Visa fullständig version : RSR - Russian squat routine
Inledning: Syftet med journalen är att följa ett RSR-upplägg (6 veckors upplägg).
Jag återkommer efter dagens pass med lite mer information. För dagen gäller det 5x5@120kg (85% av 1RM vid frontböj).
Jag har inte gjort en liknande serie förut, knappast i närheten heller. Ett spotant skita-på-sig-tillfälle är inte långt ifrån, därav journalen för att sätta lite Xtra press på mig själv :D
Ae fyfan, då kör vi då. *spy*
Okej, första passet under vecka 4 är avklarad. Är inte förvånad över utgången med tanke på hur dålig sömn och kost varit över helgen.
5 x 120kg
4+1 x 120kg
2x4+1 x 115kg
4+1 x 120kg
Hantelcurl
5x3 20kg
3x2 25kg
Såhär ser programet ut. Procensatserna utgår från vad man gjort 1RM.
Pass1 Pass2 Pass3
V 1 6x2@80% 6x2@80% 6x2@80%
V 2 6x4@80% 6x2@80% 6x5@80%
V 3 6x2@80% 6x6@80% 6x2@80%
V 4 5x5@85% 6x2@80% 4x4@90%
V 5 6x2@80% 3x3@95% 6x2@80%
V 6 2x2@100% 6x2@80% 1RM
I mitt fall utgår jag från att jag gjort 140kg, vilket jag inte gjort, men antar ändå det då jag gjort 3x130kg som bäst.
Egentliga syftet med journal är att blotta mig själv och på så sätt skämas lite för att skärpa till mig. Jag har riktigt många brister jag måste arbeta på och tror att journalen kan vara till stor fördel... osså hotar jonna att göra slut ifall jag inte fixar en journal, men det hör inte till saken.;)
Ingår hantelcurlen i programmet också? :D
Är inte förvånad över utgången med tanke på hur dålig sömn och kost varit över helgen.
Nu förstår jag inte alls vad du pratar om :D
osså hotar jonna att göra slut ifall jag inte fixar en journal, men det hör inte till saken.;)
haha, wtf? *bs*
Nejmen nu får du skärpa upp dig lite va, 5:or var det ju du skulle göra, inte 4+1! :whipped:
Härligt Mehdi!!! Ny journal :hbang: Är det bara böj du ska köra? Ryck? Stöt? va? Va? VA? :D Kör hårt :thumbup:
Intressant. Fattar ingenting, men ska följas! :D
HookersUnited
2006-10-23, 21:08
Du är galen...
Nitrometan
2006-10-23, 22:20
I mitt fall utgår jag från att jag gjort 140kg, vilket jag inte gjort, men antar ändå det då jag gjort 3x130kg som bäst.
Å det är precis här procentprogram (särskilt ryska sådan brukar skita sig)... Uppskattat max, eller projicerat max... Det slutar aldrig väl.
Du klarade ju inte dina reps idag. *slap*
Det här ska bli intressant. Iaf. Du är nog den ende som kör OL bland journalerna. Mycket spännande.
Pinglan: Efter ha haft uppehåll från träning under en period så är tanken att komma tillbaks till min gamla benstyrka innan jag ger mig på något annat. Så förtillfället är det rätt snålt med OL-övningar, men visst dyker dem upp här och var.
Å det är precis här procentprogram (särskilt ryska sådan brukar skita sig)... Uppskattat max, eller projicerat max... Det slutar aldrig väl.
Du klarade ju inte dina reps idag. *slap*
Det här ska bli intressant. Iaf. Du är nog den ende som kör OL bland journalerna. Mycket spännande.
Jo, jag håller med dig om den saken faktist. Men man får ha i åtanke att jag inte på långa vägar inte ens böjde 130kg 1RM för ca 5 veckor sen då jag starta upptrapningen. (Dvs om du syftar på mitt misslyckade pass) Jag la nämligen in en extra vecka med lätt träning (6x2@80%, 3 pass/vecka) för att komma ifatt någorlunda med styrkan.
Och visst är det kaxigt att påstå att man trycker upp 140kg front efter uppehåll, men fan...lite utmaning får det va.
Nåväl, börjar redan idag med laddning inför fredagens tunga pass på 90% (125kg), då är det 4or som gäller. Men först är det ett lätt pass imorgon, får se hur den går. Känner mig fö brutalt sliten i benen, nästintill smärtande :laugh:
Peace out
Uppvärmning i form av knäböj på balansplatta. Sjukt jobbigt då jag fick mjölksyra i benen bara efter ett par reps.
Frontisar
5x50kg
2x2x80kg
2x100kg
4x2x110kg
1x110kg
2x2x100kg
Crunches
5x10
2x10@5kg
Hantelpress (axlar)
2x5x25kg
Pushpress
2x2x80kg
Kände mig sliten i böjen men samtidig rätt explosiv och hade bra 'kontakt/kontroll' över benmusklerna/gluteus. Har inte så mycket mer att säga mer än att jag tror att passet på fredag kan bli rätt bra ifall jag käkar ordentligt nu.
Blir troligen att ta en promenad / cykeltur ikväll innan läggdags för att öka återhämtningen / sova bättre/snabbare / ta upp näring snabbare/bättre (via ökad peristaltik).
Strax: 600g köttförs :thumbup:
Uppvärmning i form av knäböj på balansplatta. Sjukt jobbigt då jag fick mjölksyra i benen bara efter ett par reps.
:hbang: :hbang: Bra frontisar :thumbup:
Stark som satan. Vägrar träna med dig i Nkpg. :D
Kul med lite OL som sagt, sjukt cool sport!
Vad är dina PBn i ryck/stöt/totalt? Samt vilken viktklass?
Fy tusan vad du är stark Mehdi! en 5a på 120 i frontisen *screwy*
Kul med lite OL som sagt, sjukt cool sport!
Vad är dina PBn i ryck/stöt/totalt? Samt vilken viktklass?
107,5kg ryck/ 130kg stöt har jag gjort som bäst på träning, och det var nu i sommras det avverkades efter en blygsam satsning. Vägde för tillfället 80-82kg så resultaten skulle ha hamnat i 85kg-klassen med dåvarande kroppsvikt.
Har lovat mig själv lite halvt som halvt att satsa på OL på full allvar när jag kommer upp till 200kg i fronten. Men den dagen vet jag inte om den kommer komma någonsin om jag ska va ärlig, men vi får se.
Men Medhi....varför ska du vänta med satsningen tills du frontat 200? Satsa fullt redan nu vetja, du har ju grymmeförutsättningar att bli OL-kung *kissass*
Herkulez
2006-10-26, 13:48
lycka till din gamla indian
Men den dagen vet jag inte om den kommer komma någonsin om jag ska va ärlig, men vi får se.
Säg inte så Mehdi! Det är bara psykiska gränser! KLart att du kan klara det! Satsa allt så klarar du 200 i frontis!
Dagens pass då;
Front's
2x70kg
2x90kg
3x110kg
4x4x125kg
Sen blev det massa lull-lull. Bl.a bänkpress upp till 90kg med stopp, lite lätt romanian deadlifts och bakböj på mkt lätt vikt. Och ett par styrkeryck på 50kg.
Passet inleddes lovande då jag fick tryck/pump i korsryggen efter bara 10 reps ryggresningar. Kosten hade tydligen gjort sitt. Passet kändes bra rakt igenom. Nästa vecka är det 3or på 95%, fifan *spy*
Osså två bilder tagna av jonnas (dåliga) mobilkamera. Here goes nuffin'
Edit: Mehdi från Jonnas konto (hämnden är ljuv...)
Edit: Använde bälte i böjen för första gången också. Jävlar vad det gav alltså.
Bra djup, sådär djupt går inte jag =/
Fint som fan, din best.
Känns ju roligt att jag körde samma som du fast på 80 kilo. :/
Nitrometan
2006-10-27, 20:19
Fina frontar.
Eller som man brukar säga på kolo: "ser bra ut, kör hårt!"
Hahaha! Du sitter grymt djupt, med mer eller mindre lodrät rygg - Världen är fan inte rättvis.
Starka frontar förövrigt!
Åhhhhhhhhhhhhh *nostalgi-tripp till NAK-lokalen*.....längtar dit ibland.....fina frontisar Jonna....ehhh, jag menar Mehdi :hbang: :thumbup:
Ännu ett pass, inget märkvärdigt direkt. Känner förövrigt inte av så värst mycket från gårdagens bravader. Anyways.. here goes nothing:
Styrke-ryck
3x2x50kg
Romanian deadlifts
2x5x50kg
8x70kg
8x90kg
15x100kg
Ryggresningar / belly back
2x10x10kg
Crunches med fixerad bäcken(platform man ligger på med bälte)
2x10x5kg
Pinglan: Tjao, vad väntar du på? Bara masa dig ner. Vore kul och se dig för det var ju ett tag sen.
Jag visste att du skulle fixa 4x4 habibi!
Bendag igen då. Jag valde köra lite bakböj istället vanliga frontböj. Och ja, jag följer inte programet slaviskt. Passet ser ut som följande:
Knäböj
4x2x100kg
2x130kg
Hantelpress (bröst)
2x5x25kg
6x27,5kg
2x6x32,5kg
Bicepscurl
3x25kg
3x27,5kg - rätt ostrikt
Hantelpress bakom nacken med båda händer (triceps)
2x10x30kg
På onsdag är det tunga böj, 3x3@95%. Känns inte direkt lovande med grym träningsvärk i både quads och hams. Det är bara hålla för näsan och svälja som Jonna brukar säga...och göra :D
Edit: Glömde ett set i hantelpressen
6x35kg
Bondlurk
2006-10-30, 20:00
Måste ifrågasätta en sak, där står i träningsupplägget "2x2@100%", hur fan ska det vara genomförbart..?
Måste ifrågasätta en sak, där står i träningsupplägget "2x2@100%", hur fan ska det vara genomförbart..?
Programmet förutsätter att man har kommit till den nivån vid det laget helt enkelt. När jag är klar med programmet bör jag ha ökat mitt 1RM med en 5-7%. Och det låter lustigt att man kan öka så "mycket" efter en sån cykel. Men givetvis spelar utgångspunkt för lyftaren mycket stor roll. Jag har ju modifierat upplägget lite fritt för anpassa det på ett sätt som jag tror passar mig bättre.
Nitrometan
2006-10-31, 13:25
Men en tvåa på ett projicerat max är... ska vi säga "optimistiskt"?
Men en tvåa på ett projicerat max är... ska vi säga "optimistiskt"?
Haha, onekligen är det optimistiskt. Man får kanske ha i åtanke att programmet är främst anpassat för vanliga knäböj och inte front. Bara en sån grej lär inverka rätt mycket på utfallet.
Personligen är jag mer än nöjd med vad jag åstadkommit hittills. Att ha gjort serie 4x4 på 125kg front jmf med tidigare 'bästa set' 3a på 130kg är bättre anser jag. Därmed en ökning i fronten.
Det tåls att upprepas att jag aldrig varit över 130kg i frontböj. Så de kommande passen är jävligt intressanta med tanke på att de är över 130kg. Ett litet framsteg bara att gå på vikten anser jag. Ska bli jävligt spännande :thumbup:
Ikväll blir det lite lätt cykling på ett par kilimeter och självklart käka som ett svin. För övrigt känns quadsen rätt fräsha, lite halvdan träningsvärk i hamsen än dock.
Haha, onekligen är det optimistiskt. Man får kanske ha i åtanke att programmet är främst anpassat för vanliga knäböj och inte front. Bara en sån grej lär inverka rätt mycket på utfallet.
Personligen är jag mer än nöjd med vad jag åstadkommit hittills. Att ha gjort serie 4x4 på 125kg front jmf med tidigare 'bästa set' 3a på 130kg är bättre anser jag. Därmed en ökning i fronten.
Det tåls att upprepas att jag aldrig varit över 130kg i frontböj. Så de kommande passen är jävligt intressanta med tanke på att de är över 130kg. Ett litet framsteg bara att gå på vikten anser jag. Ska bli jävligt spännande :thumbup:
Ikväll blir det lite lätt cykling på ett par kilimeter och självklart käka som ett svin. För övrigt känns quadsen rätt fräsha, lite halvdan träningsvärk i hamsen än dock.
Mycket roligt att du klarar passen! Mycket bra ökningar också!
Dagens pass;
Frontböj
2x5x50kg
3x80kg
2x100kg
2x110kg
1x120kg
2x3x130kg
2x135kg - missade tredje repset precis
Crunches med fixerat bäcken(platform man ligger på med bälte)
4x10x10kg
Är mer än nöjd med passet måste jag säga nu i efterhand. Uppladdningen var inte den bästa med bl.a sex timmars stillastående arbete i labbet och rätt begränsat med tid för intag av käk under dagen. Kosten har för övrigt varit rätt OK.
Hur som helst blev det mersmak utav 135kg i frontböj med mycket goda chanser att fixa 3 reps med annan upparbetning, det är förövrigt nytt PB då jag som sagt inte varit över 130kg i fronten.
Jepp jepp, nu är det laddning och återhämtning för full rulle som gäller. Nästa vecka är det 2x2@140kg.
Nu: tacos och proteindrink
Sen: sova
Bravo! Grattis till PB och lycka till med nästa pass! Stark är du :hbang:
Herkulez
2006-11-02, 10:37
snygga pb min iranska vän.
Snyggt pass, det där är respektabla vikter i fronten och bra framsteg som faen! Och kudden smakar gott? ;)
Anders The Peak
2006-11-02, 11:11
Om jag inte minns fel så var programmet 6 veckor långt. Det var många styrkelyftare som körde det här programmet när det kom. Om jag inte minns fel så dök det upp på klubbarna runt 1977/78 några av de som körde programmet slaviskt på mina klubbar ökade rejält vissa från 225-300 under den här tiden. Men idagsläget tror jag mer på Westside Loui´s grejer som är en bra vidareutvecklingen av Dynamo klubbens konjugerade periodiseringupplägg.
Nitrometan
2006-11-02, 12:58
Grattis Mehdi!!!
Nytt PB!
Treor på 135 i frontlastare är inte illa...
http://www.novator.se/bioenergy/bildarkiv/Transporter/bilder/175.2.StorFrontlastare.JPG
no1fitness
2006-11-05, 05:15
Stark man detta. :bow:
Frontböjar är bra mycket roligare ( om man kan kalla det roligt...;) ) än bakböj helt klart.
Grattis till PB och det ska bli intressant att se hur stark du kan bli egentligen. :thumbup:
Tack allihopa!
Senaste passet avverkades igår, lördag, istället för på fredag. Jag hade lite annat (katabolt) som kom ivägen. För den sakens skull kommer jag skjuta upp nästa tunga pass, 2x2@100%, till på onsdag.
Yea yeah mjo mjo, senaste passet...
Inledde passet med x antal lätta benspark, ryggresningar och stretchning/tänjning.
Knäböj bak (för att aktivera gluteus lite extra)
3x2x110kg
2x2x120kg
1x2x130kg
1x130kg
Och så tycker jag att ni ska få motionera lite genom att vrida på huvudet lite, era tjockisar. Här är ett litet klipp på 30-setet. Mju mju
883NmaQ4uFw
Nitrometan
2006-11-05, 17:23
Bra fart på krejjerna! :thumbup:
Men vad långt du går... Måste vara en halvmara fram och tillbaka?
Tur att du inte gick vilse iaf.
Hyfsat djup minsann :thumbup:
Haha, jävla tjat om djupet.
Ålrajt, jag drog av ytterligare ett pass igår (måndag). Anledningen är att jag råkade få i mig lite alkohol och annat onyttig under fredagen så en kompensation genom att skjuta upp tunga passet känns inte alltför orimligt. Jag ska iof inte snacka om rimlighet som 'råkar' få i mig saker...hmrff.
Ryck
4x2x50kg
Ryckdrag
2x2x70kg
Styrkeryck
1x70kg
Styrkevänd+frontböj
5x2x70kg
Knäböj-bak
10x50kg
Crunches utan vikt
3x10
Ryggresningar utan vikt
2x10
Syftet med ett sånt här pass är att ladda musklerna inför ett tyngre pass. Ligga på en lätt vikt och irritera sig själv, både fysiskt och psykiskt. Det SKA va löjligt lätt. Lutar mer åt återhämtning / stimulans inför ett annat pass än egentligen 'träning'.
Idag gäller det cykling i lugnt tempo ner till klubblokalen för att sedan stretcha/tänja lite lätt på mina allra stelaste områden(gluteus, iliopsoas och vristerna). Förhoppningsvis lär jag slippa stretcha mindre imorgon iom att jag alltid får härja en 20 minuter innan jag får 'tillfredställande rörlighet', det i sig snor sjukt mkt kraft och gör mig svagare.
Yes yes, sista tunga passet avklarat innan "maxning". Bilder / filmer kommer förhoppningsvis upp imorgon.
Frontböj
2x5x50kg
2x80kg
2x100kg
1x120kg
1x130kg - på med bältet
2x2x140kg :thumbup:
Ryck
4x3x50kg
Stöt
2x2x70kg
Vi får se om jag maxar i frontböj i huvudtaget då jag kanske ska va med och tävla nästa fredag. Fråga mig inte varför men klubben vill se mig lyfta. Blir spännande och se vad man kan prestera på så kort varsel. Har inte tränat tungt OL sen typ 2-3 månader sen så det blir onekligen intressant att se hur mycket man kan komma upp.
Målen är väl att göra 90-100kg ryck och 115-125kg i stöt. Mju mju.
Jävligt imponerande! :hbang:
Riktigt jävla bra frontisar!!!! OL-tävling *popcorn* Målen ser ju höga och bra ut...vad är det för PB du har i OL-momenten? Var är tävlingen? Är det månne på hemmaplan?
Yes yes, sista tunga passet avklarat innan "maxning". Bilder / filmer kommer förhoppningsvis upp imorgon.
Frontböj
2x5x50kg
2x80kg
2x100kg
1x120kg
1x130kg - på med bältet
Ryck
4x3x50kg
Stöt
2x2x70kg
Vi får se om jag maxar i frontböj i huvudtaget då jag kanske ska va med och tävla nästa fredag. Fråga mig inte varför men klubben vill se mig lyfta. Blir spännande och se vad man kan prestera på så kort varsel. Har inte tränat tungt OL sen typ 2-3 månader sen så det blir onekligen intressant att se hur mycket man kan komma upp.
Målen är väl att göra 90-100kg ryck och 115-125kg i stöt. Mju mju.
Grymt att du klarade målet Mehdi. Mjew mjew.
Gay-z: Care for a workout? Mju mju?
Pingelan: Jag gjorde i sommras 107,5kg i ryck som mest och så 125kg stöt, fått upp 130kg i stöt också men den va inte godkänd egentligen. Så målen är förhoppningsvis realistiska med tanke på vad jag gjort tidigare i lyften.
jw: You know it. Bita i kudden ftw.
Pinglan: Helvete, glömde din fråga angående tävlingen. Det är tre tävlingar inom de närmaste och alla är på hemmaplan.
Den första, som är nästa vecka, kommer jag delta i, är inte serierelaterad. Dvs jag kommer inte va med i laget, heller ingen annan för den delen heller som är med i den tävlingen.
Veckan därpå är det semifinaltävling inför lag-sm. Mer info om tävlingen har du här:
Lag: Norrköِpings AK - Kalmar AK
Plats: Sporthallen, B-hall, Norrköِping
Tid: 25 nov. kl 12:00
Den tävlingen kommer vi förövrigt ha som ett genrep inför lag-sm tävlingarna som kommer hållas här i Norrköping. Lag-sm går av 9-10 dec.
Gay-z: Care for a workout? Mju mju?
Nästa vecka är ett måste. Sedan måste vi (jag) få lite rutin på det, så kan vi köra nåt pass/vecka. *cupid*
Pinglan: Helvete, glömde din fråga angående tävlingen. Det är tre tävlingar inom de närmaste och alla är på hemmaplan.
Den första, som är nästa vecka, kommer jag delta i, är inte serierelaterad. Dvs jag kommer inte va med i laget, heller ingen annan för den delen heller som är med i den tävlingen.
Veckan därpå är det semifinaltävling inför lag-sm. Mer info om tävlingen har du här:
Lag: Norrköِpings AK - Kalmar AK
Plats: Sporthallen, B-hall, Norrköِping
Tid: 25 nov. kl 12:00
Den tävlingen kommer vi förövrigt ha som ett genrep inför lag-sm tävlingarna som kommer hållas här i Norrköping. Lag-sm går av 9-10 dec.
Tack för informationen! Men är NAK klara för lag-sm? Eller är det så att den kommade semifinalen kommer att avgöra vem av NAK och Kalmar som får vara med i lag-sm? Lag-sm kommer att hållas i Norrköping oavsett om NAK är med eller inte? Rätt uppfattat? Fasen tar sig NAK till lag-SM kommer jag självklart för att kolla på den tävlingen!!
Tack för informationen! Men är NAK klara för lag-sm? Eller är det så att den kommade semifinalen kommer att avgöra vem av NAK och Kalmar som får vara med i lag-sm? Lag-sm kommer att hållas i Norrköping oavsett om NAK är med eller inte? Rätt uppfattat? Fasen tar sig NAK till lag-SM kommer jag självklart för att kolla på den tävlingen!!
Nej, NAK är inte klara för lag-sm. Du har rätt angående resten. Vi kvalar inför SM och kommer hålla i tävlingen oavsett vad. Veteranerna är dock klara inför lag-sm. Senior-laget/A-laget har stora chanser att slå Kalmar så de blir troligen lag-sm plats. Både du och Johan är mer än välkomna för att komma att titta på!!
Herkulez
2006-11-09, 15:17
MJU MJU
grattis till pb:t arabjävel :thumbup:
ahah varifrån kommer det där Mju mju? Det är ju skit soft! :D
Det låter som pokemons mew (http://images.google.com/images?svnum=10&hl=sv&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=pokemon+mew&spell=1) :D
Är det kanske Mehdi själv som startat det?
Mju mju!
Mju mju!
http://www.youtube.com/v/d00ABK2Mdv0
Helvete, funkar inte videon eller vadå. MJU MJU!
http://www.youtube.com/watch?v=d00ABK2Mdv0
Helvete, funkar inte videon eller vadå. MJU MJU!
Det ska endast vara denna texten: d00ABK2Mdv0 som ska vara inom klamrarna. Alltså det som står efter = tecknet.
d00ABK2Mdv0
Så där ja! Nu ska jag se på filmen :D
Fy vad bra! Men du, kan du inte svara på min post över? Varfirån kommer Mju mju?
Fy vad bra! Men du, kan du inte svara på min post över? Varfirån kommer Mju mju?
Har inte den blekaste. Antagligen Jw eller Herkan som kommit på de. Jag var inte först med det iaf. Mju mju.
Har inte den blekaste. Antagligen Jw eller Herkan som kommit på de. Jag var inte först med det iaf. Mju mju.
Jo! Innan dess sa du alltid mjo, sen rätt som det är började du mju-mju:a; smit inte undan nu hewra :)
Herkulez
2006-11-09, 17:56
*rolleyes*
edit: mju mju
*rolleyes*
edit: mju mju
Mju mju.
ahah varifrån kommer det där Mju mju? Det är ju skit soft! :D
Det låter som pokemons mew (http://images.google.com/images?svnum=10&hl=sv&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=pokemon+mew&spell=1) :D
Är det kanske Mehdi själv som startat det?
Mju mju!
:bow:
ahah :D
Härligt!
Mju mju! (stört skönt ju! tack herkan/jw)
Den här förtjänar väl iofs också en bugning.
Såg ju ändå rätt lätt ut det där! Bra jobbat :thumbup:
Mjuuu mjuuu ;)
det där såg ju olagligt lätt ut, hm OL.are är tuffa.
Nitrometan
2006-11-10, 17:57
Gûtt!
2 x 2 på 140 pesetas i frontlastare! Du fixade det!
Bra jobbat!
Jag var rätt tveksam till att det skulle gå... Men du ägde upp stången bra.*flex*
Dagens:
Ryck
4x2x50kg
2x1x60kg
1x70kg
1x80kg
3x1x90kg
stöt
3x2x50kg
2x1x70kg
1x80kg
2x1x100kg
Hur kändes rycket?
Psykrycket? Nej men fan det kändes tungt och ovant. Noll viktvana, koordination och känsla. Dragen var höga och bra. Börjar bli lite småproblem över axlarna när jag ska stabilisera vikten och resa mig upp. 3-4 pass till så är det borta.
Edit: helvete JONNA! Mehdi från Jonnas journal.
Varit rätt dålig med uppdateringar här men det har ju sina orsaker. Dels så har jag kört klart programmet och dels för att jag tränat mesigt på sistonde, mao inget intressant. Bl.a lite simning och lätta knäböj.
Dagens pass;
Styrke-ryck
2x2@50kg
1x60kg
1x70kg
1x80kg
1x85kg
Styrkevänd-stöt
3x3@50kg
Överstöt från ställning
4@50kg
2@80kg
2x1@100kg
Har ett par filmklipp från dagens pass som jag tänkte lägga upp senare också. Men dessa kommer som sagt lite senare då jag inte kan överföra klippen från min dator. Bl.a rycket på 85kg och överstöt på 100kg. Allt var lätt men fortfarande okoordinerat. Har småkänningar i knän, rygg och axlar. Men det blir ju så när man mosar på med explosiva rörelser efter uppehåll... uj uj nu blev det ett långt inlägg. Mju mju!
Oh! Juste, imorgon har jag föreläsning om mental träning / idrottspykologi. Passande inför tävlingen må jag säga. Vi ska se vad det kan leda till :thumbup:
Eller hur brurshan len :laugh:
Här är psyckrycket
fHGmo1ICt-4
Und hier ist eine overstöss
x2Kbuq0C6BA
Tävling avklarad. Det blev helt OK resultat.
Ryck
1. 95kg, godkänd
2. 100kg, godkänd
3. 105kg, miss - spände för lite i bottenläget och kunde inte hålla kvar stången.
Stöt
1. 115kg, godkänd
2. 120kg, godkänd - mkt lätt
3. 125kg, godkänd - seg och tung vändning med lätt överstöt (?)
Jag är mer än nöjd med resultaten med tanke på att jag väger mindre än (2-3kg)i sommras och har mkt mindre lyft bakom mig än senaste maxningen. Ändå räckte resultaten till tangering i stöt och rätt höga resultat i ryck.
Framöver blir det återhämtning och skadeförebyggande träning samt fokus på bålstabilitet och hamstrings. Filmklipp på ryck kommer upp senare.
ramagoen
2006-11-17, 20:04
häftigt, tunga vikter verkligen. Du e stark som ett as. Vill se filmen nu ! :D
HookersUnited
2006-11-17, 20:09
Fredagsrunken kan ta en obehaglig vändning. Free6 eller OL-träning. Det är frågan.
Nitrometan
2006-11-17, 21:09
Tävling avklarad. Det blev helt OK resultat.
Japp. Helt OK. :thumbup:
Pra joppat!
Bra tävling vännen :thumbup: Blir du sugen på en mer seriös satsning på OL nu?
Jo tack det har varit en bra dag med hyffsad genomförd tävling från min sida. För den intresserade så hade jag som mål att träna på mina tävlingsrutiner. Dvs värma upp i tid, gå upp på podiet med rätt attityd och inställning, tänka och styra känslorna åt rätt håll samt hjälpa andra tävlande i mån om tid. På det sättet var det en lyckad tävling sen att resultaten va schyssta är bara ett plus. Känns som det inte är aktuellt för min del att tänka "tävlingsmässigt" utan mer prestationsmässigt. Jag kan trots allt inte ändra på mina motståndares resultat i någon större grad.
Hur som helst så har tjockisjonna varit schysst och filmat ett par lyft från tävlingen. Tack.
Först ut är ryck på 100kg
Zmg6gYMuzIg
Missad lyft på 105kg ryck
qpO_R_KSC38
Stöt 120kg
WptibnulDcQ
Pinglan: Fan heller *mini* Har ont i knäna, ryggen, axlarna och handlederna. Det efter ett pass bara :D Nej men alltså, jag tänker göra en 100% satsning på OL men det är inte rätt tid för det just nu. Jag har vissa saker i luften som måste redas ut innan jag kan ge mig in tävlingsinriktad träning. Tills dess kommer jag satsa på att bli stark i ben och rygg. Lagom till 200kg front kommer jag nog slinka in o smyga bland tävlingarna framöver :)
Btw, det fattas EN dam tills vi har ett fullt damlag. Och jajuste, jag har tydligen blivit tilldelad den ärofyllda uppgiften att agera som damcoach :laugh: Kan jag räkna med dig i kommande serie? :D
Där är man ägd :/ Bra vikter :thumbup:
Ser dock ut som att du saknar lite tryck från höften, men det kanske är filmerna som är missvisande?
Pinglan: Btw, det fattas EN dam tills vi har ett fullt damlag. Och jajuste, jag har tydligen blivit tilldelad den ärofyllda uppgiften att agera som damcoach :laugh: Kan jag räkna med dig i kommande serie? :D
Lägg av, är det sant? Vilka är dom 2 andra? Hon unga tjejen, Veronika? Mer då? Alltså, jag kan ju inte lyfta tunga vikter (med tanke på ryggen) men nog borde ryggen hålla för typ 45-50 i ryck och 60-65 i stöt iaf....tränar jag några OL-pass skulle jag inte ha några problem att nå de resultaten....men hur tusan ska jag isf få till träningen...jag kan ju inte åka till NAK för att träna (det är 13 mil enkel resa)...och här har jag ingen som kan hjälpa mig med tekniken....Är det tänkt att ni startar upp damlag till nästa säsong eller? När ungefär i tiden är första tävlingen? Direkt i jan? Alltså, jag är GRYMT sugen...men frågan är hur det går att kombinera med SL:andet...för det vill jag ju satsa ordentligt på...det är om jag har OL:andet som hobby bara ;)
Jösses, nu blev jag så till mig i trasorna att jag inte tittade på dina tävlingslyft som du postade :D Ska göra det nu :thumbup:
Nu har jag sett dem! 120-stöten såg verkligen lätt ut :hbang:
Spankmeee: Håll käften du. Jag är ägd 100ggr om av dig och du vet vad jag syftar på. Och mjo, jag hade dåligt tryck i draget helt klart.
Pinglan: :D Jo, alltså. Såhär ligger det till. Vi har två ungdomar som lyfter hos oss just nu. Veronika och sen hennes polare Linn. Linn har tränat i kanske 1-2 månader nu bara. Sen har vi Jonna som eventuellt kan va med om hon nu bestämmer sig för det men det är inte bestämmt på ngt sätt att hon ska va med.
Första serieomgången går av 10e Mars så det är ju drygt 4 månader dit. Om du nu är sugen på att vara med så kan det kanske va ide att träna enbart med stången vid det här laget och kanske lägga på vikter om en månad (väldigt lite) och succesivt öka när det är 5-10 veckor kvar. Mao ta det jeffligt lugnt nu och försäkra dig själv om att du är hel till första serien, eller om du nu vill, andra serien. Då kan det tänka sig att du kommer in o gör 'resultat' på första serien för att sedan sätta lite mer krav på prestation till andra serien när du har blivit bättre i ryggen.
Hur som helst, det behöver inte va något krav alls att träna nere på NAK för att kunna utvecklas i lyftningen. Ett förslag kan vara om du har möjligt att filma dina lyft och lägga upp dem på nätet och få feedback på det sättet. Men om du har tid och möjligt så vore det bra om du kunde kanske lyfta på klubben innan tävlingen så man ser hur det ser ut i verkligheten. Bara sådär 1-2 pass mellan varje serie.
Oj, nu skrev jag lite för mkt känns det som. Men jävligt kul att du är sugen hur som helst. Måste verkligen käka nu som man inte blir katabol :P
Det låter som att jag skulle ha ganska gott om tid på mig alltså...bra! Jag skulle absolut kunna komma till NAK och träna några pass då och då. På fredagar slutar jag 14.00 på jobbet och ni tränar fortfarande vi 16-tiden eller? Det skulle jag hinna till....någon gång i månaden skulle det ju kunna gå att få till det....
Filmning är värre....jag hade ju planer på att köpa en dv-kamera och filma mina SL-lyft men nu har jag förstått att jag iaf kanske inte kan lägga upp klippen på youtube eftersom jag bara har modem...det tar typ 10min att lägga upp ett klipp på 5 sek (jag provade att filma en snutt med min vanliga kamera och det tog skitlång tid att ladda upp *grr27* )
Nå jag ska fundera på saken...om jag skulle börja igen måste alla inblandade vara medvetna om att det ändå är SL som är prio nummer 1 för mig....jag skulle kanske kunna kombinera de båda så länge OL:andet inte går ut över SL:andet....om det tex krockar med tävlingar så kommer SL i första hand.....jag måste ju också fundera över hur jag skulle lägga upp träningen framöver...går det att kombinera öht utan att slita ut sig? Som det är idag tränar jag ju redan styrka 4 dagar i veckan...hur kombinerar man på bästa sätt? Nu i början skulle det ju inte vara några problem eftersom vikterna är så lätta men sedan....jag får fundera lite som sagt!
Kommer ni att anmäla ett damlag även om ni bara har 2 lyftare? Om ni gör det behöver jag ju inte bestämma mig ännu....men om lagets existens skulle hänga på att jag är med, när måste ni ha besked från mig isf?
Sluta dissa nu innan jag blir förbannad.
Herkulez
2006-11-18, 15:03
fina lyft min vän, klad hest för din skull att det gick bra =)
vilken viktklass går du i?
moue: Jag tävlar inte numer men ifall jag skulle göra det så blir det 77 eller 85 klassen.
Här kommer ett spänsthopp-klipp för att liva upp "journalen" lite.
v/TXLbZPWK_ao
:bow: :bow: Kan du inte skriva in lite pass också? För du tränar väl någon gång ibland inte sant ;)
Intressant sätt att göra spänsthopp på, det där inledande studset är för att trigga en högre frånstöt antar jag? Hur hög trave hade du byggt? Typ 110-120?
moue: Jag tävlar inte numer men ifall jag skulle göra det så blir det 77 eller 85 klassen.
v/TXLbZPWK_ao
Wtf varför? såg falrigt vingligt ut, bra spänst iaf, men varöfr köra det på en sådan stapel?
Intressant sätt att göra spänsthopp på, det där inledande studset är för att trigga en högre frånstöt antar jag? Hur hög trave hade du byggt? Typ 110-120?
Pinglan: Jag ligger lågt med träningen just nu och det är inte direkt några direkt intressanta anteckningar. Körde t.ex igår 2x130kg böj (bak) och det va svintungt, haha. Snacka om att göra ned sig på så kort tid.
Du, jag har inte tänkt på att jag gör så. Det är inte meningen att det ska gå till på det viset egentligen. Men ja, man får mycket större effekt om har en mellanlandning innan hoppet. Man får ännu bättre effekt om man står upphöjt och hoppar ned och sen upp igen.
Jag vet inte hur hög den är, jag gjorde ett försök med ytterligare 2 plattor men fixade att enbart snudda plattan med tårna. Var mest en kul grej att prova, brukar annars inte köra spänst.
tano: Vad ska jag köra på då? :D
Jag ger mig in i träsket ännu en gång.
För att ge en snabb inblick hur det har sett ut den senaste tiden så har jag varit mycket slarvig med träningen och framförallt kosten. Har nog tränat, enligt eget tycke, regelbundet i tre till fyra veckor. Jag har noterat en tung singel på 117.5kg knäböj fram vid början av träningsperioden, och idag noterades toppresultat i böjfram, tvåor på 110kg.
Jag har inte riktigt funderat över vad målsättningen kan tänkas vara, men troligtsvis blir det att satsa på nytt PB i frontböj, ännu en gång ;D
Hm, så vad är nytt då? Jo, jag har ungefär 1 minuts promenad ned till träningslokalen och så lite större ekonomiska resurser än tidigare. Inga ursäkter länge med andra ord! Och jo, jag hoppar på ryska programmet nu direkt, men kommer förlänga programmet med två veckor så jag får in lite grundträning i startfasen.
Lycka till. Ska bli kul att följa. :thumbup:
Hoppsan vilken överraskning!!! Välkommen tillbaka vännen! Hoppas allt går bra med sambolivet och den nya lägenheten! Kommer Jonna också att starta upp journalen på nytt?
Jay-z: Jobbar fortf. här i stan? Iså, care for a workout? ;D
Pinglan: Nu i efterhand är jag själv överraskad med träningsjournalen. Det är otroligt hur man resonerar mitt i natten :D
Sambolivet går bra, tackar som frågar. Jag vet inte om Jonna kommer ta tag i journal-skrivandet ännu, men jag misstänker det då hon slutar skolan snart och har mer tid till övers.
Jwzrd: Ska försöka.
Jay-z: Jobbar fortf. här i stan? Iså, care for a workout? ;D
Såklart. Hela veckan passar mig för en gångs skull. :thumbup:
Gott mos ffs, stfu and squat osv.
Lite dålig uppdatering här... vad hände t.ex. med dagens pass? Skärpning!
Lite dålig uppdatering här... vad hände t.ex. med dagens pass? Skärpning!
Ja du, jag kommer riktigt inte ihåg men jag ska försöka skärpa mig :D
För den som är intresserad har jag, som vanligt, haft uppehåll och gjort korta comebacks under tiden. Men de senaste två veckorna har jag tränat varje dag och käkat överdrivet mycket, allt för att banka in skallen och betona vad som är viktigt och få det rutinmässigt framöver.
Perioden innan har inte varit något speciellt att tala om, jag hade en kort period där jag toppade inför KM och landade på en 95kg i ryck och 120kg stöt. Fick mersmak på sista lyft på både ryck och stöt, 100kg och 125kg stöt. Veckan innan tävlingen hade jag en peak och gjorde hyffsad bra knäböjningar på 130kg, vill minnas att det var en 2a eller 3a.
I dagsläget har jag inte tränat någon styrka i huvudtaget efter KM utan enbart kört övningar som jag behöver för att bli av mina skador (rygg och knä). Så, kortfattat kommer kommande period att behandla skadebehandling och inbaning av ryck och stöt (läs: teknikträning). Förhoppningen är att göra PB i lyften inom en snar framtid, dvs slå 107.5 - 125kg.
Idag är jag bjuden att träna med två jäkligt duktiga kampsportare. Den ena håller på med taekwondo och är, vad jag förstår, rankad etta inom skandinavien. Den andra känner jag inte så väl men han håller på med någon form av MMA. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra men det var något med att däck och slägga iaf. Intressant!
Om jag orkar så blir det ett extra pass på kvällen nere på atletklubben. Får se om jag får med mig några filmklipp / bilder på mina 'rehabövningar'. Vi får se.
Nuvarande PBs:
Frontböj 155 kg
Vänding 135 kg, mersmak åt 140kg hållet men försökte aldrig
Styrkeryck 100kg
Kör för närvarande RSR och är inne på 3e veckan. Nästa tunga pass blir 5x5 @ ~135kg. Jag var sjuk när jag körde sista passet som egentligen skulle vara på 6x6 @ 127.5kg, men jag ska ner det till 5 set och körde 5 reps på två av seten. Idag mår jag bättre men fortfarande slem i halsen, ska ner och köra lite ryck är tanken och jobba på tekniken med nya skorna. Återkommer med klipp på några lyft ikväll.
Förra passet;
4x2 127.5kg frontböj
3 x 7-8 hopp med skivstång
5-7 x 95kg ryck, teknikträning
Rycken kändes riktigt lätt på vikter upp till ungefär 85kg. Därför började teknikbristerna komma fram. Det jag behöver jobba på är att hitta rätt startläge och försöka hålla stångens bana 'korrekt/optimalt' hela vägen upp till exp.fasen. Det verkar som jag drar stången för mycket bakåt efter start och resulterar i framkant då påslaget hamnar fel.
Dagens pass;
2x5 130kg frontböj
2x5 135kg frontböj
1x5 130kg frontböj
Egentligen vikten i böjen ~131kg men jag ville gå upp ett snäpp extra för att utmana mig själv både mentalt och fysiskt. Visst gick det på 135kg men det var inte snyggt, strikt eller på något sätt lätt. Men det gick och jag är nöjd med min prestation. Nästa tunga pass blir 4or på ~140kg.
Arf Pingvin
2008-11-27, 20:02
Försök uppdatera lite oftare, det här var intressant *popcorn*
Gårdagens pass var egentligen menat att köra 6x2 på 127,5kg men jag var så förbannat sliten i benen så jag provade köra vanliga böj med på 100kg. Blev en 6 stycken explosiva 2or på 100kg och endel stillastående hopp.
Skivstångsrodd
60kg 2x8
80kg 4x8
Axelpress
25kg 3x6
Imorgon är det 4x4 @ 90% 1RM i frontböj som gäller. När jag började programmet gjorde jag 150kg 1RM, men under första veckan så prövade jag att klämma dit 155kg utan några bekymmer (160kg var inom räckhåll med bättre laddning). Så, egentligen så bör jag köra på 140kg imorgon men vi får se, kanske klättrar upp till 145kg och känner på vikten. Mitt tidigare 2RM ligger på 140kg så det lär bli mkt intressant hur som helst.
Dagens pass:
Frontböj
140kg x 4
140kg x 3, bommade sista
140kg x 4
140kg x 4, försökte på 5 reps men missade sista.
Benpasset var onödigt tungt idag. Det beror troligen på kosten. Provade lite stöt också och här är serien:
3 x 50kg
2 x 80kg
1 x 100kg
1 x 120kg
1 x 130kg
Jag kunde inte hålla mig från att prova på ryck så jag gav mig på skiten 20 min efter passet iförd stumpor. Det blev;
1 x 80kg st-ryck
1 x 90kg st-ryck
1 x 100kg sitt-ryck
0 x 105kg, bangade ur
Trevligt pass med trevligt sällskap. En av våra lag-lyftare, Christoffer Gonzales, var och hälsade på så jag blev inspirerad.
Lite lätt stretching. Övningar för bröstryggen och spänsthopp. Hoppade som max ett par gånger på 120cm och stillastående längd med maxnotering på 3 meter.
Idag skulle det vara 3x3 @ 95% (147,5kg). Men det var total katastrof rakt igenom.
2x4x60kg
3x90kg
2x112,5kg
1x120kg
1x127,5kg
1x135kg
1x142,5kg
1x147,5kg (bommade andra lyftet)
Vikterna kändes normaltunga fram till ungefär 135kg då det började ta emot. Vid den vikten började jag tänka, känna efter och reflektera. Jag visste att det var kört men jag gav mig fan på att försöka. Men nej... hade noll vilja.
Provade ett set på 140kg men det var lika tungt om inte tyngre så det blev total bomm där med. Plockade ytterligare av vikt ner till 130kg och drog ett par 3or och nöjde mig där.
Avslutade passet med lite romanian deadlifts och omvända hyperextensions.
3x6x80kg romanian deadslifts.
Jag får fundera vidare på hur jag ska komma vidare med programmet. Har några ideer men har inte bestämt mig.
Körde ett kort och intensivt pass igår.
Frontböj
100kg 2x2
110kg 2x2
120kg 2x2
Bakböj
140kg x1, explosivt
Ryck
70kg 3x3
Blev ett kort pass med få arbetset men relativ hög arbetsvikt.
Styrkevänd + pushpress
80kg 2x2
100kg x1
110kg 1x2, kom dåligt i pressen på första försökter.
120kg x1, missade pushpressen men förbannat lätt vändning (PB tror jag i styrkevändning?)
Prövade på att lägga på 130kg och se om jag kunde styrkevända det. Var inga som helst problem i huvudtaget, PB med 10kg om inte mer. Tränade dessutom i gympaskor skor så det var lite ostabilare. Är nog god för en femma till med lyftardojjor.
Smalbänk
50kg x 4
70kg x 2
80kg x 2
90kg x 1
95kg x 0, boom
90kg x 1
Sen avslutade med specialövning för triceps. Liknar axelpress för man går ner till huvudet och vänder rätt tidigt, armbågarna pekandes utåt också. Som max på 60kg idag.
Thats it!
Tanken har varit att ligga lågt veckan ut och ta ett litet break från tung träning. Jag kändes mig aningen övertränad i helgen så igår tänkte jag basta men kunde inte hålla mig från att prova lite marklyft.
PB: 170-172.5kg
140kg x 2
165kg x 1
185kg x 1 PB
195kg x 0, greppet och ryggen höll inte så jag gav mig där.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.