handdator

Visa fullständig version : Jag är less på att gå till gymmet

bryggarn
2006-10-22, 20:58
Hej
Jag har tränat styrketräning av och till i 3 år och jag är nu nästan tillbaka till min urprungsnivå känns det som, dvs det går skit. Och nu ska gymkortet förnyas om en vecka och jag vet ej om jag ska göra det?!. Jag har ledsnat på att ta mig dit och jag har slarvat en del med träningen pga det. Jag har nyligen upptäckt hur kul det är att cykla mtb och det har även fått ta en hel del tid från byggandet.

MEN jag är fortfarande motiverad att lyfta skrot, eftersom jag dels vill ha en hälsosam styrka och framför allt inte krympa ner till den flugviktare jag en gång var. Har kollat runt lite på möjligheten att träna hemma och har nu hittat ett kit på Jula "skivstångssett 72,5 kilo". I det ingår skivstång och hantelstänger och sammanlagt 72,5 kilo vikt, pris 1300 spänn. Frågan är nu, om jag köper en bänk och en presställning och kanske ett chinsräck, borde jag inte kunna utföra tillräckligt många övningar för att bygga lite muskler utan att missa viktiga muskel grupper? Jag har aldrig kört på mer än 60 kilo i någon övning (undantaget rodd och ben) så vikterna är inte problemet. Vad tror ni om detta upplägg?

Verni
2006-10-22, 21:24
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=76728

bryggarn
2006-10-23, 07:42
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=76728
Det låter ju lovande. Jag ville egentligen bara höra lite olika resonemang om detta då jag nog tror att det funkar bra utan gym. Tror jag satsar på jula-kittet och kommer dessutom spara en slant. Ska försöka hitta nån bänk och en kombo dips+skivstångsställning + chinsräck så är utrustningen komplett :)

bryggarn
2006-10-23, 08:37
Förresten är det någon som har tips på billiga men bra bänkar? De allra billigaste med inbygd bänkställning verkar bara va skit.

Vinter
2006-10-23, 08:52
Det är ganska många som säljer dylikt på blocket. Det kan kanske vara ett tips.

http://www.blocket.se/li?q=b%E4nk&ca=11_s&c=16&w=3

bryggarn
2006-10-23, 09:32
Kollade blocket igår och det fanns inte så mkt i stan. och de som finns kostar för mkt eller är samma skräp som jag hitils ratat. Borde finnas en enkel ställbar bänk utan massa lull-lull för en tusing. Eller ??

Bronkitkorv
2006-10-23, 09:40
http://www.blocket.se/vi/9807894.htm?ca=8_s

Mycket bra grejer enligt mej. Jag har själv ett liknande gym och det har gått utmärkt att bygga med. Bänken är ganska kraftig och inte alls som de där skitbänkarna på coop och Lidl.

bryggarn
2006-10-23, 10:00
http://www.blocket.se/vi/9807894.htm?ca=8_s

Mycket bra grejer enligt mej. Jag har själv ett liknande gym och det har gått utmärkt att bygga med. Bänken är ganska kraftig och inte alls som de där skitbänkarna på coop och Lidl.

Jo den ser grym ut och priset är helt klart attraktivt. Men den är ju enormt stor.. Jag skulle behöva slänga ut sängen från sovrummet för att kunna få plats med den. Det bästa vore om jag kunde hitta en "stand-alone" bänk med lös presställning, till samma pris :P

stridis
2006-10-23, 11:20
Hej
Jag har tränat styrketräning av och till i 3 år och jag är nu nästan tillbaka till min urprungsnivå känns det som, dvs det går skit. Och nu ska gymkortet förnyas om en vecka och jag vet ej om jag ska göra det?!. Jag har ledsnat på att ta mig dit och jag har slarvat en del med träningen pga det. Jag har nyligen upptäckt hur kul det är att cykla mtb och det har även fått ta en hel del tid från byggandet.

Cykla du. Hemmabyggande är inte ett dugg lättare motivationsmässigt, och varför lägga ut pengar och framförallt utrymme på hemmautrustning? "Hälsosam styrka" (och vighet, ej att förglömma) kan du bygga upp med kroppsövningar.

grabben i skogen
2006-10-23, 11:34
chinsräck är dock jävligt bra att ha om man ska köra hemma.

Apos78
2006-10-23, 12:08
Gör något helt annat ett tag. Du nämner MTB vilket ger utmärkt träning. Spring lite, vad som helst så kanske motivationen för gymmet kommer tillbaka.

Bronkitkorv
2006-10-23, 17:47
Du kan ju alltid ta ett uppehåll från gymet och träna på andra coola sätt. det går fort att komma tillbaka till din gamla gym form om du vill det.

Olsson
2006-10-23, 22:23
Jag har varit i samma tillstånd att bra tag jag oxå. Kör också en hel del mtb men mest landsvägscykling nu. När jag tröttnade på gymmet lite och började cykla så behöll jag mitt gymkort. Dock la jag om till helkroppspass (men ej ben) istället för 3-4 splitt. Jag drar till gymmet när det är kasst väder ute eller jag behöver vila benen lite. I snitt blir det väl 1 gång i veckan. Tycket det kan vara ett skönt avbrott från cykelträningen och man behåller formen. Men har man inga stora ambitioner räcker det ju med hemmaträning. Kanske till och med enbart träning med sin egna kroppsvikt.

GULD
2006-10-24, 18:45
Hej

MEN jag är fortfarande motiverad att lyfta skrot, eftersom jag dels vill ha en hälsosam styrka och framför allt inte krympa ner till den flugviktare jag en gång var. Har kollat runt lite på möjligheten att träna hemma och har nu hittat ett kit på Jula "skivstångssett 72,5 kilo". I det ingår skivstång och hantelstänger och sammanlagt 72,5 kilo vikt, pris 1300 spänn. Frågan är nu, om jag köper en bänk och en presställning och kanske ett chinsräck, borde jag inte kunna utföra tillräckligt många övningar för att bygga lite muskler utan att missa viktiga muskel grupper? Jag har aldrig kört på mer än 60 kilo i någon övning (undantaget rodd och ben) så vikterna är inte problemet. Vad tror ni om detta upplägg?
Jag har tränat sådär snart ett år dvs hemma.
Det funkar bra men lite tjatigt blir det med bl.a. chins då man bara kan köra med sin kroppsvikt, och om du bara vill köra med 60 kg och väger mer blir chinsen lite sega efter ett tag ;)

z_bumbi
2006-10-24, 20:21
Cykla du. Hemmabyggande är inte ett dugg lättare motivationsmässigt, och varför lägga ut pengar och framförallt utrymme på hemmautrustning? "Hälsosam styrka" (och vighet, ej att förglömma) kan du bygga upp med kroppsövningar.

+1

Eller så skaffar du kort på ett billigt gym/10-kort/betalar per gång så kan du köra gymet när du får lust.

tano
2006-10-24, 22:11
kettlebells

Gpajpen
2006-10-24, 22:15
fel tråd :P

tano
2006-10-24, 22:21
Kanske borde klargöra mitt tidigare inlägg lite. ;)

Det blir billigare med kettlebells, ändå kan det ge dig allt i träningsväg. Styrka, kondition, explosivitet, koordination ja allt. Det bästa av allt, det är roligt också :thumbup: