Visa fullständig version : Förmånsbeskattning på hempc efter nyår!
Tråkigt, undrar hur många som kommer lämna tillbaka sina datorer nu.
http://www.idg.se/2.1085/1.79071
Trist för de som drabbas, men det var ett rätt märkligt skatteavdrag från början. Minst sagt.
Dumleman
2006-10-16, 20:14
Vad i hela friden är en Hem-pc? En vanlig pc som står i hemmet eller?
Vad i hela friden är en Hem-pc? En vanlig pc som står i hemmet eller?
Det är en pc som du bor i.
Dumleman
2006-10-16, 20:18
Gäller detta om man har tecknat avtalet för typ 1-2 år sedan och har 1 år kvar att betala?
christian
2006-10-16, 20:20
Gäller detta om man har tecknat avtalet för typ 1-2 år sedan och har 1 år kvar att betala?
Läsglasögonen på?
Då måste du betala förmånsskatt på din dator från 1 januari, även om avtal ingåtts före årsskiftet. Det står klart efter att budgetpropositionen presenterades idag.
Dumleman
2006-10-16, 20:22
Läsglasögonen på?
Menar årsskiftet 2005/2006 eller 2006/2007? Eller det spelar nog ingen roll hmm.
blekfet2
2006-10-16, 20:29
Det är en pc som du bor i.
ahhh, humor :D
mangemani
2006-10-16, 20:30
men vad håller nissarna i regeringen på med egentligen=/.
inte precis så man tänker "åhh,äntligen nått nytt och bra",helt tvärtom.*grr*
shadowfire
2006-10-16, 20:33
Trist för de som drabbas, men det var ett rätt märkligt skatteavdrag från början. Minst sagt.
Inte så märkligt.
Syftet var ju att öka datoranvändandet och locka familjer som annars inte skulle skaffa en egen dator - att just köpa en. Höjd IT-kompetens och ett bättre IT-samhälle i sin helhet. Jämför mot andra länder och se hur långt Sverige har kommit med bredband och antalet datorer i hemmet.
Nu saknas dock skattesubvention på bredbandsavgift.
blekfet2
2006-10-16, 20:33
ja vad väntade folk sig egentligen när dom röstade?
mangemani
2006-10-16, 20:36
ja fråga inte mej...har inte den blekaste vad dom ville få ut utav detta=/
shadowfire
2006-10-16, 20:36
lol, jag prioriterar hellre extra insatser för polisen än en fånig hempc... det handlar om prioriteringar oavsett vilken regering som har makten, men du kanske tycker tvärtom?
Inte så märkligt.
Syftet var ju att öka datoranvändandet och locka familjer som annars inte skulle skaffa en egen dator - att just köpa en. Höjd IT-kompetens och ett bättre IT-samhälle i sin helhet. Jämför mot andra länder och se hur långt Sverige har kommit med bredband och antalet datorer i hemmet.
Nu saknas dock skattesubvention på bredbandsavgift.
Nej det klart man kan tycka en reform är dags, men att bara vända helt och hållet genom att förändra folks befintliga avtal är kasst. Så desperat är inte situationen, låt folk gå sina avtal ut med dom summor som är kalkylerat från början. En stor risk nu är att en hel hoper med datorer kommer lämnas in eftersom det inte finns incitament för att ha hem-pc kvar, vilket kommer drabba företagen alt leasingföretagen.
blekfet2
2006-10-16, 20:38
lol, jag prioriterar hellre extra insatser för polisen än en fånig hempc... det handlar om prioriteringar oavsett vilken regering som har makten, men du kanske tycker tvärtom?
Nej.
Jag håller mig till tvspel :D
En regering sitter inte och tar beslut för att folk ska tänka "åh, äntligen nått nytt och bra".
Fick ni inte låtsasrösta i högstadiet?
Menar årsskiftet 2005/2006 eller 2006/2007? Eller det spelar nog ingen roll hmm.
Årsskiftet 2005/2006 är fortfarande före 1 januari 2007
mangemani
2006-10-16, 20:42
En regering sitter inte och tar beslut för att folk ska tänka "åh, äntligen nått nytt och bra".
Fick ni inte låtsasrösta i högstadiet?
nej,helt uppenbart så gör dom inte det=/
Liten Men Fet
2006-10-16, 20:49
En del av dom positiva sakerna eftersom det var en del som frågade varför folk röstade på alliansen:
- Ytterligare 250 miljoner kronor avsätts till den nationella vårdgarantin. Den psykiatriska vården ska förstärkas med 500 miljoner kronor för 2007 och 2008 och därefter 250 miljoner kronor per år.
- Under 2008 avsätts 300 miljoner kronor för att förbereda en "Fritt val"-reform inom äldreomsorgen i kommunerna.
- Sänkta arbetsgivaravgifter för frisörer, restauranger och vissa andra tjänstebranscher dröjer dock. Gränsdragningarna är komplicerade att göra och regeringen räknar med att kunna införa sänkningen tidigast den 1 juli 2008.
- Den borgerliga regeringen kommer att införa jämställdhetsbonus, barnomsorgspeng och ett kommunalt vårdnadsbidrag "i den takt ekonomin tillåter".
Taget från www.di.se
Jag som student med bil verkar bli förlorare men jag tar inte ur något förrens jag märker att det blir mindre pengar i plånboken.
SATAN! Jag har just köpt en, FAAAAAAAAAAAAAAAAAN!
SATAN! Jag har just köpt en, FAAAAAAAAAAAAAAAAAN!
Vi hade också en omgång på jobbet precis, men då varnade de för det här. Sossarna hade antagligen gjort samma sak skulle jag gissa.
Vi hade också en omgång på jobbet precis, men då varnade de för det här. Sossarna hade antagligen gjort samma sak skulle jag gissa.
Enligt företaget som hyr ut datorerna skulle det här bli; "sista chansen".
Jag blev ägd helt enkelt..
blekfet2
2006-10-16, 21:04
Enligt företaget som hyr ut datorerna skulle det här bli; "sista chansen".
Jag blev ägd helt enkelt..
:whipped:
Tror inte du är den enda, jag själv var ganska så nära att åka dit också :naughty:
shadowfire
2006-10-16, 21:12
Nej det klart man kan tycka en reform är dags, men att bara vända helt och hållet genom att förändra folks befintliga avtal är kasst. Så desperat är inte situationen, låt folk gå sina avtal ut med dom summor som är kalkylerat från början. En stor risk nu är att en hel hoper med datorer kommer lämnas in eftersom det inte finns incitament för att ha hem-pc kvar, vilket kommer drabba företagen alt leasingföretagen.
Är leasingföretagen smarta så erbjuder de folk att köpa loss datorerna till bra pris, vilket många kommer nappa på. Hela konceptet har gett leasingföretag som Dell en hel del kosing kan jag säga, för att inte tala om folk som börjat med en hempc, lämnar tillbaka den och köper en egen (nyare mod.) från samma företag. De kommer nog klara sig.
Det ordnar sig. Det finns viktigare saker i livet än kolozzeum eller hempc. :thumbup:
Det finns viktigare saker i livet än kolozzeum eller hempc. :thumbup:
Boy, are you on drugs?
Låter som hans flickvän skrev det där.. =)
shadowfire
2006-10-16, 21:45
Jorgen, Jarod, lol!.. hur kunde jag gissa att jag skulle få äta upp det där.. ;)
Hem-PC och hela tanken med att låta vissa konsumtionsvaror vara avdragsgilla är orättvis, och ska bort. Motiveringen att sprida datorkunnandet bland "folket" var god men ack så naiv. De allra flesta köpte en fet speldator som i huvudsak användes av deras barn till Doom 2, medan de vuxna möjligtvis smygsurfade lite porr när partnern somnat.
Det känns också lite absurt att endast de med ett jobb ska ha rätt till att köpa denna billiga dator. Jag tycker som vanligt att _alla_ ska få betala för sina egna nöjen.
Att gråta över den industri som växte fram i samband med detta, och framföra de försvunna arbetstillfällena som argument för att ha kvar reformen är lika dumt som när man gör det på de orter där onödiga myndigheter läggs ned. Kan en reform eller dylikt inte försvaras med annat än att administrationen av den skapar arbetstillfällen ska den bort. Snabbt.
om alla skulle tänka ååhh äntligen ngt nytt när dom presenterade budgeten skulle nog risken hellre vara den att dom blev anklagade för valsvek. Dom bör väl ändå genomföra den politik dom gick till val på och jag tycker den budgeten dom presenterade var precis vad jag hade väntat mig.
Scratch89
2006-10-17, 07:57
skaparn skriver så jävla bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.