Visa fullständig version : Fettinlagring på vilodagar
shadowfire
2006-10-21, 10:00
Jag överanalyserar kanske nu, men jag börjar sakta men säkert analysera hur detta året har sett ut och vad det har givit mig träningsmässigt.
Ökningar i mängder och +11kg i kroppsvikt gillar jag, men jag tycker jag lägger på mig en hel del fett, utan att ligga på överdrivet kaloriplus.
Hur pass stor effekt kan det ha att man ligger på samma kost/kaloriintag på sina vilodagar som på träningsdagar? Jag kör husmanskost osv, men bibehåller samma aptit och äter rejält även vilodagarna. Funderar på om jag bör gå ner på kalorinitaget (eftersom förbrukningen är låg) under vilodagarna, eller om det bara är marginellt siffertrams och egentligen inte gör någon skillnad?
King Grub
2006-10-21, 10:03
Fettbalansen påverkas inte av träningen. Det är energibalansen som avgör. Förbrukar du mindre energi på vilodagarna och hamnar på större överskott, ser du det i form av fettökning. Om det är "siffertrams" eller inte beror på skillnaden i energiförbrukning och på hur stort intag du verkligen har. Du får räkna energiintag och energiförbrukning dag för dag, även på vilodagarna, baserat på vad du gör just den dagen.
shadowfire
2006-10-21, 10:05
Fettbalansen påverkas inte av träningen. Det är energibalansen som avgör.
Jo, givetvis, men är energiintaget för högt (x antal kcal på plus) 2dgr/veckan, så torde fettinlagringen vara högre även då? Eller påverkas den enbart marginellt?
King Grub
2006-10-21, 12:13
Ett överskott lagras, helt enkelt.
Tänk inte i dagar. Tänk i termer om veckor.
Ser du på kaloriintaget över veckan blir det rättvisare. Vissa tränar mer på en helg medan andra äter mer kalorier till helgen.
shadowfire
2006-10-21, 14:20
aight, tack o bock gubbs. :bow:
Blir det mer effektivt om man ligger på kaloriöverskott endast dagarna du tränar styrka för ett muskelbyggande syfte?
1 styrka kcal 500+
2 styrka kcal 500+
3 styrka kcal 500+
4 vila kcal -+0
5(~1) styrka kcal 500+ (ev utbyte mot en till vilodag med kcal -+0)
eller är överskottet viktigt på vilodagarna ? Ni nafsar och utvecklar lite på detta i eran diskussion, känner att jag behöver detta konstaterat..
Scratch89
2009-11-16, 06:51
Effektivare på vilket sätt? Du kommer troligen att bygga mer muskler om du ligger på ett kaloriöverskott jämt, men du kommer också att bli tjockare.
Blir det mer effektivt om man ligger på kaloriöverskott endast dagarna du tränar styrka för ett muskelbyggande syfte?
1 styrka kcal 500+
2 styrka kcal 500+
3 styrka kcal 500+
4 vila kcal -+0
5(~1) styrka kcal 500+ (ev utbyte mot en till vilodag med kcal -+0)
eller är överskottet viktigt på vilodagarna ? Ni nafsar och utvecklar lite på detta i eran diskussion, känner att jag behöver detta konstaterat..
Beror väl lite på hur du fördelar makronutrienterna. Består de extra 500 kcal av en påse bilar framför teven ger de inget annat än ren energi. Handlar det istället (iaf delvis) om ett ökat intag av protein i timing med träningen kan man kanske tänka att du ger en kraftigare stimulans på proteinsyntesen samt att ditt totala proteinintag blir aningen högre. Om det senare har någon praktiskt effekt beror i sin tur på hur intaget ser ut i övrigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.