Logga in

Visa fullständig version : Festa smart

Turbonisse
2006-10-21, 17:54
Tjena!

Denna tråd kanske inte hör hemma på ett träningsforum men gör ett försök.

Om man tränar och vill festa "klokt", vilka drycker bör man undvika i fråga om kalorimängd, en helkväll tenderar att bli ganska "bulkig" hehe

Är det alltid alkoholhalten som bestämmer mängden av kalorirer?

H/Turbonisse

King Grub
2006-10-21, 17:57
Om man tränar och vill festa "klokt", vilka drycker bör man undvika

Dom alkoholhaltiga... http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/nahrung/a025.gif

regus
2006-10-21, 18:05
Tjena!
Är det alltid alkoholhalten som bestämmer mängden av kalorirer?

Ett Nja, fyra cl 40% (om vi snackar ren alkohol) är mer kalorier än 4 cl 15%.
Men sen beror det mycket på vad man blandar ut det med.

Se till att dansa mycket, hitta ett ragg och bränn bort det. :booty: :kinky:

Absinteh
2006-10-21, 18:14
Själva energin du stoppar in känns väll inte så svår att förbruka. iom att man är ganska aktiv på fyllan oftast.
Däremot är det väll muskelnedbrytningen som de flesta fruktar, eller har jag fel?

Turbonisse
2006-10-21, 18:23
Vad bör man dricka? öl? Cider? eller drinkar?, Wiskey kanske? :cheers:

Turbonisse
2006-10-21, 18:24
Ett Nja, fyra cl 40% (om vi snackar ren alkohol) är mer kalorier än 4 cl 15%.
Men sen beror det mycket på vad man blandar ut det med.

Se till att dansa mycket, hitta ett ragg och bränn bort det. :booty: :kinky:

Haha alltid ett alternativ! Då är det alltid bra om man har laddat med lite extra kalorier ;)

Ryska_raketen
2006-10-21, 18:25
Rött vin.

Scratch89
2006-10-21, 18:31
Drick så liten volym som möjligt.

dynamo
2006-10-21, 18:39
Mest fylla på lägst energiintag får du om du dricker starksprit utan nått till (alternativt nån < 1 kcal light-dryck eller vatten till)

Rune_Raptor
2006-10-21, 19:55
Men är det inte så att själva kcal mängden egentligen inte spelar ngn roll utan att det e själva alholen som bryter ner kroppens cellbildning? Kalorier spelar väl ingen roll?

blekfet2
2006-10-21, 20:08
vodka + fanta light funkar ok

aliquis
2006-10-21, 20:46
Likörer o groggar antar jag.

Vet inte om det är mycket kolhydrater i öl eller inte.

Söt cider är värre än torr cider som antagligen blir slagen av vin.

Vin/torr cider är min gissning.

Mister
2006-10-21, 20:47
Men är det inte så att själva kcal mängden egentligen inte spelar ngn roll utan att det e själva alholen som bryter ner kroppens cellbildning? Kalorier spelar väl ingen roll?

Det låter logiskt. Kalorier i sig är ju inte nedbrytande för muskelmassan, snarare tvärtom. Det bör ju vara alkoholen som är boven i dramat.

aliquis
2006-10-21, 20:47
Vad bör man dricka? öl? Cider? eller drinkar?, Wiskey kanske? :cheers:Ren sprit (inte rom o dylikt antar jag) lär ju vara rätt fritt från kolhydrater...

dynamo
2006-10-21, 21:38

Huh, klart att kcal spelar roll. Det är väl inte det enda som spelar roll, men visst är det en del av det.

Om du dricker en drink, säg att 4cl 40% sprit och du fyller på med 30 cl av slisk-dryck. Tror du inte då att det är de 30 centilitrarna med sliskdryck som står för den mesta energin?

Menar du att man kan dricka hur mycket coca-cola som helst utan att den ger energi, så länge den är utspädd med en droppe sprit? :D

EDIT: Aja, såg nu att tråden gick åt ett annat håll :P

nutz
2006-10-22, 10:03
Amen sluta, ska det supas så ska det väl ändå supas rejält.

nutz
2006-10-22, 10:36
..förutsatt att det inte är för ofta.

Sniggel
2006-10-22, 10:36
Vem har sagt nånting om att supa? Är det ett krav för att festa?:confused:

Turbonisse
2006-10-22, 11:27
..förutsatt att det inte är för ofta.

Får köra på den devisen då :cool:

För min del är det fyllekäket som brukar få kalorierna att rulla in :eating:

Gpajpen
2006-10-22, 13:38

det är väl lite av idén med att festa, att dricka alkohol. men ett krav är det väl inte. kul att gå på krogen nykter :Virro

Sniggel
2006-10-22, 13:43
det är väl lite av idén med att festa, att dricka alkohol. men ett krav är det väl inte. kul att gå på krogen nykter :Virro
Räcker det inte med att bli lagom berusad då? Supa är för mig att dricka så mycket att man kanske får minnesluckor. Klart man kan dricka (det gillar jag själv att göra) men det känns som många har inställningen att man ska bli så redlös som möjligt.

Philippp
2006-10-22, 16:41
när jag dricker så blir det kanske ett glas här och där och sen äta ordentligt och som sagt inte för ofta, varför talar ni om att inte sätta i er kcalorier?
Att äta mat med energi kommer ju snarare minska muskelnedbrytningen än öka den *screwy* bättre att dricka lagom längder och käka mycket än att dricka och inte käka alls!

machine gun
2006-10-22, 17:00

Jag har varit på krogen nykter massor med gånger och haft kul ändå, vad är problemet?

sleep is the enemy
2006-10-22, 17:10
Jag har varit på krogen nykter massor med gånger och haft kul ändå, vad är problemet?

inge sprit? :confused: va ska man då prata om?

;)

mirrranda
2006-10-22, 17:28

*bs*

nutz
2006-10-23, 01:36

Tänkte mest i att man faktiskt slappnar av och lägger ner kcal hit och dit och låter det bli vad det blir. Lite distans, tack.

Daniiiel
2006-10-23, 02:30
Det är väl inte mängden alkohol som man borde vara rädd för. Snarare pizzan man dränger i sig när krogen stängt och den man tar på bakfyllan.

Sniggel
2006-10-23, 09:00
Det är väl inte mängden alkohol som man borde vara rädd för. Snarare pizzan man dränger i sig när krogen stängt och den man tar på bakfyllan.
Ja precis. Är denna post en fråga om kalorier eller är det själva alkoholen som trådskaparen är rädd för?
Jag tycker själv att det är bra att slänga i sig en stor fettdrypande pizza efter en kväll med alkohol, då mår jag mycket bättre dagen efter och det är nog mer muskelbesparande än att bara kom hem vrålhungrig och stoppa i sig en macka och sen gå och lägga sig. :)
Sen är det ju inte säkert att man hamnar på stort kcal+ bara för att man dricker sprit/öl och äter pizza en kväll, inte om man redan är tränande. Dessutom brukar man ju vara ganska aktiv när man har en typisk "utekväll" som någon i tråden nämnde.

L-Sami
2006-10-23, 09:14
Dessutom brukar man ju vara ganska aktiv när man har en typisk "utekväll" som någon i tråden nämnde.

menar du att man förbränner fett och kolhydrater när man är aktiv trots att man har alkohol i kroppen?

Shakemynuts
2006-10-23, 09:38
Festa nykter is the shit!

MrBoris
2006-10-23, 11:09
menar du att man förbränner fett och kolhydrater när man är aktiv trots att man har alkohol i kroppen?

det där undrar jag också, stannar verkligen fettförbränningen TOTALT när man är full? inte en enda kcal som förbränns under dessa timmar?

Sniggel
2006-10-23, 11:36
Ja kalorier kan man ju inte undvika att förbränna.
Om vi ska vara teoretiska och anta att fettförbränning avstannar under alkoholpåverkan, vad händer när kolhydraterna tar slut? Någonstans måste energin komma ifrån. Menar ni att det kommer från muskelprotein, funkar det verkligen så? Jag tror verkligen inte det är så extremt. Det lär ju förbrännas både fett och kolhydrater under festandet kanske bara det att fettinlagring är högre, men då lagras ju mindre kolhydrater in vilket innebär att man kan äta mer kolhydrater vid ett senare tillfälle (när fettinlagringen och glykogeninlagring är "normal" igen) utan att riskera fettinlagring från överskott av kolhydrater. Det måste ju jämnas ut förr eller senare, energi in och ut så att säga.
Nu får väl nån säga till mig om jag drar för snabba slutsatser.

machine gun
2006-10-23, 13:41
Om vi ska vara teoretiska och anta att fettförbränning avstannar under alkoholpåverkan, vad händer när kolhydraterna tar slut? Någonstans måste energin komma ifrån. Menar ni att det kommer från muskelprotein, funkar det verkligen så? Jag tror verkligen inte det är så extremt. Det lär ju förbrännas både fett och kolhydrater under festandet kanske bara det att fettinlagring är högre, men då lagras ju mindre kolhydrater in vilket innebär att man kan äta mer kolhydrater vid ett senare tillfälle (när fettinlagringen och glykogeninlagring är "normal" igen) utan att riskera fettinlagring från överskott av kolhydrater. Det måste ju jämnas ut förr eller senare, energi in och ut så att säga.

Tjaa.. alkohol ger ju 7 kcal per gram att leka med, blir ju en del energi att ta av där.

L-Sami
2006-10-23, 14:05

Men frågan är ju om alkoholen ger den energin då som skulle annars komma ifrån fett eller kolhydrater. Alkohol ger också kalorier dvs energi.

kyla
2006-10-24, 16:28
Grogga på mjölk så får ni i er extra protein ;)

Sundsarn
2006-10-24, 20:36
Vänta nu... Energiförbrukningen kan väl inte avstanna HELT. Energi är ju energi, dvs för att något i huvudtaget ska kunna hända i/med kroppen måste man ha tillgång till energi.

Att energiförbrukningen skulle stanna av helt låter orimligt i mina öron. Som om en motor fortsätter arbeta trots att bensinen är slut. :confused:

z_bumbi
2006-10-24, 20:48

Jag skulle var betydligt mer orolig för alkoholen ur träningsynvinkel.

hasse36
2006-10-24, 21:39
det där undrar jag också, stannar verkligen fettförbränningen TOTALT när man är full? inte en enda kcal som förbränns under dessa timmar?Spelar det någon roll?

Det är samma gamla energibalans över längre tid som avgör om man lägger på sig fett.

Starksprit ger ca 200 kcal/dl. Tabeller över livsmedels energiinnehåll anger 250 kcal/dl men jag misstänker att man inte har tagit hänsyn till termogenesen som innebär att det går åt energi för att bryta ner alkoholen.

Dricker man så mycket att man oroar sig för kalorierna, oroar man sig för fel saker.

Gpajpen
2006-10-24, 22:18
Spelar det någon roll?

Det är samma gamla energibalans över längre tid som avgör om man lägger på sig fett.

Starksprit ger ca 200 kcal/dl. Tabeller över livsmedels energiinnehåll anger 250 kcal/dl men jag misstänker att man inte har tagit hänsyn till termogenesen som innebär att det går åt energi för att bryta ner alkoholen.

Dricker man så mycket att man oroar sig för kalorierna, oroar man sig för fel saker.

vafan JÄVLAR ! typ 200kcal/dl . hade INGEN aning om att d va så innihelvete mycket. blir ju för fan 1400 kcal på en kväll+ d man groggar med. fattar inte hur d kan vara så mycket i alkohol+vatten. fan står det inte på flaskan för . sjukt system

Gpajpen
2006-10-24, 22:21
Räcker det inte med att bli lagom berusad då? Supa är för mig att dricka så mycket att man kanske får minnesluckor. Klart man kan dricka (det gillar jag själv att göra) men det känns som många har inställningen att man ska bli så redlös som möjligt.
aha trodde du menade dricka alkohol överhuvudtaget. ja ne håller med dig annars. det är inte speciellt roligt å bli redlös. speciellt INTE dagen efter när plånboken är spårtlöst försvunnet, gräsfläckar och ketchup på nya jeansen och polare ringer å säger att man va otrevlig som ett as mot alla =D

Einar
2006-10-24, 23:31
vafan JÄVLAR ! typ 200kcal/dl . hade INGEN aning om att d va så innihelvete mycket. blir ju för fan 1400 kcal på en kväll+ d man groggar med. fattar inte hur d kan vara så mycket i alkohol+vatten. fan står det inte på flaskan för . sjukt system

Så du menar att du dricker 70 cl sprit när du är ute och festar? *screwy* Jag tycker synd om din kropp

jewzie
2006-10-25, 08:38
Vänta nu... Energiförbrukningen kan väl inte avstanna HELT. Energi är ju energi, dvs för att något i huvudtaget ska kunna hända i/med kroppen måste man ha tillgång till energi.

Att energiförbrukningen skulle stanna av helt låter orimligt i mina öron. Som om en motor fortsätter arbeta trots att bensinen är slut. :confused:

Lär dig skilja på energiförbrukning och fettförbränning.*slap*

z_bumbi
2006-10-25, 08:43

Alla andra mått som anges är vad kroppen får ut av det så varför skulle alkohol skilja sig från den normen?

flenders
2006-10-25, 08:45
Så du menar att du dricker 70 cl sprit när du är ute och festar? *screwy* Jag tycker synd om din kropp

Inte för att försöka få internet-status men jag köper alltid en ny sjuttis när jag nu skall dricka. Ibland så är det lite kvar men oftast så är den slut. Att ta några Grevens ute blir det också.

Gpajpen
2006-10-25, 09:31

ja vanligtvis. kan bli MER eller lite mindre. :devil:

L-Sami
2006-10-25, 09:41
ja vanligtvis. kan bli MER eller lite mindre. :devil:

Går det bra med träningen då, när du dricker så där?

hasse36
2006-10-25, 09:56
Alla andra mått som anges är vad kroppen får ut av det så varför skulle alkohol skilja sig från den normen?
Eftersom det inte är politiskt korrekt att säga sanningen i vissa sammanhang.

Men varför gissa när vi kan räkna.

Etanol innehåller ca 27 MJ/kg. Källa (http://www.kmv.chalmers.se/gamlahemsidan/pyrolys/etanol.html).

Vi får alltså 27/1000/4,187 kcal = 6,45 kcal/g.

Om vi har 43%-ig sprit (whiskey) innehåller 1dl sprit 43 cm3 etanol. Med etanolens densitet 0,79 g/cm3 får vi 34 g etanol.

34*6,45 = 219 kcal/dl

Med 40%-ig sprit landar vi på 204 kcal/dl

Netdoktor.se påstår att starksprit innehåller 225 kcal/dl. Källa (http://overvikt.netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=1077&strView=show&intQuestionID=1529). Dvs ett energiinnehåll som ligger i överkant av det kemiska energiinnehållet.

Om vi antar att termogenesen kostar 20% (källa (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1492611&postcount=3)) får vi:

Vodka: 163 kcal/dl
Whiskey: 175 kcal/dl

Systembolaget anger att whiskey innehåller 245 kcal/dl. Källa (http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Broschyr/Blir_man_tjock_av_sprit.htm).

Alltså 245 jämfört med 175.

Det var något värre än min gissning.

Nina L
2006-10-25, 10:07
Lightcider smakar gott. :)

Jay-Z
2006-10-25, 10:17
Lightcider smakar gott. :)

Kvart i två? :)

z_bumbi
2006-10-25, 10:29
Då man brukar ange alkohol som 7 kcal/g så vet du att du har räknat fel på energiinnehållet om du får en så låg siffra som 6,45 kcal/g. Om du nu ska räkna på bränsleetanolen från den tabellen du använder så ger det dessutom ca 6,7 kcal/g för ren etanol men frågan är vilka värdesiffor de har använt.

"The energy liberated upon oxidation of alcohol in the organism corresponds to 30 Kj/kg." - Nordic Nutrition Recommendations 2004

Om man dricker mycket alkohol vid samma tillfälle ökar andelen energi som avgår i värme men exakt hur mycket har jag inte brytt mig om att ta reda på. (Källan som anges i NNR, CS Liber, 1984).

Man förlorar däremot alkohol via utandnning och urin, nu orkar jag inte leta upp siffran men runt 5% är något som plockar upp.

Nina L
2006-10-25, 10:36
Kvart i två? :):em: :D :mallan:

Nina L: "Men det stänger ju om en kvart, inte kan jag beställa en till!!??"
Jay-Z: "Klart du kan! Kom igen, du hinner!" *knuffar Nina in i baren*
Nina L: "En päronschider tack"

Jay-Z
2006-10-25, 10:38
:em: :D :mallan:

Nina L: "Men det stänger ju om en kvart, inte kan jag beställa en till!!??"
Jay-Z: "Klart du kan! Kom igen, du hinner!" *knuffar Nina in i baren*
Nina L: "En päronschider tack"

Impad att du gjorde det! :hbang:

Tolkia
2006-10-25, 10:39
Är pyrolysexemplet verkligen tillämpligt på kroppens förbränning av "drick-alkohol?" De anger ju själva att de arbetar med en idealiserad förbränninsformel och ren etanol; ren etanol är väl ganska långt från den sprit man dricker på krogen (kanske inte av så stor betydelse om man tittar på alkoholskador, däremot om man ser till kaloriinnehållet)? Jag är långt ifrån någon superkemist, men jag känner mig lite tveksam.

hasse36
2006-10-25, 10:57
Då man brukar ange alkohol som 7 kcal/g så vet du att du har räknat fel på energiinnehållet om du får en så låg siffra som 6,45 kcal/g. Om du nu ska räkna på bränsleetanolen från den tabellen du använder så ger det dessutom ca 6,7 kcal/g för ren etanol men frågan är vilka värdesiffor de har använt.Det finns tonvis med källor som säger att etanol innehåller ca 27 MJ/kg.

1 kcal = 4,187 kJ (finns också i otaliga referenser)

27 000 000 / 4 187 = 6 448 kcal

Alltså: 6,45 kcal/g

Jag struntar fullständigt i att "man brukar ange alkohol som 7 kcal/g".

Men det är inte där det stora felet uppstår. Det beror på att man inte räknar med termogenesen.

Syftet må vara aldrig så gott. Det är lik förbannat lögn.

z_bumbi
2006-10-25, 11:07
Det finns tonvis med källor som säger att etanol innehåller ca 27 MJ/kg.

Ok.

Jag struntar fullständigt i att "man brukar ange alkohol som 7 kcal/g".

Jag har märkt det men när du själv räknar fel så vet jag inte om jag litar mer på dig än på de som har det här som yrke och som skriver riktlinjerna för den noriska befolkningen.

Men det är inte där det stora felet uppstår. Det beror på att man inte räknar med termogenesen.

Syftet må vara aldrig så gott. Det är lik förbannat lögn.

Vilket syfte då?

Pumpitup
2006-10-25, 11:19
Jag avskyr sånna här trådar.
Det har gått alldeles för långt om man är orolig för träningen när man är och festar med sina kompisar. För inte är det väl SÅ jävla viktigt att prestera bra i gymmet så att du inte vågar släppa lös p.g.a onyttighetens skull!?!?!?

Skärp er allihop, festa och var glad lite då och då! :cheers:

Gpajpen
2006-10-25, 11:51
Går det bra med träningen då, när du dricker så där?

nu är det ju inte sagt att jag dricker varje fre+lör.
träningen går inte alls bra men av helt andra anledningar, bland annat att västerås inte har ett enda bra gym längre, än mindre ett med ens hälften av grejerna som behövs.

hasse36
2006-10-25, 13:47
Jag har märkt det men när du själv räknar fel så vet jag inte om jag litar mer på dig än på de som har det här som yrke och som skriver riktlinjerna för den noriska befolkningen.Om du påstår att jag räknar fel, får du väl visa på vilket sätt jag räknar fel. Jag gör oss båda till åtlöje om jag en tredje gång konverterar mellan Joule och kalorier.

Det här handlar kemi och fysik på gymnasienivå. Om du undrar hur fysik kommer in i bilden, så var det i kapitlet kalorimetri som jag lärde mig det elementära för ungefär ett halvt liv sedan.

Vilket syfte då?Att få oss att dricka mindre.

Men men, som jag har sagt förut: Oroar man sig för kalorierna i alkohol, oroar man sig för fel saker.

Gpajpen
2006-10-25, 14:00
har tänkt på en grej, om koffein sabbar effekterna av creatin (ena är vätskedrivande och andra är vätskebindande) borde inte creatin göra en mindre bakfull? eftersom det binder vätska och alkoholen driver ut det. ?

z_bumbi
2006-10-25, 14:04
Om du påstår att jag räknar fel, får du väl visa på vilket sätt jag räknar fel. Jag gör oss båda till åtlöje om jag en tredje gång konverterar mellan Joule och kalorier.

Bränsleetanol är max 96% etanol. Om dina siffror skulle stämma för hur kroppen behandlar etanol så blir det alltså runt 6,7 kcal/g vilket var det jag skrev skulle gälla för ren etanol.

Det här handlar kemi och fysik på gymnasienivå. Om du undrar hur fysik kommer in i bilden, så var det i kapitlet kalorimetri som jag lärde mig det elementära för ungefär ett halvt liv sedan.

Nej det handlar inte om kemi och fysik på gymnasienivå (Som jag också har läst vid några tillfällen.), det handlar snarare om att de som är mer införstådda i hur kroppen fungerar har angett ett annat värde, var har de fått tag på påståendet att alkohol ger 30 kJ till kroppen? Hittat på?

Att få oss att dricka mindre.

Du tror att den samlade forskarvärlden i norden går ut med osanna uppgifter bara för att få oss att dricka mindre. Du tror inte att de skulle få vissa problem att få igenom det?

hasse36
2006-10-25, 14:17
Är pyrolysexemplet verkligen tillämpligt på kroppens förbränning av "drick-alkohol?" De anger ju själva att de arbetar med en idealiserad förbränninsformel och ren etanol; ren etanol är väl ganska långt från den sprit man dricker på krogen (kanske inte av så stor betydelse om man tittar på alkoholskador, däremot om man ser till kaloriinnehållet)? Jag är långt ifrån någon superkemist, men jag känner mig lite tveksam.Pyrolys?

Jag har ungefär förstått det så här:

Det krävs energi för att hålla ihop molekylen C2H5OH (etanol). Kol reagerar med syre till CO2 (koldioxid) och väte reagerar med syre till H2O (vatten). Det krävs mindre energi att hålla ihop kolet och vätet när de sitter i CO2- och H2O-molekylerna än vad som krävs för att hålla ihop dem när de sitter i C2H5OH-molekylen.

När man låter etanol reagera med syre, frigörs denna energidifferens och den uppgår till ca 27 MJ per kg etanol.

Jag utgår vidare från att merparten av kol och väte lämnar våra kroppar i form av CO2 och H2O.

Det spelar ingen roll om det finns femtielva steg mellan brännvinsdrickadet och ångande andedräkt. Det är fortfarande 27 MJ/kg som frigörs. Om allt förbränns.

z_bumbi var inne på att en del av etanolen andas man ut vilket gör att ännu mindre "stannar i kroppen". Om nu inte detta har beaktats när man mäter termogenesen.

hasse36
2006-10-26, 10:06
Bränsleetanol är max 96% etanol. Om dina siffror skulle stämma för hur kroppen behandlar etanol så blir det alltså runt 6,7 kcal/g vilket var det jag skrev skulle gälla för ren etanol.Hmmm, jag hittar inga entydiga uppgifter huruvida 27 MJ avser ren etanol eller 96%-ig etanol. Men det är strunt samma - jag kan ge dig rätt där.

Det är den förbisedda temogenesen på ca 20% det handlar om.

Racso
2006-10-30, 19:27
Är det ruset eller alkoholmängden som är boven?

Rhino
2006-10-31, 09:12
Vad tror ni om den här posten på träningsforumet på Flashback?

http://www.flashback.info/showthread.php?t=384781

Enligt uppgifterna där upphör både fettförbränning och proteinsyntesen vid alkoholintag. Stämmer detta känns det oerhört destruktivt för all form av träning?

Turbonisse
2006-11-04, 15:55
Söker med ljus och lykta efter någon sida med information om olika alkoholhaltigadryckers näringsinnehåll.

Tänker närmast på Malibu och Jäger, men vill ju veta vad man stoppar i sig.
Någon som sitter inne på info?

Cloud
2007-01-27, 18:06
Hmm! alltså, att fettförbränning och proteinsyntes avstannar är väl på grund av att kroppen prioriterar att få alkoholen ur kroppen?
alkohol innehåller ju 7 kcal per gram och kräver lite tid att förbränna! är det såhär det fungerar, kort och gott, eller har jag fått det om bakfoten?

//Gustav

Eddie Vedder
2007-01-27, 18:25
Hmm! alltså, att fettförbränning och proteinsyntes avstannar är väl på grund av att kroppen prioriterar att få alkoholen ur kroppen?
alkohol innehåller ju 7 kcal per gram och kräver lite tid att förbränna! är det såhär det fungerar, kort och gott, eller har jag fått det om bakfoten?

//Gustav

Kalorierna i spriten lagras å förbrukas ju som vanliga kalorier, de e ju alkoholen i sej som levern prioriterar bart. Alkohol är ett gift och levern är kroppens reningsverk som måste prioritera att förbränna detta gift å då blir fettförbränningen lidande.

Men en sak jag undrar är, hur påverkas förbränningen i muskulaturen när man har alkohol i blodet. Är den oxå helt avstängde som leverns förbränning?

mrflyes
2007-01-28, 10:50
en fråga. jag har hört att champagne är ett av de "bästa" alternativen i alkoholväg för kroppen när man ska festa till..??

Bondlurk
2007-01-28, 11:19
Kalorierna i spriten lagras å förbrukas ju som vanliga kalorier, de e ju alkoholen i sej som levern prioriterar bart. Alkohol är ett gift och levern är kroppens reningsverk som måste prioritera att förbränna detta gift å då blir fettförbränningen lidande.

Men en sak jag undrar är, hur påverkas förbränningen i muskulaturen när man har alkohol i blodet. Är den oxå helt avstängde som leverns förbränning?

Då skulle du inte kunna röra dig. Kontraktion är en reaktion på förbrännd glukos(förenklat formulerat).

Eddie Vedder
2007-01-28, 13:12
Då skulle du inte kunna röra dig. Kontraktion är en reaktion på förbrännd glukos(förenklat formulerat).

Så att ALL fettförbränning upphör är alltså lite av en sanning med modifikation då detta bara gäller leverns fettmetabolism? Är det rätt uppfattat?

Dnepr
2007-01-28, 13:32
Förstår inte riktigt vad som är poängen med denna tråden. För dom som dricker 2-3 gånger i veckan så kan jag förstå att ni vill veta - men vad spelar det för roll för oss andra som högst dricker 2 gånger i månaden? Alla som dricker alkohol bör ju inse att det inte är nåt som kroppen längtar efter, men vad gör det - när man själv känner för att göra det just då. På samma sätt som man ibland känner för att äta massa onyttigt en hel dag.

Bondlurk
2007-01-28, 13:41
Så att ALL fettförbränning upphör är alltså lite av en sanning med modifikation då detta bara gäller leverns fettmetabolism? Är det rätt uppfattat?

Musklerna förbränner inte fett, vad jag vet, det är leverns jobb och den stängs av. Vilka mer mekanismer i människo kroppen som använder fett som energikälla vet jag tyvärr inte.

Flexbert
2007-01-28, 13:58
Att gå på krogen nykter slutar bara i att man får köra hem folk som fått för mycket i sig på förfesten. Självklart är de överförfriskade personerna inte villiga att erkänna det utan att först diskuterat det. *mini* När det sen är dags för utgång är man helt slut, åker hem och sover någon timme innan folk ska hem från krogen, får sova ytterligare två timmar innan någon ska ha sjuss hem från sitt ligg.

Ett sätt att öka effekten av sin fylla är med snus, t ex. Brukar ge bra effekt på icke-snusare.

-squat-
2007-01-28, 15:14
Jag festar inte speciellt ofta, men när jag gör det gör jag det oftast ordentligt. Fest är fest och då ska man fan inte behöva bry sig om vad an konsumerar.

Eddie Vedder
2007-01-28, 15:25
Jag festar inte speciellt ofta, men när jag gör det gör jag det oftast ordentligt. Fest är fest och då ska man fan inte behöva bry sig om vad an konsumerar.

De KAN ju faktiskt va så att man vill försöka att inte supa för mycke av ANDRA anledningar än att muskelutvecklingen försämras...hm...tja hälsan exempelvis.

Bara för att man inte vill ha i sej för mycke alkohol å en massa skitmat måste de ju inte innebära att träningen alltid e anledningen. Man behöver ju inte va ortorektiker för att vilja ha en minimal alkoholkonsumtion, finns ju fler negativa bieffekter av alkohol än testosteronförsämringar å muskelnedbrytning t.ex.

Brooklyn
2007-01-28, 15:56

håller helt klart med. :thumbup:

FreCKo
2007-01-28, 16:19
man kan väl inte "festa smart"? Alkohol + träning = bad, men man kan iaf försöka förebygga baksmälla, dricka massa vatten och försöka undvika det absolut onyttigaste fyllekäket.