handdator

Visa fullständig version : Huvudvärk efter träning

spinkoo
2003-01-31, 18:20
Varför får jag alltid ont i skallen efter träningspassen??? Även allmänt dålig aptit...

Dricker mycket vatten, ca 2-2.5 liter UNDER träningen och har idag druckit ca 1.5 liter vatten till (rent) efter träningen. Har bara pissat en gång av det :booty:

Jag anväder koffein i ganska bra dos (300 mg kanske, några koppar kaffe). Detta blir jag helt galen på och kan verkeligen träna hårt...Koffin = Därför jag dricker så mycket!!! Annars dör jag på stubinen. Jag tycker själv det är hjärnan som ansträngs när jag tränar så kan kanske använder psyket FÖR mycket för att klara att reppa?

vad säger exert panelen.:)

Ninjasmurf
2003-01-31, 18:47
Koffein höjer blodtrycket och det brukar ju träning också temporärt göra. Högt blodtryck kan ge huvudvärk. Så testa att dra ner lite på koffeinet (jag brukar köra på 200mg).

Petrus
2003-01-31, 19:22
99% av alla som tränar dricker för lite vatten under träningspassen.
Alltså;;;
DRICK MER VATTEN!!!
Jag lovar dig att det hjälper...

Vänligen,,,
Petrus

JJ
2003-01-31, 19:29
Snarare verkar det som om du dricker för lite innan träningen och har låg vätskenivå. Tror knappast du svettas ut 2 liter under passet.

Tomten
2003-01-31, 21:03
Brukar få lätt huvudvärk när jag kör ben, det får dom jag tränar med också....

Normalt?

Mallan
2003-01-31, 21:12
Ok, kanske lite langsökt tänkt men...

1*..om du spänner dig i nacke och axlar när du tränar (har jag själv tidigare gjort när det blivit tungt. Dvs trycker upp axlarna, ibland mer ibland mindre)
Detta kan i efterhand leda till spänningshuvudvärk, ibland migrän.

Fraga Pecca om han kan komma förbi och ge dig lite välförtjänt massage. Det brukar hjälpa!
:thumbup:

Tips inför nästa träning. Tänka pa att "trycka ner" axlarna.

2*Du kanske biter ihop käkarna hart när du tar i. Kan även det ge huvudvärk. Massera käkarna i avslappnat läge!

3*Du har "torkat ut" efter det högre koffeinintaget. Drick vatten även efter passet.

Petrus
2003-02-01, 08:38
Mallan´s tips är inte dåliga... och jag kan gå i god för samtliga av dom. :D

Vänligen,,,
Petrus

Ankarby
2003-02-01, 09:32
Fick själv de här migrän liknande attackerna efter vissa pass. Allt var frid och fröjd sedan kom huvudvärken smugande under natten och satt i 2-3 dagar med dålig aptit mm. Bara en sak som fungerar stretcha nacken av bara helvete. Får det aldrig när jag stretchat nacken en sidorä 15 minuter men annars kommer det som på beställning

-xR-
2003-02-01, 10:31
Vad tar ni för koffein tabletter då? Jag dricker inte kaffe men lite koffein boost innan träningarna skulle nog sitta fint.

Spud
2003-02-01, 10:46
varför inte slå huvudet i väggen innan du tränar så du redan har haft ont innan du kör igång? :)

nä men, det skulle kunna vara att du spänner nacken, har känt av att jag har gjort det förut och det molade i huvudet.

XoRRo
2003-02-01, 11:19
Originally posted by -xR-
Vad tar ni för koffein tabletter då? Jag dricker inte kaffe men lite koffein boost innan träningarna skulle nog sitta fint.

Finns att köpa på apoteket, de heter Koffein Recip. Kostar typ 50 spänn för 100 st á 100 mg...

Pecca
2003-02-01, 16:00
Jag tror det kan vara som den gode JJ säger. Att du dricker för lite innan passat och sen med koffeinet så torkar du ut kroppen på det lilla du har innan. Det blir så för mig ibland om jag tränar för tidigt på dagen och inte har hunnit dricka så mycket. Så testa att dricka ett glas vatten typ var 90min under dagen eller så och känn ifall det blir någon skillnad.

Mallan>
Kan faktiskt meddela att jag har gått en kurs i avslappning och hur man ska bota spänningshuvudvärk:D

Åse Columbus
2003-02-01, 18:00
Originally posted by Ankarby
Fick själv de här migrän liknande attackerna efter vissa pass. Allt var frid och fröjd sedan kom huvudvärken smugande under natten och satt i 2-3 dagar med dålig aptit mm. Bara en sak som fungerar stretcha nacken av bara helvete. Får det aldrig när jag stretchat nacken en sidorä 15 minuter men annars kommer det som på beställning

Om ni får huvudvärken speciellt efter ett bröstpass ...kan de bero på att bröstmusklerna dra axlarna framåt o spänner muskler i övre trapezius som då påverkar musklerna i nacken o kan då ge huvudvärk......

Stretcha bröstmuskularturen...så känns det bättre.

ÅC

Helen@
2003-02-01, 20:00
Huvudvärk, sett ur en annan synvinkel, kan ju också vara ett tecken på att det faktiskt finns något innanför pannbenet att ha ont i
http://64.207.13.28/mysmilies/otn/funny/togo.gif