handdator

Visa fullständig version : Dyslexi och studerande?

Capt
2006-10-18, 20:01
Har en god vän som lider av lätt dyslexi. Hon har vissa problem med skolan vad gäller det teoretiska, men har en väldig kämpglöd och är envis. Och jag vet att med rätt studieteknik och stöd, så skulle hon klara av skolan galant!

Jag undrar då vad det finns för bra studietekniker när man lider av dyslexi. Hur?Vad?Var?När? Som man kan hjälpa henne med.

Det är inte att hon har grava problem, utan hon klarar skolan. Men det är jobbigt att se henne nedstämd när det gäller att utföra själva pluggandet, och jag vill gärna pusha henne och vara ett så gott stöd som möjligt.

Jag vill så gärna hjälpa henne! Hon är världens gulligaste och har en grym personlighet!:hbang:

Ryska_raketen
2006-10-18, 20:03
Finns det inte typ band om olika kapitel i läroböckerna som hon kan lyssna på samtidigt som hon läser i böckerna? :)

z_bumbi
2006-10-18, 20:05
Prata med skolan för de flesta skolor har en plan för hur man ska kunna underlätta studierna vid läs- och skrivsvårigheter.
Det finns olika hjälpmedel och man kan även få göra egenkomponerade* prov osv.

*Hittade inget bättre ord när jag skrev inlägget.

abbe
2006-10-18, 20:30
Har hon testat tillskott av fiskolja (omega 3) under en längre tid? Jag läste om ngn för inte så länge sedan som hade blivit hjälpt av det. Eftersom jag inte känner ngn med dyslexi så läste jag inte så noga och nu vet jag inte var jag läste det. Skadar inte att testa i vilket fall eftersom fettet gör mkt gott.

Capt
2006-10-18, 21:00
Allting låter bra:) Ska ta mig en funderare och reda ut vad jag(hon) bör göra:thumbup:

Sverker
2006-10-19, 06:35
Har hon testat tillskott av fiskolja (omega 3) under en längre tid? Jag läste om ngn för inte så länge sedan som hade blivit hjälpt av det. Eftersom jag inte känner ngn med dyslexi så läste jag inte så noga och nu vet jag inte var jag läste det. Skadar inte att testa i vilket fall eftersom fettet gör mkt gott.

Det är inte ren fiskolja utan en kombination tillsammans med jättenattljusolja och speciella antioxidanter som har visat sig hjälpa vissa med dyslexi.

Wennerberg
2006-10-19, 06:45
Hade en kille i min klass från ettan till nian, han hade grov dyslexi och svårt för att prata överhuvudtaget. Han lärde sig stava sitt namn i sexan.

Det som ger mest tror jag är att sätta sig ner och prata med personen och verkligen fråga om han förstår vad han precis lärt sig, gå igenom allting bit för bit.

stridis
2006-10-19, 09:02
Det som ger mest tror jag är att sätta sig ner och prata med personen och verkligen fråga om han förstår vad han precis lärt sig, gå igenom allting bit för bit.

Håller med, åtminstone i alla teoretiska ämnen är det en del av inlärningen. Dyslektiker kan nog försöka med mer adiuella och "göra"-metoder istället för bara rent visuella. Det borde fler testa på än bara dyslektiker, vi är alla lite annorlunda funtade när det gäller hur vi tar till oss kunskap.

jakke
2006-10-19, 09:18
Ljudband på kursböcker och längre tid på tentorna är 2 åtgärder som jag vet.. Hade en kille i min klass som fick den hjälpen.

MacLeod
2006-10-19, 09:27
Det finns ju givetvis olika typer av dyslexi, men du kan du informera honom om att det finns en uppsjö med kända människor som har samma problem.

Richard Branson (Virgin),Ted Turner (CNN), Steve Jobs (Apple) är tre av dom jag anser ändå har lyckats rätt hyfsat ändå.

Cilia
2006-10-19, 09:47
Det finns ju givetvis olika typer av dyslexi, men du kan du informera honom om att det finns en uppsjö med kända människor som har samma problem.

Richard Branson (Virgin),Ted Turner (CNN), Steve Jobs (Apple) är tre av dom jag anser ändå har lyckats rätt hyfsat ändå.
nu var det iofs en tjej och då har vi ju det utomordentliga exemplet Kronprinsessan Victoria. Hon har väl också lyckats?

elan
2006-10-19, 09:50
Som någon tidigare sagt så finns det säkert en plan för dyslektiker på den berörda skolan. En tjej jag känner med dyslexi fick bland annat ha särskilda tentor, de flesta muntliga. Dessutom fick en klasskamrat till henne en slant för att ta anteckningar till henne på föreläsningarna så hon slapp skriva själv.

MacLeod
2006-10-19, 09:55
nu var det iofs en tjej och då har vi ju det utomordentliga exemplet Kronprinsessan Victoria. Hon har väl också lyckats?

Jag kan inte läsa =)

Jag har inget emot henne som person, men att hon "lyckats", kan jag tycka har att göra med att hon är dotter till vår konung.

Tys0n
2006-10-19, 11:12
som många andra redan har skrivit , ljudband och längre tid har du rätt till som dyslektiker.

Jag fick även använda en bärbar dator att skriva uppsatsen i dom nationella proven i svenska B.

Sedan hade jag även en hjälp lektion 2 ggr i veckan som hjälpte mig med läxor och även det svenaka språket , fick göra stavövningar o.s.v.

MacLeod
2006-10-19, 11:21
Intressant artikel kanske? Tyvär lider artikelförfattaren oxå av dyslexi.

http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,755686,00.html