Visa fullständig version : Ni gitarr nördar
Fan måste byta strängar på guran, min tjocka E sträng gick av när jag övade mej på Whiplash för ett tag sedan!:D
Iaf, jag lirar komp samt sjunger i bandet, så jag inriktar mej inte riktigt på solospel utan snarare tunga komp riff!
Nu har jag kört med 0.9 på strängarna, ska jag ta högre eller lägre för tyngre ljud?
Jag lirar på en Jackson King V!
.046, .036, .026, .017, .013, .010 föredrar jag. Jag spelar dock mycket solon, så jag skulle kanske satsa på 0.11-set om jag var du. Nickel eller stål avgörs av vilka mickar du har på gitarren.
.046, .036, .026, .017, .013, .010 föredrar jag. Jag spelar dock mycket solon, så jag skulle kanske satsa på 0.11-set om jag var du. Nickel eller stål avgörs av vilka mickar du har på gitarren.
Funken också, det kommer jag fan inte ihåg!
Jag vet att det sitter en originalmick, sen är ena utbytt mot någon bättre...
Men 0.11 så borde det bli tyngre?
Funken också, det kommer jag fan inte ihåg!
Jag vet att det sitter en originalmick, sen är ena utbytt mot någon bättre...
Okej, men jag antar att du inte har single coil, så nickel borde fungera bäst.
Men 0.11 så borde det bli tyngre?
Vad tror du själv?
watertouch
2006-10-16, 20:27
Körde på ghs TNT strängar dom är 10 i bottom o hmm typ 52 på dom tjocka. Tyckte det var fan för tjockt gick inge bra o spela låtar som metallicas dyers eve då man kör massa snabba pull-offs på tjocka strängar, ljudet blir inte särskillt tyngre heller o ingen nämnbart ökad mängd sustain får man så jag håller mig till mina 10-46!! Därimot om du tänkt stämma ner gitarren så är grövre strängar helt okej :thumbup:
Observera att jag utgår från att du stämmer ner minst ett tonsteg, annars är du inte metal! Drop-D är nästan ok iofs.
Beror lite på hur pass nerstämt du spelar? Kör du vanligt så tycker jag att 042-009/010 eller 046-009/010 är max på strängtjockleken
Scratch89
2006-10-16, 20:35
Är jag helt dum nu, men borde man inte ha så tjocka strängar som möjligt om man spelar metal? En kompis köpte strängar till sin gitarr och de var nästan lika tjocka som mina bassträngar. :D
Han kör iofs nedstämt till C#, ibland lägre.
Är jag helt dum nu, men borde man inte ha så tjocka strängar som möjligt om man spelar metal?
Ja, korrekt, du är helt dum nu.
Scratch89
2006-10-16, 20:40
Ja, korrekt, du är helt dum nu.
Ok, då vet jag.
watertouch
2006-10-16, 20:41
Är jag helt dum nu, men borde man inte ha så tjocka strängar som möjligt om man spelar metal? En kompis köpte strängar till sin gitarr och de var nästan lika tjocka som mina bassträngar. :D
Asså stämmer du ner gitarren så blir vanliga strängar sladdriga då är tjockare bättre, men kör du vanligt stämmning så är det inte nån direkt skillnad i ljud på vanliga o tjocka.
Scratch89
2006-10-16, 20:47
Asså stämmer du ner gitarren så blir vanliga strängar sladdriga då är tjockare bättre, men kör du vanligt stämmning så är det inte nån direkt skillnad i ljud på vanliga o tjocka.
Det var nåt sånt jag misstänkte.
Lövbiffen
2006-10-16, 21:18
Vafan!!! Det är ju bara fråga mej om du behöver hjälp med strängar *grr27*
0.12-0.14 anser jag vara lämpligt om du ska ner i A/B regionerna, funkar för mina gitarronanerande polare iallafall :)
0.10 är väl skapligt allround
du behöver inte stämma ner för att du spelar på tjockare strängar, Stevie Ray Vaughn spelade på 013-056... Han stämde iofs ner ett halvt tonsteg, men det är ändå rätt maffigt.
Släng på .010-.046, det borde funka lagom om du bara håller dig normal stämning, släng på tjockare om du stämmer ner.
Skitsnack, bassträngar går ner till minst .100, oftast till .105, gitarrsträngar brukar gå ner till .060 om man är riktigt jävla grov, men oftast någonstans mellan .052 och .056 om man stämmer ner.
kör GHS 010-60 på E, Db etc och 011-70 på neråt C-hållet.
Whistler
2006-10-17, 00:48
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1712372&postcount=54
kör GHS 010-60 på E, Db etc och 011-70 på neråt C-hållet.
Zakk Wylde-style :D han kör också groteska strängar på vanlig E-stämning...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.