Visa fullständig version : Ska svenska samhället anpassas efter invandrarna?
Det här är en liten gammal nyhet. Men jag hörde om det först nu - att min grannkommun Sigtuna blir först i Sverige med att införa muslimska lovdagar för eleverna.
"Huddinge kan snart följa efter och på skolorna i Rinkeby ska studiedagarna förläggas under slutet av ramadan."
( Artikel i DN (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=275554&previousRenderType=6))
Vad är nästa steg?
I våras krävde Sveriges största muslimska samfund särskilda lagar för muslimer. I kraven ingick bl.a. att muslimer skulle få ledigt för fredagsbön och vissa högtider, att imamer skulle få undervisa muslimska barngrupper i svenska skolorna, att imamer skulle godkänna skilsmässor och räntefria lån till moskébyggen.
Då kunde den svenska regeringen avfärda kravet, för idag finns det "bara" 300 000 muslimer. Men vad skulle hänt om det var fler?
Varje år kommer ca 30 000 fler invandrare till Sverige (de flesta muslimer), och då är arbetskraftinvandrare, studenter och adoptivbarn borträknat. Detta kan jämföras med ca 3000 invandrande till Finland och 4500 till Norge och Danmark.
Vad kommer det mångkulturella samhället som riksdagspartierna förespråkar innebära i praktiken i takt med att arabisk kultur och muslimsk religion blir allt mer dominant i Sverige?
Bara om dom inför ortodoxa,katolska,hinduiska,buddistiska,scientolog iska högtidsdagar med...
Dumleman
2006-10-24, 21:44
Samhället är och har alltid varit i ständig förändring. Människor har invandrat och utvandrat sedan urminnes tider, nya seder och brukar har kommit och gått med dessa människor.
Samhället är och har alltid varit i ständig förändring. Människor har invandrat och utvandrat sedan urminnes tider, nya seder och brukar har kommit och gått med dessa människor.Sverige har liksom de flesta övriga länder i världen alltid haft en viss invandring. Denna invandring har påverkat Sverige och på många sätt varit till godo för vårt land. Men det betyder inte att dagens invandring till Sverige är bra.
Tidigare har invandringen till Sverige varit begränsad och invandrarna har kommit från länder som stått oss geografiskt och kulturellt nära. Men de senaste 15 åren har dock två saker förändrats som gjort invandringen till Sverige unik. Först och främst har den varit oerhört mycket mer omfattande och för det andra har den till stor del bestått av invandrare från länder som står långt ifrån Sverige kulturellt.
Detta kommer sannolikt att förändra Sverige. Frågan är vilken förändring blir och om denna förändring är önskvärd?
Jag tycker detta borde diskuteras mer i den allmänna debatten.
Rättelse.
Enligt Sveriges muslimska förbund finns det uppskattningsvis 400 000 muslimer i Sverige. Inte 300 000 som jag skrev ovan.
Dumleman
2006-10-24, 21:56
Jag är inte insatt i f.d. Jugoslavien men jag vet att vissa tror att Sverige kan sluta på samma sätt som Jugoslavien om ett tiotal år.
Ju fler de blir destå större bör ju deras rättigheter och inflytande bli, är det den näst största religionen i landet så får ju vi som är sekulerade och tämligen oreligösa anpassa oss tycker jag.
Dessutom, kristendomen invandrade ju och trängde undan den rådande religionen, vi kanske står inför ett nytt sådant byte?
Dessutom, kristendomen invandrade ju och trängde undan den rådande religionen, vi kanske står inför ett nytt sådant byte?Är det önskvärt med ett sådant byte?
Inte enligt min åsikt.
Är det önskvärt med ett sådant byte?
Inte enligt min åsikt.
Det var det nog inte många som tyckte om kristendomen när den kom heller ;)
Är det önskvärt med ett sådant byte?
Inte enligt min åsikt.
Om de är i majoritet så blir det nog så oavsett vad som är önskvärt. Personligen tror jag inte att det skulle störa mig så mycket så länge jag själv hade friheten att utöva min (kristna) religion. Jag har en stark känsla av att den sekulära komponenten kommer att vara fortsatt starkast i Sverige både bland kristan och bland muslimer (jag får uppfattningen att det huvudsakligen är muslimer och islam som upplevs som problemet här?). Var skolor väljer att lägga sina studiedagar tycker jag är tämligen oproblematiskt; spelar stor roll om de läggs för att passa någon religiös högtid eller för att passa föräldrarnas/lärarnas arbetsscheman?
Men idag har vi en helt annan möjlighet att välja utveckling. :)
Var skolor väljer att lägga sina studiedagar tycker jag är tämligen oproblematiskt; spelar stor roll om de läggs för att passa någon religiös högtid eller för att passa föräldrarnas/lärarnas arbetsscheman?Men vad är nästa steg?
Att kvinnor inte får bära kjol kortare än knälång?
Att undervisning ska hållas separat för pojkar och flickor?
1976 fanns 10 000 muslimer i Sverige.
Idag, 2006 finns det 400 000.
Hur många är det 2036? Hur kommer Sverige se ut då?
Fatalist
2006-10-24, 22:14
Jamen plz ställ ALL jävla bullshitreligion utanför skolsystem, skattesystem osv osv. Jämställ religion med valfri frivillig fritidsaktivitet så är vi på rätt väg.
Vill Adjab inte äta griskött i hans och min skolmatsal får han väl för fan betala för att få nåt annat. Inte mitt problem. Inte något jag ska betala för.
Varför inte bara införa typ att skolelever ska gå ett visst antal dagar per år (då räknar vi inte med skolk och sjukdom då), och så får man själv pytsa ut dom som man vill? Tycker fan inte att man ska få ledigt på både muslimska och svenska högtider,
Men vad är nästa steg?
Att kvinnor inte får bära kjol kortare än knälång?
Att undervisning ska hållas separat för pojkar och flickor?
1976 fanns 10 000 muslimer i Sverige.
Idag, 2006 finns det 400 000.
Hur många är det 2036? Hur kommer Sverige se ut då?
Bär alla muslimska kvinnor lång kjol (bär alla muslimska kvinnor ens kjol)?
Går alla muslimska barn i Sverige idag i friskolor med könsuppdelad undervisning (vilket f.ö. finns även i helt vanliga svenska konfessionsneutrala skolor)?
Är det stor kulturell skillnad på Sverige nu och Sverige 1976 (om vi bortser från saker som antalet kanaler på TV, hur många som har dator hemma etc.)? Vad har haft störst inflytande på utvecklingen av den svenska kulturen från 1976 tills nu (är det verkligen islam?)?
Jag bara undrar ...?
Froddan, Kollos egen domedagsprofet.
Kulturen är och skall vara dynamisk. Jag är inte speciellt rädd för att inte få gå utan slöja osv. Sverige kommer inte utsättas för någon muslimsk kupp. Det är inte många av de invandrare som kommer hit som är fundamentalister, än mindre är de det efter 15 år i Sverige, eller deras barn för den delen.
Så Froddan, är du rädd? För vad? Vad är din lösning?
Kristna och muslimer har aldrig kunnat leva tillsammans och kommer inte kunna göra det i sverige heller
Windstalker
2006-10-24, 22:46
Vad är nästa steg?
I våras krävde Sveriges största muslimska samfund att muslimer skulle få ledigt för fredagsbön och vissa högtider,
Självklart ska dom få ledigt om dom vill, men det ska fortfarande vara vanliga lektioner för oss som inte vill be någon fredagsbön, som de som vill be i sådana fall missar och får plugga på hemma.
Jamen plz ställ ALL jävla bullshitreligion utanför skolsystem, skattesystem osv osv. Jämställ religion med valfri frivillig fritidsaktivitet så är vi på rätt väg.
Vill Adjab inte äta griskött i hans och min skolmatsal får han väl för fan betala för att få nåt annat. Inte mitt problem. Inte något jag ska betala för.
+1
/Wind
Froddan, Kollos egen domedagsprofet.
Kulturen är och skall vara dynamisk. Jag är inte speciellt rädd för att inte få gå utan slöja osv. Sverige kommer inte utsättas för någon muslimsk kupp. Det är inte många av de invandrare som kommer hit som är fundamentalister, än mindre är de det efter 15 år i Sverige, eller deras barn för den delen.
Så Froddan, är du rädd? För vad? Vad är din lösning?Jag är inte rädd. Jag är tvärtom ganska optimistisk inför framtiden. :)
Men Sverige har en mycket stor invandring från annorlunda kulturer och jag tycker det borde diskuteras mer i den allmänna debatten. Vad kommer mångkulturen innebär rent praktiskt?
Deceiver85
2006-10-24, 22:54
Har vi just lyckats avsekularisera de kristna traditionerna (vilket är av godo), varför skulle vi importera nya muslimska?
+1
Har vi just lyckats avsekularisera de kristna traditionerna (vilket är av godo), varför skulle vi importera nya muslimska?Bra poäng!
Tricklev
2006-10-24, 23:02
Jag tycker att samhället ska anpassas efter Deceiver85 och Froddan.:)
Löjtnant Blank
2006-10-24, 23:04
Har vi just lyckats avsekularisera de kristna traditionerna (vilket är av godo), varför skulle vi importera nya muslimska?
Jag förstår vad du menar, men eftersom jag har hört ordet användas felaktigt fler än tre gånger, tänkte jag göra min medborgerliga plikt och upplysa om att "avsekularisera" skulle - om det var ett existerande ord - betyda ungefär "avförvärldsliga" - vilket alltså skulle ha motsatt innebörd av vad du försökte säga.
Jaså, och vad vet du om det?
Kristendomen vann anhängare bland den befintliga befolkningen i Norden tack vare kulturkontakter och mission under en lång tid. Det var inte människor med en främmande kultur som invandrade med religionen, som fallet är nu. Helt ojämförbara situationer.
Klart samhället måste anpassa sig för om vi skall ta in sådana stora mängder invandrare, det har vi ju inte gjort och därför blir det problem på vissa ställen.
Sedan angående religion, nolltolerans på dess försök till påverkan på stat och skola. Det existerar inte att Sverige skall bli religiösare åt något håll.
Islam är inte en officiell religion i Sverige, därför ska inte lagstiftningen heller förändras.
blekfet2
2006-10-24, 23:12
varför ens bry sig i muslimer, dom exploderar juh av sig själva!?! :D
Konfliktundvikande fega strategier gömda i något slags liberal rumsren förpackning kommer bara att uttnyttjas av reaktionärer som vill flytta hit wahabbismen från Arabiska halvön etc. Sekulära muslimer med vilja att integreras accepterar säkert till 100 % att lovdagarna m.m. följer den kristna kyrkoåret med tusenåriga traditioner i landet. Borde inte ens kunna diskuteras.
Konfliktundvikande fega strategier gömda i något slags liberal rumsren förpackning kommer bara att uttnyttjas av reaktionärer som vill flytta hit wahabbismen från Arabiska halvön etc. Sekulära muslimer med vilja att integreras accepterar säkert till 100 % att lovdagarna m.m. följer den kristna kyrkoåret med tusenåriga traditioner i landet. Borde inte ens kunna diskuteras.
Accepterar det? Om man inte har något val, vad kan man göra då menar du? Vad är det som är så heligt med dom tusenåriga traditionerna som dom flesta firar för att det är mysigt?
bulk fiction
2006-10-24, 23:23
Sverige har gått utför sen invandringen tog fart, fördelarna är mindre än nackdelarna. Endast dom med verkligt skyddsbehov bör få komma hit.
Sverige har gått utför sen invandringen tog fart, fördelarna är mindre än nackdelarna. Endast dom med verkligt skyddsbehov bör få komma hit.
När var Sverige som bäst?
Utför på vilket sätt? Nationalsången har blivit svagare i skolorna? Den icke existerande arbetarkulturen har förträngts?
Tricklev
2006-10-24, 23:27
När var Sverige som bäst?
Runt 1600 och 1700talet.
http://kfmedia.kunnskapsforlaget.no/snl/_thumb_l/s/sverige-(historie)-1523-166.swf.jpg
Eftersom de eleverna antagligen kommer vara lediga på de andra dagarna också (Det blir ju helt sär om olika elever är lediga på olika dagar..) så är det ju kasst och som sagt, det finns många religioner, dessutom kan man ju hitta på egna... Om man är troende på det flygande spaghettimonstret kanske man borde få 8 månaders sommarlov?
Som svar på rubriken: Nej.
Runt 1600 och 1700talet.
http://kfmedia.kunnskapsforlaget.no/snl/_thumb_l/s/sverige-(historie)-1523-166.swf.jpgSkandinavisk union jatack som fan :D
Skandinavisk union jatack som fan :D
Union? Finnarna var våra bitches.
Mkt bra att du som egenskap av invandrare lär de svenska ättlingarna om Sveriges historia. :thumbup:
Tricklev
2006-10-25, 00:00
+1
Aliquis, lämna vårat land.;)
Löjtnant Blank
2006-10-25, 00:07
Min släkt var garanterat en av de första i det här sketna landet, och därför slår jag fast att ramadan är en accepterad högtid. Men då vill jag också se att muslimerna från mellanöstern tar med sig lite högkvalitativa marijuanaplantor när de flyttar hit.
Du tänker inte på afghaner och opium? Eller har jag missat något viktigt i knarkväg och mellanöstern?!
Löjtnant Blank
2006-10-25, 00:14
Du tänker inte på afghaner och opium? Eller har jag missat något viktigt i knarkväg och mellanöstern?!
Jag tänker ungefär så här:
http://www.msnbc.msn.com/id/15239501/
Jag tänker ungefär så här:
http://www.msnbc.msn.com/id/15239501/
Hm, dumt av mig att tro att afghanerna inte klarar fler växter!
Metal_boy_
2006-10-25, 00:20
Vi ska kunna vara ett öppet samhälle för folk med olika kulturer och seder. Det är inget som ska anpassas egentligen, det ska vara ett svenskt samhälle med ett brett perspektiv på människan. Ett samhälle där alla är likvärdiga och där ingen tittar snett på den andra. Det ska flyta in i en enda stor normalitet där alla respekterar varandras olikheter och också kan dela likheter.
Lasse Kongo
2006-10-25, 00:31
Vi ska kunna vara ett öppet samhälle för folk med olika kulturer och seder. Det är inget som ska anpassas egentligen, det ska vara ett svenskt samhälle med ett brett perspektiv på människan. Ett samhälle där alla är likvärdiga och där ingen tittar snett på den andra. Det ska flyta in i en enda stor normalitet där alla respekterar varandras olikheter och också kan dela likheter.
Jesus!
Du har mao kastat kängorna, bomberjackan och bytt ut Vit Makt mot Bob Marley numer?
Metal_boy_
2006-10-25, 00:35
Jesus!
Du har mao kastat kängorna, bomberjackan och bytt ut Vit Makt mot Bob Marley numer?
:laugh:
Både vitmakt-musik och Bob Marley har alltid sugit för mig.
I Japan strippade de ner kristendomen när den gjorde sitt intåg. Ingen var över kejsaren i Japan. Han var deras gud. Nu när alla i Japan vet att han faktiskt inte är en gud (det kom de på runt andra världskriget) så har kristendom eller vilken annan religion som helst inte något inflytande i Japan. Det diskuteras inte ens. Ibland ser man en munk på någon cermoni, typ nyår, det är allt.
Hur hade det sett ut om vi kristna i Japan hade begärt helgdagar för jul i Japan? *screwy*
Vad är det som är så heligt med dom tusenåriga traditionerna som dom flesta firar för att det är mysigt?
I och för sig kan jag tycka att det i det här sammanhanget är en fördel att de kristna högtiderna är så pass "avdramatiserade" som de är. Som det är nu har ju både jul och påsk mer status av "kulturella" än "religiösa" helger; de flesta firar dem på något sätt, men inte av religösa skäl utan just för att det är mysigt, kul att ge och få julklappar och gott att käka påskgodis. På det sättet borde ju helgerna bli betydligt mindre komplicerade för personer med annan religion än den kristna. Eller tycker ni som har problem med att vi är lediga på "kristna" helgdagar även att alla personer av annan nationalitet än den svenska borde få vara lediga på sina respektive länders nationaldagar, samt att moderater bör få instifta en höger-helgdag, centern en center-dag osv. eftersom arbetarrörelsen har första maj? Eller för den delen att det är ett tecken på oroväckande nationalistisk påverkan att den svenska nationaldagen fått status av helgdag?
Personligen har jag inget problem med att landet jag bor i firar helgdagar som tillhör en annan religion eller historisk tradition än min om jag väljer att invandra dit, eller för den delen med att sjläv jobba på "min" religions och "mitt" lands helgdagar. Det sista gör jag f.ö. redan, och många med mig; att framställa det som om alla i Sverige är lediga på alla kristna helger är ju kvalificerad BS om något.
Jamen plz ställ ALL jävla bullshitreligion utanför skolsystem, skattesystem osv osv. Jämställ religion med valfri frivillig fritidsaktivitet så är vi på rätt väg.Jag håller med du.
Jag är inte den enda som tyckte det var underligt att eleverna fick gå hem pga firandet av den där muslimska högtidsdagen tydligen.
Hur gör de med hinduister,buddhister,judar etc? Skiter de i deras högtider? :)
Nä, jag håller med föregående talare 100 %, håll religioner och dylikt utanför systemet.
Sofia4_4
2006-10-25, 07:56
Det är en svår fråga. Samhället måste anpassa sig till en vis del, framför allt att acceptera att folk har olika kulturer.
Men iom att Sverige inte är en så djupt troende religiös land, så tycker jag att de högtider som firas idag är mer anktnytna till årstidsbyte istället för någon religiös tradition. Det är skönt att ha avbrott från vardagen så här med jämna mellanrum för jul, påsk, midsommar.
Att införa religiösa högtider för visa barn kommer bara att öka klyftorna. Barnen som bor i Sverige borde inte glömma sin kultur men de måste känna ett starkt gemenskap med de andra barnen. Och vad händer om de ska vara lediga visa dagar men de andra barnen ska gå i skolan?!
Och vad händer om de ska vara lediga visa dagar men de andra barnen ska gå i skolan?!Det är ju olika skolor som väljer att förlägga sina sina studiedagar på olika dagar. Så är det väl redan idag? Givetvis skall alla vara lediga på de fasta lediga dagarna.
Sofia4_4
2006-10-25, 08:12
Det är ju olika skolor som väljer att förlägga sina sina studiedagar på olika dagar. Så är det väl redan idag? Givetvis skall alla vara lediga på de fasta lediga dagarna.
ok, jag visste inte att redan hade olika lediga dagar.
Jag tycker också att alla ska vara lediga på fasta dagar.
Runt 1600 och 1700talet.
http://kfmedia.kunnskapsforlaget.no/snl/_thumb_l/s/sverige-(historie)-1523-166.swf.jpg
Exakt. "Förr" är nyckelordet.
Deceiver85
2006-10-25, 09:09
Jag förstår vad du menar, men eftersom jag har hört ordet användas felaktigt fler än tre gånger, tänkte jag göra min medborgerliga plikt och upplysa om att "avsekularisera" skulle - om det var ett existerande ord - betyda ungefär "avförvärldsliga" - vilket alltså skulle ha motsatt innebörd av vad du försökte säga.
Fel från mitt håll, naturligtvis menade jag "sekularisera". Tur dock att du förstod vad jag menade.
ok, jag visste inte att redan hade olika lediga dagar.
Jag tycker också att alla ska vara lediga på fasta dagar.Nu är jag ingen exxpert så jag kan ju ha fel, men mina föräldarr är lärare så jag kan faktiskt ha rätt också (hoppas på det). Studieledigt har man för att lärarna skall studera, och då får barnen leka. Antar att alla kurser inte kan hållas på samma dag.
Nej. Man tar seden dit man kommer imo.
Nej. Man tar seden dit man kommer imo.
Har du bott någon annan stans än i Sverige?
grabben i skogen
2006-10-25, 10:05
man får väl helt enkelt flytta till den store satan (usa) ta värvning och bekämpa islam med sin m16.
blekfet2
2006-10-25, 10:16
man får väl helt enkelt flytta till den store satan (usa) ta värvning och bekämpa islam med sin m16.
m16 :D
Runt 1600 och 1700talet.
Strax efter westfaliska freden 1648 anses Sveriges inflytande över internatinell politik ha varit som störst, även om gränserna rätt långt senare kom att utvidgas i och med erövringen av Skåne etc.
Har du bott någon annan stans än i Sverige?
Nope.. Vad spelar det för roll? Hade jag kommit till ett annat land hade jag fått anpassa mig efter dem, inte kommit dit o försöka anpassa landet efter mig. Enkelt....
Nope.. Vad spelar det för roll? Hade jag kommit till ett annat land hade jag fått anpassa mig efter dem, inte kommit dit o försöka anpassa landet efter mig. Enkelt....
Hade du blivit troende muslim om du skulle varit tvingad att flytta till Iran?
Jag undrade mest eftersom jag var lite av samma åsikt som du tidigare. Flyttar man till ett nytt land så är det självklart att man ska anpassa sig efter de seder och det bruk som finns där, man ska tala språket i mållandet så mycket man bara kan, annamma traditionerna och så vidare. Jag trodde inte att alla ville göra det, men var övertygad om att jag i alla fall skulle ha gjort det. Sen flyttade jag, och ack så fel jag hade. Och då var jag ändå en person som flyttade av just den anledningen att jag ville testa att leva i ett annat samhälle, med annat språk och så vidare, och valde land och stad efter vad jag trodde skulle passa mig bäst. Tänk då hur det är för som flyttat av mer tvångsartade anledningar.
Att man ska ta seden dit man kommer är ett uttryck som många slänger sig med. Det är ett väldigt praktiskt synsätt som fungerar - så länge man bor i ett samhälle med vars seder man är van vid och uppvuxen med, och inte har några planer på att lämna detta samhälle.
Är väl ingen som tvingar dem att bli kristna? Menade mest att jag hade knappast bett dem bygga en kyrka åt mig eller bett om ändringar i lagar. Då hade jag fan fått skämmas imo.
Är väl ingen som tvingar dem att bli kristna? Menade mest att jag hade knappast bett dem bygga en kyrka åt mig eller bett om ändringar i lagar. Då hade jag fan fått skämmas imo.
Nej, men om det skulle vara seden där? Du skulle ju ta seden dit du kommer.
Nej, men om det skulle vara seden där? Du skulle ju ta seden dit du kommer.
Vad är ditt problem? har skrivit precis vad jag menade. Det är väl precis som jag sa "ta seden dit man kommer" (en nypa salt förtusan).. Hade jag flyttat till Irak så hade jag inte blivit muslim, men jag hade inte heller krävt att de gjort något för min religion .slut
HADE jag varit flykting om valet stod mellan att evt. dö i Sverige pga. krig, eller bli sheppad iväg till Irak o då som krav att bli muslim hade jag blivit muslim, självklart. Men nu funkar det inte så.
Jag trodde inte att alla ville göra det, men var övertygad om att jag i alla fall skulle ha gjort det. Sen flyttade jag, och ack så fel jag hade. Och då var jag ändå en person som flyttade av just den anledningen att jag ville testa att leva i ett annat samhälle, med annat språk och så vidare, och valde land och stad efter vad jag trodde skulle passa mig bäst. Tänk då hur det är för som flyttat av mer tvångsartade anledningar.
Att man ska ta seden dit man kommer är ett uttryck som många slänger sig med. Det är ett väldigt praktiskt synsätt som fungerar - så länge man bor i ett samhälle med vars seder man är van vid och uppvuxen med, och inte har några planer på att lämna detta samhälle.
Det handlar inte om vad man vill göra, utan om vad man måste göra. Detta oavsett om man flyttar frivilligt eller ofrivilligt.
Det finns faktiskt inte rum för alltför skilda uppfattningar i ett och samma samhälle. Det leder förr eller senare till social oro, även om det sker med så små steg att de som önskar kan stoppa huvudet i sanden och förneka att något förändras.
Sofia4_4
2006-10-25, 13:11
just det, angående detta, undrar hur är det i Iran, har kristna barn ledig på under Julhelgen?
Jag vet att alla är lediga under deras Nyårshögtid vilket är i Mars.
Är det nån som vet?
Deceiver85
2006-10-25, 13:28
Det bisarra är egentligen hur man diskuterar religiösa högtider i samband med skolan, som ska vara en religionsfri zon.
just det, angående detta, undrar hur är det i Iran, har kristna barn ledig på under Julhelgen?
Är det nån som vet?
OM judar får praktisera sin tro i iran hur tror du det
är med dem kristna?
Det finns fyra ställen som bör vara totalt religionsfria:
Skolan
Jobbet
Riksdagen
Krogen
Ingen ska få ledigt pga religion eller dylikt nonsens som sätter käpp i hjulet för ett modernt samhälles dagliga arbetsliv.
(jag är muslim själv)
I och för sig kan jag tycka att det i det här sammanhanget är en fördel att de kristna högtiderna är så pass "avdramatiserade" som de är. Som det är nu har ju både jul och påsk mer status av "kulturella" än "religiösa" helger; de flesta firar dem på något sätt, men inte av religösa skäl utan just för att det är mysigt, kul att ge och få julklappar och gott att käka påskgodis. På det sättet borde ju helgerna bli betydligt mindre komplicerade för personer med annan religion än den kristna. Eller tycker ni som har problem med att vi är lediga på "kristna" helgdagar även att alla personer av annan nationalitet än den svenska borde få vara lediga på sina respektive länders nationaldagar, samt att moderater bör få instifta en höger-helgdag, centern en center-dag osv. eftersom arbetarrörelsen har första maj? Eller för den delen att det är ett tecken på oroväckande nationalistisk påverkan att den svenska nationaldagen fått status av helgdag?
Personligen har jag inget problem med att landet jag bor i firar helgdagar som tillhör en annan religion eller historisk tradition än min om jag väljer att invandra dit, eller för den delen med att sjläv jobba på "min" religions och "mitt" lands helgdagar. Det sista gör jag f.ö. redan, och många med mig; att framställa det som om alla i Sverige är lediga på alla kristna helger är ju kvalificerad BS om något.
Ja, jag vet att det är trevligt med jul för dom som firar det. Nu är ju frågan varför man inte kan ge barnen ledig i ett par dagar per år (det är allt som behövs), och vad det hemska vore i det här. Jag är från Bosnien och där funkar det faktikst utmärkt att i dagsläget ge folk ledig på muslmska, katolska och ortodoxa högtider och visst är det bökigt men det funkar ändå. På arbetsplatserna borde det inte vara något problem att få förmiddagen ledig för att gå på den avslutadne ramadanbönen. Vi snackar alltså om att vara ledig från 8-10.
Skolan
Jobbet
Riksdagen
Krogen
Ingen ska få ledigt pga religion eller dylikt nonsens som sätter käpp i hjulet för ett modernt samhälles dagliga arbetsliv.
(jag är muslim själv)
Så det är bara småbarn, hemmafruar, arbetslösa och pensionärer som skall ha ledigt på jul, påsk etc.?
Är det nån som vet?
Det viktiga är om religionen har lokala traditioner eller inte, inte hur många utövare det finns. Islam har inga traditioner alls i Sverige, absolut inga. Även med 20 miljoner muslimer med arabiska som modersmål och en miljon kristna i Sverige skall kristendomen vara den överordnade religionen, och svenskan det överordnade språket.
Wennerberg
2006-10-25, 14:14
Skolan
Jobbet
Riksdagen
Krogen
(jag är muslim själv)
Skulle vilja nämna ett ställe som skulle vara religionsfritt.
Världen
paddanboy
2006-10-25, 14:17
Samhället kan inte tillgodose allas krav eller behov, därför behövs det vissa regleringar och ramar som alla måste försöka anpassa sig till.
De lovdagarna som existerar idag baseras främst på de kristna högtiderna och är ett arv från det äldre Sverige och är därför inget direkt brott mot religionsfriheten eller demokratin eftersom de är just ett ARV.
Frågan är därför: Ska det gamla "lovsystem" prövas och raseras för att man sedan anpassas efter varje individs behov? Skulle det fungera med lärarna och allt?
Det är mycket möjligt, men vad får det för konsekvenser? Den sociala sammanhållningen bland eleverna och samhället i övrigt som redan är ytterst prövad skulle få ännu ett bakslag.
När de kristna barnen är hemma så är de muslimska barnen i skolan. När de muslimska barnen är hemma så går de kristna i skolan. Familjen Jansson och några andra i klassen tar ledighet för utlandssemester och familjen Hussein ska till fjällen. Familjen Svensson ska besöka släktingar och tar ut ledigt.
(...jo jag kanske överdrev lite...)
Skolan är en mötesplats där sammanhållning skapas genom att man har viss social gemenskap.
Problemet är inte muslimernas ökade möjligheter att utöva sin religion, utan samhällets minskade sammanhållning och sociala kontroll. Samt svaga statliga konstitutioner, och en politik som vänder kappan efter vinden.
Sofia4_4
2006-10-25, 15:09
OM judar får praktisera sin tro i iran hur tror du det
är med dem kristna?
Jag säger inte att de inte får praktisera sin tro, jag undrar om barn är lediga på t.ex. juldagar om de är kristna?
wintersnowdrift
2006-10-25, 16:23
Jag undrade mest eftersom jag var lite av samma åsikt som du tidigare. Flyttar man till ett nytt land så är det självklart att man ska anpassa sig efter de seder och det bruk som finns där, man ska tala språket i mållandet så mycket man bara kan, annamma traditionerna och så vidare. Jag trodde inte att alla ville göra det, men var övertygad om att jag i alla fall skulle ha gjort det. Sen flyttade jag, och ack så fel jag hade. Och då var jag ändå en person som flyttade av just den anledningen att jag ville testa att leva i ett annat samhälle, med annat språk och så vidare, och valde land och stad efter vad jag trodde skulle passa mig bäst. Tänk då hur det är för som flyttat av mer tvångsartade anledningar.
+1 på den, och jag har ändå "bara" flyttat till England.
Inte en chans att jag börjar äta crisps (chips) till lunch, slå mina barn eller dricka åtta koppar te om dagen, som seden är här. Jag hoppade istället högt av lycka när mina föräldrar kom på besök och hade med sig knäckebröd, kaviar, lingon och en massa andra svenska delikatesser. Borta bra men hemma bäst!
Jag förstår att människor som flyttar utomlands är måna om att bevara sin kultur. Du kan vara hur fritänkande som helst, men din historia är ändå en del av dig. Därmed inte sagt att man måste alienera sig från övriga samhället - jag socialiserar gärna på puben ā la engelskt maner, så länge ingen tvingar mig att dricka guinness.
Fester och god mat är inget jag personligen tycker illa om och tänker lägga energi på att motarbeta. Vill vissa skolor lägga sina studiedagar för att matcha ramadan är det helt okej för mig. Då finns det istället andra element i nästan alla kulturer - förtryck, förnedring, mobbing och våld t.ex. - som jag hellre fokuserar på att få bort.
//Kristin
Islam är inte en officiell religion i Sverige, därför ska inte lagstiftningen heller förändras.
Svenska är inte "officiellt" språk i Sverige. Skippa svenskaundervisningen?
varför ens bry sig i muslimer, dom exploderar juh av sig själva!?! :D
Fyyyfan vilken Glocalnetnivå.....
....och jag kan fan inte hålla mig:laugh: :laugh:
Edit: Dina andra "sprängskämt" var dock inte av samma klass :/
Det är helt sjukt, vill dom bo i sverige får dom fan ta och anpassa sig som vi lever och inte ha sina egna jävla regler :furious:
Jag säger inte att de inte får praktisera sin tro, jag undrar om barn är lediga på t.ex. juldagar om de är kristna?
Saudiarabien som har mycket striktare regler än iran när det gäller religions frihet låter dem kristna barnen ta ledigt,så det är stor sannolikhet att dem får ledigt i iran också(skulle förvåna mig om dem inte fick).
Det är helt sjukt, vill dom bo i sverige får dom fan ta och anpassa sig som vi lever och inte ha sina egna jävla regler :furious:
+1434
Lasse Kongo
2006-10-25, 17:10
Om invandrarna ska anpassa sig efter det svenska samhället?
Eh, självklart.
Det handlar inte om vad man vill göra, utan om vad man måste göra. Detta oavsett om man flyttar frivilligt eller ofrivilligt.
Det finns faktiskt inte rum för alltför skilda uppfattningar i ett och samma samhälle. Det leder förr eller senare till social oro, även om det sker med så små steg att de som önskar kan stoppa huvudet i sanden och förneka att något förändras.
Allt beror självklart på hur man agerar ut sin olikhet. Hade jag flyttat till ett land där det varit olagligt att ha keps på sig så jade jag inte haft det. Jag hade dock försökt påverka min omgivning, och försökt övertyga dem om att keps inte är farligt..
Och måste man verkligen det? Jag tyckte jag klarade mig relativt bra utan att anpassa mig speciellt mycket. Vidhöll mina traditioner och såndat.. och ja, jag skolkade på midsommarafton.
Och vi talade väl inte om skilda uppfattningar, utan om skilda seder. Men jag tror att skilda uppfattningar mer leder till social oro om man inte har en uppfattning om att respektera andra seder.
Att försöka motverka seder och traditioner hos folk som är invandrade tror jag är något som i långa loppet slår tillbaka och har motsatt effekt.
Wennerberg
2006-10-25, 17:44
Om invandrarna ska anpassa sig efter det svenska samhället?
Eh, självklart.
Synd att inte alla håller med...
Jacksatan
2006-10-25, 17:46
En viss anpassning, givetvis. Lika självklart som att man anpassar sig till en arbetsplats ett fotbollslag eller andra grejer. Det som gäller i Juventus följer man även om man spelat juniorfotboll i Malmö. En viss konformitet är ett måste för att få ett samhälle att fungera.
shut teh face
2006-10-25, 17:47
Förstår ni inte hur mycket pengar Svenska samhället tjänar på ramadan? Alla muslimer bojkottar lunchen, detta sparar extremt mycket pengar. :Virro
Oroa er inte, nu när nazist högern har makten kommer inget hända.
Jag personligen anser inte att islam fungerar i Sverige; en gammal och trångsynt religion med ett modernt Sverige. När jag gick i Skolan så började alla muslimer bråka med läraren och ofta stormade ut när det förelästes om något som ifrågasatte "allah". Kunde handla om allt mellan organisation & ledarskap; ledarskapsegenskaper (gud ger oss våra egenskaper vid födseln vs. egenskaper uppfostras man till), naturvetenskap (gissa), filosofi (på senare dagar har den moderna människan förstått att religion är föråldrat och har åtminstonde mildrat den).
Jag tycker att religion inte ska påverka kapital eller politik.
Bronkitkorv
2006-10-25, 17:49
En del saker i islam är så dumma så vi aldrig kan tillåta det i sverige.
shut teh face
2006-10-25, 17:49
Nu hinner jag inte skriva en edit.
Angående ledarskapsegenskaper så gick det så långt att läraren ändrade så man fick rätt på tentan om man skrev att man föddes med egenskaper eftersom man "var tvungen att tillgodose religionska perspektiv på saker och ting och fick inte kränka en folkgrupp".
Scratch89
2006-10-25, 17:51
Jag tycker att religion är något som ska vara privat och man ska inte ha varken rättigheter eller skyldigheter p.g.a sin religion. Om man nu måste vara ledig för att fira någon högtidsdag får man väl ta ut det på sina semesterdagar, precis som all annan ledighet.
Skollov och liknande skulle inte behöva ändras även om vi tog bort kristet firande, då större delen av ledigheten faktiskt inte är religionsbetingat, det är väl bara påsk- och jullov som är det? Påsklovet ligger mitt i vårterminen och jullovet ligger mellan terminerna, så de skulle kunna ligga där av schematekniska skäl oavsett om man firar Jesu uppståndelse/födelse eller bara vilar upp sig.
Scratch89
2006-10-25, 17:52
En del saker i islam är så dumma så vi aldrig kan tillåta det i sverige.
Som vad?
shut teh face
2006-10-25, 17:53
Som vad?
Tvång för kvinnor att dölja delar av sin kropp?
Sharialagar i rättsystemet?
Iman som tillåter skillsmässor?
Tvång för kvinnor att dölja delar av sin kropp?
Sharialagar i rättsystemet?
Iman som tillåter skillsmässor?
Korståg?
Häxjakt?
.
.
.
.
Korståg?
Häxjakt?
.
.
.
.
Finns en del saker som kan stödjas i islam som aldrig i helvete skall in i svenska samhället. Finns även saker i kristendomen som är samma sak. Religioner är för dömande och styrande för att ha någon som helst makt.
Pretender
2006-10-25, 18:36
Korståg?
Häxjakt?
.
.
.
.
good one... :thumbup:
alla stampa med fötterna så blir det bra.
tycker förresten vi skall anpassa efter hinduerna som invandrar, inte några puckade muslimer .
mendezzz
2006-10-25, 18:59
Förstår ni inte hur mycket pengar Svenska samhället tjänar på ramadan? Alla muslimer bojkottar lunchen, detta sparar extremt mycket pengar. :Virro
Oroa er inte, nu när nazist högern har makten kommer inget hända.
Jag personligen anser inte att islam fungerar i Sverige; en gammal och trångsynt religion med ett modernt Sverige. När jag gick i Skolan så började alla muslimer bråka med läraren och ofta stormade ut när det förelästes om något som ifrågasatte "allah". Kunde handla om allt mellan organisation & ledarskap; ledarskapsegenskaper (gud ger oss våra egenskaper vid födseln vs. egenskaper uppfostras man till), naturvetenskap (gissa), filosofi (på senare dagar har den moderna människan förstått att religion är föråldrat och har åtminstonde mildrat den).
Jag tycker att religion inte ska påverka kapital eller politik.
Jag vet inte vilka religioner du jämför med, men Islam är väl betydligt yngre än både T ex Kristendomen och Judendomen.
shut teh face
2006-10-25, 19:02
Jag vet inte vilka religioner du jämför med, men Islam är väl betydligt yngre än både T ex Kristendomen och Judendomen.
Men hur stor makt har de? Vi diskuterar väl islams påverkan på svenska samhället..
Men hur stor makt har de? Vi diskuterar väl islams påverkan på svenska samhället..
Krisdendomen har väl rätt mycket större påverkan än islam?
shut teh face
2006-10-25, 19:06
Krisdendomen har väl rätt mycket större påverkan än islam?
Inte vad jag anser mig känna av iaf, gör ni det? :)
Även om kristendomen påverkas oss så är det väl knappast något vi märker av då det varit "såhär" i många år. Ni kanske vill ha religionsbyte samtidigt som regeringsbytet? :)
Sedan är det väl ingen som tycker att islam har någon makt alls just nu. Det handlar väl snarare om en framtida makt pga. ökat antal muslimer i Sverige.
mendezzz
2006-10-25, 19:08
Jag reagerade på att du sa att Islam var för gammal för ett modernt Sverige, men Kristendomen är ju betydligt äldre, borde inte den vara för gammal då också?
shut teh face
2006-10-25, 19:13
Jag reagerade på att du sa att Islam var för gammal för ett modernt Sverige, men Kristendomen är ju betydligt äldre, borde inte den vara för gammal då också?
Kristendomen är äldre än islam och judendomen ännu äldre. Men islam har ju inte anpassat sig med nya och moderna reformer som passar ett jämställt och modernt samhälle. Men det är klart det inte är så lätt att ändra saker nere där nere. Men varför skulle detta då inrättas i Sverige?
Islam ska självklart ha sin plats eftersom vi valt att släppa in muslimer i Sverige. Men de kan inte kräva lagar som i Svensk lag som tar oss tillbaka ett par århundranden i jämställdhet.
Därav uttrycket att islam inte går att kombinera med ett modernt samhälle som Sverige. De får helt enkelt anpassa sig efter oss.
Även om kristendomen påverkas oss så är det väl knappast något vi märker av då det varit "såhär" i många år. Ni kanske vill ha religionsbyte samtidigt som regeringsbytet? :)
Sedan är det väl ingen som tycker att islam har någon makt alls just nu. Det handlar väl snarare om en framtida makt pga. ökat antal muslimer i Sverige.
Typ skolavslutningar i kyrkan etc. Men ja, kristendomen har varit med att forma våran kultur och ändra på något enbart för ändrandets skull är onödigt.
Kristendomen är äldre än islam och judendomen ännu äldre. Men islam har ju inte anpassat sig med nya och moderna reformer som passar ett jämställt och modernt samhälle. Men det är klart det inte är så lätt att ändra saker nere där nere. Men varför skulle detta då inrättas i Sverige?
Islam ska självklart ha sin plats eftersom vi valt att släppa in muslimer i Sverige. Men de kan inte kräva lagar som i Svensk lag som tar oss tillbaka ett par århundranden i jämställdhet.
Därav uttrycket att islam inte går att kombinera med ett modernt samhälle som Sverige. De får helt enkelt anpassa sig efter oss.
Men oss är Islam.
shut teh face
2006-10-25, 19:20
Typ skolavslutningar i kyrkan etc. Men ja, kristendomen har varit med att forma våran kultur och ändra på något enbart för ändrandets skull är onödigt.
Det enda jag kan komma på är skolavslutningar i kyrkan (även om inte alla skolor har det). Det är väl snarare en praktisk möjlighet för skolan att vistas där? Att vi har helgdagar på kristna högtider är väl bara bra så folket får ledigt nån gång.. vi skulle ju kunna ta bort alla dessa och införa dem igen under andra namn för att sudda ut kristendomen. :cool:
mendezzz
2006-10-25, 19:21
Om du läser Bibeln och Koranen så tror jag du efter tag kommer att märka att båda religioner är tvugna att anpassa sig efter det moderna Sverige.
shut teh face
2006-10-25, 19:23
Om du läser Bibeln och Koranen så tror jag du efter tag kommer att märka att båda religioner är tvugna att anpassa sig efter det moderna Sverige.
Det är precis vad Islam kommer att göra tids nog. Men saktar vi inte ner den utvecklingen om vi inför lagar basserade på äldre värderingar inom Islam? Jag tror många muslimer ser Sverige som ett bra land där de kan leva fritt och leva ut sin islam i den mån de vill. Jag tror inte de vill ha en Iman som ska godkänna deras skillsmässor bara för ett överhuvud inom en muslims förening säger så, det får väl stå för honom?
Jag tycker att det poppar upp lite nu och då i tråden att alla muslimer i Sverige skulle vara überfundamentalister och extremt urmodiga och jag undrar vad ni har för stöd för den uppfattningen? Visst finns det muslimska urmodiga überfundamentalister, men faktum är att en inte alltför liten del av Sveriges muslimska invandrare har lämnat sina tidigare hemländer för att det var just för fundamentalistiskt där. Och vad är det som får er att tro att muslimer generellt är mer "svårsekulariserade" än kristna? Bortsett från att i har bestämt er för att det är så?
Sedan, när man framställer det som om islam har en större påverkan på det svenska samhället än kristendomen bör man ta och läsa på lite innan man öppnar näbben igen. T.ex. kan man läsa på lite om kristendomen.
shut teh face
2006-10-25, 20:02
Jag tycker att det poppar upp lite nu och då i tråden att alla muslimer i Sverige skulle vara überfundamentalister och extremt urmodiga och jag undrar vad ni har för stöd för den uppfattningen? Visst finns det muslimska urmodiga überfundamentalister, men faktum är att en inte alltför liten del av Sveriges muslimska invandrare har lämnat sina tidigare hemländer för att det var just för fundamentalistiskt där. Och vad är det som får er att tro att muslimer generellt är mer "svårsekulariserade" än kristna? Bortsett från att i har bestämt er för att det är så?
Sedan, när man framställer det som om islam har en större påverkan på det svenska samhället än kristendomen bör man ta och läsa på lite innan man öppnar näbben igen. T.ex. kan man läsa på lite om kristendomen.
Det vore fint med exempel som man kunde bemöta.
Jag vet inte hur stor del av muslimerna som representerades när förslagen lades fram, men det var ändå förslag och det är de jag har bemött i tråden.
Det vore fint med exempel som man kunde bemöta.
Jag vet inte hur stor del av muslimerna som representerades när förslagen lades fram, men det var ändå förslag och det är de jag har bemött i tråden.
Dominans i religionsundervisning.
Kristna värderingar som styr mycket, t.ex. hur giftemål etc ser ut.
Nästan alla högtider som är rödmarkerade.
Lucia på jobb och skolor
shut teh face
2006-10-25, 20:10
Dominans i religionsundervisning.
Kristna värderingar som styr mycket, t.ex. hur giftemål etc ser ut.
Nästan alla högtider som är rödmarkerade.
Lucia på jobb och skolor
Där ser man.
Jag fick faktiskt läsa om alla religioner i skolan men jag vet skolor som nästan bara fått läsa om kristendomen.. good point.
Men är det verkligen saker som någon anser inkränkta hos någon? Lider någon svensk av det? Om jag flyttar till ett annat land så kommer jag väl hitta någon religös tradition?
shut teh face
2006-10-25, 20:14
Nu tycker jag vi glider in på sidospår men det är väl en del av en diskution.
Kristendomen har en enorm makt i Sverige. Det är ur denna så gott som allt i vårt samhälle härstammar. Hur många högtider kan du komma på, som inte härleds ur kristendomen? Moral är också något, liksom våra lagar. Sen är det klart att man inte alltid tänker på det, då man själv är uppvuxen i den kontext man verkar i, som du sa.
shut teh face
2006-10-25, 20:23
Kristendomen har en enorm makt i Sverige. Det är ur denna så gott som allt i vårt samhälle härstammar. Hur många högtider kan du komma på, som inte härleds ur kristendomen? Moral är också något, liksom våra lagar. Sen är det klart att man inte alltid tänker på det, då man själv är uppvuxen i den kontext man verkar i, som du sa.
Det är därför inget problem.
Borde vi anpassa våra i princip omedvetna traditioner för att tillfredställa gäster i vårat land?
Det är därför inget problem.
Vad är problemet med att skolor anpassar sina lovdagar efter sina elevers traditioner?
Borde vi anpassa våra i princip omedvetna traditioner för att tillfredställa gäster i vårat land?
Vem har pratat om gäster? Går gäster i svensk skola?
Och vad är en omdedveten tradition? Skulle ramadan vara mer medveten än julen?
shut teh face
2006-10-26, 09:00
Vad är problemet med att skolor anpassar sina lovdagar efter sina elevers traditioner?
Vem har pratat om gäster? Går gäster i svensk skola?
Och vad är en omdedveten tradition? Skulle ramadan vara mer medveten än julen?
Det är väl en tolkningsfråga om det är ett problem eller inte, men varför skulle inte de andra religösa människorna få ledigt isf?
Gäster var fel ord. :) Kristna traditioner är extremt omedvetna, man firar inte jul av en kristen anledning längre. Det är extremt få, om någon alls, i min närhet som gör det. Det är helt enkelt en tid då vi är lediga och lediga behöver vi vara!
Elevernas ledighet på våra kristna högtider är inte mer än ledighet längre. Eftersom våra heldagar inte är kristna längre förutom att de från början var influrerade från kristendomen så tycker jag inte att andra religioner ska få ta ny plats i våra skolor.
Jag kan ha skrivit flummigt nu, kom nyss hem från jobbet och ska äta. :)
Sverige är ett sekulariserat samhälle med religionsfrihet. Ska en anpassning ske smidigt så ska vi inte lämna dessa grundprinciper.
Om en invandrad svensk ställer krav på att samhället ska förändras så att det är religion som bestämmer hur något ska fungera och inte svenska lagar, så har det gått för långt. Många nationer styrs med religiösa principer, Sverige gör det inte, och så ska det förbli imo.
Samtidigt har vi religionsfrihet vilket ska ge alla största möjliga rätt att tro på vad de vill och utöva sina religiösa traditioner som de vill, vad som är vad är självklart olika från fall till fall. Om en skola kan låta barn ha muslimska lovdagar utan att det går ut över undervisningen för de barn som inte tror på Islam så är jag självklart för, tvingas svenskfödda "kristna" barn anpassa sin undervisning för muslimska traditioner så är det fel. En svår balansgång.
Andra exempel, obligatoriskt firande av muslimska högtider t ex Ramadan även för icketroende pga hög procent muslimska invånare i Sverige? Nej absolut inte. Koranen som en obligatorisk del av svensk undervisning? Nej absolut inte det heller.
Däremot är och ska det vara upp till var och en vilken undervisning man vill ge sina barn UTÖVER den som är obligatorisk som svensk, vill man låta sina barn gå i koran-skola, givetvis. Vill man inte fira svenska högtider? Givetvis inga problem det är upp till var och en.
Kan komma på massvis med exempel men jag tror jag har fått fram min allmänna uppfattning.
Det är ingen som har funderat på varför de har infört det ur en mer praktisk synvinkel?
Om en elev tar ledigt för att fira med släkt och vänner så är det inget som påverkar undervisningen så mycket, om halva klassen tar ledigt av samma anledning så påverkar det mer och då är det enklare att bara lägga en studiedag på den dagen så blir det mindre krångel. Det underlättare för skolledningen, lärarna, eleverna, föräldrarna osv så vad är det som är så konstigt med det?
Potatisloven är av någon anledning avskaffade numera men det fungerade ju efter samma princip.
Haha alltid lika kul att se islam professorerna snacka om nåt dem inte
vet. *rolleyes*
Vad är nästa steg?Nästa steg: Skola i Bålsta, i Håbo kommun, stoppar adventsfirande.
Detta för att Luciafirande i kyrkan "diskriminerar elever med annan trosuppfattning". Jag har också en annan trosuppfattning än den kristna. Jag är ateist. Jag hade inget problem med Lucia. För Lucia är en svensk kulturell tradition, inte en religiös - även om den var det från början, precis som Julafton och de flesta andra svenska traditioner.
Nu är bara den muslimska andelen några procent i Håbo. Men vad händer när dagens invandringspolitik leder till att det blir 30, 40 eller 50 procent muslimer i en kommun? Ställs jullovet in för att jul har religiös anknytelse till Jesus födelse?
Vad blir nästa steg?
Det enda politiska partiet som opponerar sig mot den här utvecklingen är Sverigedemokraterna, som förespråkar den danska och norska linjen: att invandrarna ska anpassas till landet de kommer till och inte tvärtom. Jag tycker inte det är främlingsfientligt att tycka det borde vara en självklarhet även i Sverige.
Varför tänker jag på Hassans busringning om 100 000 tyska bögar när jag läser Froddan?
Wennerberg
2006-10-31, 11:33
Nästa steg: Skola i Bålsta, i Håbo kommun, stoppar adventsfirande.
Detta för att Luciafirande i kyrkan "diskriminerar elever med annan trosuppfattning". Jag har också en annan trosuppfattning än den kristna. Jag är ateist. Jag hade inget problem med Lucia. För Lucia är en svensk kulturell tradition, inte en religiös - även om den var det från början, precis som Julafton och de flesta andra svenska traditioner.
Nu är bara den muslimska andelen några procent i Håbo. Men vad händer när dagens invandringspolitik leder till att det blir 30, 40 eller 50 procent muslimer i en kommun? Ställs jullovet in för att jul har religiös anknytelse till Jesus födelse?
Vad blir nästa steg?
Det enda politiska partiet som opponerar sig mot den här utvecklingen är Sverigedemokraterna, som förespråkar den danska och norska linjen: att invandrarna ska anpassas till landet de kommer till och inte tvärtom. Jag tycker inte det är främlingsfientligt att tycka det borde vara en självklarhet även i Sverige.Håller med, även om man får anpassa landet till en viss grad tycker jag detta är att gå för långt. Folk bör anpassa sig till det land de flyttar. Jag ser det som en självklarhet om jag flyttar till ett annat land.
Håller med, även om man får anpassa landet till en viss grad tycker jag detta är att gå för långt. Folk bör anpassa sig till det land de flyttar. Jag ser det som en självklarhet om jag flyttar till ett annat land.
+1
Varför tänker jag på Hassans busringning om 100 000 tyska bögar när jag läser Froddan?För att det kommit över 100 000 muslimer till Sverige dom senaste åren?
shut teh face
2006-10-31, 13:26
För att det kommit över 100 000 muslimer till Sverige dom senaste åren?
Bögar dessutom? :D
Bögar dessutom? :D
Glocalnet.... *slap*
Dissector
2006-10-31, 13:36
Att vi bjuder in annan kultur och låter den frodas här tror jag inte är fel. Det kan säkert leda till stor utveckling. Däremot att det vi tidigare haft som tradition i Sverige, avskaffas av skäl som "diskriminering" o.s.v är fullständigt befängt.
Mycket bra av skolan i Bålsta.
religioner och sånt där jävla hokus pokus skall hållas utanför systemet som helhet och skolan i synnerhet !
I läroplanen, Lpo 94 står det att " I överensstämmelse med den etik som förvaltas av kristen tradition och västerlänsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande." (Grundläggande värden).
Så det känns lite främmande med rent muslimska skolor som enligt Lpo 94 är skyldiga att lära ut detta.
religioner och sånt där jävla hokus pokus skall hållas utanför systemet som helhet och skolan i synnerhet !
+1
Religon bör ses som vilken hobby som helst. Sen när tar staten/skolan/arbete hänsyn till att jag vill lyfta skrot 4ggr/vecka?
mister_power
2006-11-01, 19:12
Sen sitter politiker o undrar varför folk röstar på Sverigedemokraterna?
X-ecuter
2006-11-01, 19:14
om det i framtiden blir muslimer som bestämmer mer och mer för att dem är fler så blir ju följden att vi alla som blir borttryckta får köpa ett/två eller tre vapen och skydda vårt land :):hbang: :furious: för inte fan kommer jag acceptera att vi skall behandla tex mellanösternfolk bättre än vad dem hade gjort om vi kommit dit...
stjäl en invandrare från mellanöster i sverige så får man nått unka straff högst... men stjäl man något i tex pakistan kan jag lova att armen blir kapad och sedan blir man satt i nån bunker i kabbla
allt jag hade attt säga
Religon bör ses som vilken hobby som helst. Sen när tar staten/skolan/arbete hänsyn till att jag vill lyfta skrot 4ggr/vecka?Det handlar inte om det. Det handlar att den svenska traditionen med Luciafirande, som är mer kulturell än religiös, avstyrs för att några invandrare känner sig kränkta. Tidigare har det tydligen varit så att muslimer som inte velat delta fått avstå, men det räckte inte. Nu skulle allt stoppas. För alla.
Är själv invandrare, kom hit när jag var 2 månader. Kommer från iran men är ateist och tar avstånd från allt vad religioner heter. Anser att det är sjukt att ett land anpassar sig efter dess invandrare. Är det någon som bör adaptera sig är det invandraren. Man blir erbjuden att ta del av/i ettvälfärssystem. Antingen så accepterar man värdlandets landets villkor eller så åker man hem..punkt
X-ecuter
2006-11-01, 19:24
Är själv invandrare, kom hit när jag var 2 månader. Kommer från iran men är ateist och tar avstånd från allt vad religioner heter. Anser att det är sjukt att ett land anpassar sig efter dess invandrare. Är det någon som bör adaptera sig är det invandraren. Man blir erbjuden att ta del av/i ettvälfärssystem. Antingen så accepterar man värdlandets landets villkor eller så åker man hem..punkt
är det du som skrivt det så är jag starkt imponerad :thumbup: och även bra syn på hur man skall anpassa sig :) och detta gäller såklart vilket land man kommer till
flenders
2006-11-01, 19:46
Jag kom hit från USA för 5 år sedan. Jag går i skola i Malmö. Jag förstår inte hur folk som bott här i 18 år inte kan prata ordentlig svenska. Jag förstår inte hur deras föräldrar inte ens kan ett ord svenska fastän de bott här i en 20-30 år. Att ungarna inte kommer när ramadan (stavning?) är över för att de skall fira tycker jag är dåligt. Man kan inte själv bestämma över när man bör komma till skolan/arbetet eller inte. Håller förövrigt med Froddan. Man väljer själv att utöva en religion och då borde inte personer ta hänsyn till det. Personer som är allergiska mot laktos skall få det de har möjlighet att äta men att andra skall få specialmat för att de själv väljer att inte äta något tycker jag är sjukt. Flytta till USA så kan ni få se på särbehandlingens negativa sidor. "Gilla läget" är vad de kallar det för.
om det i framtiden blir muslimer som bestämmer mer och mer för att dem är fler så blir ju följden att vi alla som blir borttryckta får köpa ett/två eller tre vapen och skydda vårt land :):hbang: :furious: för inte fan kommer jag acceptera att vi skall behandla tex mellanösternfolk bättre än vad dem hade gjort om vi kommit dit...
stjäl en invandrare från mellanöster i sverige så får man nått unka straff högst... men stjäl man något i tex pakistan kan jag lova att armen blir kapad och sedan blir man satt i nån bunker i kabbla
allt jag hade attt säga
Du är ju fan helt otroligt dum. Jag menar när du i framtiden får barn som du kommer döpa ronny, conny och crystal som redan vid födseln är beroende av heroin. Är det verkligen muslimernas fel?
Tricklev
2006-11-02, 09:44
Du är ju fan helt otroligt dum. Jag menar när du i framtiden får barn som du kommer döpa ronny, conny och crystal som redan vid födseln är beroende av heroin. Är det verkligen muslimernas fel?
:laugh:
X-ecuter
2006-11-02, 10:28
var får du heroinet ifrån *screwy* *popcorn* iof vet jag ju inte hur mycket dina barn konsumerar och hur mycket av det är heroin dem får av dig :whipped: ... såklart inte det är muslimers fel om jag börjar med droger :furious: Skrev jag något som antydde det... läs om läs rätt pucko
Jantelagen är ju typiskt svenskt, och vi alla älskar den eller? :D
Inte all förändring är av ondo.
Jantelagen är ju typiskt svenskt, och vi alla älskar den eller? :D
Inte all förändring är av ondo.
Jantelagen är väl noga räknat dansk, eller möjligen norsk lite beroende på hur man vill se det. :D
(däremot är fenomenet den beskriver inte särskilt unikt; jag har en slovakisk bekant som brukar klaga över Slovakien och slovakier på ett sätt som är intill förväxling likt hur svenskar pratar om Sverige och just jantelagen)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.