handdator

Visa fullständig version : Utförsåkning nära Uppsala.

PowPow
2006-10-16, 23:30
Eftersom jag tidigare bott i södra sverige, så har jag alltid åkt söderut när jag velat åka snowboard. Men nu bor jag ju helt plötsligt i Uppsala, och undrar var närmaste åkningen är? Någon ordentlig utförsåkning är ju kanske uteslutet, men något ställe med nån funpark kanske.

Är ju relativt platt häromkring, men vad kan tänkas vara närmaste stället?

tossefar
2006-10-16, 23:44
http://www.rommealpin.se/ är ganska nära. Populärt dagsresemål här i Västerås.

PowPow
2006-10-16, 23:45
:thumbup: Tack!

Har ni fler tips så lägg fram dem!

PowPow
2006-10-16, 23:48
Brukar det finnas någon funpark med lite rails och annat lal lal på (i?) Romme alpin?

Loke
2006-10-16, 23:56
Kungsberget, utanför gävle. Iofs en bit ifrån uppsala, men det går ganska snabbt att ta sig dit. Dock brukar det vara för mycket folk där under högsäsongen tycker jag.

Empe
2006-10-16, 23:58
Kungsberget har du ju alldeles runt knuten tänkte jag säga. Det är bra som dagsresmål, med hyffsat "snowboardland". Ska du åka bort en hel vecka så är väl kläppen, tåndådalen, stöten eller åre att föredra. Riksgränsen är också fint, men jag tror inte de har något speciellt för snowboardåkare.

Empe
2006-10-17, 00:00
Kungsberget, utanför gävle. Iofs en bit ifrån uppsala, men det går ganska snabbt att ta sig dit. Dock brukar det vara för mycket folk där under högsäsongen tycker jag.
Kungsberget är ju det som ligger närmast Uppsala, sen kommer väl Romme på andra plats.

Niclaaas
2006-10-17, 00:02
leksand såklart. http://www.leksand.se/fritid/granberg/pist.html

nä, romme är 4,5mil närmre och bra mycket större tror jag. granberget skryter dock om sin halfpipe om det är något som lockar.

PowPow
2006-10-17, 00:04
Kungsberget verkade riktigt bra. Bilden på deras park såg relativt lovande ut, faktiskt!

Gällande sälen och riksgränsen så är det inte riktigt aktuellt. Är mer ute efter något som man kan dra ivåg och leka i under en dag. har varit på två enveckorsresor i Sverige, och utförsåkningen blir snabbt så himla tråkig.

Och parkerna har inte hållt någon vidare standard. Gäller det riktig åkning så tar jag mig hellre söderut.

PowPow
2006-10-17, 00:05
leksand såklart. http://www.leksand.se/fritid/granberg/pist.html

nä, romme är 4,5mil närmre och bra mycket större tror jag. granberget skryter dock om sin halfpipe om det är något som lockar.

Halfpipe kan vara kul, men Kungsberget verkar leda hittils. Närmare och lockande park!

PowPow
2006-10-17, 00:07
Står på kungsbergets hemsida att de öppnar 6 december. Vad är det för påhitt? Borde ju öppna så fort snön tilllåter.

Mantus
2006-10-17, 00:11
I love Rome;)
Väldigt bra backar för alla sorters åkare, flickvännen är snowboardälskare och själv åker jag helst skidor, backarna passar för båda.
Finns även ett ställe en bit utanför Uppsala som enbart har en lten backe med lift, kommer dock inte på namnet. Ska fråga flickvännen hon har koll på sådant.

PowPow
2006-10-17, 00:15
I love Rome;)
Väldigt bra backar för alla sorters åkare, flickvännen är snowboardälskare och själv åker jag helst skidor, backarna passar för båda.
Finns även ett ställe en bit utanför Uppsala som enbart har en lten backe med lift, kommer dock inte på namnet. Ska fråga flickvännen hon har koll på sådant.

Ja, fråga henne och återkom! Måste stilla abstinens!!!!1! :)

jogustaf
2006-10-17, 08:06
Vi har en liten anläggning utanför Fagersta som har en bra funpark. Inte så långa backar men det kanske kan stilla den värsta abstinensen.

http://www.hogbyn.se/funpark/

Arnesson
2006-10-17, 19:02
Är det hopp och parkjox du vill ha så är Kungsberget absolut bästa alternativet. Brukar gå bussar på helgerna (veckorna med kanske?) för en billig penning från stationen.

PowPow
2006-10-17, 19:07
Är det hopp och parkjox du vill ha så är Kungsberget absolut bästa alternativet. Brukar gå bussar på helgerna (veckorna med kanske?) för en billig penning från stationen.

Ja, det verkar riktigt nice.
Nu gäller det bara för snön att komma. Sen får jag juxa upp min utrustning från Malmö också, och kanske hitta en kompis som man kan åka med. Helst en som har bil :D

Måste ju se konstigt om man kommer med full utrustning, hjälm, boots och hela fadderullan, och brädan under armen, cyklandes genom centrala uppsala :)

Edit: Som nämnt så står det på kungsbergets hemsida att de öppnar 6:e december. Kan det verkligen stämma? Öppnar de inte tidigare om vädret tillåter?

mini
2006-10-17, 19:14
Förmodligen öppnar de tidigare om det kommer snö, men de brukar ha ganska bra koll.
För brädåkare är det riktigt bra. Jag minns inte namn nu, men de har tagit hjälp utifrån att få till en bra park.
(Lite partisk är jag då jag jobbat där. :em: )

Destra
2006-10-17, 19:32
Sunnersta backen.
Dom har väll tom lift tror jag.

PowPow
2006-10-17, 19:33
Sunnersta backen.
Dom har väll tom lift tror jag.

"t.o.m."? :D

Destra
2006-10-17, 19:39
"t.o.m."? :D

Haha, ops blev lite fel där. :)

Men jag tror att det brukar hänga endel snö älskare där.
Vet dock inte om det är en bra backe.

Jan
2006-10-17, 20:06
På http://www.freeride.se/start/ finns det säkert information om backar i närheten av Uppsala