Visa fullständig version : Underarmar
Hej jag undrar vilken dag som passar att träna underarmarna på?
Mitt schema ser ut så här.
Dag) 1. Bröst triceps
Dag) 2. Rygg biceps
Dag) 3. Mage axlar
Vilken utav dessa dagar passar bäst att träna underarmarna på?
Tack på förhand.
antingen dag 2 så slipper du värma upp underarmarna mer än kanske något acklimaserings set. eftersom dom flesta bicep övningar biter rätt bra på underarmar.
eller dag 3 med tanke på att den dagen lär gå fortast eftersom mage brukar folk inte träna lika länge, dessutom är också dom flesta rätt slut efter bara ryggen på dag 2.
Anonym112
2006-10-22, 22:45
Mitt schema ser ut så här.
Dag) 1. Bröst triceps
Dag) 2. Rygg biceps
Dag) 3. Mage axlar
Ben..? :D
Hehe det är över kurs :P
Ne, tycker inte det är så kul att träna ben och har inga ambitioner till att få muskulösa ben heller =)
petersson
2006-11-08, 00:10
Dag tre hade jag tränat dom på. Inte kul att träna underarmar efter rygg och bicepsträning när man redan är trött.
Jag hade också valt dag 3, mage och axlar på ett pass är ju nästan löjligt om man inte är väldigt avancerad i sin träning.
Dessutom borde din dag 2 vara absolut tyngst, om du tränar alla ryggmuskler. Att köra underarmar där kan lätt bli för mycket.
Jag hade lagt undermar en dag efter dag tre. Så minskar du risken för överträning i undermarna pgav för lite vila från pass 1&2.
amatööör du måste träna ben, om du tror att dina ben kommer bli "muskulösa" på 1 träning minuter så har du fel. om du inte tränar ben så kommer du till slut börja se symmetriskt konstig ut.
Tricklev
2006-11-08, 10:02
Om man inte vill träna ben måste man inte, hade du sagt samma sak till en kille som inte tränade biceps? ;)
ja det hade jag, men just ben stör jag mig på för en stor del av de som rätt nyligen börjat träna tränar inte ben. Ben är fan halva kroppen värdelöst att utelämna så mkt muskler!
petersson
2006-11-08, 10:22
amatööör du måste träna ben, om du tror att dina ben kommer bli "muskulösa" på 1 träning minuter så har du fel. om du inte tränar ben så kommer du till slut börja se symmetriskt konstig ut.
Om han tycker det är tråkigt att träna ben så behöver han såklart inte göra det.
Tricklev
2006-11-08, 10:35
ja det hade jag, men just ben stör jag mig på för en stor del av de som rätt nyligen börjat träna tränar inte ben. Ben är fan halva kroppen värdelöst att utelämna så mkt muskler!
Men ja, visst är det disco att inte träna benen, och det är kul att se ner på dom, men om man inte har några planer på att tävla, eller behöver benen i sin sport så är det ju självklart inget tvång att träna ben.
Om man inte vill träna ben måste man inte, hade du sagt samma sak till en kille som inte tränade biceps? ;)
Iof är det ett bra råd, han kommer antagligen ångra sig i framtiden...
Men men det bästa sättet att lära sig är att göra fel.
Njabbesh
2006-11-08, 17:25
Jag skulle träna underarmarna alla tre dagar. Det är en väldigt kompakt muskelgrupp
Lite haltande liknelse kanske då ryggträning mosar biccarna rätt bra ändå.
Men alla gör som dom vill, fast jag skulle också vilja se benträning.
ONTOPIC: Dag 3, just pga att axlar och mage är minst av de tre passen du listat.
Tricklev
2006-11-08, 17:59
Lite haltande liknelse kanske då ryggträning mosar biccarna rätt bra ändå.
Men alla gör som dom vill, fast jag skulle också vilja se benträning.
ONTOPIC: Dag 3, just pga att axlar och mage är minst av de tre passen du listat.
Viss ryggträning mosar ben också.
Viss ryggträning mosar ben också.
Ja, men det är ju typ bara marklyft. Och då ffa baksida och röven, men mindre framsida.
Jämför med biceps som får jobba i alla ryggövningar (förutom hypers då).
Och då är också biceps betydligt mindre än ex quadsen.
katzeklo
2006-11-08, 19:43
killen, dehär med ben förstår jag att du menar att de är otrevligt o träna, jobbigt, känns obehagligt osv, rätt så vanligt. men jag kan nästan lova dig att efter du provat på det kanske 2 ggr så är fobin borta =)
ben är alltid bra o ha, dessutom gillar inte alltför många babes vassraggare ;)
katzeklo
2006-11-08, 19:55
vart lite OT dära, men lägg de på dag 3 om du vill orka mer.
personligen så tränar jag hela armarna på en dag enkomt för att göra det hela jobbigare.
Deceiver85
2006-11-08, 21:01
Kör underarmarna samma dag som biceps, dag 2. Vill gärna veta vilka ryggövningar du tänkt köra.
Du verkar inte vilja köra ben, och jag respekterar det, dock rekommenderar jag det starkt. Jag fuskade med benträningen i början och nu ligger de efter resten av kroppen.
Jag hade valt gag 2, tänk på att underarmarna tränas automatiskt vid t.ex hantelcurl, vid rotation effektiviserar du även träningen av just underarmen.
jag och martin tränar underarmar och greppet 3 gånger i veckan och har gjort det snart i 2 år utan att vila förens nu för en vecka sen, så nån överträning är det knappast tal om.
Du kanske borde ge uppmuntran till att köra ben, och förklara varför en allsidig träning är att föredra, i en mild ton istället för ditt onödiga utbrott.
I övrigt håller jag med om din poäng, men inte sättet du säger det på.
Jag skulle råda dig att träna benen då det är benen som håller uppe överkroppen. Om man tänker i längden, en penna som belastas med mer och mer tyngd för varje år kommer ju tillslut att brytas.
Nu pratar jag om många år frammåt, men det är inte fel att redan nu börja med benen. Tänk om en kroppsbyggare hade haft en Jay Cutler överkropp men ben som en kontorsarbetande 30 åring, jag tror det skulle slita ganska mycket på dennes ben.
Därför, som sagt, rekommenderar jag att du redan nu börjar träna benen. När du väl kommer igång, och får lite benvolym och styrka, kan jag garantera dig att du kommer att uppskatta detta.
Njabbesh
2006-11-09, 21:51
Jag skulle råda dig att träna benen då det är benen som håller uppe överkroppen. Om man tänker i längden, en penna som belastas med mer och mer tyngd för varje år kommer ju tillslut att brytas.
Nu pratar jag om många år frammåt, men det är inte fel att redan nu börja med benen. Tänk om en kroppsbyggare hade haft en Jay Cutler överkropp men ben som en kontorsarbetande 30 åring, jag tror det skulle slita ganska mycket på dennes ben.
Därför, som sagt, rekommenderar jag att du redan nu börjar träna benen. När du väl kommer igång, och får lite benvolym och styrka, kan jag garantera dig att du kommer att uppskatta detta.
Haha, utmärkt exempel :laugh: !
Cerberus
2006-11-09, 22:23
jag tror benen utvecklas med tanke på överkroppsvikten. Det är ju inte direkt som man vaknar upp me 50kg extra muskler dagen därpå.
Benen kommer se förjävliga ut om man inte tränar dom men bryr man sig inte så....
Hehehe.. Det här var väldigt roligt att läsa. Jaja får väll testa o slänga in några ben pass då :P Men jag har en ny fråga nu. Funderar på att Köra Axlar Rygg ohc biceps mage nu istället, för att så många axel och ryggövningar tränar samma muskler.
Vad tycker ni om de?
Ingen som har något att säga?
machine gun
2006-11-13, 22:19
Dag) 4. Ben underarmar
Dag) 4. Ben underarmar
+ traps eller grepp funkar också riktigt bra!
Dag) 4. Ben underarmar
Faktiskt! Mycket enkelt tillägg som inte ändrar något och som dessutom passar bra in, förutsatt att du kan träna 4 dagar?
Inte för att jag är emot benträning på något vis. Men vissa har faktiskt rätt rejäla ben helt naturligt. Personligen hade jag nånstans runt 60-62cm otränad (innan jag började styrketräna och ca. 4 år efter slutat fotboll) runt låret och är 178cm. (Och detta var inte med en massa fett, tror jag hade 64-65 då jag var lite småtjock).
Nu tränar jag iofs ben, men jag tror knappast jag hade lidit något utav att skippa träna dem. Tror inte de skulle släpa i vardagliga grejer, storlek eller t.ex. fotboll (löpning).
En friendly reminder om att alla är olika... Fast, de flesta som inte tränar ben behöver det förmodligen.
Var lite för seg så jag han inte med att ändra med edit.
Men om någon påstår att man måste ju ha styrka också och inte bara storleken på benen så kunde jag t.ex. köra liggande lårcurl på 50-60kg då jag började träna. Jag har sett folk som tränat ben en längre tid träna på mindre. Så... folk har olika mål, jag vill inte att mina ben ska bli större. (Fast gärna starkare)
Jag har tyvär inte tid med en fjärde dag.
Men min fråga var såhär.
Passar rygg och axel träning ihop bättre än rygg biceps och axlar mage?
För att i så många övningar använder man samma muskler (Axlar rygg)
Starfighter
2006-11-16, 09:25
Kan ingen ge förslag på en riktigt bra underarms övning?
Jag har tyvär inte tid med en fjärde dag.
Men min fråga var såhär.
Passar rygg och axel träning ihop bättre än rygg biceps och axlar mage?
För att i så många övningar använder man samma muskler (Axlar rygg)
Jag personligen tycker att axlar funkar helt ok tillsammans med bröst, ben eller rygg.
Om bröst körs hårt kan det kanske vara svårt att kombinera tillsammans med axlar så helst tillsammans med ben eller rygg eller separat.
Dagen efter eller före bröst (och triceps) passar inte axlar in tycker jag.
Biceps tillsammans med rygg är ett ganska bra val oftast, ibland räcker dock ryggträning långt när det gäller bicepsutveckling.
Mage tycker jag går att lägga var som helst och jag föredrar att ha det sist i ett pass.
Än en gång, detta är personliga preferenser.
Kan ingen ge förslag på en riktigt bra underarms övning?
Vad är det du vill träna med underarmarna? Styrka, massa, handleder, fingrar eller något annat?
Wristcurls och thickbar träning, träna så mycket som möjligt utan dragremmar.
Tack så mkt. har bara en fråga vad är thickbar för övning?
ramagoen
2006-11-17, 17:07
En tjockare stång vad jag förstått. Tjockare stång = jobbigare att hålla i.
http://www.guidoandluigi.com/strips/2006-04-26.jpg
:D
Styrka och bli större
Det enklaste (och kanske effektivaste) skulle nog vara wristcurls och barholds. Wristcurls (för både under och översidan av underarmarna) ger bra massa) och barholdsen ger mycket bra support grepp. Sedan finns det många andra typer av styrka och olika övningar, men jag antar att det är främst de nämnda som du är intresserad av.
Muskulösa ben är grymt snyggt.
Sheogorath
2006-11-21, 19:04
hur gör man barholds?
u hold a bar
Så man står bara och håller en vikt/hantel.
Sheogorath
2006-11-21, 19:16
Så man står bara och håller en vikt/hantel.
Bar = stång. Men visst, du kan göra det med hantlar också. Hur länge du ska klara att hålla stången innan du ökar belastningen är väl mycket en smaksak, men en 15-20 s kan nog vara lagom.
Bar = stång. Men visst, du kan göra det med hantlar också. Hur länge du ska klara att hålla stången innan du ökar belastningen är väl mycket en smaksak, men en 15-20 s kan nog vara lagom.
Hur många sekunder man ska hålla beror snarare på vilken typ av styrka man vill ha, för explosiv styrka så räcker det med att kunna lyfta stången från ställningen och bara hålla någon sekund. Men för lite mer funktionell styrka för t.ex. chins och marklyft så är 15-20s utmärkt.
Det är också bäst att träna övningen med överhandsgrepp så att man slipper lasta på så mycket vikter och inte sliter lika mycket på kroppen, men det kan också vara bra att träna med mixat grepp om man vet vad man håller på med och har väldigt specifika mål.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.