handdator

Visa fullständig version : Hur river man vitkål?

Exhale_
2006-10-24, 20:44
Från att ha skrattat hejdlöst åt Nina L´s tråd häromveckan om hur man kokar korv, kommer här nu en fråga om en ännu mer självklar sak...

Hur river jag vitkål med ett rivjärn (sån där gammaldags fyrkantig metallsak) utan att tapetsera om väggarna med vitkål på samma gång?

Det är ju hejdlöst svårt har jag kommit fram till..

För att börja med grunderna, HUR skär ni vitkålen för att den inte ska ramla isär i 10 st delar?

Tips mottages tacksamt :Virro

z_bumbi
2006-10-24, 20:52
En osthyvel är ganska bra om man vill få strimmlor a la pizzasallad, dela huvudet i två delar och sen är det bara att hyvla.

PingvinFlickan
2006-10-25, 08:13
Jag brukar använda mixern och ta en sån där platta som man fäster högst upp. Sen pressar man ner vitkålen mot den med den där grejen i locket. Ursäkta om det låter flummigt, men jag är inte så bekant med namnen på mixerns olika delar.
I vilket fall som helst är det enklare än att använda rivjärn, och det går fortare också.

Cinna
2006-10-25, 08:30
Antingen använder jag en kniv och skäl smala "skivor" eller så tar jag rivjärnet (skär först vitkålen i lagom breda bitar å håller dem samman så de inte faller isär). Vilket som är superenkelt!

Exhale_
2006-10-25, 08:44
Jag får tacka så mycket för hjälpen! Blir till att testa alla tipsen jag fått nästa gång pizzasallad står på menyn, troligtvis ikväll :thumbup:

Ascent
2006-10-30, 10:42
En osthyvel är ganska bra om man vill få strimmlor a la pizzasallad, dela huvudet i två delar och sen är det bara att hyvla.

Quoted for truth! :hbang: