handdator

Visa fullständig version : Vetenskap - Inuitexperimentet/ professor Saltin

Ulf A Big
2006-10-20, 22:47
16 danskar tillbringade 42 dygn på havsisen utanför Thule i nordvästra Grönland, inte långt från nordpolen. I det här farliga och vackra landskapet medverkade de utvalda danskarna till att lösa fetmans gåta. Varför blir vi västerlänningar allt fetare och sjukare trots att vi tränar och gör vad vi kan för att röra på oss?

Inuiterna på nordvästra Grönland äter massor av fett och de mår bra och lever länge. De äter praktiskt taget bara kött - nästan inga grönsaker eller frukter. Vad beror skillnaden på? Kan vi lära oss något av fångstmännen, och därigenom rädda liv? Sitter grönländarna inne med lösningen för vårt feta Europa?

För att besvara den frågan har professor Bengt Saltin på Rigshospitalet i Köpenhamn utarbetat ett experiment: Han ska undersöka fettförbränningen i kroppens viktigaste muskler, nämligen arm- och benmusklerna.

Professor Saltin är ledare för centret för muskelforskning vid Rigshospitalet där han har samlat en grupp forskare som är internationellt ledande på området. Före avresan till Grönland blir de 16 danskarnas arm- och benmuskler kartlagda i en lång rad omfattande och smärtsamma undersökningar. Blodets syrehalt mäts, och med hjälp av särskilda, skarpslipade stansar skär man ut små bitar av musklerna. Det visar sig att en tredjedel av kroppens viktigaste muskler - armmusklerna - inte förbränner fett. Danskarnas benmuskler förbränner fett, men inte armmusklerna.

Man har gjort motsvarande undersökningar på inuiter från Thule på nordvästra Grönland. Några av försöken gjordes i deras naturliga miljö, andra i laboratorium. Och det visade sig att till och med medelålders inuiter är i lika god form som 20-åringar och att armmusklerna förbränner fett lika effektivt som benmusklerna. Inuiternas ämnesomsättning är långt mer effektiv än danskarnas - och för professor Saltin är det en perfekt vetenskaplig utgångspunkt.

jewzie
2006-10-21, 09:38
med andra ord, flytta till grönland för varje deff? skämt å sido.
Mycket intressant läsning.

maRRtin
2006-10-21, 09:48
Det har disskuterats tidigare på forumet. Jag såg dokumentären på tv.
Men att dom förbränner mer fett i arm och axelmuskelaturen har nog inte så mycket med deras fetthalt att göra.

En troligare anledning till deras hälsa är väl att dom åker skidor och paddlar kanot konstant, till skillnad från dansken som jobbar framför datorn.
När man använder sina armmuskler så pass mycket som dom gör så lär det ju vara en fördel att kunna använda fett som bränsle, men därmed inte sagt att man blir smalare för det.

Baha
2006-10-21, 10:08
att dom sen äter mera fet ala eskimåer antar jag gör att man i större utsträckning använder fett som energikälla med.

såg mned skiten på tv, tyckte studien var tämligen värdelös(verkade så)

Lizard
2006-10-21, 11:19
Ointressant är det inte, även om Saltin kanske låst fast sig vid miljön och inte vid orsaken?

Vid konditionsträning så ökar antalet mitokondrier i använda muskler och kapillärdensiteten ökar i hela kroppen, framför allt i intilliggande vävnad. För er som inte förstår vad detta innebär så är kapillärerna slutstationen för näringen. De släpper ut artärernas näring och låter resterna gå till venerna. Mitokondrien, i sin tur, är muskelns insläppsport för näring och den reglerar vad som går in och ur cellerna. Många mitokondrier och kapillärer ger ökad förmåga att transportera och omvandla energi (=ökad förmåga att bränna fett). Glöm styrketräning här; den har ingen större påverkan på ovan nämnda kapacitet. Inte direkt i varje fall. (Större muskler kräver i.o.f.s. mer energi, men det är en annan historia).
Om du uteslutande cyklar på en stationär motionscykel så aktiverar du i första hand nederkroppen. Paddling aktiverar den motsatta sidan d.v.s. övre delen av kroppen. Ju fler områden som aktiveras desto fler områden som får fler kapillärer och mitokondrier. Skidåkning någon?

Lizard

DavidN
2006-10-21, 11:25
Mitokondriedoping vore inte helt fel :D

-Hej! Jag skulle vilja ha tio mitokondrier per cell tack!
-Javisst, det blir 24.560kronor och påfyllnad var sjätte månad kostar 9450kronor.

Sverker
2006-10-21, 11:33
Kanotpaddling tar rätt bra på låren också:thumbup:
Du är tvungen att spänna åt låren växelvis medan du paddlar för att motverka rotation i underkroppen.

Vi hade ju en studien uppe för några månader sedan. Studien var på personer som cyklade med armarna och så mätte man upp förbränningen av fett och kolhydrat. Nu förbränner armarna rätt lite energi ( liten muskelmassa ) så jag tyckte det var svårt att dra några absoluta slutsatser om armarnas oförmåga att bränna fett.

hasse36
2006-10-21, 11:46
Varför blir vi västerlänningar allt fetare och sjukare trots att vi tränar och gör vad vi kan för att röra på oss?Gör "vi"?

Danskarnas fetma beror inte på att deras armar och axlar inte kan förbränna fett. Det är samma gamla energibalans som gäller.

Skall vi förbruka energi, skall vi använda vår största muskler. Jag gissar att mina ben klarar minst tre gånger så mycket som mina armar och det gäller för alla andra också.

I Vasaloppet 1994 stakade Staffan Larsson sig i mål. Det betraktas som en unik prestation.

Se själva (http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=29725&a=355451&lid=puff_354358&lpos=extra_0).

Ulf A Big
2006-10-21, 21:33
Vad kan man dra för slutsatser av den här studien?

Den kanske föklarar varför promenaden fungerar bra som fettförbrännare.

"
Man har gjort motsvarande undersökningar på inuiter från Thule på nordvästra Grönland. Några av försöken gjordes i deras naturliga miljö, andra i laboratorium. Och det visade sig att till och med medelålders inuiter är i lika god form som 20-åringar och att armmusklerna förbränner fett lika effektivt som benmusklerna. Inuiternas ämnesomsättning är långt mer effektiv än danskarnas"

Kan det vara att vi har ändrat våra kostvanor från "stenåldersliknande", ca 28 - 47 E% fett, ca 19 - 35 E% protein, ca 22 - 40 E% kolhydrater till att basera intaget av energin mest på kolhydrater " enligt liknande rekommendation som "Sveriges Livsmedelsverk" ca 25-35 E% fett, ca 10-20 E% protein,ca 50-60 E% kolhydrater" som har försämrat lipolysen och den goda formen hos oss nordbor?

maRRtin
2006-10-21, 22:34
...
Kan det vara att vi har ändrat våra kostvanor från "stenåldersliknande", ca 28 - 47 E% fett, ca 19 - 35 E% protein, ca 22 - 40 E% kolhydrater till att basera intaget av energin mest på kolhydrater " enligt liknande rekommendation som "Sveriges Livsmedelsverk" ca 25-35 E% fett, ca 10-20 E% protein,ca 50-60 E% kolhydrater" som har försämrat lipolysen och den goda formen hos oss nordbor?
Förmodligen inte, det lär snarare vara aktivitetsnivån som är den största skillnaden.

Ulf A Big
2006-10-21, 22:42
Förmodligen inte, det lär snarare vara aktivitetsnivån som är den största skillnaden.

Exakt vilken aktivietsnivå inuiterna har vet jag inte, men hos jägarfolk i allmänhet bör den vara ganska hög (svårt att jaga annars). I alla fall hos de som jagar, dvs. männen. Kvinnor och barn tar det antagligen betydligt lugnare.
- Jag vill minnas att det genomsnittliga aktivitetsnivån hos jägar/samlare uppskattas till att vara ungefär samma som hos svenska byggnadsarbetare, vilka tyvärr inte uppvisar exemplarisk hälsa

- Det finns gott om jägar/samlare som äter 50-60E% kolhydrater (många äter mer än så) och som tycks löpa ungefär 0% risk att drabbas av övervikt eller diabetes. Om man granskar de kolhydratskällor som ingår i deras kost framträder dock en väsentlig skillnad mot västvärldens dito.

maRRtin
2006-10-21, 23:10
Exakt vilken aktivietsnivå inuiterna har vet jag inte...
Nu svarade jag på ditt inlägg angående nordbors försämrade form och hälsa. Där du funderade på om det var det förändrade %-uella förhållandet mellan protein, kolhydrat och fett i kosten som hade någon inverkan.

Ulf A Big
2006-10-22, 09:54
Nu svarade jag på ditt inlägg angående nordbors försämrade form och hälsa. Där du funderade på om det var det förändrade %-uella förhållandet mellan protein, kolhydrat och fett i kosten som hade någon inverkan.
Och jag svarade på vad du påstod vara bakgrunden:

Exakt vilken aktivietsnivå inuiterna har vet jag inte, men hos jägarfolk i allmänhet bör den vara ganska hög (svårt att jaga annars). I alla fall hos de som jagar, dvs. männen. Kvinnor och barn tar det antagligen betydligt lugnare.

- Jag vill minnas att det genomsnittliga aktivitetsnivån hos jägar/samlare uppskattas till att vara ungefär samma som hos svenska byggnadsarbetare, vilka tyvärr inte uppvisar exemplarisk hälsa

- Det finns gott om jägar/samlare som äter 50-60E% kolhydrater (många äter mer än så) och som tycks löpa ungefär 0% risk att drabbas av övervikt eller diabetes. Om man granskar de kolhydratskällor som ingår i deras kost framträder dock en väsentlig skillnad mot västvärldens dito.

DVS det är säkert ett flertal olika faktorer som spelar in såsom kost motion, stress, alkohol, nikotin medicineringar mm antagligen kan listan göra oändligt lång.

abbe
2006-10-22, 13:03
Det har riktats en del kritik mot denna studie eftersom danskarna åt västerländsk kost. Det hade varit betydligt mer intressant och givande om de hade ätit som inuiterna istället. Bland annat Bo Zackrisson, redaktör för 2000-Talets Vetenskap och var tidigare under tio år chefredaktör för Tidskriften Medikament, har skrivit om det i sin blog: http://blogg.passagen.se/millimetervagor/20060322#bengt_saltins_forskningsfiasko_p%C3%A5_gr %C3%B6nland1

Ofta när man nämner naturfolks hälsa, precis som tidigare skrivits i denna tråd, menar folk på att naturfolken rör på sig mer, inte röker osv osv. När jag bodde hos ett naturfolk i Papua Nya Guinea så levde jag nästan exakt som dom gjorde, fast utan rökning och tuggning... och sex. Det intressanta med deras levnadssätt är att 95% röker (egenodlad tobak), 100% tuggar betelnötter och de sitter nästan hela dagarna och snackar skit. I snitt utför de ngn syssla 2-3 timmar per dag. Sysslorna är inte speciellt ansträngande utan det jobbigaste de gör är att paddla ut och fiska. I trädgårdarna sitter de på huk och planterar plantor 15 cm ner i jorden. Någon av dem klättar ibland upp i en palm och slänger ner lite nötter. Vissa av männen var väldigt välbyggda. Det tog mig ett par dagar att förstå att dom verkligen inte smygtränade (de visste inte ens vad konceptet träning var).

Tyvärr har jag inte mkt bilder på vuxna eftersom jag var där för att studera de yngsta barnen. Dock ville de ogifta pojkarna att jag skulle filma deras dans och visa i Sverige så brudarna här fick intresse för dem. Åldern varierar mellan 4 och strax under 20 år. Det hade ur det här perspektivet varit mer intressant att filma männen över 25 år eftersom en hel del av dem var väldigt välbyggda. Jag tycker det är anmärkningsvärt att naturfolk rör sig så lite och med låg belastning i jämförelse med t ex en svensk byggarbetare och ser så vältränade ut.

Filmen är ca 20 mb: Click me (http://www.movision.se/pics/tapioka.mpg)

PS. Fisk är inte fel att äta.

PSS: På bilden under är min 34-åriga guide som testar en kopia av mina solglasögon... tillverkade i palmblad.

Ulf A Big
2006-10-22, 13:15
Det har riktats en del kritik mot denna studie eftersom danskarna åt västerländsk kost. Det hade varit betydligt mer intressant och givande om de hade ätit som inuiterna istället. Bland annat Bo Zackrisson, redaktör för 2000-Talets Vetenskap och var tidigare under tio år chefredaktör för Tidskriften Medikament, har skrivit om det i sin blog: http://blogg.passagen.se/millimetervagor/20060322#bengt_saltins_forskningsfiasko_p%C3%A5_gr %C3%B6nland1

Ofta när man nämner naturfolks hälsa, precis som tidigare skrivits i denna tråd, menar folk på att naturfolken rör på sig mer, inte röker osv osv. När jag bodde hos ett naturfolk i Papua Nya Guinea så levde jag nästan exakt som dom gjorde, fast utan rökning och tuggning... och sex. Det intressanta med deras levnadssätt är att 95% röker (egenodlad tobak), 100% tuggar betelnötter och de sitter nästan hela dagarna och snackar skit. I snitt utför de ngn syssla 2-3 timmar per dag. Sysslorna är inte speciellt ansträngande utan det jobbigaste de gör är att paddla ut och fiska. I trädgårdarna sitter de på huk och planterar plantor 15 cm ner i jorden. Någon av dem klättar ibland upp i en palm och slänger ner lite nötter. Vissa av männen var väldigt välbyggda. Det tog mig ett par dagar att förstå att dom verkligen inte smygtränade (de visste inte ens vad konceptet träning var).

Tyvärr har jag inte mkt bilder på vuxna eftersom jag var där för att studera de yngsta barnen. Dock ville de ogifta pojkarna att jag skulle filma deras dans och visa i Sverige så brudarna här fick intresse för dem. Åldern varierar mellan 4 och strax under 20 år. Det hade ur det här perspektivet varit mer intressant att filma männen över 25 år eftersom en hel del av dem var väldigt välbyggda. Jag tycker det är anmärkningsvärt att naturfolk rör sig så lite och med låg belastning i jämförelse med t ex en svensk byggarbetare och ser så vältränade ut.

Filmen är ca 20 mb: Click me (http://www.movision.se/pics/tapioka.mpg)

PS. Fisk är inte fel att äta.

PSS: På bilden under är min 34-åriga guide som testar en kopia av mina solglasögon... tillverkade i palmblad.

Du har så rätt att forskarlaget gjorde ingen bra analys av hur det skulle läggas upp. Jag tror precis som du att om man hade ändrat kosten så att den hade stämt överens med inuiternas ursprungskost så hade slutresultat sett helt annorlunda ut.

tano
2006-10-23, 11:39

jaha då är det väl bara att konstatera att de har bättre gener än oss. Skulle vara intressant se hur bra västerländska länder skulle stå sig i idrottens värld om dessa folkslag fick samma resurser och kunskap som vi har.

Måste väl finnas någon sport vi västerlänningar är bättre lämpade för. Tydligen är inte löpning en av dem(även om vi lyckas få fram några talanger ibland, vilket ju är självklart med de resurser vi har).

ps. eller påstår du/ni att allt beror av kosten? hum hum bra man är noga med sin kost...
(fast om löpning har det inte att göra)

abbe
2006-11-12, 15:53
Nej, jag påstår tvärtom att det har minimalt med generna att göra i detta avseende. Kombinationen av vardagssysslor och bra kost är inte till att underskatta.

Intressant att du tar upp idrott. Hövdingens bror, som jag bodde hos i huvudstaden, begav sig från byn på 80-talet. Av ngn anledning började han springa och blev Papua Nya Guineas snabbaste man och var med i OS ett par ggr.

Ögonen har börjat öppnas nu för denna typ av kost i tävlingssammanhang och Ryan Bolton har kört ett antal år nu. Även svensken Jonas Colting (http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200602/03/20060203104606_Icak776/20060203104606_Icak776.dbp.asp) har delvis lagt om sin kost... med positivt resultat.