inte ha fanskapet kvar i mitt liv.

Jompan
2007-03-24, 12:44
Jag kan nog förlåta, för min egen skull för att slippa vara arg, men vill definitivt inte ha fanskapet kvar i mitt liv.

+1

Well spoken Diana!

Mental
2007-03-24, 13:22

Ja just det, på samma sätt som det är tjejen i utamande kläders fel att hon blir våldtagen, eller hustrun vars man ger henne på käften när han är full och hittar något han stör sig på hos henne.

Njae, att skylla otrohet på sin partner är lågt och fegt, man får ta sitt ansvar och göra slut om det är något som fattas. Inte bara gå och ta för sig på annat håll.