handdator

Visa fullständig version : hälsosam viktuppgång?

amarth
2006-10-18, 20:17
Hejsan

Då jag känner att jag vill bygga lite massa + öka max i en del övningar (183cm/80kg) tänkte jag gå upp ca 5-10kg (för att sedan bränna bort onödigt fett till ungefär nuvarande fettprocent). Frågan är: ungefär hur lång tid kan det vara smart att lägga upp det hela på?
Har funderat på att hålla på till slutet av januari/februari. Målet är ju att det ska bli så mycket muskler som möjligt (är självklart fullt medveten om att det kommer bli en del fett också) men förändringarna i kosten är i stort sett en extra vassledrink efter träning + större portioner av vad jag hoppas är hälsosam mat.. :P Så är det är skaplig tidsperiod eller bör jag hålla ett lägre kcalöverskott och hålla på längre? :S

Mvh Simon

regus
2006-10-18, 20:28
Runt halvkilot i veckan kan vara lagom, (ca 500 kcal överskottsenergi om dagen)

Exhale_
2006-10-18, 23:03
Hejsan

Då jag känner att jag vill bygga lite massa + öka max i en del övningar (183cm/80kg) tänkte jag gå upp ca 5-10kg (för att sedan bränna bort onödigt fett till ungefär nuvarande fettprocent). Frågan är: ungefär hur lång tid kan det vara smart att lägga upp det hela på?
Har funderat på att hålla på till slutet av januari/februari. Målet är ju att det ska bli så mycket muskler som möjligt (är självklart fullt medveten om att det kommer bli en del fett också) men förändringarna i kosten är i stort sett en extra vassledrink efter träning + större portioner av vad jag hoppas är hälsosam mat.. :P Så är det är skaplig tidsperiod eller bör jag hålla ett lägre kcalöverskott och hålla på längre? :S

Mvh Simon

Har du koll på vad du stoppar i dig och i vilka mängder så skulle jag rekommendera ett överskott på ca 200-300 kcal. Mer behövs egentligen inte. Men är du inte rädd för att lägga på dig en massa extra vikt i form av fett eller är osäker på hur mycket du käkar, så passar kanske 500 kcal bättre. Mer marginal att gå på så att du inte hamnar på underskott!

AnonymKlenis
2006-10-19, 01:41
Lite off topic:

Det var snack om att det krävdes mer kcal att gå upp i vikt än att gå ned. Dvs 500 upp är inte lika mycket som 500 ner. Alltså borde väl inte +500kcal innebära 0.5kg extra i veckan?

Gäller "7000kcal = 1 Kg" bara fett?
Hur ska man räkna när man bulkar då?

Någon får gärna hjälpa mig in på rätt spår här.

King Grub
2006-10-19, 04:46
Det krävs större energiöverskott att öka 1 kg fett än det krävs underskott för att minska 1 kg fett, då även fettfri vikt nybildas vid ett överskott, av själva överätningen.

LarsK
2006-10-19, 05:37
Om du bulkar så bildar kroppen nya fettceller för att lagra fettet. De fettcellerna försvinner ej vid deff. De töms bara.

Bulk är onödigt. Ligg på litet kalori överskott, bygga muskler tar tid, och du kommer absolut inte lägga på dig mycket muskler fram tills jan/feb nästa år. Du kommer lägga en hel del fett på kroppen, och och om du lyckas lägga på 10 kilo fram tills feb och ska sen deffa bort det, är det en stor risk att mycket av dina muskler också försvinner.
Ligg på ett litet överskott, fettbildningen kommer bli minimal och du slipper långa deff perioder.

King Grub
2006-10-19, 05:43
Om du bulkar så bildar kroppen nya fettceller för att lagra fettet.

Vid en normal byggarbulk? Sällan.

LarsK
2006-10-19, 07:06
Vid en normal byggarbulk? Sällan.
Normal, ja. Men det är inte ovanligt att folk vräker i sig allt de kan se när de bulkar. Bulka är en ursäkt för att äta allt skräp de normalt inte äter.

King Grub
2006-10-19, 07:14
Jag tror, att du tror, att det krävs mindre än vad det verkligen gör för fettcellshyperplasi i vuxen ålder. ;) Vi får hoppas att det inte är många som driver "bulken" till 30-40 kilos övervikt.

LarsK
2006-10-19, 07:17
Kan hända, men var tar fettet vägen? Det måste samla sig någonstans.

King Grub
2006-10-19, 07:20
Fettcellerna växer i storlek först och främst.

hio
2006-10-19, 12:07
Fettcellerna växer i storlek först och främst.
Vad krävs för fettcellshyperplasi då?

King Grub
2006-10-19, 14:08
Fetma.