handdator

Visa fullständig version : Dubblad skat på snus

Jon2
2006-10-16, 16:36
Swedish Match tappar på snusmarknaden [Idag]

”Lössnuset, som väger mer, kommer att öka mest. En dosa General lössnus kostar ungefär 26 kronor idag och hamnar nu någonstans på 37 kronor

Vad tycker ni som snusar om detta?

Modify
2006-10-16, 16:38
Vad har du hämtat den informationen ifrån?

EDIT: Tänkte väl att det låg på aftonblaskan :D

Jon2
2006-10-16, 16:39
dagansindustri di.se.

internethjälten
2006-10-16, 16:39
Jag tycker det är bra med högre pris så det blir mindre
snus slängt på gatorna !

Rockhard
2006-10-16, 16:42

Att "alliansen" suger ***.

christian
2006-10-16, 16:45
Äntligen!

isato
2006-10-16, 16:46
snus slängt på gatorna !

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Handcuff
2006-10-16, 16:52
Tack! Äntligen ett till argument för mig att sluta...vill så gärna, men det går ju INTE!!! Har gett upp för länge sedan.... ( :eating: <-----snus )

Vad är karaktär?

bluelight
2006-10-16, 16:53
Även om jag inte snusar så ska det inte vara så jävla dyrt.

J.Saarela
2006-10-16, 16:54
Snus=*spy* höj ännu mera!!!

Rockhard
2006-10-16, 16:55
Tack! Äntligen ett till argument för mig att sluta...vill så gärna, men det går ju INTE!!! Har gett upp för länge sedan.... ( :eating: <-----snus )

Vad är karaktär?

Du kommer inte sluta, du kommer bli fattigare..

King Grub
2006-10-16, 16:56
Snus=*spy* höj ännu mera!!!

Exakt!

Scratch89
2006-10-16, 16:57
Snus är ju förbannat äckligt.

Pumpitup
2006-10-16, 16:58
En stock GRANIT - vit potion 99kr på kioskpiraten i Luleå! :hbang:

aitamaa
2006-10-16, 17:10
alliansen förstör så mycket dom kan för mig verkar det som. Alla trafikbrotts böter :furious: SNUSEN :furious: blir dyrare vara med i akassan :furious:

fint som fan att idioterna int har så mycket säga till om just i min kommun.

hio
2006-10-16, 17:10
Tur att man har slutat då.

Mel
2006-10-16, 17:26
Förbjud skiten, samt alkohol + tobak :thumbup:

Thewind
2006-10-16, 17:32

Det är fin skit. Faktiskt det godaste snuset jag har smakat. Körde på det länge. Gav 125kr för en stock. Spelar dock ingen roll nu, fri från skiten sedan snart 6 veckor.

Dissector
2006-10-16, 17:44
Har jag fattat detta rätt? 37 KRONOR FÖR EN DOSA SNUS?

Hur funkar det idag med Tax-Free på finlandsfärjorna vad det gäller tobak? Ska man skicka med långa beställningslistor till varje släkting som kommer hit framöver? :D

PowPow
2006-10-16, 17:47
Kan väl inte direkt motsätta mig det, då jag är för hård beskattning av hälsovådliga produkter (så som snus, cigg, alkohol).

Snusar själv, så det kommer ju drabba mig.. vilket ju inte är kul. Men man får försöka se det i ett större perspektiv.

Frågan är ju hur lågprissnuset kommer ligga i pris. Det är det jag använder nu.

PowPow
2006-10-16, 17:48

Lågprissnus ftw. SJälv kör jag LD orginal dock :)

regus
2006-10-16, 17:52

Sen ska vi ha hjälm på oss när vi går och bo i en plastbubbla?

Pumpitup
2006-10-16, 17:55
Lågprissnus ftw. SJälv kör jag LD orginal dock :)

hehe absolut, fint skit det med ;)

Juhnis
2006-10-16, 17:57
Det är rätt!

OT: Trafikböterna är ju inte heller fel. Bra att man inser vad som kan hända. Bara rätt att dom hippiga moppepojkarna ska pröjsa 2,500:- för att åka utan hjälm.

Röda_Lacket
2006-10-16, 18:09
Vorde det inte mer logiskt att höja skatten på skräpmat?

Fartman
2006-10-16, 18:32
Bra fan, fast hade hellre sett att det var ciggen som fick en 100% prisökning.

Rockhard
2006-10-16, 18:44
Bra fan, fast hade hellre sett att det var ciggen som fick en 100% prisökning.

Cigg är iofs jävligt mycket mera lönsamt att smuggla. Men om det nu är förmynderi som en regering som pratade om personlig frihet i valrörelsen ska ägna sig åt är det väl skräpmaten man borde klämma åt.

aliquis
2006-10-16, 18:46
Det är rätt!

OT: Trafikböterna är ju inte heller fel. Bra att man inser vad som kan hända. Bara rätt att dom hippiga moppepojkarna ska pröjsa 2,500:- för att åka utan hjälm.Hade ju varit ide att förbjuda eu-mopederna med tanke på hur folk kör också. Moped skall man åka på landet, stadsare kan gott cykla ;D

Fartman
2006-10-16, 19:00
Cigg är iofs jävligt mycket mera lönsamt att smuggla. Men om det nu är förmynderi som en regering som pratade om personlig frihet i valrörelsen ska ägna sig åt är det väl skräpmaten man borde klämma åt.
Jo, känns lite som att dom tycker att ciggen redan är nog dyr.. sen så är det ju liksom ingen risk för snussmuggling heller :D

Röda_Lacket
2006-10-16, 19:07
ja nu måste man väl snart vara överklass för att ha råd med att snusa :cryout:

Pata
2006-10-16, 19:08

Kanske ska förbjuda religion och demokrati när vi ändå håller på. Eller vänta ... vi kanske ska försöka klona Stalins lik när vi ändå håller på och införa fascistisk kommuniststat, börja tala om för folk hur dom ska leva och avrätta dom som inte gör som alla andra. *screwy*

Tricklev
2006-10-16, 19:18
Kanske ska förbjuda religion och demokrati när vi ändå håller på. Eller vänta ... vi kanske ska försöka klona Stalins lik när vi ändå håller på och införa fascistisk kommuniststat, börja tala om för folk hur dom ska leva och avrätta dom som inte gör som alla andra. *screwy*

Kanske ska göra Amfetamin, heroin och allt annat lagligt nu.

(JA HELA VÄRLDEN ÄR SVART ELLER VIT FÖRSTÅR DU VÄLL!?)

Mel
2006-10-16, 19:25
Sen ska vi ha hjälm på oss när vi går och bo i en plastbubbla?

Det får du göra om du vill men för samhällets bästa skulle ett förbud mot alkohol i stora drag bara leda till positiva saker, think about it - så mycket skit det egentligen tar med sig.

mangemani
2006-10-16, 19:37
ja,där ser man...finns det verkligen nått bra med alliansen och deras beslut,alltså har dom i över huvud taget gjort nått bra och kommer dom någonsin att göra det....tror knappast det.

Diggler
2006-10-16, 20:09
Det är hemskt. Skall köpa på mig ett rejält lager och frysa in.

Bempers
2006-10-16, 20:12
Det får du göra om du vill men för samhällets bästa skulle ett förbud mot alkohol i stora drag bara leda till positiva saker, think about it - så mycket skit det egentligen tar med sig.
Visst drar det med sig mycket skit men om alkohol förbjuds så kommer det att bli mer narkotika,alkohol är ju det lagliga alternativet så om det förbjuds så är det ju skitsamma vad man trycker i sig.
vafan hatar alliansen,tycker bara att dom genomför en massa jävla skit..död åt reinfeldt,hans pack och alla i riksdan!

MacLeod
2006-10-16, 20:19
Det är förbannat synd att dom gör om det här misstaget igen. Jag röker/snusar inte, men det kommer åter igen att skapa en grogrund för nya maffior, samt förstärka befintliga som skapades sist dom chockhöjde priserna och östtobaken välde in.

blekfet2
2006-10-16, 20:31
ahh, skönt att man slutat snusa :D

Liten Men Fet
2006-10-16, 20:53
På di.se hittade jag det här:

- Det blir också högre skatt på cigaretter, snus och annan tobak, med cirka 4 kronor per paket.

Där pratas det om 4 kr per paket, ingen fördubbling direkt.. Vi får nog vänta lite tills vi ser vad som händer för många reportage verka hitta på siffrorna själva.

pragmatist
2006-10-16, 20:56
Egentligen inte konstigare än att man får betala en högre försäkringspremie om man har en sportbil eller motorcykel.

Daniiiel
2006-10-16, 21:29
Exakt!

Ursäkta men du har väl aldrig testat? Det är ju som att säga att analsex suger utan att ha testat det, visst kanske det luktar illa but you still don't know.

Snake
2006-10-16, 21:32
http://data1.blog.de/blog/k/kairokairo/img/snus.jpg

Nej, jag hittade ingen större.

King Grub
2006-10-16, 21:34
Ursäkta men du har väl aldrig testat? Det är ju som att säga att analsex suger utan att ha testat det, visst kanske det luktar illa but you still don't know.

Det finns mycket jag kan säga äcklar mig utan att jag måste ha det i munnen först. Kanske inte gäller dig.

skaparn
2006-10-16, 21:35
Egentligen inte konstigare än att man får betala en högre försäkringspremie om man har en sportbil eller motorcykel.

Går det att koppla många för samhället dyra vårdutgifter direkt till snusande? Visst tar tandköttet stryk, men ryktet säger att karies är ovanligare bland snusare, fast tandvårdskostnader finansierar man ju själv.

Ett annat problem med ditt resonemang är den funktion snuset har som alternativ till rökning och exempelvis godisätande. Det senare kanske något långsökt men jag vet bara att för egen del så verkar summan av laster konstant, men det kan också bero på att jag aldrig tagit ett tillräckligt långt uppehåll för att suget ska försvinna.

Modify
2006-10-16, 21:42

Min sportbilspremie sjunker år efter år. Borde det inte vara samma sak med snusen isf. om man ska följa ditt resonemang? ;)

Metal_boy_
2006-10-16, 21:50

Precis. Det är som könet på en kvinna, det smakar gott men det luktar inget vidare :)

Hur är det med budgetalternativen då? Jag köper Kronan nu och det är ju Swedish Match som är tillverkare. Blir dom också dyrare?

PowPow
2006-10-16, 22:11
Precis. Det är som könet på en kvinna, det smakar gott men det luktar inget vidare :)

Hur är det med budgetalternativen då? Jag köper Kronan nu och det är ju Swedish Match som är tillverkare. Blir dom också dyrare?

Borde ju vara all snus, då alla faller under samma skattesystem.
Eller?

AlexGBG
2006-10-16, 22:12
jag tycker att alla som har snusat minst 10 år bör få snus utskrivet på recept för att fortsätta må bra. och höja priserna för dom som inte har snusat. så får det bli

PowPow
2006-10-16, 22:14
jag tycker att alla som har snusat minst 10 år bör få snus utskrivet på recept för att fortsätta må bra. och höja priserna för dom som inte har snusat. så får det bli

I'm in!
Men vi kan väl vänta med det i 2 år? :em:

Metal_boy_
2006-10-16, 22:15
Borde ju vara all snus, då alla faller under samma skattesystem.
Eller?

Jag ska fan börja tillverka eget :D

PowPow
2006-10-16, 22:16
Jag ska fan börja tillverka eget :D

Det var jag faktiskt inne på att testa när jag var yngre :)
Kan kanske vara värt det nu. Fast då blir det ju lössnus, men det gör kanske inget.

PowPow
2006-10-16, 22:18
http://www.snusfabriken.com/

2kg snus för 450 kr :D

"Första stadiet. Börja med att koka
upp 11 dl vatten tillsammans med saltet
som du får med. Detta ska svalna till
ca 80 grader innan du häller lösningen i den medföljande lådan med snuspulvret
och rör om.

Andra stadiet. Ställ in plastbyttan
på ett kallt galler i mitten av ugnen,
som du redan har ställt på 85 grader.
Tryck ner en köttermometer genom
locket och vänta. Temperaturen på
snuset bör aldrig överstiga 90 grader.

Tredje Stadiet. 24 timmar senare
är det dags att plocka ut blandningen ur
ugnen och låta det svalna. När det blivit
ljummet blandar du ihop
natriumkarbonatet med 1,5 dl vatten
och häller ner det i snusmassan. Nu är
det dags att smaksätta snuset med den
eller de smaker som du på förhand har
beställt. Om du tycker att snuset blivit
torrt är det bara att blanda i lite mer
vatten - annars är ditt snus färdigt,
så du kan luta dig tillbaka och
avnjuta ditt snus."

men det blir ju 11kr/dosa, enligt dem. Det är ungefär vad jag betalar för en dosa LD portion nu juh /=

Metal_boy_
2006-10-16, 22:27
http://www.snusfabriken.com/

2kg snus för 450 kr :D

"Första stadiet. Börja med att koka
upp 11 dl vatten tillsammans med saltet
som du får med. Detta ska svalna till
ca 80 grader innan du häller lösningen i den medföljande lådan med snuspulvret
och rör om.

Andra stadiet. Ställ in plastbyttan
på ett kallt galler i mitten av ugnen,
som du redan har ställt på 85 grader.
Tryck ner en köttermometer genom
locket och vänta. Temperaturen på
snuset bör aldrig överstiga 90 grader.

Tredje Stadiet. 24 timmar senare
är det dags att plocka ut blandningen ur
ugnen och låta det svalna. När det blivit
ljummet blandar du ihop
natriumkarbonatet med 1,5 dl vatten
och häller ner det i snusmassan. Nu är
det dags att smaksätta snuset med den
eller de smaker som du på förhand har
beställt. Om du tycker att snuset blivit
torrt är det bara att blanda i lite mer
vatten - annars är ditt snus färdigt,
så du kan luta dig tillbaka och
avnjuta ditt snus."

men det blir ju 11kr/dosa, enligt dem. Det är ungefär vad jag betalar för en dosa LD portion nu juh /=

Haha, jag måste fan spara receptet :D Jag betalar 13 spänn för en dosa Kronan och då är den det bästa budgetalternativet jag har provat.

PowPow
2006-10-16, 22:30
Haha, jag måste fan spara receptet :D Jag betalar 13 spänn för en dosa Kronan och då är den det bästa budgetalternativet jag har provat.

Provat LD? Jag tycker det är absolut bäst av de jag provat: kronan, ld och granit.

Avge en rapport om du får för dig att genomföra tillverkningen!

Läste runt på lite olika sidor om det, och på de flesta skulle man låta snuset stå i ugnen på svag värme närmare en vecka. Betalar man elen på det så lär det ju inte bli speciellt ekonomiskt. SJälv bor jag i korridor, och tvivlar på att de 13 jag delar kök med hade gått med på att jag ockuperade ugnen i en vecka :D

Dissector
2006-10-16, 22:34
[...]

Har funderat på att testa det där, bara för skojs skull :)
Om någon här gjort det så berätta gärna hur resultatet blev.

fat_joe
2006-10-16, 22:37

Tänk så mycket vi skulle kunna föbjuda för att förbättra samhället, frågan är bara vem ska vi ge pekpinnen ? och är det värt det ?

LarsK
2006-10-17, 02:05
Jag betalar ingen skatt på snuset, köper skattefritt. :booty:

Bronkitkorv
2006-10-17, 06:41
Förbannade borgarsvin... Jävla fuskregering. Jag ska ge fan i att betala skatt för jag har inte råd...

tano
2006-10-17, 08:23
Förbannade borgarsvin... Jävla fuskregering. Jag ska ge fan i att betala skatt för jag har inte råd...

Eller så slutar nu snusa.

Scratch89
2006-10-17, 08:32
Eller så slutar du snusa, som sagt. Vad är det för fusk med att höja skatten på snus?

EDIT: Känns det inte lite väl tidigt att skylla på Alliansen? De har ju bara suttit i nån vecka, de kan väl inte ha fått igenom förslaget? Eller har jag missat nåt?

Rockhard
2006-10-17, 10:05
Eller så slutar du snusa, som sagt. Vad är det för fusk med att höja skatten på snus?

EDIT: Känns det inte lite väl tidigt att skylla på Alliansen? De har ju bara suttit i nån vecka, de kan väl inte ha fått igenom förslaget? Eller har jag missat nåt?

Men 11 kronor för en dosa lös? Man vet ju att folk är beroende, känns som om dom medvetet väljer ut en grupp som inte har något val och kör över dom totalt.

TrasMannen
2006-10-17, 10:10
Skat? (http://www.youtube.com/watch?v=uo1w2Y4yj-8)

Liten Men Fet
2006-10-17, 10:37
Men 11 kronor för en dosa lös? Man vet ju att folk är beroende, känns som om dom medvetet väljer ut en grupp som inte har något val och kör över dom totalt.

Är det 11 spänn? På www.di.se står det 4 kr. Lite skillnad.

pragmatist
2006-10-17, 11:03
Går det att koppla många för samhället dyra vårdutgifter direkt till snusande? Visst tar tandköttet stryk, men ryktet säger att karies är ovanligare bland snusare, fast tandvårdskostnader finansierar man ju själv.

Ett annat problem med ditt resonemang är den funktion snuset har som alternativ till rökning och exempelvis godisätande. Det senare kanske något långsökt men jag vet bara att för egen del så verkar summan av laster konstant, men det kan också bero på att jag aldrig tagit ett tillräckligt långt uppehåll för att suget ska försvinna.

Det blir ju en lite konstig utpressningssituation om vissa människor tvingas betala andra människors högre sjukvårdskostnader på grund av riskfyllt beteende med argumentet att dessa personer annars skulle ägna sig åt något annat som är lika (eller mer) riskfyllt.

Ett alternativ är ju förstås att man skickar en vårdräkning till personen i fråga när han/hon får muncancer. :D

pragmatist
2006-10-17, 11:05
Min sportbilspremie sjunker år efter år. Borde det inte vara samma sak med snusen isf. om man ska följa ditt resonemang? ;)

Hade du kört en normal bil så hade din premie också sjunkit och varit ännu lägre nu, inte sant? ;)

Poängen med försäkringsexemplet är att det är en väletablerad princip i samhället att man får vara med och betala för riskfyllt beteende som kan leda till stora kostnader längre fram. Tobaksskatt är inte konstig eller avvikande i det avseendet.

Karl_alfred
2006-10-17, 11:06
Exakt!
Säger en som inte äns testat?

Jense
2006-10-17, 11:19
höj bensinpriset istället, det förstör miljön och mänskligheten mer än snus

Scratch89
2006-10-17, 11:53
Säger en som inte äns testat?
"ens".
Måste man ha testat snus för att tycka att det är *spy* ?

Liten Men Fet
2006-10-17, 12:00
höj bensinpriset istället, det förstör miljön och mänskligheten mer än snus

Höj bensinskatten för dom som bor i stan då och inte behöver åka bil. Eller ska man helt enkelt lägga in en straffskatt på dom som bor i stan och äger bil. 5000 extra om året?

Ja jag drygar mig för det är inte så kul för dom som bor i småorter som måste pendla 2 mil till jobbet med eftersom det inte går några bussar eller tåg. Men det är klart alla borde ju bo i stockholm.

För övrigt så kan man ju sluta snusa, det är ju bara en lyx-vara inget man behöver.

Karl_alfred
2006-10-17, 12:02
"ens".
Måste man ha testat snus för att tycka att det är *spy* ?
jaja så stavas det nog:)
Ja jag tycker det är märkligt att uttala sig om något man inte har e rfarenhet av.

Scratch89
2006-10-17, 12:05
Ja jag tycker det är märkligt att uttala sig om något man inte har e rfarenhet av.
Har man suttit bredvid någon som stoppar in en snus har man tillräckligt med erfarenhet, anser jag. Snus luktar så jävla illa, ser fult ut när de har inne det samt lämnar jättefina fläckar eftersom de alltid verkar kleta av sig på kläderna.

Karl_alfred
2006-10-17, 12:09
Har man suttit bredvid någon som stoppar in en snus har man tillräckligt med erfarenhet, anser jag. Snus luktar så jävla illa, ser fult ut när de har inne det samt lämnar jättefina fläckar eftersom de alltid verkar kleta av sig på kläderna.
Då tycker jag du ska testa för det är inte riktigt samma sak att snusa själv.

Jense
2006-10-17, 12:14
Höj bensinskatten för dom som bor i stan då och inte behöver åka bil. Eller ska man helt enkelt lägga in en straffskatt på dom som bor i stan och äger bil. 5000 extra om året?

Ja jag drygar mig för det är inte så kul för dom som bor i småorter som måste pendla 2 mil till jobbet med eftersom det inte går några bussar eller tåg. Men det är klart alla borde ju bo i stockholm.

För övrigt så kan man ju sluta snusa, det är ju bara en lyx-vara inget man behöver.

ja men köp häst då

Liten Men Fet
2006-10-17, 12:19
ja men köp häst då

Det är väl dyrare och farligare. *kissass*
Borde vara straffskatter på hästar också.

Scratch89
2006-10-17, 12:49
Då tycker jag du ska testa för det är inte riktigt samma sak att snusa själv.
Jag har iofs testat snusa. Det smakade värre än vad det luktade.

Tricklev
2006-10-17, 12:51

Och med det argumentet borde alla testa bögsex, har du testat bögsex min vänn? :)

PowPow
2006-10-17, 12:51

Där rör du vid något. Tror vi hade tjänat mer pengar på att få folk att flytta till de större städerna istället för att höja snusskatten :)

Karl_alfred
2006-10-17, 12:55
Och med det argumentet borde alla testa bögsex, har du testat bögsex min vänn? :)
Nej är du sugen?

Scratch89
2006-10-17, 13:01
Nej är du sugen?
Varför är du inte sugen? Du har ju inte testat? Det kanske kan ersätta Så ska det låta på fredagkvällen.

Karl_alfred
2006-10-17, 13:09
Varför är du inte sugen? Du har ju inte testat? Det kanske kan ersätta Så ska det låta på fredagkvällen.
Jag tror herr pop bör läsa om vad T skrev.

Muskelbyggaren
2006-10-17, 13:19
Allvarligt talat, ni som snusar, varför slutar ni inte? Vad är så viktigt att det måste vänta?

Tricklev
2006-10-17, 13:31
Nej är du sugen?

Var det ett erbjudande?*popcorn*

Karl_alfred
2006-10-17, 13:42
Var det ett erbjudande?*popcorn*
Det är upp till dig att tolka som du vill :)

adis
2006-10-17, 13:42
För det första så ser snus AS äckligt ut , det smakar AS äckligt, det luktar AS äckligt och det är AS fult att ha i munnen :)

Så höj ännu mer tack!

Tricklev
2006-10-17, 13:43
Det är upp till dig att tolka som du vill :)

Du har PM:)

(När jag har kommit hem ifrån denna helveteshåla!)

Daniiiel
2006-10-17, 13:44

Är man dum nog att jämföra att man inte tycker om snus även när man inte testat och stoppa in kuken i nån killes skitiga hål får man skylla sig själv.

Daniiiel
2006-10-17, 13:45
För det första så ser snus AS äckligt ut , det smakar AS äckligt, det luktar AS äckligt och det är AS fult att ha i munnen :)

Så höj ännu mer tack!

Men om du inte gillar det behöver du väl fan inte ens bry dig. Jag kör inte bil så jag hoppas att bensinskatten går upp 500%.

Daniiiel
2006-10-17, 13:47
Allvarligt talat, ni som snusar, varför slutar ni inte? Vad är så viktigt att det måste vänta?

Därför det kanske inte är så lätt att bara säga TJOLAHOPSAN NU SLUTAR JAG SNUSA HEJDÅ NICKOTINBEROENDE VAR KUL ATT TRÄFFAS.

Undrar varför alla crackmissbrukare inte slutar, jag menar varför måste det vänta.

Tricklev
2006-10-17, 13:49
Är man dum nog att jämföra att man inte tycker om snus även när man inte testat och stoppa in kuken i nån killes skitiga hål får man skylla sig själv.

Kan du utveckla varför vi är korkade, och snälla komma med ett motargument, jag ser inte ett enda argument i ditt inlägg.

"Tja, jag heter Daniiiel, ffsbbq korkade jävla skyll er själva!!11TWELVE!!"

Ja, hur ska man kunna bemöta ett sådant inlägg?*popcorn*

Tricklev
2006-10-17, 13:50
Undrar varför alla crackmissbrukare inte slutar, jag menar varför måste det vänta.

Jämnför du snus med Crack?

(Isf vill jag förbjuda snus helt!)

Daniiiel
2006-10-17, 13:50
Kan du utveckla varför vi är korkade, och snälla komma med ett motargument, jag ser inte ett enda argument i ditt inlägg.

"Tja, jag heter Daniiiel, ffsbbq korkade jävla skyll er själva!!11TWELVE!!"

Ja, hur ska man kunna bemöta ett sådant inlägg?*popcorn*

Det var väl inget argument överhuvudtaget. Jag sa att är man så korkad så får man skylla sig själv. Men du kan ju se det som min personliga åsikt eller nått.

Tricklev
2006-10-17, 13:51
Det var väl inget argument överhuvudtaget. Jag sa att är man så korkad så får man skylla sig själv. Men du kan ju se det som min personliga åsikt eller nått.

Ja okey, du behöver inga argument.

Förlåt för att jag slösade din tid, jag är bara en korkad pöbel, du verkar vara oerhört smart däremot.:)

Daniiiel
2006-10-17, 13:51
Jämnför du snus med Crack?

(Isf vill jag förbjuda snus helt!)

Betydligt mycket bättre jämförelse än snus och bögsex iafall.

Daniiiel
2006-10-17, 13:52
Ja okey, du behöver inga argument.

Förlåt för att jag slösade din tid, jag är bara en korkad pöbel, du verkar vara oerhört smart däremot.:)

Ursäkten godtas.

Tricklev
2006-10-17, 13:53
Betydligt mycket bättre jämförelse än snus och bögsex iafall.

Varför vill du legalisera Crack?:)

Daniiiel
2006-10-17, 13:54
Varför vill du legalisera Crack?:)

Varför gillar du bögsex?

Edit: :)

Tricklev
2006-10-17, 13:57
Varför gillar du bögsex?

Edit: :)

Där gick du fel någonstans, jag gillar inte Snus, och jämnför det därför med bögsex.

Du gillar snus, och du jämnför det med Crack.

Daniiiel
2006-10-17, 13:59
Där gick du fel någonstans, jag gillar inte Snus, och jämnför det därför med bögsex.

Du gillar snus, och du jämnför det med Crack.

När har jag sagt att jag gillar snus? Smart av dig att hitta på saker när du pratar med folk:thumbup:

Rockhard
2006-10-17, 14:32
Är det 11 spänn? På www.di.se står det 4 kr. Lite skillnad.

När finansministern presenterade budgeten sa han 4 kr. Det är såklart i lägsta fallet han valde att berätta om, dvs lågbudgetsnus i portionspåsar. Skatten kommer ju öka per kilo på lössnus som väger mer kommer bli dyrare. Enligt swedish match kommer det öka med 11 kr.

Scratch89
2006-10-17, 14:46
Tricklev äger i den här tråden. :D

Karl_alfred
2006-10-17, 15:04
Du har PM:)

(När jag har kommit hem ifrån denna helveteshåla!)
oooh! :naughty:

fat_joe
2006-10-17, 15:46

Skillnaden är att iaf inte jag fördömmer dom som ägnar sig åt bögsex, skadar inte mig på något vis, ser heller inte någon anledning till att höja skatten på buttplugs bara för att jag själv inte gillar det.....

Muskelbyggaren
2006-10-17, 16:10
Därför det kanske inte är så lätt att bara säga TJOLAHOPSAN NU SLUTAR JAG SNUSA HEJDÅ NICKOTINBEROENDE VAR KUL ATT TRÄFFAS.

Klart det inte är lätt, men skaffa er kunskapen om hur ni fostrar er själva till att sluta. Samma principer som bakom att träna hårt, sluta bita på naglarna eller bli av med tvångstankar. Kortsiktiga och konkreta mål och belöning.

Skaffa en målmedvetenhet så är allt möjligt. Säg att du vill sluta, sen gör vad som står i din makt för lyckas. Gör inte som 99% av alla som ska gå ner i vikt, sluta röka eller liknande: tänka att "det vore nog bra det där med att sluta röka, jo kanske ska göra det på måndag". Tänk istället "Nu jävlar är det nog, jag SKA sluta snusa.".

Jag fattar inte att ni inte hyllar den höjda skatten? Det är ju ytterligare en sporre till att sluta snusa för tusan!

fat_joe
2006-10-17, 16:16
Klart det inte är lätt, men skaffa er kunskapen om hur ni fostrar er själva till att sluta. Samma principer som bakom att träna hårt, sluta bita på naglarna eller bli av med tvångstankar. Kortsiktiga och konkreta mål och belöning.

Skaffa en målmedvetenhet så är allt möjligt. Säg att du vill sluta, sen gör vad som står i din makt för lyckas. Gör inte som 99% av alla som ska gå ner i vikt, sluta röka eller liknande: tänka att "det vore nog bra det där med att sluta röka, jo kanske ska göra det på måndag". Tänk istället "Nu jävlar är det nog, jag SKA sluta snusa.".

Jag fattar inte att ni inte hyllar den höjda skatten? Det är ju ytterligare en sporre till att sluta snusa för tusan!

jag gillar att snusa ?

PowPow
2006-10-17, 16:20

Svagheten i ditt argument ligger dock i att du bortser från att en del människor inte vill sluta snusa.

Trance
2006-10-17, 16:34
Felaktig höjning av skatten. Skatten skall representera en kostnad i samhället kopplad till den produkt som beskattas. Vad jag vet så finns det ingen sådan kostnad som skulle representera den höga skatten. Vad folk tycker eller inte tycker om smak och ett eventuellt rus är irrelevant.

fat_joe
2006-10-17, 17:07
Felaktig höjning av skatten. Skatten skall representera en kostnad i samhället kopplad till den produkt som beskattas. Vad jag vet så finns det ingen sådan kostnad som skulle representera den höga skatten. Vad folk tycker eller inte tycker om smak och ett eventuellt rus är irrelevant.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Lasse Kongo
2006-10-17, 17:18

jag fick en uppenbarelse när jag läste detta inlägg, insåg att du trance är ett fenomen, ett fenomen som du inte är ensam om.

orkar jag ska jag fan starta en tråd om ämnet, du får stå som modell.

Metal_boy_
2006-10-17, 17:44

Man kan väl acceptera andras smak för det?

Metal_boy_
2006-10-17, 17:47
Provat LD? Jag tycker det är absolut bäst av de jag provat: kronan, ld och granit.

Avge en rapport om du får för dig att genomföra tillverkningen!

Läste runt på lite olika sidor om det, och på de flesta skulle man låta snuset stå i ugnen på svag värme närmare en vecka. Betalar man elen på det så lär det ju inte bli speciellt ekonomiskt. SJälv bor jag i korridor, och tvivlar på att de 13 jag delar kök med hade gått med på att jag ockuperade ugnen i en vecka :D

Jag tycker LD har en konstig konsistens, precis som dom andra budgetalternativen som inte tillverkas av Swedish Match. Är nog för att jag kör med portion kanske och second hand-snusets påsar river inte lika bra under läppen.

skaparn
2006-10-17, 18:10
Det blir ju en lite konstig utpressningssituation om vissa människor tvingas betala andra människors högre sjukvårdskostnader på grund av riskfyllt beteende med argumentet att dessa personer annars skulle ägna sig åt något annat som är lika (eller mer) riskfyllt.

Ett alternativ är ju förstås att man skickar en vårdräkning till personen i fråga när han/hon får muncancer. :D

Men hur vanligt är muncancer? Handlar det om stora summor pengar som inte redan idag mer än väl motsvarar den extra skatt snus bär?
Förresten finns det väl gott om exempel på hur vi är beredd att betala för något riskfyllt ifall det ersätter något mer riskfyllt?

Scratch89
2006-10-17, 18:50
Var inte snustillverkarna tvungna att ta bort varningstexterna på snusdosorna för att bevisen var för svaga för att sitta kvar?

PowPow
2006-10-17, 18:57
Jag tycker LD har en konstig konsistens, precis som dom andra budgetalternativen som inte tillverkas av Swedish Match. Är nog för att jag kör med portion kanske och second hand-snusets påsar river inte lika bra under läppen.

Oki, men jag kör också portion. Nåväl, sålänge vi båda är nöjda så :)

Muskelbyggaren
2006-10-17, 19:22
Svagheten i ditt argument ligger dock i att du bortser från att en del människor inte vill sluta snusa.
Sant. Men hur kan man vilja snusa?

PowPow
2006-10-17, 19:25
Sant. Men hur kan man vilja snusa?

Man kanske tycker det är gott, och tycker att fördelarna överväger nackdelarna. Precis som många vill äta godis, även om det kanske inte alltid är så bra för en.

kspr
2006-10-17, 21:17
jag tycker det är sjukt, tror inte (ganska så säker) man kan motivera skattehöjningen på snus med att vårdkostnaderna är såpass höga för brukare. DÅ är det alltså nere på moralnivå typ att man "booorde inte snusa det är syndigt". Synd att alla partier verkar vara samma detaljstyrande maktmissbrukare :(

Daniiiel
2006-10-17, 21:44
Var inte snustillverkarna tvungna att ta bort varningstexterna på snusdosorna för att bevisen var för svaga för att sitta kvar?

Hahaha nej det var det inte.

PowPow
2006-10-17, 21:54
Hahaha nej det var det inte.

Jo, det var därför de tog bort den gamla varningstexten. Den togs bort med grund i en svensk undersökning som visade på att det inte fanns något direkt samband mellan snusning och cancer, vilket den gamla varningstexten sade.

Finns dock fortfarande en reviderad varningstext, som lyder: ""Denna tobaksvara kan skada din hälsa och är beroendeframkallande"."

Daniiiel
2006-10-17, 21:56
Jo, det var därför de tog bort den gamla varningstexten. Den togs bort med grund i en svensk undersökning som visade på att det inte fanns något direkt samband mellan snusning och cancer, vilket den gamla varningstexten sade.

Finns dock fortfarande en reviderad varningstext, som lyder: ""Denna tobaksvara kan skada din hälsa och är beroendeframkallande"."

Tro det eller ej så skulle jag faktiskt nämna cancer biten. Men jag trodde att han menade att snus inte är beroende framkallande.

My mistake.

PowPow
2006-10-17, 22:03
Tro det eller ej så skulle jag faktiskt nämna cancer biten. Men jag trodde att han menade att snus inte är beroende framkallande.

My mistake.

Ah, ok.
Vi skyller på scratch som inte förklarade vilken varningstext han åsyftade :D

Daniiiel
2006-10-17, 22:05
Ah, ok.
Vi skyller på scratch som inte förklarade vilken varningstext han åsyftade :D

Låter som en plan! :D

Metal_boy_
2006-10-17, 22:09
Oki, men jag kör också portion. Nåväl, sålänge vi båda är nöjda så :)

Precis. :)

Snus åt folket! Jag ska fan köpa ett minikylskåp där jag ska fängsla några stockar haha!

PowPow
2006-10-17, 22:10
Precis. :)

Snus åt folket! Jag ska fan köpa ett minikylskåp där jag ska fängsla några stockar haha!

När ska skatteförändringen ske?
Jag har frusit in snus tidigare, med ganska bra resultat.

Scratch89
2006-10-17, 22:44
Jag skyller på Daniiiel som inte kan läsa en text ordentligt. :D

slin1
2006-10-17, 22:57
snus slängt på gatorna !

Jag kommer slänga varenda snus jävel på bänkar säten och fönster för att protestera.. who's with me?

Metal_boy_
2006-10-17, 22:59
Jag kommer slänga varenda snus jävel på bänkar säten och fönster för att protestera.. who's with me?

Jag är med dig! Lössnus på vindrutor numer!

PowPow
2006-10-17, 23:03
Jag är med dig! Lössnus på vindrutor numer!

haha. Påminner mig om en sak.

Det var några år sedan, och på parkeringsplatsen där jag hade en fast plats så höll de på att bygga om, och hade tagit ner nummerna. Jag hade inte riktigt koll på vilken plats som var min och råkade ta fel plats en gång under denna tid. Personen som hade platsen gillade inte det och ringde p-vakterna, som gav mig böter. Försökte överklaga, men gick inte (vafan, man kan väl inte få böter för att man står på fel plats om platserna inte är numrerade!1!1!KwoN!!!, skrek jag).

Jag började på den tiden jobba klockan sex på morgonen, vilket var tidigare än han gjorde. gissa var min morgonlössnus hamnade, varje vardag i närmare ett års tid :)

Metal_boy_
2006-10-17, 23:39
haha. Påminner mig om en sak.

Det var några år sedan, och på parkeringsplatsen där jag hade en fast plats så höll de på att bygga om, och hade tagit ner nummerna. Jag hade inte riktigt koll på vilken plats som var min och råkade ta fel plats en gång under denna tid. Personen som hade platsen gillade inte det och ringde p-vakterna, som gav mig böter. Försökte överklaga, men gick inte (vafan, man kan väl inte få böter för att man står på fel plats om platserna inte är numrerade!1!1!KwoN!!!, skrek jag).

Jag började på den tiden jobba klockan sex på morgonen, vilket var tidigare än han gjorde. gissa var min morgonlössnus hamnade, varje vardag i närmare ett års tid :)

:laugh:

_henkee
2006-10-18, 11:19
så jävla rätt att höja skatten på snus o cigg! ingen behöver fan det, låt syndarna betala dyrt! :D

Daniiiel
2006-10-18, 11:20
så jävla rätt att höja skatten på snus o cigg! ingen behöver fan det, låt syndarna betala dyrt! :D

Ingen behöver bilar som sakta dödar vår natur heller.

Bronkitkorv
2006-10-18, 11:58
Äter du fett så får du betala din egen hjärtoperation och 40 år...
Jag tycker att man skall ta bort sjukvården eftersom folk ska skylla sej själva ha ha.....

Tricklev
2006-10-18, 12:26
Ingen behöver bilar som sakta dödar vår natur heller.

Och vi har en ganska dyr bensinskatt eller hur?:)

_henkee
2006-10-18, 12:33
Höja tobakskatt och ta bort sjukvård är en ganska överdriven jämnförelse dock. Men det är väl lika bra att snus och cigg är dyrt för det är varor som inte fyller någon funktion.
Priset på alkohol bryr jag mig inte heller om det höjs - också dåligt, fast det gör att man har mer roligt i vissa fall.
Och ja bensinpriset är rätt högt redan som tricklev skrev
Finns tyvärr inte mycket positivt att säga om tobak :)

Scratch89
2006-10-18, 12:44
Äter du fett så får du betala din egen hjärtoperation och 40 år...
Jag tycker att man skall ta bort sjukvården eftersom folk ska skylla sej själva ha ha.....
Är du alltid så här negativ och depressiv?

Daniiiel
2006-10-18, 13:15
Höja tobakskatt och ta bort sjukvård är en ganska överdriven jämnförelse dock. Men det är väl lika bra att snus och cigg är dyrt för det är varor som inte fyller någon funktion.
Priset på alkohol bryr jag mig inte heller om det höjs - också dåligt, fast det gör att man har mer roligt i vissa fall.

Jo att det är gott precis som öl och en fet big mac.

_henkee
2006-10-18, 13:19
okej du tycker det är gott, men förhoppningsvis gillar du annat också ;P
Höjningen får nog en hel del folk att sluta , eller åtminstonde hindra folk från att börja eller vad tror ni?

Daniiiel
2006-10-18, 13:21
okej du tycker det är gott, men förhoppningsvis gillar du annat också ;P
Höjningen får nog en hel del folk att sluta , eller åtminstonde hindra folk från att börja eller vad tror ni?

Varför skulle folk sluta? Det är fortfarande billigare än cigaretter.

Tricklev
2006-10-18, 13:26
En höjning som snusarna förtjänar, jävla nerskräpare.

(För att återgå till Topic.)

_henkee
2006-10-18, 13:28
Bara för att det är billigare än cigg kan det väl svida i plånboken ändån?

Daniiiel
2006-10-18, 13:28
En höjning som snusarna förtjänar, jävla nerskräpare.

(För att återgå till Topic.)

Ja ska vi inte passa på att höjja cigaretter, godispapper, ölburkar osv jag menar dom skräpar ju ner dom borde fan få höjd skatt!!11

Daniiiel
2006-10-18, 13:30
Bara för att det är billigare än cigg kan det väl svida i plånboken ändån?

Varför frågar du frågor som du i princip svarar på själv. Klart det kan men jag tror inte att det kommer sluta massa bara för att det höjjs lite. Bara att ta några snusar mindre per dag istället.

Trance
2006-10-18, 13:33

Exakt samma sak kan jag säga om kosttillskott. Det behövs absolut inte utan kost räcker utmärkt, det är dessutom en ganska smutsig branch utan vidare kontroller. Dessutom kan man nästan garanterat säga att det är fler som tar kosttillskott som också tar anabola än de folk som inte tar kosttillskott men ändå tar anabola.

Tricklev
2006-10-18, 13:43
Ja ska vi inte passa på att höjja cigaretter, godispapper, ölburkar osv jag menar dom skräpar ju ner dom borde fan få höjd skatt!!11

Jepp, men av något skäl har folk blivit uppväxta med läran att man slänger sina flaskor och godispapper i papperskorgarna, medan snusarna och rökarna helt har lyckats missa detta.

Är ni ouppfostrade slygnar eller bara rent korkade?

_henkee
2006-10-18, 13:45
daniiel det är vad du tror, jag tror inte på samma saker. Jag snusar inte själv så kan inte säga hur mycket en prishöjning på 10kronor skulle påverka mig till att sluta. Dock borde det va ytterligare en anledning till att lägga ner snusandet.

Trance, givetvis kan man få i sig protein,kolhydrater osv från vanlig mat, men tillskott underlättar för en tränande person. Så det fyller ju en funktion. Sen om folk tar anabola eller inte och sambandet med kosttilsskott skiter jag fullständigt i :P fattar dock inte varför du tar upp det ? :S

Verkar inte folk ta lite för allvarligt på den här diskussionen :P?

Daniiiel
2006-10-18, 13:50
Jepp, men av något skäl har folk blivit uppväxta med läran att man slänger sina flaskor och godispapper i papperskorgarna, medan snusarna och rökarna helt har lyckats missa detta.

Är ni ouppfostrade slygnar eller bara rent korkade?

Är det inte du som är korkad? Jag var ironisk. Så det finns inga personer som slänger sina snus i papperskorgar eller liknande? Att disskutera me dig är som att prata med en vägg.

Bara för att folk slänger snus på gatorna är ju ingen anledning att höjja, samma personer slänger ju ölburkar och annat skit på gatorna med.

Aja jag ger upp denna tråden nu. Ni kommer ju inte med nått vettigt.

PEACE OUT cu in another threadzzzz

Daniiiel
2006-10-18, 13:51
daniiel det är vad du tror, jag tror inte på samma saker. Jag snusar inte själv så kan inte säga hur mycket en prishöjning på 10kronor skulle påverka mig till att sluta. Dock borde det va ytterligare en anledning till att lägga ner snusandet.

Trance, givetvis kan man få i sig protein,kolhydrater osv från vanlig mat, men tillskott underlättar för en tränande person. Så det fyller ju en funktion. Sen om folk tar anabola eller inte och sambandet med kosttilsskott skiter jag fullständigt i :P fattar dock inte varför du tar upp det ? :S

Men folk kanske inte vill sluta snusaaaaaaaaaa?!?++ aaah detta var mitt sista inlägg!!!1

_henkee
2006-10-18, 13:54
haha nej vill dem inte sluta är det ju upp till dem. Hoppas det blir ännu mer höjning i framtiden *slap*

Trance
2006-10-18, 13:54

Underlättar hur? Det ger knappast några hälsofördelar över vanlig mat så det är precis som snusningen endast för personlig njutning man tar det. Jag ser inte varför du inte slutar med det.

Tricklev
2006-10-18, 13:56
Jag ber om ursäkt Daniiiel, din nivå är för hög för mig, jag bugar i din närvaro.

:MrT:

Daniiiel
2006-10-18, 13:56
[QUOTE=Tricklev]Jag ber om ursäkt Daniiiel, din nivå är för hög för mig, jag bugar i din närvaro.

Ursäkten godtas.

;)

(damit)

_henkee
2006-10-18, 13:59
Det underlättar ju genom att du slipper stå och laga mat, det går snabbt att få i sig det man behöver.
Sen har jag aldrig sagt något om att mat inte är lika bra, har inte ens nämnt något om att jag själv tar tillskott.

Trance
2006-10-18, 14:11
Det underlättar ju genom att du slipper stå och laga mat, det går snabbt att få i sig det man behöver.
Sen har jag aldrig sagt något om att mat inte är lika bra, har inte ens nämnt något om att jag själv tar tillskott.

Helt klart, det är med andra ord en lyxartikel. Då borde skatten utan problem kunna dubbleras på kosttillskott eller hur, det skulle vara moraliskt riktigt. Speciellt om det kan få ungdomar bort från anabola och kroppsfixering.

_henkee
2006-10-18, 14:14
En lyxartikel det skulle man kunna se det som. Men av att enbart ta kosttillskott blir det inga hälsoproblem. Att ta anabola är en helt annan grej, jag vet många som tar kost tillskott, men ingen som rör aas.

Trance
2006-10-18, 14:15
En lyxartikel det skulle man kunna se det som. Men av att enbart ta kosttillskott blir det inga hälsoproblem. Att ta anabola är en helt annan grej, jag vet många som tar kost tillskott, men ingen som rör aas.

Vilka hälsoproblem finns kopplat till snus då?

_henkee
2006-10-18, 14:34
"det är bevisat att nikotin bl.a. hindrar nervkommunikationen till musklerna, reducerar blodflödet till muskelvävnaderna och påverkar ämnesomsättningen. Snusande idrottare ökar risken för muskel- och skelettskador med hela 50%. Något som alla idrottare borde vara måna om att undvika. Dessutom tar det längre tid för snusarens kropp att läka en skada. Nikotin är inte dopingklassat, men det borde vara det. De förändringar som snus orsakar på muskler, blodflöde och ämnesomsättning är inte helt olika de som följer av doping."

"Tobaksindustrin vill beskriva snus i det närmaste som en naturprodukt. Man betonar gärna de tre huvudingredienserna: tobak, salt och vatten, men glömmer bort att informera om nikotinet och de övriga cirka 2.500 ämnen som ingår. Bland dessa finns radioaktivt polonium (från gödslet på tobaksfälten), ett flertal nitrosaminer och polycykliska kolväten (i experimentella studier bevisat både genotoxiska och cancerframkallande) och tungmetaller som bly, kadmium, arsenik och nickel. Ämnen som få människor ens vill höra tala om, än mindre ha i munnen. Snus innehåller 1.000 gånger mer nitrosaminer än vad som är tillåtet i exempelvis skinka och öl."

"Stressnivån i samhället stiger. Många tar en snus för att varva ned när tempot blir för högt. Men nikotinet i snuset fungerar inte avslappnande. Istället "stressar" det hjärta och blodkärl och höjer hjärtfrekvensen med upp till 10-20 slag per minut. Idag beror omkring hälften av alla dödsfall i Sverige på hjärt- och kärlsjukdomar. En orsak till många av dessa är s.k. typ 2 diabetes - den vanligaste formen av diabetes. En studie som Karolinska Sjukhuset har genomfört visar att den som snusar tre dosor i veckan ökar risken för typ 2-diabetes med 300%. För snusare kan stress betyda skillnaden mellan liv och död.
"

Där är några..

Trance
2006-10-18, 14:43
Skriv gärna källa.

_henkee
2006-10-18, 14:48
Nicorette.se samt "Den största undersökning som någonsin gjorts om svenskt snus av Statens folkhälsoinstitut i samarbete med Karolinska Institutet" undersökningen finns här: http://www.fhi.se/upload/ar2005/rapporter/a200515snusrapport0512yy.pdf

du får dock ursäkta mig, orkade inte läsa igenom alla 110 sidorna :P

_henkee
2006-10-18, 14:57
Nicorette.se samt "Den största undersökning som någonsin gjorts om svenskt snus av Statens folkhälsoinstitut i samarbete med Karolinska Institutet" undersökningen finns här: http://www.fhi.se/upload/ar2005/rapporter/a200515snusrapport0512yy.pdf

du får dock ursäkta mig, orkade inte läsa igenom alla 110 sidorna :P
En kort sammanfattning:
"Rapporten konstaterar att
- Snus innehåller flera cancerframkallande ämnen.
- Snus är cancerframkallande. De starkaste indicierna finns för bukspottkörtelcancer.
- Snusning ökar risken att dö i kardiovaskulär sjukdom eller hjärtinfarkt.
- Snus orsakar skador i munnen bl.a. i form av skadade slemhinnor och frilagda tandhalsar.
- Vad gäller stroke och diabetes kan man inte dra säkra slutsatser från forskningen.
- En svensk studie typer på att snusning under graviditet kan öka risken för att barnet föds för tidigt och för blodtryckssjukdom under graviditet(havandeskapsförgiftning."

edit, oj vafan blev lite fel där med dubbelpost ;P

Three pigs
2006-10-18, 17:37
Helvete vad arg jag blev när jag fick höra den där höjningen. Men aja, får väl försöka sluta...

Trance
2006-10-18, 17:56
En kort sammanfattning:
"Rapporten konstaterar att
- Snus innehåller flera cancerframkallande ämnen.

Gör kassler också, så det är i sig inte ett bra argument.

- Snus är cancerframkallande. De starkaste indicierna finns för bukspottkörtelcancer.

Det finns vissa saker som tyder på det, men enda studien som gjorts angående denna cancerform med skandinaviskt snus gjordes ju på en norsk grupp som använt annan tobak också, som iofs de påstår är likvärdig men det är ju inte helt lätt att säga.

Dessutom är ökningen ca 1.7% procent(om jag tolkat det rätt) inte överdrivet stor.

- Snusning ökar risken att dö i kardiovaskulär sjukdom eller hjärtinfarkt.

- Snus orsakar skador i munnen bl.a. i form av skadade slemhinnor och frilagda tandhalsar.
- Vad gäller stroke och diabetes kan man inte dra säkra slutsatser från forskningen.
- En svensk studie typer på att snusning under graviditet kan öka risken för att barnet föds för tidigt och för blodtryckssjukdom under graviditet(havandeskapsförgiftning."

edit, oj vafan blev lite fel där med dubbelpost ;P[/QUOTE]

Problemet så som jag ser det, skadar detta mer än World of Warcraft? Skadar det mer än pommes frittes? Jag vill att det helst skall vara ett jäkligt bra underlag hur farligt det är innan man börjar straffskatta saker för att styra invånare åt ett visst håll.

Jag vill se kostnader för sjukvård och arbetsbortfall. Det är vad det kostar samhället i pengar som bör vara basis för en diskussion enligt mig.

Baha
2006-10-18, 18:03
känns inte som ett problem, folk snusar ändå=mer klirr i kassan för bidrag till bönderna.

Diana
2006-10-18, 18:05
Go for it säger jag!! snus är inkörsporten till helvetet *popcorn*

de får gärna höjja skatten på alla droger

men våga faen inte taffsa på mitt koffein! :naughty: :D

egge
2006-10-18, 18:19
de får gärna höjja skatten på alla droger

Hihi...jag betalar inte skatt på min droger...hehe...doh*slap*

polaren
2006-10-18, 18:47
Hade jag inte snusat så skulle jag sitta och argumentera som resten av er icke-snusare. Det märks att flertalet av er inte förstår hur det är att vara beroende. Så fortsättningsvis har ni ingen rätt att skriva i tråden, för ni fattar inte.

Jag vill inte sluta (nja, nog skulle jag slippa det om jag kunde, men det är inte värt det då jag hellre snusar än att gå runt och konstant vara sugen på det utan att få ta något. Speciellt när det inte skadar mig), och jag vill inte betala någon ökad skatt för snus, varför ska jag göra det? Hur kostar mitt snusande staten pengar?

Ökade skatter kommer inte heller hålla barn och ungdomar ifrån att testa och eventuellt börja snusa; i den åldern är det inte pengarna som avgör utan spänningen i att göra något "förbjudet" samt att få känna det lilla ruset man får första gångerna. (Om nu någon får för sig att ta upp det argumentet).

Nu blir det till att köpa på postorder från någon svarttillverkare.

Rockhard
2006-10-18, 18:50
känns inte som ett problem, folk snusar ändå=mer klirr i kassan för bidrag till bönderna.

Bidragen har ju sänkts, missade du det?

Diana
2006-10-18, 19:52
Hihi...jag betalar inte skatt på min droger...hehe...doh*slap*
Jepp det blir till att avancera från alkohol till den varianten :Virro :D

_henkee
2006-10-18, 22:27
den korta "sammanställningen" var inget jag själv skrev ihop utan var direkt klippt från deras studie.
Alla dem punkterna jag nämnde räcker i alla fall för mig för att tycka snus är skit. Hittade inget positivt med snusning men massa negativa effekter. Sen hur pass farligt eller hur pass stor risk det är framkommer inte i så lätt förståerliga siffror, men när det gång på gång kommer fram att det ökar risken för flera negativa effekter på hälsan räcker åtminstonde för mig att inte ta parti för snusarna. Bara det att det tvingas tryckas klistermärken med varnande texter på tobakprodukter borde vara tillräckligt för att man skall åtminstonde själv som konsument ska respektera riskerna :)

Givetvis upp till var och en hur pass allvarligt man tar det och vad man vill lägga pengarna på !:Virro

Trance
2006-10-18, 22:38
den korta "sammanställningen" var inget jag själv skrev ihop utan var direkt klippt från deras studie.
Alla dem punkterna jag nämnde räcker i alla fall för mig för att tycka snus är skit. Hittade inget positivt med snusning men massa negativa effekter. Sen hur pass farligt eller hur pass stor risk det är framkommer inte i så lätt förståerliga siffror, men när det gång på gång kommer fram att det ökar risken för flera negativa effekter på hälsan räcker åtminstonde för mig att inte ta parti för snusarna. Bara det att det tvingas tryckas klistermärken med varnande texter på tobakprodukter borde vara tillräckligt för att man skall åtminstonde själv som konsument ska respektera riskerna :)

Givetvis upp till var och en hur pass allvarligt man tar det och vad man vill lägga pengarna på !:Virro

Anser du att vi kan öka skatten på alkohol så en burk öl kostar 500kr? Alkohol är ju väldigt farligt.

Dissector
2006-10-18, 22:48
Hittade inget positivt med snusning men massa negativa effekter.

Ungefär som godis då? :)

Snusar gör man vanligtvis för att man gillar smaken och känslan som snuset ger. Det finns tonvis med produkter som inte har någon annan positiv påverkan än så också, men däremot en del negativa. Det är faktiskt inget märkligt alls.

_henkee
2006-10-19, 14:32
Vi kan höja alkoholskatten också, 500kronor är väl en ganska drastisk höjning, precis som om snuset skulle kosta 500. Men visst en höjning gör inte mig mycket.

Dissector säkert sant, eftersom jag aldrig själv hållt på med snusning så vet jag inte hur känslan av att ta en prilla ger ;)
Men men, diskussionen blev lite djupare än vad åtminstonde jag var ute efter.
Hälsoriskerna med snus kan man inte blunda för, sen kan man givetvis jämnföra med annat hur pass farligt det är och vad som är värst osv.
Happy snusning gubbs iaf *kissass*

fat_joe
2006-10-20, 16:27
Vi kan höja alkoholskatten också, 500kronor är väl en ganska drastisk höjning, precis som om snuset skulle kosta 500. Men visst en höjning gör inte mig mycket.

Dissector säkert sant, eftersom jag aldrig själv hållt på med snusning så vet jag inte hur känslan av att ta en prilla ger ;)
Men men, diskussionen blev lite djupare än vad åtminstonde jag var ute efter.
Hälsoriskerna med snus kan man inte blunda för, sen kan man givetvis jämnföra med annat hur pass farligt det är och vad som är värst osv.
Happy snusning gubbs iaf *kissass*

Det viktiga är väl om "hälsorikerna" verkligen belastar sjukvården såpass att skattehöjningen är motiverad eller inte ?

Pumpitup
2006-11-08, 13:47
Hur fan ska man klara sig när skatten ökar efter nyår!?

Är iaf skitglad idag för jag var nyss och köpte mig en stock Granit för 90 spänn :hbang: :hbang: :hbang:

hultman
2006-11-08, 13:49
Helvete perkele. Jag har en jävla massa aktier i Swedish Match. Dags att sälja för någon vecka sedan?

Pumpitup
2006-11-08, 14:01
Helvete perkele. Jag har en jävla massa aktier i Swedish Match. Dags att sälja för någon vecka sedan?

Vet inte hur det påverkar men just nu är det priskrig bland dem billigare snussorterna :)

Bronkitkorv
2006-11-08, 16:48
Ni som inte snusar får inte uttala er om det hela då ni ändå inte fattar nåt om det hela..... hållkäften alltså

Metal_boy_
2006-11-08, 16:54
Jag gillar Trance i den här tråden.

Ska vi inte straffskatta kaffe också? Nä det kan man ju inte göra, eftersom majoriteten av alla vuxna personer dricker det. *rolleyes*

fat_joe
2006-11-08, 17:08
Ni som inte snusar får inte uttala er om det hela då ni ändå inte fattar nåt om det hela..... hållkäften alltså

Klart dom får uttala sig , men kanske kan skippa retard argument ala "jag tycker snus luktar bajs, höjj skatten"

Pumpitup
2006-11-08, 17:50
Det är då fan så mycket bättre att snusa än att trycka i sig 1kg godis varje lördag, det blir man fet o äcklig av! :D

Jense
2006-11-08, 18:04
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,876357,00.html

Metal_boy_
2006-11-08, 18:14
Men ska man gå på vad som framkallar ditt och datt, från ena veckan till den andra, ja då kan man lika gärna sitta på en stol och svälta ihjäl eller nått.

Tricklev
2006-11-08, 19:17
Men ska man gå på vad som framkallar ditt och datt, från ena veckan till den andra, ja då kan man lika gärna sitta på en stol och svälta ihjäl eller nått.

Word

Fram med morfinet!*drool*

Pumpitup
2006-11-08, 20:27
Snus är avkopplande och gott.

Sen att sockerberoendet blir minimalt är en ren bonus, smal och smärt året om ;)

Deceiver85
2006-11-08, 20:54
Skattehöjningen på snus var för ynklig. Idioti ska göra ont, både fysiskt och ekonomiskt...

Pumpitup
2006-11-08, 21:05
Skattehöjningen på snus var för ynklig. Idioti ska göra ont, både fysiskt och ekonomiskt...

Den har inte kommit ännu, vet du vad den kommer att ligga på i skillnad?

skaparn
2006-11-08, 21:23
Jag har inte snusat på 7 dygn 11 timmar och 42 minuter. Jag tyckte att upp till 37 spänn för en dosa var lite väl dyrt så jag försker sluta, igen.

PowPow
2006-11-08, 21:27
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,876357,00.html

"Vi vet inte varför snuset påverkar kroppen på det här sättet. En möjlig förklaring är att det är nikotinet som påverkar blodet. Vi har också sett tendenser på höjt blodtryck hos snusare, säger Margareta Norberg."

Kan det inte vara så att feta och onyttiga personer i högre grad snusar? Alltså att det är tjockheten som gör att man snusar, och inte snuset som gör att man blir tjock.

PowPow
2006-11-08, 21:28
Jag har inte snusat på 7 dygn 11 timmar och 42 minuter. Jag tyckte att upp till 37 spänn för en dosa var lite väl dyrt så jag försker sluta, igen.

Det är nice! Keep it up, mään!

fat_joe
2006-11-08, 21:46

Det blir dyrt för dig då....

skaparn
2006-11-08, 21:58
Det är nice! Keep it up, mään!

Vette tusan om det är särskilt nice, jag tänker på att ta en vid alla de tillfällen som jag tidigare förknippade med att snusa, inte minst kaffestunder. Ännu värre blir det när jag umgås med snusande vänner som envisas med att öppna dosan i min närhet och sprida en ljuvlig arom i rummet.
Jag tackar för uppmuntran och lovar(!?) fortsätta hålla upp... ett tag till.

skaparn
2006-11-20, 09:03
Vafaaaan!?
Jag har nu inte snusat på snart 20 dagar, och jag kan fortfarande känna mig så fruktansvärt sugen på att knåda en kylskåpskall Ettan och dregla brunt en timme framför datorn med en kopp kaffe i handen.
Kan det psykologiska suget maskera sig så bra till att verka fysiologiskt?

Hur som helst. Det hela får mig att fundera på det här med normerande skatter. Vore det inte för att priset på en dosa skulle närmat sig 40 SEK hade jag nog inte fattat beslutet att ta ett uppehåll i mitt snusande, och jag antar att jag inte är ensam. Det skulle vara intressant med lite forskning kring priselasticiteten på beroendeframkallande varor. Tror det blir att avsätta en kväll till lite scholarsearch.

shut teh face
2006-11-20, 09:43
Det bästa du kan göra är att börja igen, snus är la göt de la.

izarul
2006-11-20, 09:44
Swedish Match tappar på snusmarknaden [Idag]

”Lössnuset, som väger mer, kommer att öka mest. En dosa General lössnus kostar ungefär 26 kronor idag och hamnar nu någonstans på 37 kronor

Ja, vad tror du de som snusar tycker?

polaren
2006-11-20, 10:11
Vafaaaan!?
Jag har nu inte snusat på snart 20 dagar, och jag kan fortfarande känna mig så fruktansvärt sugen på att knåda en kylskåpskall Ettan och dregla brunt en timme framför datorn med en kopp kaffe i handen.
Kan det psykologiska suget maskera sig så bra till att verka fysiologiskt?

Hur som helst. Det hela får mig att fundera på det här med normerande skatter. Vore det inte för att priset på en dosa skulle närmat sig 40 SEK hade jag nog inte fattat beslutet att ta ett uppehåll i mitt snusande, och jag antar att jag inte är ensam. Det skulle vara intressant med lite forskning kring priselasticiteten på beroendeframkallande varor. Tror det blir att avsätta en kväll till lite scholarsearch.

Har du otur så kommer du vara sugen på snus tills den dagen du dör :P

katzeklo
2006-12-17, 00:58
dom som säger att det är bra med snushöjningen är sämre människor.
att säga " det är äckligt " " ser fult ut" "luktar blaja" är på fjortisnivå, mesigt rent utsagt töntigt!
Vem fan bryr sig om vad ni tycker ? vissa tycker att det är äckligt att höra hur någon tjaskar när man äter godis med öppen munn, att kaffe är beskt o därför gillar ej smaken osv..
det är upp till var och en vad man tycker är gott i munnen.
skärpning, dags o tuffa till er lite.

och påtal om hälsoriskerna... http://www.snus-bengt.se/
klicka på " är snus farligt?"

jwzrd
2006-12-17, 01:03
alliansen förstör så mycket dom kan för mig verkar det som. Alla trafikbrotts böter :furious: SNUSEN :furious: blir dyrare vara med i akassan :furious:

fint som fan att idioterna int har så mycket säga till om just i min kommun.

Hahaha ja vad ska alla losers [inte dig jag menar då] göra när de inte kan snusa, köra för fort och gå på a-kassa? Du är givetvis en respektabel man som enbart snusar, men andra tänkte jag på.

katzeklo
2006-12-17, 01:15
aitamaa, trafikböternas höjning har inget med moderaterna eller alliansen att göra, detta beslut fastslogs under socialdemokraternas period (vilket jag tycker är ett bra beslut!) .
a-kassan, som alliansen rår för, är desto sämre för den vardagliga jobbaren utan fast arbete.

skaparn
2006-12-31, 19:37
Nu bunkras det i Skellefteå.

I butiken Karamelltåget var det däremot en strid ström av kunder som handlade snus på nyårsafton.
– En enskild kund köpte 120 stockar snus, säger Ingela Heinås på Karamelltåget.
– I princip har vi haft dubbel personalstyrka enbart på grund av snusförsäljningen.

http://www.norran.se/sektion_c.php?id=753596&avdelning_1=102&avdelning_2=0

NiXPhoenix
2006-12-31, 19:42
Vilka andra länder snusar man i?
Norge, Finland?

mathor
2006-12-31, 21:08
Kan vi inte fördubla skaten för alla felstavare också?