handdator

Visa fullständig version : Löpning i mörkret, skydd?

mirrranda
2006-10-22, 17:02
Okej, nu börjar det bli mörkt tidigt - detta betyder att de flesta av mina rundor kommer att ske i mörkret. Det oroar alla; pojkvän, kompisar och föräldrar, ingen vill att jag sticker ut på tvåtimmarsrundor ens efter 18 *screwy*

Så vad gör man åt detta då? Jag bestämmer ju vad jag vill göra men samtidigt kan man ju inte låta bli att bli lite rädd själv, jag är ju ändå ung och kvinna...vi som utsätts för mest brott :(

Jag har funderat en del på att springa med peppar-spray (som jag köpte i bulgarien, olagligt här tror jag) men den är så jobbig att springa runt med i handen. Bör det egentligen vara nödvändigt att ta med sig något sorts skydd på en löprunda? *grr27* Om jag nu måste, vad kan man tänkas behöva? Det är väl bara överfallsalarm som funkar antar jag?

Nu senast när jag var ute förra veckan råkade jag ut för att det var tre killar som ställde sig i bredd och räckte ut armarnaåt sidorna när jag skulle passera, för att "fånga in" mig, ruskigt att vara med om. Kutade runt dem och fortsatte hem som en galning, tror dock att killarna mest gjorde de på skämt, men nog fastnade det hos mig, och främst hos mamma.

Well, nog pratat. Synpunkter tack.

JJ
2006-10-22, 17:05
Min tjej springer med överfallslarm och håller sig borta från de mest ödsliga platserna, det är väl ungefär det man kan göra.

Ame
2006-10-22, 17:10
Inga träningskompisar du kan springa med? Eller någon slinga där det brukar vara mycket folk?

Handcuff
2006-10-22, 17:10
Nu senast när jag var ute förra veckan råkade jag ut för att det var tre killar som ställde sig i bredd och räckte ut armarnaåt sidorna när jag skulle passera, för att "fånga in" mig, ruskigt att vara med om. Kutade runt dem och fortsatte hem som en galning, tror dock att killarna mest gjorde de på skämt, men nog fastnade det hos mig, och främst hos mamma.

Vilka offer att ens skämta så i dessa tider. Blir så TILT på alla idioter :furious:

mirrranda
2006-10-22, 17:13
Inga träningskompisar du kan springa med? Eller någon slinga där det brukar vara mycket folk?

Jo, jag springer för en förening så det är alltid ett alternativ :) men samtidigt känns det idiotiskt att vara rädd för att sticka ut och springa ensam..

machine gun
2006-10-22, 17:29
Jag brukar springa i områden med mycket bebyggelse och gatubelysning. Slingor med mkt folk brukar det ju vara rätt ont om på vintern. Fast jag vet inte egentligen varför det skulle vara värre att springa ensam när det är mörkt än när det är ljust? Idioter lär det ju alltid finnas, med de finns ju även på sommaren, tyvärr.

z_bumbi
2006-10-22, 17:37
vi som utsätts för mest brott :(

Iofs inte sant (Om man tänker sig våld utomhus.) men i vissa städer fixar man löptider på vissa spår då man vet att det alltid finns folk i närheten, brukshundsklubbar, brandkåren, polisen, idrottsföreningar mfl brukar vara involverade. Håll utkik efter något sådant.

Om det inte finns något så kanske föreningen kan skapa något liknande, kör ett handslagprojekt så finns det pengar i början.

alexsingh
2006-10-22, 17:57
ta med dej en kniv som du kan fästa runt bältet på nått sätt

lr pepparsprayen låter bra

z_bumbi
2006-10-22, 18:00

Så att en eventuell angripare slipper ta med sin egen?

L-Sami
2006-10-22, 18:03
Spring i befolkade områden med mycket ljus.

tomccc
2006-10-22, 20:12
Jag har ingen lösning på ditt problem men pepparsprayen ska du iallafall lämna hemma. Såg någon rapport om att det ofta blev så att angriparen pepparsprayade offret istället för tvärt om. Att springa tillsammans med någon är nog det bästa sättet för att undvika obekvämligheter. Förövrigt tror, med betoning på tror, jag att det är bättre på vintern. Andelen spontana överfall torde minska eftersom även eventuella angripare gärna vill in och värma sig och så.

Fettecke
2006-10-22, 20:26
ett överfallslarm i handel.
löp där det finns lyktstolpar, där det finns mkt folk.

hade jag gjort iaf...

Caixa**
2006-10-22, 20:27
Jag älskar att springa i mörker, speciellt om det är lite kyligare ute. Men, det är som du säger, ganska obehagligt att springa i vissa områden även tidigt på kvällen. Jag brukar faktiskt springa betydligt fortare när jag är lite så där lagom rädd, nyttja adrenalinkicken till något positivt;) Fast samtidigt är det dumt att ta onödiga risker. Mitt tips är att hålla sig till upplysta vägar med mycket trafik och att själv synas genom reflexväst och blinkande lampor. (Jag vet inte om det stämmer, men jag tror att våldsmän helldre angriper mörka, feminina skuggor än blinkande discobollar som drar massa uppmärksamhet till sig..)

strongmomme
2006-10-22, 20:59
Ta med en vän!

Hekos
2006-10-22, 21:18
kniv är ju bara puckat, jag menar använder man den är det ju 50/50 att man råkar dräpa någon. Jag funtar själv att köra peppar sprej, bättre att åka dit på olaga vapen innehav än dråp.

Antagligen är det så att man måste lära sig sprayen först annars lär det ju bli som någon sa ovan att man blir nersprayad själv.

Men alla förslag som inte innehåller beväpning är ju att föredra. Man löper ganska stor risk att nått händer en själv när man handhar vapen av olika typer. Men kör på upplysta vägar. Och om det händer nått så slå först:P

krima
2006-10-22, 21:19
Vill bara tillägga att som kille kan det också kännas obehagligt då man är ute och springer. Ett antal gånger har jag varit med om att jag under löpträning i mörker mött kvinnor som gått över till andra sidan vägen när dom ser att man kommer lufsande på någon mörk gata (Det kan ju förstås bero på grimaserna av trötthet man gör.) Ibland känns det faktiskt som om man måste anstränga sig för att se ofarlig ut och jag har flera gånger kommit på mig själv med att ta omvägar runt ensamma tjejer som är ute och går när det är mörkt. Det är för j-t att det ska behöva vara så och man blir så :furious: arg på "folk" som bär sig åt på det viset mot andra.

mirrranda
2006-10-22, 21:42
Tack för tipsen allihop men jag kan erkänna att jag redan tänkt på det mesta, springer såklart bara där det finns ljus, har reflexväst, försöker bedöma varje situation på ett bra sätt...men uscch jag blir bara så otroligt frustrerad...

Känner att jag vill skriva av mig lite, för det första trro jag inte att det är mer ofarligt på vintern, varför? Jo för att mörker lockar fram få människor, få människor lika med få vittnen. Känslan av att springa en helt ljus sommarnatt är en hel annan, där finns ingen rädsla med alls, men det är just av den anledning för att man ser ju folk som är ute med hunden eller tar promenader. jag vet inte, tycker iaf inte att det blir säkert när det blir mörkt.

Jag tänkte om man kanske skulle kunna börja springa med pannlampa? Är det någon som gör det eller har någon åsikt om det? Framförallt eftersom jag inte gärna vill ge upp terränglöpningen och det är nästan ett måste så snabbt det blir riktigt mörkt, annars kan man ju skada sig rejält.

Versus
2006-10-22, 21:53
Tack för tipsen allihop men jag kan erkänna att jag redan tänkt på det mesta, springer såklart bara där det finns ljus, har reflexväst, försöker bedöma varje situation på ett bra sätt...men uscch jag blir bara så otroligt frustrerad...

Känner att jag vill skriva av mig lite, för det första trro jag inte att det är mer ofarligt på vintern, varför? Jo för att mörker lockar fram få människor, få människor lika med få vittnen. Känslan av att springa en helt ljus sommarnatt är en hel annan, där finns ingen rädsla med alls, men det är just av den anledning för att man ser ju folk som är ute med hunden eller tar promenader. jag vet inte, tycker iaf inte att det blir säkert när det blir mörkt.

Jag tänkte om man kanske skulle kunna börja springa med pannlampa? Är det någon som gör det eller har någon åsikt om det? Framförallt eftersom jag inte gärna vill ge upp terränglöpningen och det är nästan ett måste så snabbt det blir riktigt mörkt, annars kan man ju skada sig rejält.

Jag tycker det är goare att springa på vintern, kallare och mörkare, man är nästan helt ensam också. Vet inte riktigt vad jag har för tips, spring på belysta ställen som sagt och ifall du funderar på pannlampa så kolla in forumet www.happymtb.org, där finns det mycket trådar om pannlampor ;)

krima
2006-10-22, 21:57
Jag springer ofta med pannlampa, tycker det fungerar utmärkt. Fast man bör nog köpa en lite bättre variant. Själv använder jag en Tikka XP från Petzl (http://www.petzl.se/) som jag är mycket nöjd med. Den har bl.a. en vidvinkellins som gör att belysningen blir mer jämt fördelad kortare avstånd, den har dessutom ett mycket starkt sken för en led-lampa. Det finns ett speciellt boost-läge där den lyser extra starkt (max 20 s) vilket är användbart på partier med mycket stenar och rötter (och för att skrämma iväg älgar med). Jag tycker den funkar särskilt bra på skogsstigar med mycket vegetation på sidorna, man springer som i en upplyst korridor då. Jag betalade rätt mycket för min (ca 400) men jag tror det går att få tag på dom billigare från Clas Ohlson, jag är dock inte säker på detta.

Pellefant
2006-10-22, 22:22
Jag har funderat en del på att springa med peppar-spray (som jag köpte i bulgarien, olagligt här tror jag) men den är så jobbig att springa runt med i handen.

En tjejkompis åkte fast för olaga vapeninnehav p.g.a tårgas i handväskan, så ska man absolut ha pepparspray, tårgas eller liknande, så kör med lagliga sådana alternativ.

SPACEJAM
2006-10-22, 22:25
Unga män är mer utsatta än unga kvinnor. Iallafall för våldsbrott. Själv springer jag med attityd och har nästan hamnat i bråk med idioter som är ute och driver. Om man visar aggressivitet backar de flesta.

Prova med något riktigt högljutt överfallslarm.... Ha öronproppar så du inte får tinnitus....

Själv gillar jag mörker. Tänk vilken taktisk fördel man har t.ex. om någon jagar en. Då är det bara att springa till ett mörkt parti och vänta in motståndaren och sedan oskadliggöra :whipped:

Man and Machine
2006-10-22, 22:58
Allt har egentligen redan sagts men träningskompis tycker jag är det bästa alternativet.

Dom få LED-lampor jag provat har inte varit speciellt bra. Tycker itne den lyser upp tillräckligt mycket. Tror den skulle dra till sig mer uppmärksamhet än att vara till nån nytta i syfte att skrämma bort ev. angripare.

Själv gillar jag mörker. Tänk vilken taktisk fördel man har t.ex. om någon jagar en. Då är det bara att springa till ett mörkt parti och vänta in motståndaren och sedan oskadliggöra :whipped:

Chilla läget Rambo. Detta är inte CS.

Fjod0r
2006-10-22, 23:17
jag brukar cykla brevid tjejen när hon är ute och springer. Har funkat en så länge. Jag hade lätt tagit med pepparsprayen. Precis som alla sagt. Undvik skogsområden och parker.

regus
2006-10-22, 23:25
Du har inte möjlighet att springa medans det är ljust? *innocent*

Edit; tänkte inte på att det blir mörkt runt 5-6 och en del jobbar ju...

Noodles
2006-10-23, 07:37
Om min sambo springer själv brukar hon hålla sig borta från ställen som inte är upplysta och ha med sig ett överfallslarm. Tråkigt att du ska behöva oroa dig för idioter när du springer. De där killarna som "skämtade" måste haft en väldigt speciell humor...

Tricklev
2006-10-23, 10:27
jag är ju ändå ung och kvinna...vi som utsätts för mest brott :(

Inte i närheten av sant, chansen att bli påhoppad som man är oerhört mycket större.

Men råden är dom vanliga, håll dig på upplysta ställen och ta med överfallsalarm.

K_Aronsson
2006-10-23, 10:38
jag ska införskaffa en sån här till tanten då hon är ute en del och promenerar

helt laglig med
http://www.ladypower.se/index.php?act=viewProd&productId=2

förjävligt dock att dte ska behövas

Dumleman
2006-10-23, 11:15
Först och främst tror jag att det är väldigt liten risk att du råkar ut för någonting men man kan ändå göra vissa säkerhetsåtgärder. Lyssna t.ex. inte på mp3spelare/radio när du springer. Inga vapen eftersom:
1. Lättare sagt än gjort att använda vapnet när det väl kommer till kritan
2. Ett eventuellt påhopp går så fort så du hinner aldrig visa vapnet i ett förebyggande syfte
3. Risken finns att hotet använder vapnet mot dig
4. Det är olagligt, du kan åka dit för olaga vapeninnehav osv.

Använd gärna ett larm/färgspray som du kan hålla direkt i handen och som är jättelätt att använda.

Pluttski
2006-10-23, 12:01
Träningskompis låter som det bästa alternativet och de finns ju i olika former. Känner mig ganska lugn när min flickvän är ute på kvällen eftersom hon ofta har med sig sina två fyrbenta vänner (en rottweiler). Jag tar med dem när jag springer och det fungerar bra.
Tror inte någon annan har nämnt hund men jag tror det kan fungera bra. Har du ingen egen så känner man ju ofta någon som har en hund och ägarna brukar uppskatta om man hjälper till och motionerar odjuren. Så man kan ofta "låna" en hund från bekanta.

Grisen
2006-10-23, 12:15
Vill du köpa en pannlampa har jag en mycket bra "Silva" som du kanske kan få köpa. Skicka ett pm om du är intresserad.

Slartibartfast
2006-10-23, 12:20

Som finne vet jag att kniv är det sista man ska ta med sig. Drar man kniv mot någon ber man om att få den använd mot sig själv.

BigSam
2006-10-23, 12:21
tårgas /pepparspray är inget man måste lära sig, spraya bara inte i motvind.

Diggler
2006-10-23, 12:29
Gym med löpband. Om inte det är ett alternativ, så har du nån granne eller bekant med stor hund, så låna den och spring med-så gott som alla hundar älskar att springa (lite knepigt att springa med koppel kanske, men få ger sig på dig om du har med dig en schäfer).

Rellos_87
2006-10-23, 12:31
Spring i innerstan, en löprunda runt svampen på Stureplan kan aldrig vara fel :thumbup:

Liten Men Fet
2006-10-23, 12:35
Pepparsprej och andra vapen tror jag är en dum ide, speciellt om man är lite rädd och beredd å använda dom. Om jag skulle gå hem från krogen och råkar skrämma nån tjej som sprutar pepparsprej på mig skulle jag bli jävligt arg. Om jag kunde så skulle jag definitivt brotta ner tjejen och sitta på henne tills polisen kommer.

Kompis att springa med och att man håller sig till ställen där man känner sig trygg. Hotet från överfallsvåldtäckter är inte så stort, om ni inte vågar vara ute och springa så förmodar jag att ni aldrig vågar sätta er fot på en krog.
Skulle det hända något så fortsätt springa, om den eventuella överfallaren tvekar det minsta så är ni utom räckhåll på nån sekund.

Överfallslarm är nog en bra ide.

tjille
2006-10-23, 18:38
Ett överfallslarm är nog det bästa alternativet om du springer ensam.

Se till att skaffa ett larm med en volym tillräcklig nog för att väcka döda.
Har svårt att tro att den som anfaller dig har mod/öron för att stanna kvar .

stirrah
2006-10-23, 20:16
Är lite emot vapen osv...finns alltid en chans att man kan få dom använda mot sig själva...
Det bästa måste väl vara att springa där det finns gatubelysning och är så befolkat som det går.
Ta med dig någon kompis annars. Sista utvägen är väl löpband på gym, men det är ju inte alls samma känsla, eller hur?

Klart att det känns väldigt "dumt" att man inte ska få gå ut och springa ifred, men nu är ju världen som den är och då får man anpassa sig tycker jag, inte så mycket att göra åt egentligen :)

Pellefant
2006-10-23, 21:04
Bussen var inte långt ifrån att klippa en löpare ikväll.

Han hade blå träningsoverall och en vanlig reflex som dinglade i ett band, saken var bara den att då bussen närmade sig så hängde reflexen på sidan, så den syntes inte bra alls från bussens håll. Reflexväst verkar vara ett måste tycker jag nu efter att ha sett detta.

Liten Men Fet
2006-10-23, 21:42
Klart att det känns väldigt "dumt" att man inte ska få gå ut och springa ifred, men nu är ju världen som den är och då får man anpassa sig tycker jag, inte så mycket att göra åt egentligen :)

Är det så illa då, hur många av flickorna som är ute och springer blir överfallna? Jag tror att man gör en höna av en fjäder.

PePPinO
2006-10-23, 22:02
Well pepparspray är en utmärkt variant, men tänk på hur du använder det då det inte blir ett moln utan du måste sikta något sånär mot ansiktet!
Tror kniv är en dålig variant då du troligen kommer tveka med att använda den och då e d försent!

Ta med dig pepparspraygen o förvara den tillgänligt! Och som sagt tänk på att det blir en stråle vid användning!

machine gun
2006-10-24, 21:13
Det var några tjejer som sprutade pepparspray på en snubbe när jag jobbade för några månader sen (jobbar som väktare). Kan säga att han inte direkt lämnade dem ifred efter det, snarare tvärtom eftersom han blev jävligt förbannad.. Så det gäller väl att träffa klockrent i båda ögonen annars kan det nog få motsatt effekt.

Dav0d
2006-10-27, 09:56
Precis, pepparspray är ju extremt tafatt. Tårgas ska du fixa, och det är absolut inte svårt. Be pojkvännen kämpa lite för att hitta det. Då får du ett bevis på att han bryr sig :D

Vinter
2006-10-27, 10:11
Tårgas och kniv är ju olagliga, så används dom åker man dit själv, kanske inte det man vill. Det finns lagliga försvarsprayer, som kan fästas på en band vid armens insida.

Klar bäst är att försöka hitta alternativ till att springa ensam, finns nog fler kvinnor som kan tänka sig springa sent om dom har sällskap. Du kan ju fråga på tex puls.se.

Barba-Tjock
2006-10-27, 11:21
Det handlar om övervägning, du FÅR använda tårgas i nödvärn men åker nog ändå dit för olaga innehav, vilket kanske ger 30 dagsboter á 30:- eller nått. Hellre 6 timmar i häktet än 6 veckor på sahlgrenska.

Sunesha
2006-10-27, 11:25
När jag promenixar i hög takt i mörkret, brukar jag faktiskt heja på de ensama tjejerna för inte skrämma dem. Typ säga, "hej hej, va inte rädd jag bara går snabbt och kommer passera dig".

Dock skulle jag tro att pepparsprej och överfallslarm är det bästa. Ljud som fan bör skrämma de som inte vill ha uppmärksammanhet.

Liten Men Fet
2006-10-27, 12:47
Det handlar om övervägning, du FÅR använda tårgas i nödvärn men åker nog ändå dit för olaga innehav, vilket kanske ger 30 dagsboter á 30:- eller nått. Hellre 6 timmar i häktet än 6 veckor på sahlgrenska.

Men det är ju inte så kul om nån med tårgas blir rädd sprutar på fel kille som bara gick hem från puben, han blir förbannad skallar tjejen och tömmer tårgasen i ansiktet på henne.

Pellefant
2006-10-27, 12:51

Hur kan man "FÅ" använda ett vapen man inte får ha på sig? Får man inget straff för brukandet(bara innehavet) av det om det används alltså?

Vinter
2006-10-27, 12:59

Problemet kan uppstå om man sprejar någon, då kan ord stå mot ord och man måste bevisa att mannen hade för avsikt att skada dig. Kan lika gärna betyda buren några månader för misshandel.

Däremot finns det fullt lagliga "tillhyggen" som kan användas till försvar, som tex en skiftnyckel, som man råkar ha på sig.

Dav0d
2006-10-27, 16:00
Antar att folk hellre vill få böter, sitta någon månad i fängelse etc. Istället för att bli misshandlad och rövknullad genom natten i någon gränd tills du tror att hans *** är en del av dig. Eller ? Jag vet vad jag hellre skulle velat...

Liten Men Fet
2006-10-27, 16:40
Antar att folk hellre vill få böter, sitta någon månad i fängelse etc. Istället för att bli misshandlad och rövknullad genom natten i någon gränd tills du tror att hans *** är en del av dig. Eller ? Jag vet vad jag hellre skulle velat...

Självklart men man är bra naiv om man tror att en pepparspray eller en kniv skyddar en 100 % mot en angripare. Risken att få vapnet använt mot sig självt är nog 40 %, då är det bättre med ett överfallslarm.

mathor
2006-10-27, 16:50
jag är ju ändå ung och kvinna...vi som utsätts för mest brott :(

Fel.

Ta på dig en kroatisk rosa tracksuit och ha en armbindel med serbiska flaggan på armen, alternativt spring i zigenardress så kommer du inte att bli våldtagen.

Linnet
2006-10-27, 19:05
Tråkigt att tjejer lever i sån skräck för att bli utsatta för brott, och verkligen tråkigt att killarna skrämde dig och var sådana idioter!

Jag tror till sist att du får bestämma dig för om du vill att dina rädslor ska begränsa dig och det du tycker om att göra, eller om du ska välja att inte låta dessa ska få stå i vägen för dig och det du älskar att göra.

kspr
2006-10-27, 20:46
måste nog säga att det bästa skyddet är en löp-kompis som inte uppvisar så många våldsamma/psykopatiska tendenser.

I värsta fall om du inte hittar nån kan du ju annonsera efter en på kollo tex :)

Stiffo
2006-10-27, 21:11
Ta med pepparsprayen i ett bälte ( eller innanför byx linningen) eller släpa med din pojkvänn, med fysiskt våld om så behövs...

Dav0d
2006-10-27, 21:22
Självklart men man är bra naiv om man tror att en pepparspray eller en kniv skyddar en 100 % mot en angripare. Risken att få vapnet använt mot sig självt är nog 40 %, då är det bättre med ett överfallslarm.

Jag vet, därför nämnde jag tårgas som inte är svår att använda rätt.
Sedan överfallslarm är givetvis alltid bra att ha. Börja spreja, tryck direkt på larmet och spring som bara fan.

ALEXPALEX
2006-10-27, 22:15
Spring i fri terräng där det inte är upplyst. Ingen kommer att se dig förrän du redan är borta. Se upp för att snubbla för mycket bara (kan göra ont i vristerna).

Pretender
2006-10-27, 22:20
Spring i fri terräng där det inte är upplyst. Ingen kommer att se dig förrän du redan är borta. Se upp för att snubbla för mycket bara (kan göra ont i vristerna).

Brukar köra på oupplysta spår som jag kan utantill, men jag rekommenderar en: http://www.silva.se/outdoor/products/img/he_l1.jpg

Optimalt vore såklart:
http://www.aptec.com/ATAWeb/images/Night%20Vision%20Goggles%20with%20Shadow.JPG
;)

Pretender

He-man
2006-10-27, 23:53
Finns det ingen löphall, sporthall, gympasal eller liknande i trakterna där du bor, då kunde du ju springa inomhus.

Ame
2006-10-28, 00:03
Finns det ingen löphall, sporthall, gympasal eller liknande i trakterna där du bor, då kunde du ju springa inomhus.
Problemet är ju att hon vill springa ca 2h, vet inte hur fort hon springer på träning men säg att hon hinner 1.5 mil minst. En löparbana är 200m, 15000/200= 75 varv run trunt runt runt runt runt runt..... *jag* skulle iaf dö av uttråkning...

Liten Men Fet
2006-10-28, 10:33
Brukar köra på oupplysta spår som jag kan utantill, men jag rekommenderar en: http://www.silva.se/outdoor/products/img/he_l1.jpg

Optimalt vore såklart:
http://www.aptec.com/ATAWeb/images/Night%20Vision%20Goggles%20with%20Shadow.JPG
;)

Pretender

Äh jag har använt sådana där och dom svenska är sådär bra. Inget jag vill springa med, inget stereoseende som behövs upp till 2 meter och så ställer man skärpdjupet med en knapp på sidan. Jobbigt om man måste se stenar och rötter man inte ska trampa snett på. Grynig bild, inget färgseende.
Dock går det att köra bil fort på natten med helt nedsläckt belysning...

ante
2006-10-28, 11:07
När jag promenixar i hög takt i mörkret, brukar jag faktiskt heja på de ensama tjejerna för inte skrämma dem. Typ säga, "hej hej, va inte rädd jag bara går snabbt och kommer passera dig".

Dock skulle jag tro att pepparsprej och överfallslarm är det bästa. Ljud som fan bör skrämma de som inte vill ha uppmärksammanhet.

Påminner mig om en kompis pappa, som på väg hem från tunnelbanan gick "efter" (de gick åt samma håll och hon några meter framför), varav hon tittar bakåt, får panik och börjar springa och skrika, han börjar springa efter och skrika att det inte är någon fara :D

Tolkia
2006-10-28, 11:11
Påminner mig om en kompis pappa, som på väg hem från tunnelbanan gick "efter" (de gick åt samma håll och hon några meter framför), varav hon tittar bakåt, får panik och börjar springa och skrika, han börjar springa efter och skrika att det inte är någon fara :D
Hade en korridorsgranne (2 m lång, för övrigt, möjligen spelar det in i sammanhanget) som kom hem tämligen sänkt en kväll och berättade hur tjejen som gått framför honom på gångvägen gått snabbar och snabbare, för att när de kom in på en genväg genom skogen börja springa i full fart över rötter och stenar (livsfarligt på den stigen, kan jag säga). Han kände sig inte så macho just då. :D

He-man
2006-10-28, 11:56
Problemet är ju att hon vill springa ca 2h, vet inte hur fort hon springer på träning men säg att hon hinner 1.5 mil minst. En löparbana är 200m, 15000/200= 75 varv run trunt runt runt runt runt runt..... *jag* skulle iaf dö av uttråkning...
Kan väll ha med sig någon fickradio eller mp3, radio tycker jag är bäst för då kan man lyssna på deras prat och glömma bort tiden lite.

Liten Men Fet
2006-10-28, 12:12
Hade en korridorsgranne (2 m lång, för övrigt, möjligen spelar det in i sammanhanget) som kom hem tämligen sänkt en kväll och berättade hur tjejen som gått framför honom på gångvägen gått snabbar och snabbare, för att när de kom in på en genväg genom skogen börja springa i full fart över rötter och stenar (livsfarligt på den stigen, kan jag säga). Han kände sig inte så macho just då. :D

Hennes problem, man kan ju inte rå för hur man ser ut. Går man runt och tror att alla pojkar män är våldtäcktsmän så får man skylla sig själv om man är rädd.

He-man
2006-10-28, 13:01
Hennes problem, man kan ju inte rå för hur man ser ut. Går man runt och tror att alla pojkar män är våldtäcktsmän så får man skylla sig själv om man är rädd.
Det är inget fel i att bli rädd, känner man sig hotad är det bättre att ta det säkra före det osäkra och springa som tjejen gjorde.

Liten Men Fet
2006-10-28, 15:43
Det är inget fel i att bli rädd, känner man sig hotad är det bättre att ta det säkra före det osäkra och springa som tjejen gjorde.

Nån gång får man också bestämma sig om man vill vara rädd jämnt, om man känner att det finns ett reellt hot kan det vara vettigt att reagera men inte om man bara ser en kille som är lite större än vanligt.

Troll
2006-10-28, 21:53
[QUOTE=Tricklev]Inte i närheten av sant, chansen att bli påhoppad som man är oerhört mycket större.

Kanske det, men få killar blir våldtagna.
Sår i ansiktet och på kroppen läker snabbt.
Visst kan man vara rädd och på sin vakt ett bra tag efter en misshandel, men inte i närheten av kränkningen en våldtekt ger.

Troll
2006-10-28, 22:00

Jag vet inte om det stämmer, men har hört att det finns ett lagligt spray som både svider och färgar förövaren med en färg som är väldigt svår att få bort.
Ganska svårt att skylla ifrån sig om hela nyllet är grönt.*rolleyes*