handdator

Visa fullständig version : Folket rasar, godis till ungar i löpen

Coldsmith
2006-10-23, 13:24
http://www.expressen.se/index.jsp?a=727071

Budskapet till barnen är att det är okej att unna sig lite extra bara man rör på sig, skriver Dagens Nyheter. Experter på barnfetma hävdar att budskapet är helt fel.
- Föräldrar blir lurade att tro att det inte är så farligt för deras barn att äta godis om de idrottar lite grann. Det är helt fel, säger professor Claude Marcus vid Rikscentrum Barnfetma, till Expressen.se.

Påsens innehåll testades av Karolinska institutets forskare Gisela Nyberg. Hon fann att den innehöll 523 kalorier.
- Varje barn skulle behöva springa ett halvt maratonlopp för att bli av med kalorierna som fanns i godistillverkarens påsar.

Preliminära resultat från en studie gjord av Gisela Nyberg och Claude Marcus visar inte på något samband mellan graden av övervikt och fysisk aktivitet. Det går alltså inte att kompensera osund kost med motion. Samma resultat ger en färsk studie från Skottland.
- Barnen har ingen chans att göra sig av med kalorierna som de får i sig vid dessa arrangemang, säger Claude Marcus

Halvt maratonlopp 500 kalorier?

Och studier som verkar visa att det inte spelar nån roll hur mycket man rör sig? WTF?

har världen blivit galen. Har helvetet frusit till och har lars ohly röstat på moderaterna?

Eller överdriver expressen? :)

Pepparkakssmurfen
2006-10-23, 13:28
Ett maratonlopp(42km) förbränner 1000kcal? LoL! :Virro

Pez
2006-10-23, 13:32
Ett maratonlopp(42km) förbränner 1000kcal? LoL! :Virro
Hon begår ett syftningsfel. Det är spons i samband med Mini-maran som diskuterades.
Alltså är det sträckor på mellan 1080 och 4000 m det handlar om, beroende på ålder.

grabben i skogen
2006-10-23, 13:35
vet inte om det finns något uttryck jag hatar mer än "unna sig".

Pata
2006-10-23, 13:56

Vet inte om det finns något uttryck jag hatar mer än "rasar".

"Barn blir feta av godis och lite motion - föräldrarna rasar." Detta implicerar direkt att föräldrarna är dumma i huvudet som redan borde veta detta. Eller så understryker det hur massmedia ordbajsar för att sälja mer. (jag blev lite irriterad på ...= Hon rasar mot ...." )
Eller lite av varje kanske ... skvallerjournalister kommer att hamna i helvetet ... om inte så tycker jag iaf att dom är dumma.

maRRtin
2006-10-23, 14:34
Ett barn på 30 kilo förbrukar ju självklart inte lika mycket som en vuxen man på 75 kilo på 21 km.

Sen har dom ju också rätt i att äter dom så mycket mer energi än dom gör av med så blir ju barnen feta.

Fartman
2006-10-23, 14:42
Jag med, "unna sig" används ju nästan uteslutande när man ska rättfärdiga något mot bättre vetande.

Tricklev
2006-10-23, 14:45
Ett av dom största skälen till att man sprang Lilla Göteborgsvarvet var just att man fick göra något kul, och fick godis för det. Det är 1 gång om året, dom 500kalorierna kommer inte döda någon.

Muskelbyggaren
2006-10-23, 15:29
+100

Det får mig att må illa, associationerna går direkt okvädningar från de som har dåligt samvete över sin egen hälsa då det ofta föreleds av "Lite grann måste man väl kunna ...". Det får mig även att förnimma en disrespekt för kroppen, som om man vanligtvis plågar den med hård träning och strikt kost.

hasse36
2006-10-23, 16:36
Halvt maratonlopp 500 kalorier?

Och studier som verkar visa att det inte spelar nån roll hur mycket man rör sig? WTF?

har världen blivit galen. Har helvetet frusit till och har lars ohly röstat på moderaterna?

Eller överdriver expressen? :)Nej, ibland talar kvällspressen sanning.

För ett barn är 500 kcal väldigt mycket energi. Själv väger jag 90 kg och måste promenera i ca 100 minuter för att bränna 500 kcal.

En 9-åring som väger 30 kg får gå 3 gånger så långt.

"Halvt maratonlopp" är naturligtvis en metafor men det är nog inte så långt från sanningen.

Trance
2006-10-23, 16:38
Nej, ibland talar kvällspressen sanning.

För ett barn är 500 kcal väldigt mycket energi. Själv väger jag 90 kg och måste promenera i ca 100 minuter för att bränna 500 kcal.

"Halvt maratonlopp" är naturligtvis en metafor men det är nog inte så långt från sanningen.

Eller så passar de på att växa lite, barn gör sådant också.

Bronkitkorv
2006-10-23, 17:14
Jävla idioter !

hultman
2006-10-23, 17:30
Nej, ibland talar kvällspressen sanning.

Ehm?

Metal_boy_
2006-10-23, 23:08
Det viktiga är väl ändå att föräldrar ser till att ungarna är ute och rör sig mer i allmänt. Lite rolig tillställning med godis är väl inget fel. Har ni inte själva varit barn?

LarsK
2006-10-24, 01:46
Hela världen blir tjockare och tjockare. Jag tycker inte de har fel i sitt något överdrivna resonemang.

Coldsmith: "Och studier som verkar visa att det inte spelar nån roll hur mycket man rör sig? WTF?"
Allt är relativt.

Whistler
2006-10-24, 10:51
Det viktiga är väl ändå att föräldrar ser till att ungarna är ute och rör sig mer i allmänt. Lite rolig tillställning med godis är väl inget fel. Har ni inte själva varit barn?

Så länge som de kommer ihåg att posterna där inte räknas så...

Gällande ämnet i sig så håller jag med om det där med att "unna sig". Jag simmade rätt mycket ett tag, och det var fantastiskt skrämmande att se tanterna plaska runt och ha kafferep i motionsbassängen i 15-20 minuter för att sedan gå och köpa en glass, för "Nu har vi ju varit duktiga".

*suck*