handdator

Visa fullständig version : Hur mäter ni resultat?

Yes
2006-10-21, 13:59
Den här frågan är väl främst riktad till byggarna, hur SL-folket mäter resultaten är ju ganska uppenbart.

Kollar ni på hur mycket vikt ni lyfter? Före/efter-bilder? Våg och måttband? Eller kort och gott, hur håller ni koll på att träningen går åt rätt håll?

FreCKo
2006-10-21, 14:04
iofs är jag inte någon bodybuilder eller elitlöpare eller sån där tokseriös kille som käkar 6ggr/dag, håller stenkoll på mina intag osv...

Men när jag SJÄLV ser resultat, eller bara känner mig större typ "jävlar va bicepsen har växt", då har jag sett resultat.

Eller när min flickvän säger "helvete va stora dina armar har blivit" :D

Yes
2006-10-21, 14:58
Frågan är inte bara till de som är "tokseriösa", så länge man är intresserad av att se resultat(bygga muskler). En viktig fråga då är ju om utvecklingen går åt rätt håll.

Jag tycker själv ämnet är rätt komplicerat. I början tyckte jag styrkeökningar var ett bra mått, men jag börjar allt mer ändra uppfattning om det - även om jag har lite svårt att helt släppa det(antagligen egot som spelar in lite, känns ju så mycket bättre om man hela tiden kan lyfta större vikter).

Mer vikt på stången betyder inte nödvändigtvis att man blivit starkare utan kan bero på teknik och andra faktorer. Det behöver inte heller betyda att man växer av träningen.

Bilder, mått m.m borde ge en mycket mer rättvisande bild, men det är krångligt om det skall vara exakt. Att mäta kroppssammansättningen är ju inte så enkelt om man inte har tillgång till utrustningen som krävs. Så det som finns kvar är väl kamera, måttband och spegel. Tyvär tar det lite tid innan man ser någon förändring på det sättet.

ramagoen
2006-10-21, 15:13
Jag har som du, Yes, använt styrkeökningar mest. Kanske inte det bästa. Tog dock mått för nån månad sen å ska väl mäta snart igen. Vem vet. kanske bara midjan som ökat i storlek :D ..

Yes
2006-10-21, 15:26
Jag skrev en tråd inatt(vilket betyder att ni får ursäkta att jag skriver som en kratta) på ett annat forum, om det här med styrkeökningar. Jag tycker nämligen den biten känts lite seg på sista tiden. Hursomhelst har jag fått bra svar:

http://www.drdarden.com/readTopic.do;jsessionid=24309EE828DC489569BF076F72 D16603.hydra?id=428245&pageNo=0#428289

Att öka vikterna känns dock psykologiskt jäkligt bra. Man kopplar ju gärna ihop mer vikt, starkare och större. När jag tittar i spegeln tycker jag mig dock se mer muskler, och mer fett. Det speglar inte riktigt ökningarna i gymet. Här kommer också den allra svåraste frågan in, om man ökar bra.

Thomson
2006-10-21, 17:53
Tagit mått på kroppen/vikt. Antecknar vad jag lyfter på gymet, tar bilder 1 gång i månaden. Men har inte hållit på med det så länge endast någon månad :P.. Maten har jag inte orkat hålla på att räkna, stoppar i mig allt jag ser ( dock ej onyttigt ) 6-9ggr om dagen.

delta_mats
2006-10-21, 18:09
Måttband, kroppsvikt, spegeln, styrkeökningar.

rille22
2006-10-21, 18:36
måttband enbart i princip

MilkmaN
2006-10-21, 18:54
Bilder och styrkeökningar.

Även skillnader i kläder om man mäter över en större period.

Fartman
2006-10-21, 18:58
Spegeln, vågen och vikterna. Spegeln mest typ.

Scratch89
2006-10-21, 19:18
Spegeln och styrkan. Eftersträvar att lyfta samma antal repetitioner på en tyngre vikt och med likvärdig eller bättre teknik.
(Iofs är det bara det första, tunga setet jag kollar, då jag kör halva pyramider neråt)

Cinna
2006-10-21, 19:45
Måttband, kroppsvikt, spegeln, styrkeökningar.

:thumbup:

+ gamla foton!

xarizma
2006-10-21, 22:05
Tar Bild

Carl_B
2006-10-22, 04:59
låter en utomstående person kommentera "utvecklingen"

Hades
2006-10-22, 08:54
Spegeln och styrkan. Eftersträvar att lyfta samma antal repetitioner på en tyngre vikt och med likvärdig eller bättre teknik.
+1.

Nu under deffen är det dock bara spegeln och vågen som gäller.

Sniggel
2006-10-22, 10:33
Jag är iofs mest intresserad av styrka så jag går efter vilka vikter jag kan lyfta med samma utförande som tidigare.
Ska börja ta mått nu också har jag tänkt.

Yes
2006-10-22, 14:21
Verkar vara många som går på hur utséendet förändras.

Hur ofta/mycket brukar ni öka vikterna i olika övningar?