Visa fullständig version : Prankie? Dumplings?
Gjorde mitt första försök till att göra egna dumplings idag. Det är ju både gott, och förbannat nyttig mat.
Köpte färdig "deg" på en kinesisk matbutik här på södermalm i sthlm, sen följde jag det här receptet:
3 blad kinakål,som jag kokade 3 min.
500 g nötfärs
1 dl hackad salladslök
2 msk hackad ingefära
1 tsk salt
1 tsk strösocker
1 msk soja
några droppar sesamolja
1 msk potatismjöl, men bytte det mot maizena. o tog bara en tesked.
Finhackade allting. Sen i med röran, och så gjorde jag knyten av dom.
Till det gjorde jag i ordning en dipp bestående av finhackad färsk chili,ingefära,vitlök,salt o lite socker i risvinäger samt japansk soja o lite sesamolja.
Ångkokade allt i 15 min på kinakålsbädd, tyvärr lyckades jag koka ihop samtliga i första batchen, så dom föll sönder när jag skulle ta upp dom.
Främst måste jag väl andå vända mig till Prankie, men om någon annan sitter på tips and trix tar jag gärna emot dom.
Tycker inte att jag lyckas fullständigt. Ska man kanske rulla dom lite i handen? Nu knep jag bara åt dom högst upp.
Värt att köpa en sån där träkorg? Nått bra släktrecept?
Nu heter ju jag inte Prankie å andra sidan har han nog också PM *g*
Men jag tror att du kommer att tjäna på att ha en sån där träkorg.
Dom kostar inte mycket.
Dumplings är sjukt gott, prova med andra fyllningar med senare.
sen kan du bjuda in oss på middag så lovar jag att ge dig feedback *w*
Nu heter ju jag inte Prankie å andra sidan har han nog också PM *g*
Men jag tror att du kommer att tjäna på att ha en sån där träkorg.
Dom kostar inte mycket.
Dumplings är sjukt gott, prova med andra fyllningar med senare.
sen kan du bjuda in oss på middag så lovar jag att ge dig feedback *w*
Jag har ju en ångkokare, men korgen är ju bara till för värmehållningen efter man tillgjort dom vad jag vet. Men det ser ju godare ut så iof.
Det är ju andra fyllningar jag oxå vill klura ut o få hjälp med.
Rent spontant funderar jag på att ha i ägg i färsen, samt byta ut färsen mot lamm eller kanske kalv.
Oss på middag? Är ni flera?
Min favoritmat, nu är jag på G. :D
Innehållet är ganska fritt fram, men oftast är lite fetare kött med grönsaker saftigare och godare. Du vill inte ha torra bullar. Jag kör själv ibland med småfranskor deg, de funkar att steama också. Annars skriver jag ner familjenreceptet när jag ärver det från farsan. :D
Träkorg har jag inte hemma, jag använder en metall och det funkar minst lika bra. Bara lägga en blöt tunn tunn duk under så fastna inte allt. De växer ganska mycket också under bakningen så lämna nog med plats. Vi gör det på jobbet också, fast de är lata och gör enorma dumplings. Jag orkar max 1,5st. :laugh:
Min favoritmat, nu är jag på G. :D
Innehållet är ganska fritt fram, men oftast är lite fetare kött med grönsaker saftigare och godare. Du vill inte ha torra bullar. Jag kör själv ibland med småfranskor deg, de funkar att steama också. Annars skriver jag ner familjenreceptet när jag ärver det från farsan. :D
Träkorg har jag inte hemma, jag använder en metall och det funkar minst lika bra. Bara lägga en blöt tunn tunn duk under så fastna inte allt. De växer ganska mycket också under bakningen så lämna nog med plats. Vi gör det på jobbet också, fast de är lata och gör enorma dumplings. Jag orkar max 1,5st. :laugh:
Ah, okej. Tror mig ha lyckats bra med innehållet. Brukar lägga kol som bädd för att det inte ska fastna, men det är kanske lite slöseri med god kål. Stora dumplings låter gott. Såg att det fanns stora degar att köpa färdiga oxå, men dottern i butiken tolkade fram att det inte var bra att koka just den degen, bara fritera.
Vad doppar du/ni i? Jag kör lite risvinäger,sesamolja och färsk chili, men är inte helt nöjd med den.
Kom på just att allt heter dumplings. Vissa kokar man, vissa ångkokar man. Vilken sort menar du? de använder helt olika deg typer.
Vi dopar i risvinäger, sesamolja i små mängder och lao gan ma chili. Typ chili inlagd med tofu och andra kryddor.
Aha... du tänker nog på jiaozi eller hur?
http://albinus.chez-alice.fr/varsovia/scripta/jiao/jiaozi.jpg
De är faktist godare om man koka de. Tycker jag varje fall. Gör gä brna egna deg, skippa jäst bara. Och packa de gärna riktig hårt så det bli tuggmotstånd. Sen är det bara göra degen avlång ca 2cm i diameter, skär i två cm bitar och platta till det med handen. Sedan kavla ut det till en lagom tjock skiva. Degen är mycket viktig för hur resultatet kommer att bli.
Här är baozi.
http://www.asiakan.org/images/kasching_shg_chashaobao_jan.jpg
Aha... du tänker nog på jiaozi eller hur?
http://albinus.chez-alice.fr/varsovia/scripta/jiao/jiaozi.jpg
De är faktist godare om man koka de. Tycker jag varje fall. Gör gä brna egna deg, skippa jäst bara. Och packa de gärna riktig hårt så det bli tuggmotstånd. Sen är det bara göra degen avlång ca 2cm i diameter, skär i två cm bitar och platta till det med handen. Sedan kavla ut det till en lagom tjock skiva. Degen är mycket viktig för hur resultatet kommer att bli.
Här är baozi.
http://www.asiakan.org/images/kasching_shg_chashaobao_jan.jpg
Cool. Jag har bara gjort dom där på första fotot. Men dom där senare såg sjukt goda ut. Den färdiga degen kändes lite för tunn, hade nog velat ha lite tuggmotstånd. Sen så höll den inte ihop så bra heller som jag trodde. Men det tar väl några gånger innan jag mästrar hur man gör.
Tack som fan för hjälpen!
Även om du använder degen som du gör själv finns det risk att det spricker om du bara låter det stormkokas. Det vi gör är koka upp vattnet. Sen lägger vi ner många jiaozi så det inte koka längre. När det börjar koka igen så häller vi ner ett glas kallt vatten och vänta tills det kokar igen. OM det inte stormkokas hela tiden så spricker inte heller degen.
Är degen tunna så är det kanske till för hun dun. Inte ofta någon säljer degen till jiaozi. Iprincip ingen skillnad förutom de som bor i sönder föredrar de istället för jiaozi. Jiaozi är mer poppis hos de i norr.
http://love.xaonline.com/upload/200639/UF200639112526.jpg
Konstigt att folk inte fattar att det här är relativt nyttig mat.
Jag lyckades nästa ånga sönder mina dumplings första gången. Men då kokade vattnet iof under..
Jag tror du använde fel deg helt enkelt. :)
Har någon en liten mer detaljerad lista på ingredienser till degen och hur man gör just den biten lyckad?
Vill prova laga detta!
Har någon en liten mer detaljerad lista på ingredienser till degen och hur man gör just den biten lyckad?
Vill prova laga detta!
Finns ett recept på Tasteline.se , men jag har inte provat det själv.
Vad heter degen? Dumplingsdeg? Vill inte ha fel deg med mig hem från affären.;)
Det räcker med vatten, mjöl och salt för att det ska bli bra... Det är vad vi kallar dött deg och bara man arbeta mycket med degen så blir resultatet bra. I kina har vi inte recept. :D
Ahhh...okidoki...vi brukar kalla det "trolldeg" när ja var 10 år o gick i scouterna,,,..:)
Vad heter degen? Dumplingsdeg? Vill inte ha fel deg med mig hem från affären.;)
Finns en hel del färdiga degar som ligger i travar, ungefär som färdigskuren ost. Vad jag sett finns dom enbart på kinesiska butiker, dom direktimporteras. Hitills har jag behövt tolk på dom två senaste butikerna jag varit inne på här i Sthlm. Men det är nog ingen ovanlig fråga,kineser verkar äta dumplings nästan dagligen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.