handdator

Visa fullständig version : löpning/kondition

ugly_kid
2006-10-23, 16:24
Nån som är kunnig på löpning/konditionsträning som vill hjälpa mig med några frågor.
Om jag som kanotist vill träna upp min syreupptagning för att bli snabbare i min sport, hur tycker ni då att jag ska lägga upp löpträningen, Antal pass i veckan? vad är bäst, distanspass eller korta intervaller (hit), eller en blandning. tycker ni en med dålig syreupptagning ska träna likadant som en med bättre?

major Pectoralis
2006-10-23, 16:34
De skall satsa på att bygga upp den centrala kapaciteten -om du skall konditionsträna i en annan sport än den du skall tävla i.
Det är pulsen och mängden aktiverad muskelmassa som är intressant när man väljer aktivitet.
Jag skulle rekomendera en kombination av AII, AIII och AIII+.
Har man inte så bra flås kan det fungera lika bra med att "ut och springa". Kolla pulsen och se om det blir någon skillnad.

ugly_kid
2006-10-23, 20:19
att träna upp den centrala kapaciteten är ju självklart. och det ska göras med löpning så träningsformen är redan bestämd.
Någon som kan säga mer exakt vad som är bra, ger det tex någon med 6L maxo2 att bara springa distans eller är det AIII, AIII+ som gäller.

major Pectoralis
2006-10-23, 20:30
att träna upp den centrala kapaciteten är ju självklart. och det ska göras med löpning så träningsformen är redan bestämd.
Någon som kan säga mer exakt vad som är bra, ger det tex någon med 6L maxo2 att bara springa distans eller är det AIII, AIII+ som gäller.

hm, självklart säger du.....

Lika självklart som att distansträning ger lokal kapacitet - om man har någon grundkondition att tala om. Den intensiteten kan du alltså stryka i löpningen ;)
Finns det inga kanottränare förresten som kan hjälpa dig?

ugly_kid
2006-10-23, 21:14
kanottränare är det ont om, vi har nästan alltid tränat själva i dom 10 åren jag varit aktiv.
Anledningen till att jag frågar är att jag vill hjälpa ungdomarna i klubben till att få bra tränings pass nu i vinter. många av dom gör alla sina konditionspass med backlöpning, det är ju bra men kanske inte varge pass,
jag skulle vilja se att dom kör ett långt distanspass, ett AIII och ett AIII+ i veckan kanske, eller vad tror du om det?

major Pectoralis
2006-10-23, 21:40
kanottränare är det ont om, vi har nästan alltid tränat själva i dom 10 åren jag varit aktiv.
Anledningen till att jag frågar är att jag vill hjälpa ungdomarna i klubben till att få bra tränings pass nu i vinter. många av dom gör alla sina konditionspass med backlöpning, det är ju bra men kanske inte varge pass,
jag skulle vilja se att dom kör ett långt distanspass, ett AIII och ett AIII+ i veckan kanske, eller vad tror du om det?

Jag beklagar avsaknaden av tränare. Det är inte lätt för pengafattiga sporter idag. Lovvärt initiativ av dig att träna ungdomar:thumbup:
Detta lovvärda initiativ gör att jag gladeligen bidrar med några punkter...:D
Min erfarenhet är att man skall vara lite försiktig med att ofta köra AIII+ innan den aktive satsar helhjärtat mot yttersta eliten. Detta eftersom denna träningsform är väldigt jobbig och bygger på att man tar ut sig fullständigt. Detta gör att den aktive kan bli "avskräckt" från att gå på passen. Om passen blir så jobbiga att man "måste ladda innan" kan detta leda till att man blir "mentalt utbränd" efter ett tag. Det blir helt enkelt tråkigt. Om gruppen dock är pigg på denna träningsform är det bara att köra naturligtvis. Ett pass i veckan är i så fall en lagom mängd.
AIII är klockrent. Här skall tyngdpunkten ligga i löpträningen.
Ren distansträningen på 60 minuter eller mer är knappast givande i löpningen. Däremot kan man köra kortare och snabbare distanspass, a.k.a. snabbdistans på ca 30-40 minuter. Springer man i grupp brukar man automatiskt stressa upp tempot varpå denna träning kan bli mycket givande. "Naturlig intervall" är även en bra träningsform, dvs. då man springer distans i kupperad terräng.
Att ha konditionstester med lagom mellanrum, t.ex. varannan månad, brukar även ge träningsgnistan ett lyft.
Viktigt är även att man varierar träningen då detta gör träningen mer lustfylld. Att ha med diverse stafetter eller andra lekar i passet kan även förgylla träningen avsevärt. Sedan när den aktive verkligen satsar kan man utveckla träningen med mer individualiserade program och mer avancerade pass.

ugly_kid
2006-10-23, 22:09
Det är inte jättesmå barn vi pratar om, dom är mellan 15-17år och dom flesta satsar på att nå yttersta elit och tränar hårt, som alla kanotister, sommartid kommer dom upp i ca: 10-14 pass i veckan lätt där kanotpassen ofta ligger över 20km.
så att klara av AIII+ är inga problem, men jag tror att ett sånt pass i veckan och 2 AIII kan vara bra för dom då kanske?
tack för hjälpen.

major Pectoralis
2006-10-23, 22:37
Det är inte jättesmå barn vi pratar om, dom är mellan 15-17år och dom flesta satsar på att nå yttersta elit och tränar hårt, som alla kanotister, sommartid kommer dom upp i ca: 10-14 pass i veckan lätt där kanotpassen ofta ligger över 20km.
så att klara av AIII+ är inga problem, men jag tror att ett sånt pass i veckan och 2 AIII kan vara bra för dom då kanske?
tack för hjälpen.

Vilket gäng :thumbup:
Det blir säkert ett bra upplägg.
Roligt att man kunde vara till hjälp.:cool:

Control_61
2007-12-09, 23:37
Majoren:

Vad säger du att fler och fler hävdar att (som jag tolkat det) "grundkondition är en myt"?

Att man exempelvis inte behöver aerob kapacitet alls för att utveckla sin anaeroba kapacitet?

Chrillee
2007-12-10, 01:28
Vad innefattar/står AII, AIII och AIII+ för?