Visa fullständig version : Underhållsbidraget
Då var fighten igång i hemmet igen. Denna gången disskutera vi angående underhållsbidraget som mamma alltid har fått in varje månad, 1273kr typ. NU har jag fyllt 18 och då skickas det automatiskt till mitt konto ist för hennes. Hon sa att jag måste följa med till banken för att det ska gå in till hennes som de brukar göra. På banken sa de att de va jag måste vilja detta och om jag inte vill så blir det ingen ändring. alltså att jag kommer få pengarna. Men jag gick med på de och hon på banken sa att jag kan avbryta detta om jag vill.
Nog om det. NU har jag börjat fundera lite angående maten i hemmet. Vi är 3 personer och till middag lagar alltid mamma maten. Annars sköter jag resten. Alltså frukosten, mellanmålen samt kvällsmålen. Lunch får jag i skolan.
Det är många dagar som mamma lagar mat som inte jag vill ha. Inte att det är äckligt, det är jättegott. Men jag äter hellre tonfisk och fullkornspasta än köttbullar med mer fett än protein i osv. Så jag frågade mamma om de var ok om jag tog all underhållsbidrag varje månad MEN jag köper min mat. Det blir alltså 1273 kr jag får in men det ska räcka till mat.
för det första vill jag fråga er vad ni tycker om detta? Jag personligen tycker alla tjänar på det. Speciellt då mamma antar att min mat går på runt 1400 kr i månaden, och då tjänar även hon en liten summa, och jag tjänar på det pga att jag får den mat jag vill ha och mina pengar går alltså inte till annat strunt, som tex ljustbröd, kakor glass osv. MIssförstå mig inte nu, jag brukar själv också äta en del sånt men det är BARA för att de finns hemma. OM jag köper maten själv, så kmr jag bara lägga ner på NYTTIGT mat, och någon gång ibland får de bli godis och läsk om jag är sugen på något sött.
En liten fundering till er nu, hur mkt tror ni maten går på per månad igentligen? Omöjlig fråga ifs, men ligger det runt 1400? jag tänker som så också att om jag köper maten själv kan jag köpa storpack tex fullkornspasta och laga mycket mat samtidigt för att sedan lägga in i matlådor.
Någon annan som gör såhär hemma?
Sen tycker jag också detta kommer bli grovt nyttigt för mig då man inom de närmsta åren ska flytta hemifrån.
Även fast du får lunch så är 1400 kr/mån ganska lite att lägga på mat, du kommer måsta noggrannt planera vad du ska köpa så att du har råd.
Jag tror att din mamma är motvillig till förslaget eftersom hon tycker du är för upptagen av träning/kost än vad du borde.
Jag tror din mamma har rätt och att du borde äta köttbullar med "mer fett än protein".
Min mamma säger att jag äter för 3000kr varje månad. Självklart är det en enorm överdrift bara för att hon vill åt mina pengar.
Nu blev jag av med underhållsbidraget i somras för att jag blir 20. Istället får jag ett lite större studiemedel (2,5k ungefär) och självklart så "ska hon ha" pengar av mig då också.
Mammor är lömska och snåla. Dom tycker att vi inte är värda pengar för att vi inte jobbar, men vi går ju i skola, det är nu vi ska passa på och njuta fram tills den dagen vi ska ut på arbetsmarknaden.
Sätt ner foten i golvet!
vore jag dig skulle jag gett pengarna till morsan, 1400 känns som en piss i havet för mat till en 18-åring, dessutom blir du väl av med bidraget så fort du går ut skolan så dumt vänja sig med det.
Vad är det egentligen för bidrag? Har studiebidraget blivit så högt?
Om du prioriterar ditt studiemedel till mat, orkar tillaga maten varje dag och du trivs med det, så ser jag inga som helst hinder för att göra på ett annat sätt. Fast det känns lite löjligt med egen middag, men jag vet inte hur pass seriös du är med det dagliga intaget av näringsämnen.
Personligen hade jag inte gjort så dock… Jag lyckas äta tillräckligt nyttigt ändå, även om någon middag då och då bryter 'det nyttiga'.
Jag skulle ha mycket svårt att få min matbudget under 2000. Men å andra sidan äter jag inte lunch i skolan. Men jag är bara en 60-70 kilos kille och äter knappast dyr mat.
Ett annat alternativ är ju att du erbjuder dig att laga maten oftare. Du handlar familjens mat (för pengar som din mamma ger dig, såklart), och du lagar middag. Det kan låta som ett jobbigt projekt, men det är faktiskt inte sååå jobbigt, du behöver ju inte göra det varje dag, och din mamma skulle säkert uppskatta det alternativet mest av allt.
Ett annat alternativ är ju att du erbjuder dig att laga maten oftare. Du handlar familjens mat (för pengar som din mamma ger dig, såklart), och du lagar middag. Det kan låta som ett jobbigt projekt, men det är faktiskt inte sååå jobbigt, du behöver ju inte göra det varje dag, och din mamma skulle säkert uppskatta det alternativet mest av allt.
Bra alternativ! Klad mamma
Vad är det egentligen för bidrag? Har studiebidraget blivit så högt?
Mitt bidrag? Jo jag får lite mer pengar iom att jag blir 20 i år. Jag tror att det vanliga studiebidraget är på 950-1050kr.
Jag bytte linje.
Mitt bidrag? Jo jag får lite mer pengar iom att jag blir 20 i år. Jag tror att det vanliga studiebidraget är på 950-1050kr.
Jag bytte linje.
Jag menar egentligen krillehs bidrag.
underhållsbidrag! :D Föräldrarna ska ha de för hemmets kostnader. Mat och lite allt möjligt.
Alltså för det mesta äter jag ändå en egen middag om de inte bjuds på kött eller något sådant. När det är pannkakor m.m tar jag hellre en tonfiskbruk eller något annat som är rätt billigt att göra. Sen så brukar jag oftast äta middagen en egen tid då det brukar krocka med det mesta. Så på den punkten kvittar det ju.
Det som kan va nackdelen med detta är att bidraget inte räcker till och jag får ta från studiebidraget :( Men det gör jag ju ifs redan nu till läsk, godis, kvarg samt proteinpulver.
Har börjat räkna lite nu hur mkt de kan kosta under en månad, det jag märkte direkt var all jävla mjölk :( 400 kr bara på de. Fast ifs så är havregrynen billigt samt fullkornspastan och tonfisken.
förstår inte att alla kan ha så dyra matvanor äter ni fläskfile varje dag eller?
vissa månader kan mina matkostnader ligga på 600-1000kr
andra 1000-1300kr inte mycket mer om jag som sagt inte
lever på creme fraiche vid varje måltid samt fläskfile och sånt...
handlar förövrigt på willys...
underhållsbidrag! :D Föräldrarna ska ha de för hemmets kostnader. Mat och lite allt möjligt.
Alltså för det mesta äter jag ändå en egen middag om de inte bjuds på kött eller något sådant. När det är pannkakor m.m tar jag hellre en tonfiskbruk eller något annat som är rätt billigt att göra. Sen så brukar jag oftast äta middagen en egen tid då det brukar krocka med det mesta. Så på den punkten kvittar det ju.
Det som kan va nackdelen med detta är att bidraget inte räcker till och jag får ta från studiebidraget :( Men det gör jag ju ifs redan nu till läsk, godis, kvarg samt proteinpulver.
Har börjat räkna lite nu hur mkt de kan kosta under en månad, det jag märkte direkt var all jävla mjölk :( 400 kr bara på de. Fast ifs så är havregrynen billigt samt fullkornspastan och tonfisken.
Lever du på fullkornspasta och tonfisk? btw, till pannkakorna kan du stuva tonisken och rulla in i pannkakorna, då blir det som crepes.
Man kan äta jäkligt billigt, men att göra det i längden blir jäkligt tråkigt. Saker som är dyrare än man förväntar sig:
Färska grönsaker, oftast inget högprio för en ung kille. Men ändå.
Ost, dyrt som fan. Pålägg överlag är rätt dyrt om man ser krasst på hur mycket man får. Men man använder ju inte heller så mycket.
Mejeriprodukter överlag är rätt dyrt i en vanlig ICA-affär, om du inte köper riktigt storpack av keso etc.
Bra kött, man får vad man betalar för. Dock kan man alltid leta extrapriser på entrecote, ryggbiff och fläskfilé som är rätt ok utan vara extremt dyrt. Just fläskfilé kan man ibland köpa riktigt billig fryst. Annars blir det väl kycklingfilé och köttfärs på extrapris. Rökta musslor är asdyrt, var bara tvungen att skriva det. Men så jäkla gott.
Hur som helst, 1300 spänn för boende, frukost, middag är inget hutlöst pris direkt...
tossefar
2006-10-18, 19:31
förstår inte att alla kan ha så dyra matvanor äter ni fläskfile varje dag eller?
Jag blir nästan lite ledsen när jag ser någon kalla creme fraiche och fläsk för dyra matvanor. Det kan inte vara kul att äta så torftigt :(
Lever du på fullkornspasta och tonfisk? btw, till pannkakorna kan du stuva tonisken och rulla in i pannkakorna, då blir det som crepes.
nej men jag kan mycket väl kunna ha det som middag 3 dagar i veckan. Sen på någon helgdag kan jag 'lyxa' till med fläskcarré. Annars finns de ju makrill, kyckling o lite annat. Inte hunnit tänka ut allt än.
Det är alltså middagarna som jag behöver planera och ha i matlådor då resten av måltiderna är redan fixade sen innan.
havregrynsgröt skulle jag också kunna tänka mig äta 2 ggr per dag. Blir billigt och enligt mig mumsigt
Underhållsbidrag får man av den föräldern man inte bor med, eller av staten om föräldern är död/okänd/inte har några pengar.
Jag blir nästan lite ledsen när jag ser någon kalla creme fraiche och fläsk för dyra matvanor. Det kan inte vara kul att äta så torftigt :(
Färsk fläskfilé med tillbehör varje dag är ju relativt dyra vanor, sedan skulle jag ha råd med det kanske. Men billig mat behöver inte vara äcklig mat. Pannkakor, makaroner och köttbullar (ja, det är asgott ibland), spagetti med köttfärssås, ris och kyckling etc. Allt det kan vara asbilligt per portion och ändå riktigt gott.
Underhållsbidrag får man av den föräldern man inte bor med, eller av staten om föräldern är död/okänd/inte har några pengar.
Ok, nu är jag med! Är det inkomstgrundande?
Kaboffastar
2006-10-18, 19:37
Men vafaen, var det inte du som hade en rock-budget på 10k och kör en ny bimmer? =)
Dyrt för mig ska fan inte vara dyrt för dig.
Mejeri och flärre är dyrt! :D
shadowfire
2006-10-18, 19:37
Ät och va tyst pojkvasker.
Det är bra att få äta mat man inte vill äta, du behöver härdas så du blir en man och inte förblir en pojk.
Å tro mig, en tonåring är betydligt dyrare i drift än vad du anar, låt din mor ha de där pengarna då det bara är en droppe i havet om man ska se på det rent krasst.
Det är bra att få äta mat man inte vill äta, du behöver härdas så du blir en man och inte förblir en pojk.
Å tro mig, en tonåring är betydligt dyrare i drift än vad du anar, låt din mor ha de där pengarna då det bara är en droppe i havet om man ska se på det rent krasst.
eeh??
Så man är mer man av att äta köttbullar o makaroner än fullkornspasta och tonfisk? Förstår inte ditt resonemang.
shadowfire
2006-10-18, 19:40
Bara som en parantes så låg mitt matkonto på 900-1000:-/mån innan jag började träna. Nu ligger matkontot på 2800:-/mån. Kesella, mjölk, potatis, pasta, kryddor, bröd, skinka, ost, tonfisk, kycklingfiléer, ryggbiff, rostbiff, lövbiff, fläskfilé, kaffe osv osv..
shadowfire
2006-10-18, 19:43
eeh??
Så man är mer man av att äta köttbullar o makaroner än fullkornspasta och tonfisk? Förstår inte ditt resonemang.
Du dör inte av att äta köttbullar o makaroner.
Läs lite av Grub's trådar under kostdelen. Allt handlar om energi in / energi ut. Tror snarare att det är bra om du får i dig en allsidig kost, du behöver ju både grönsaker (vilket mammor kan vara rätt bra på att fixa), fibrer, vitaminer, mineraler, protein, fett och kolhydrater.
Om du fixar mellanmålen själv så är det ju bra nog, sedan låt morsan din stå för middagen. Du får det aldrig så bra i livet igen framöver som nu med mammas mat.. ;)
tossefar
2006-10-18, 19:46
Men vafaen, var det inte du som hade en rock-budget på 10k och kör en ny bimmer? =)
Dyrt för mig ska fan inte vara dyrt för dig.
Mejeri och flärre är dyrt! :D
Det betyder inte att jag är slösaktig :)
Jag lever på ganska lite pengar i månaden (studiebidrag + lån) men jag känner ändå inte att jag behöver kalla surmjölk dyrt :/
Är creme fraiche dyrare än grädde? Vad lagar ni andra såser på?
Du dör inte av att äta köttbullar o makaroner.
Läs lite av Grub's trådar under kostdelen. Allt handlar om energi in / energi ut. Tror snarare att det är bra om du får i dig en allsidig kost, du behöver ju både grönsaker (vilket mammor kan vara rätt bra på att fixa), fibrer, vitaminer, mineraler, protein, fett och kolhydrater.
Om du fixar mellanmålen själv så är det ju bra nog, sedan låt morsan din stå för middagen. Du får det aldrig så bra i livet igen framöver som nu med mammas mat.. ;)
har jag sagt att jag tror jag kommer dö eller? Detta är ett val jag själv valt att göra. (Eller har inte gjort valet än ifs). jag äter det jag vill äta, om det då är tonfisk och fullkornspasta, ska jag ändå äta dessa köttbullar? fast jag inte ens vill ha dem?
Allsidig kost betyder itne att man ska få i sig värdelöst fett. iaf inte enligt mig. Kan själv koka ihop mycket nyttigare måltider än vad mor gör, och kan nog en hel del mer än henne också.
Förstår mig inte på de som äter kesella, jag testade det ett par veckor i somras. Okej, det var inget fel på smaken däremot EFTERSMAKEN det smakade ju lada i käften efter en burk kesella.
krilleh: Du köper läsk och godis?
…
Förstår mig inte på de som äter kesella, jag testade det ett par veckor i somras. Okej, det var inget fel på smaken däremot EFTERSMAKEN det smakade ju lada i käften efter en burk kesella.
Det är därför man blandar i funlight och knarkar tuggummin.
krilleh: Du köper läsk och godis?
…
Gör inte du?
berätta gärna lite vad du äter på en månad, jag undrar verkligen hur man lyckas komma så pass lågt regelbundet
shadowfire
2006-10-18, 20:25
har jag sagt att jag tror jag kommer dö eller? Detta är ett val jag själv valt att göra. (Eller har inte gjort valet än ifs). jag äter det jag vill äta, om det då är tonfisk och fullkornspasta, ska jag ändå äta dessa köttbullar? fast jag inte ens vill ha dem?
Allsidig kost betyder itne att man ska få i sig värdelöst fett. iaf inte enligt mig. Kan själv koka ihop mycket nyttigare måltider än vad mor gör, och kan nog en hel del mer än henne också.
Tror du fett är värdelöst så bör du definitivt ägna lite tid åt kolos kost- och näringsavdelning :)
Ok, nu är jag med! Är det inkomstgrundande?
När man blir 18 så måste man ansöka om förlängning, har man då en inkomst så får man det nog inte (tror jag). Vet inte vad gränsen ligger på.
Jag tror att man får det oberoende på vad den föräldern man bor med har för inkomst.
Som någon tidigare sa, 1400kr är ingenting för att få bo hemma med gratis mat. Ge henne det, och ett jättebra tips är att erbjuda dig att handla ofta, mot att hon betalar alla kvitton någon gång i månaden. På det sättet får du all mat du vill ha - gratis :D
+1
och låt henne få lite ro.
det är säkert nog jobbigt att vara förälder till en tonåring
Jag lovar dig, det är mycket bättre som du har det. Tids nog flyttar du hemifrån och då lär du få laga och betala maten. Det kan jag säga dig är drygt.;)
Gör inte du?
Slutade med det för kanske 2 år sedan. Har inget behov av det idag.
Det ironiska med det du skrivit i den här tråden är att: 1. Du vill inte äta morsans supergoda mat för att du hellre vill ha en nyttigare föda du kan tillaga på egen hand, och 2. Du prioriterar de ynka slantar du får delvis på läsk och godis som så vitt jag vet är rätt så ohälsosamt.
Jag skulle inte vara förvånad om min mat gick på 2000kr i månaden, och då äter jag inte vare sig särskilt mycket eller dyrt. Skulle du betala för alla måltider men betalar inte för någon nu så att säga? Inte helt säker på att du tjänar på det då... Även om pasta är billigt, men vill du äta pasta jämt? Frukt o grönsaker är dyrt =P
Håller med de flesta i tråden som menar på att du nog kommer få det bättre om du låter din mor ta pengarna och sen ta del av maten hon handlar.
Mat är faktiskt ganska dyrt, märkte jag när jag flyttade hemifrån för några år sedan. Brukar ligga på runt 2000kr/månaden för mig, och då försöker jag handla ganska ekonomiskt, för det mesta. Och jag äter ändå inte något kött, vilket ju kan vara ganska dyrt. Och OST! OMG! Har nog inte köpt en enda hårdost sen jag började betala min egen mat :D Man skulle ju kunna tro att det är guld *screwy*
När man blir 18 så måste man ansöka om förlängning, har man då en inkomst så får man det nog inte (tror jag). Vet inte vad gränsen ligger på.
Jag tror att man får det oberoende på vad den föräldern man bor med har för inkomst.
Det är väl sålänge man går på gymnasiet, dock längst tills att man fyllt 21. Knappt någon som går ur gymnasiet är yngre än 18 år.
för att visa att jag inte kommer med rent dravel så länkar jag till försäkringskassan också: http://www.fk.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag/
.... Och OST! OMG! Har nog inte köpt en enda hårdost sen jag började betala min egen mat :D Man skulle ju kunna tro att det är guld *screwy*
ost är det bästa som finns. 2kg i månaden går åt. minst.
sen skulle jag hellre ta några skivor ost på en macka än några skivor guld ;)
edit: ost är gott
edit2: ost är mkt gott
ost är det bästa som finns. 2kg i månaden går åt. minst.
sen skulle jag hellre ta några skivor ost på en macka än några skivor guld ;)
edit: ost är gott
edit2: ost är mkt gott
Gott är det verkligen. Det första jag brukar göra när jag hälsar på mina föräldrar är att gå in i deras kyl och hyvla några skivor :eating:
Men dyyyrt. Eller ja, helt hopplöst dyrt är det kanske inte. Men ändå! Dyraste livsmedlet/kg som jag äter, tror jag.
krilleh; jag får hålla med Blaine där, det rimmar lite illa. Vill inte äta köttbullar för det innehåller fett, men äter godis och dricker läsk.
Låter som rothkiw.
Själv äter jag inget godis, dricker ingen läsk (inte ens light läsk pga aspartame). Dricker bara vatten och grönt te.
Du kan förhandla med din mor om hur mycket du själv ska ha, och hur mycket som går till hushållet. Där kan du trycka in att hon ska köpa vissa livsmedel till dig. Allt är en förhandlingsfråga. 100% av pengarna är lite överdrivit, om du inte får pengar från annat håll också.
krilleh; jag får hålla med Blaine där, det rimmar lite illa. Vill inte äta köttbullar för det innehåller fett, men äter godis och dricker läsk.
Låter som rothkiw.
han kanske vill låta bli dom feta köttbullarna för att kunna unna sig godis och läsk men ändå hålla sig under sin veckonivå av energ?
Gott är det verkligen. Det första jag brukar göra när jag hälsar på mina föräldrar är att gå in i deras kyl och hyvla några skivor :eating:
Men dyyyrt. Eller ja, helt hopplöst dyrt är det kanske inte. Men ändå! Dyraste livsmedlet/kg som jag äter, tror jag.
klart värt det ;)
speciellt om man nu köper en cheddarost eller nånting åt det hållet :D
Låter som rothkiw.
Själv äter jag inget godis, dricker ingen läsk (inte ens light läsk pga aspartame). Dricker bara vatten och grönt te.
Du kan förhandla med din mor om hur mycket du själv ska ha, och hur mycket som går till hushållet. Där kan du trycka in att hon ska köpa vissa livsmedel till dig. Allt är en förhandlingsfråga. 100% av pengarna är lite överdrivit, om du inte får pengar från annat håll också.
Off topic, vilket godis finns det i Japan? Det man får höra om är gamla specialtieter som oftast innehåller bönor eller grönt té.
Off topic, vilket godis finns det i Japan? Det man får höra om är gamla specialtieter som oftast innehåller bönor eller grönt té.
Offtopic ännu mer, varför heter det japan mix? (alltså dom där krispiga snacksen med sjögräs, mjöl etc)
Slutade med det för kanske 2 år sedan. Har inget behov av det idag.
Det ironiska med det du skrivit i den här tråden är att: 1. Du vill inte äta morsans supergoda mat för att du hellre vill ha en nyttigare föda du kan tillaga på egen hand, och 2. Du prioriterar de ynka slantar du får delvis på läsk och godis som så vitt jag vet är rätt så ohälsosamt.
Men, även om jag äter köttbullar så kmr jag även fortsätta med godis på lördagar osv. Det tycker jag behövs efter en vecka med nyttig mat. Så godiset lägger jag nog inte ner. Och det är knappast några stora summor. 2 hg i veckan max. Ibland blir det varanan vecka. Läsk är light.
Ja, köttbullar innehåller fett som INTE intresserar mig. Får hellre i mig fett av olivolja, nötter, omega 3 samt fisk.
Hahaha ja rothkiw är jag nog upp till dagen :confused:
Nog om det. Ska prata med mamma o försöka fråga henne om hon kan köpa lite sånt som jag vill ha också. Om det går ann så ska jag nog låta det vara där. Blir nog rätt fattigmat(dock nyttig ;)) om jag handlar den själv för 1300 imånaden
krilleh: Vad mer, förutom köttbullarna, är det du inte vill stoppa i dig? För hon lagar väl inte det varje dag antar jag. Med andra ord så kanske du kan tillaga din egen måltid då och då istället för varje dag, eller 'tipsa' henne om nyttigare kost som kan förberedas (känns som samma tips dykt upp av någon).
Och vad fan, godis och läsk är överskattat. Det gäller bara att bryta mönstret så saknar man inte det alls sen (grundar det på min egen erfarenhet).
Och OST! OMG! Har nog inte köpt en enda hårdost sen jag började betala min egen mat :D Man skulle ju kunna tro att det är guld *screwy*
Ost är ett ganska billigt livsmedel, jag vet inte hur alla har fått för sig att det är dyrt? Ett kilo mager ost kostar ungefär som ett kilo kycklingfile men har ofta nära dubbla mänden protein. Planerar man att ha osten i matlagningen så kan man köpa riktigt stora bitar och frysa in i lagom omgångar.
OnTopic: Jag skulle ge pengarna till mamma men med ett litet förbihåll att när jag går och handlar så betalar hon även några av de matvaror som jag vill ha hem. En kompromiss är oftast det som leder längst.
krilleh: Vad mer, förutom köttbullarna, är det du inte vill stoppa i dig? För hon lagar väl inte det varje dag antar jag. Med andra ord så kanske du kan tillaga din egen måltid då och då istället för varje dag, eller 'tipsa' henne om nyttigare kost som kan förberedas (känns som samma tips dykt upp av någon).
Och vad fan, godis och läsk är överskattat. Det gäller bara att bryta mönstret så saknar man inte det alls sen (grundar det på min egen erfarenhet).
Pannkakor, korv osv.. visst gör jag ibland mina måltider själv om det är något jag inte vill ha.
Men ska väl få ihop nån deal så behöver jag inte köpa maten själv.
OnTopic: Jag skulle ge pengarna till mamma men med ett litet förbihåll att när jag går och handlar så betalar hon även några av de matvaror som jag vill ha hem. En kompromiss är oftast det som leder längst.
Japp så får de nog bli :D Ska höra me henne om de när hon slutar jobba.
Nu bär det iväg till matteprovet
På vilket sätt tror du att tonfisk och fullkornspasta kommer göra ditt liv bättre, jämfört med husmanskost? Jag förstår att du kanske inte alltid vill äta maten som din mamma lagar, men det som om du har lite dålig uppfattning om vad bra mat faktiskt är.
Ost är ett ganska billigt livsmedel, jag vet inte hur alla har fått för sig att det är dyrt? Ett kilo mager ost kostar ungefär som ett kilo kycklingfile men har ofta nära dubbla mänden protein. Planerar man att ha osten i matlagningen så kan man köpa riktigt stora bitar och frysa in i lagom omgångar.
I mitt fal tror jag det har att göra med: "Eller ja, helt hopplöst dyrt är det kanske inte. Men ändå! Dyraste livsmedlet/kg som jag äter, tror jag."
Och sen ser de ofta så små ut.. Betala 50kr för en liten gul plupp. (typ :D )
Matlagningsost handlar jag varje gång jag ska göra nån form av lasagne dock! :eating: Får väl kanske ta och köpa mig en vanlig ost snart också.. :em:
Det finns allt här, både egentillverkat och importerat.
Japanskt godis är oftast choklad. Bitter choklad är inte så populärt här.
Gele godis finns det så mycket, i stort sett bara det importerade från Haribo.
Oftast äter japaner riskakor (sembe) och små sötsaker gjorda på bönor. Jag fattar inte hur de kan äta dem, smakar apa!
Japan mix är sembe, nötter och dylikt som oftast ätes när det dricks öl. Jag är väl ingen stor fantast av Japan mix, eller sembe överhuvudtaget.
Det finns allt här, både egentillverkat och importerat.
Japanskt godis är oftast choklad. Bitter choklad är inte så populärt här.
Gele godis finns det så mycket, i stort sett bara det importerade från Haribo.
Oftast äter japaner riskakor (sembe) och små sötsaker gjorda på bönor. Jag fattar inte hur de kan äta dem, smakar apa!
Japan mix är sembe, nötter och dylikt som oftast ätes när det dricks öl. Jag är väl ingen stor fantast av Japan mix, eller sembe överhuvudtaget.
Man har ju hört lite grann om Valentines day firandet och vita veckan(var det det korrekta namnet?) i Japan. Hur fungerar det? Är det mest kärlekskranka tonåringar som ger chokllad eller är det så även uppåt i åldrarna?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.