handdator

Visa fullständig version : Klättring bra för en krånglande rygg?

Frisk
2006-10-24, 03:37
Som överskriften..

Har problem med att när jag lyfter eller gör något där musklerna som går längs med ryggraden blir belastade så tar ryggen atomatiskskt bara i med en sida. Så jag måste hela tiden tänka på att belasta ryggen jämt annars får jag bara muskelutvekling på en sida. Samt smärta på den sidan.

Och nu till frågan: Kan klättringen hjälpa till att ge en bättre balans mellan rygghalvorna?
Eller finns det några andra tränings metoder som kan göra det?

Jag tycker att övningar som görs inom pilates hjälper till att lindra besvären.

Några ideer?

jakkan
2006-10-24, 09:27
är det vad du tror händer eller har du fått det diagnosterat att det är så ?

Frisk
2006-10-24, 16:52
Har fått reda på av natrapat att jag hadde en onormalt stor skillnad mellan de musklerna på ryggsidorna.
Och sedan det tränat upp så skillnaden inte är så extrem men fullt synlig enligt mina träningskompisar.

Och att jag känner smärta på den delen som jag tror tar större delen av belastningen.

machine gun
2006-10-24, 18:10
Jag tror att en sjukgymnast borde vara rätt yrkesgrupp att konsultera i det här fallet. Han/hon kan hjälpa dig med övningar som balanserar ryggen.

Kan dock säga att klättring är grymt bra träning för hela kroppen samt balans och koordination, men hur bra det är för en krånglande rygg vågar jag inte svara på.

oFFkeFF
2006-10-24, 21:25
Det finns ju lite sjukgymnastövningar som aktiverar en sida av ryggen åt gången. Typ hitlers hund etc.