Visa fullständig version : Göra böcker anonyma?
Dumleman
2006-10-17, 19:19
Nå skulle det var bra tror ni? Alltså att författarens namn inte framgår i boken, man som låntagare/köpare vet inte vem som har skrivit boken. Eller lånar man boken pga. vem författaren är istället för på basis av vad boken behandlar?
Hade ju varit väldigt svårt att följa sin/sina favortiförfattare då.
Att sortera efter författare är ett ganska bra sätt för att sålla bland alla de böcker som skrivs, tycker jag.
Många författare hade säkert gillat det dock.
delta_mats
2006-10-17, 19:24
Eftersom alla författare har sin stil att skriva så betyder det också att olika människor föredrar olika författare. Jag håller mig till författare som jag tycker skriver "bra". Andra kanske tycker annorlunda och vill läsa böcker av en annan författare.
"bra" är ingen definition på hur nånting är. "bra" är en smakfråga.
Jag gillar idén, tror många lånar/köper böcker bara för att det är en speciell författare. Det skulle kunna lyfta fram många bra böcker och okända författare (även om de kommer förbli okända).
"bra" är ingen definition på hur nånting är. "bra" är en smakfråga.
Jag gillar idén, tror många lånar/köper böcker bara för att det är en speciell författare. Det skulle kunna lyfta fram många bra böcker och okända författare (även om de kommer förbli okända).
sant, men oj vad mycket man skulle behöva läsa innan man kom till något som kändes bra.
SWETiger
2006-10-17, 19:35
Det är ofta inte vad boken handlar om som man är intresserad av utan snarare av hur det skildras, tycker det är för bekvämt med författartitlar för att se förslaget som något övervägande positivt.
Jag skiter väl i författaren.
Hurdå göra böckerna anonyma? Om jag skriver en bok får jag inte sätta mitt namn på den?
Många författare skriver ju under pseudonym, dvs de är annonyma
Whistler
2006-10-17, 23:42
Många författare skriver ju under pseudonym, dvs de är annonyma
Ja, och det är ju oftast för att nå ut till en läsekrets som de annars inte skulle nått ut till. T ex så använder många kvinnliga författare manliga pseudonymer för att mansnamn på pärmen i vissa genrer säljer bättre, eller för att de inte vill gå miste om läsare för att de redan är kända och därmed undvika läsare som är insnöade på deras tidigare verk.
Tycker nog man borde göra böckerna helt anonyma, dvs att man inte skriver ut varken orden, eller författaren i boken. Så får man helt enkelt gissa vem som kan ha skrivit boken, och vad den kan ha handlat om.
Tänk så tossigt om man var sugen på lite småerotiskt överklasstjafs, och så kanske man sitter där med en bok om tigrar!:krampus
grabben i skogen
2006-10-18, 00:49
oerhört pantad poll.
Stephen King gjorde något liknande, han skrev ett par böcker under namnet Peter Strauss. De blev väldigt populära, så namnet på författaren betyder inte allt.
Hade han inte ett till namn han skrev under?
Skulle bli stora problem immaterialrättsligt och bidragsmässigt. Det författare kan göra för att bli anonyma är att skriva under pseudonym, något annat går inte.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.