Logga in

Visa fullständig version : Irak är Vietnam en gång till

Allan
2006-10-20, 18:45
CNN rapporterar att shiiterna tagit kontrollen över staden Amarah.

http://www.cnn.com/2006/WORLD/meast/10/20/iraq.sadr.ap/index.html

Hur ska nu Bush komma ur det här?

allan

Baan
2006-10-20, 18:48
Lugnt, inget en

http://www.sec.army.mil/arat/ARAT/Photo_Gallery/images/abrams.jpg

inte kan fixa..

Empe
2006-10-20, 18:51
Shiit, det var inte als bra.

Daniel_S
2006-10-20, 18:57
Med andra ord måste Europa skärpa sig och ta större ansvar. Annars får vi bara acceptera att USA gör på sitt sätt.

Baan
2006-10-20, 18:58
Med andra ord måste Europa skärpa sig och ta större ansvar. Annars får vi bara acceptera att USA gör på sitt sätt.

Då blir det lite att vi städar efter jänkarna/britterna/andra -- fastän dessa inte bryr sig vad vi tycker i såna här frågor.

Trance
2006-10-20, 19:05
Då blir det lite att vi städar efter jänkarna/britterna/andra -- fastän dessa inte bryr sig vad vi tycker i såna här frågor.

JA VAD HEMSKT ATT HJÄLPA TILL EFTERSOM ONDA USA ÄR DÄR½!!!!!!

Jag tycker vi borde börja bomba USA, Bush äter ju barn. Hur sunt är det egentligen, barn har säkert dåligt med fibrer i sig och en hel del mättat fett.

Tricklev
2006-10-20, 19:06

Jag tycker vi borde börja bomba USA, Bush äter ju barn. Hur sunt är det egentligen, barn har säkert dåligt med fibrer i sig och en hel del mättat fett.

Lite fibrer här.

http://www.karlstad.se/gy/pgm/sar/mms/dagisbarn.jpg

aliquis
2006-10-20, 19:07
Då blir det lite att vi städar efter jänkarna/britterna/andra -- fastän dessa inte bryr sig vad vi tycker i såna här frågor.Precis, även om flera europeiska länder kanske inte heller var så förtjusta i saddam egentligen?

Men det går ju inte att bara lämna landet efteråt innan det är något sånär stabilt, ger man sig in i leken, osv ..

Trance
2006-10-20, 19:09
Precis, även om flera europeiska länder kanske inte heller var så förtjusta i saddam egentligen?

Men det går ju inte att bara lämna landet efteråt innan det är något sånär stabilt, ger man sig in i leken, osv ..

Varför måste de stanna då? Vi behöver ju inte bry oss varför behöver då USA bry sig?

Bronkitkorv
2006-10-20, 19:10
Vi borde hjälpa till mer och få bra avtal för olja som tack...

Baan
2006-10-20, 19:11

Ska jag komma hem till dig och städa för du inte klarar av det själv?

Trance
2006-10-20, 19:12

Skall jag strunta i att du ligger och dör på gatan eftersom du inte är min kompis?

Empe
2006-10-20, 19:13
Ska bara de som heter Lars ingripa om Lisa blir misshandlad på ett torg fullt av människor?

Baan
2006-10-20, 19:17
Skall jag strunta i att du ligger och dör på gatan eftersom du inte är min kompis?

Absolut, det är ju det som är praxis.

paddanboy
2006-10-20, 19:19
Låt jänkarna skicka dit lite mer cowboys så skall vi se att allt löser sig...

Saddam for President! :D
http://www.meib.org/images/0012_saddam.jpg

Bärs
2006-10-20, 19:38
Hur ska nu Bush komma ur det här?

allan

Mer bomber bara.

Gandalf
2006-10-20, 19:51
USA måste ju lämna landet och låta folket själva välja vad dom vill, sedan om dom väljer helt tokigt eller inbördeskriget blir värre så är det ju deras ensak.
Irak stod inte inför inbördeskrig då USA avsatte Saddam utan inbördeskriget har ju fått mer och mer näring så länge USA stannat kvar och stött sina regeringsgubbar som inte kommer att sitta kvar den dan USA lämnar, så allt kommer bara att bli värre så länge USA är kvar.
Så USA står inför precis samma problem som dom hade i Vietnam att antingen öka sin militära närvaro och krossa motståndet eller ge sig av och lämna landet till motståndarna och det är USA själv som satt sig i denna sists eftersom USA aldrig lär sig av historien och EU Och FN ska inte tvätta USA:s skitiga byk i Irak.

Cilia
2006-10-20, 19:52
Du är ju full av bra idéer idag!

Trance
2006-10-20, 21:19
USA måste ju lämna landet och låta folket själva välja vad dom vill, sedan om dom väljer helt tokigt eller inbördeskriget blir värre så är det ju deras ensak.

Blir ju knappast folket själva som bestämmer vem som skall leda och vem som skall dö om USA lämnar.

Irak stod inte inför inbördeskrig då USA avsatte Saddam utan inbördeskriget har ju fått mer och mer näring så länge USA stannat kvar och stött sina regeringsgubbar som inte kommer att sitta kvar den dan USA lämnar, så allt kommer bara att bli värre så länge USA är kvar.

Omöjligt att säga, när en sådan som Saddam och hans regering försvinner så uppstår det ett enormt hål samt alla som var förtryckta kommer att slåss om makten och ge igen för gamla oförätter.

Att säga att det är USA's fel att ett inbördeskrig eskalerar är att göra det enormt lätt för sig.

Så USA står inför precis samma problem som dom hade i Vietnam att antingen öka sin militära närvaro och krossa motståndet eller ge sig av och lämna landet till motståndarna och det är USA själv som satt sig i denna sists eftersom USA aldrig lär sig av historien och EU Och FN ska inte tvätta USA:s skitiga byk i Irak.

Nej, för det handlar om att USA skall lära sig en läxa och inte om Irak och hur folket där klarar sig. Solidaritet är alltid underordnat hat mot USA eller Israel.

pragmatist
2006-10-21, 00:06
Med tanke på att USA förlorade som mest 50 man varje dag under Vietnamkriget och fyra man varje dag i Irak så känns parallellen en smula överdriven. Upprorsstyrkorna i Irak är mycket långt ifrån FNL/NVA.

michael
2006-10-21, 00:28
Precis, även om oktober har varit en mörk månad för amerikanska styrkor så är en klart övervägande majoritet av dödsfallen i Irak orsakade av irakier dom själva.

En soldat liknade Iraksituationen som att Kanada skulle komma in i USA och avsätta Bush, och bushanhängare skulle fly till skogs med vapen och göra motstånd.

Den militära industrin har nog inga planer på att få USA ut ur irak. Det faktum att USA har en militärbudget större än de 14 största ländernas militärbudget tillsammans talar om astronomiska ekonomiska siffror. Om dom varorna som köpt förbrukas måste ju nya köpas. Krig är därför grundläggande för militärindustrin ska kunna generera mer vinst och avkastning för sina aktieägare. Rika figurer inom den sektorn stressar nog vikten av att stanna kvar i Irak till sina politiska vänner i Washington.

Det kanske inte är "all about the oil" till att börja med..

Baha
2006-10-21, 06:30
ho chi min o vietcong i irak, hoppas dom spelar in lite coola irakfilmer sen.

Loke
2006-10-21, 06:35
ho chi min o vietcong i irak, hoppas dom spelar in lite coola irakfilmer sen.

Haha! Jag vill höra Balladen om Saddam Hussein