Visa fullständig version : Kidneybönor!
Tjo, fantasin tryter.. Nån som kan tipsa om en enkel , god och nyttig rätt man kan göra med kidneybönor..?
Käkat mkt sallad med kidneybönor i men vill variera mig lite.
Alla tips är välkomna :)
MVH
chili con carne!
har bara gjort det ett fåtal ggr och mest på känn så jag sitter inte på nåt speciellt recept dock
såhär brukar jag göra chilicon cafne
500 gram köttfärs=bryn
i med hackat röd+grön parpika+lök+vitlök+färsk chili, bryn nån minut till
krydda med valfritt, jag kör paprika, chilipeppar, lite tomatpure, cayenne, salt, peppar
i med en burk krossade tomater, det räcker pga mkt vätska i maten
låt koka i en 20-30 minuter
i med 1 burk vita bönor i tomatsås
1-2 burkar röda bönor
ät
dock e ju inte receptet enkelt precis
vildängel
2006-10-21, 10:38
Om man gillar bönornas lite "mosiga" konsistens kan man testa att göra biffar av bönorna. Mixa dem och krydda med salt, peppar, vitlök osv, vad du nu gillar. Man kan kanske ha i ett ägg eller lite mjöl/ströbröd för att få dem att hålla ihop bättre under stekningen. Forma biffar och stek inte alltför länge.
Använd i fullkornstortilla!
Jag brukar äta tortilla som jag antingen brer lite wasabi eller fransk osötad senap på. Och så fyller jag dem med kidneybönor/kikärtor, keso, avokado, örtsalt, tacokrydda, lök, vitlökspulver, sallad, ev. köttfärs.
tack för tipsen, det är bara till å ösa på med fler =)
gilla den där med bönor i tortilla :)
HookersUnited
2006-10-21, 14:23
Ris+Bönor+Grönsaker+Kryddor=Enkelt, gott och schysst käk
stek ihop med sojabönor, lök och vitlök. Serveras till ris.:thumbup:
Kidneybönor, kikärtor, sambal olek, vitlök, olivolja och soja.
blanda ihop dressingen, häll över bönorna, servera med ruccola och permesan.
En kolhydratsfattig, men god rätt är också omelett med lite riven ost på, och så äter man kidneybönor, keso, grönsaker till. Paprikakrydda/tacokrydda/grillkrydda är gott på. Vill man nu ha mer kolhydrater i måltiden kan man ju äta bröd eller potatis till...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.