Logga in

Visa fullständig version : Kan man frysa in kantareller?

Prinsessa
2006-10-16, 16:25
Det är så att jag har fått massor med kantareller av en arbetskamrat, eftersom att jag inte är en svampexpert tänkte jag fråga om nån av er vet hur jag ska göra med all svamp? Kan man frysa ner? Och, om man kan, ska man typ tillreda svampen på nåt sätt innan man fryser in den?

z_bumbi
2006-10-16, 16:30
Koka bort den mesta av vätskan först (Precis som om du skulle steka den direkt) och sen funkar det utmärkt att frysa in den.

Prinsessa
2006-10-16, 16:35
Koka bort den mesta av vätskan först (Precis som om du skulle steka den direkt) och sen funkar det utmärkt att frysa in den.

Thank you, will do! :)

__P
2006-10-16, 18:18
Hmm kommer ihåg att vi gjorde det för något år sen, efter att vi kokat dem. Blev helt oätliga :)

z_bumbi
2006-10-16, 19:41
http://www.nt.se/GEN_Utmatning.asp?CategoryID=345&ArticleID=968454&ArticleOutputTemplateID=47&ArticleStateID=2

machine gun
2006-10-17, 10:48
Den ska bara förvällas, inte kokas i timtal direkt. Frys in med en del vätska kvar.

Annars kan man torka kantareller, funkar hur bra som helst. Lägg ut på tidningspapper tills de är helt knastertorra (tar nån vecka). Sen när man ska använda dem är det bara att blötlägga i varmt vatten (OBS! Häll inte bort blötläggningsvattnet innan tillagningen, då kan mkt smak försvinna)

FreCKo
2006-10-17, 11:30
torka svampen istället, mycket lättare att fixa iordning sen. Bara hälla på varmt vatten och låta det ligga i 5min, sen är dom lika stora som dom alltid vart och smakar precis som dom alltid vart... Dom kan ha fått en lite gummiaktig konsistens dock, men det är bara när dom är råa.

Grisen
2006-10-17, 11:40

På sidan du postade står detta;

"Att frysa svamp
Frys alltid svampen utan salt, kryddor och smör. Detta tillsätter man när svampen senare ska stekas.
Packa svampen i påsar eller burkar och se till att det finns med en del vätska från svampen. Skriv på ordentligt vilken sort det är och årtalet den plockats.
Svamp kan ligga i frysen ganska länge och åtta år gammal svamp brukar vara helt felfri om den haft tillräckligt med vätska med vid förpackningen och om den inte tagit smak av annat i frysen som dill eller andra starkt luktande varor."

Inget om kokning?

T-train
2006-10-17, 11:40
torka svampen istället, mycket lättare att fixa iordning sen. Bara hälla på varmt vatten och låta det ligga i 5min, sen är dom lika stora som dom alltid vart och smakar precis som dom alltid vart... Dom kan ha fått en lite gummiaktig konsistens dock, men det är bara när dom är råa.

+1, klart bästa sättet att behålla smaken, bara att smula ner i det man ska tillaga sedan.

z_bumbi
2006-10-17, 16:34
Grisen: Jag vet inte var svampens egen vätska ska komma ifrån om man inte härleder den från inkokningen i stycket innan men det var kanske inte det bästa exemplet på instruktioner. :)

Att torka svamp på tidningspapper funkar om man har en mindre mängd (Alt väldigt stora ytor att tillgå.) och även har lust att byta papper ibland, torkar det för långsamt så ruttnar svampen. *cry* (I alla fall är det min erfarenhet av den processen.)

Ugnen funkar bättre om man håller en låg temperatur (Exakt temperatur har jag inte i huvudet.) och ser till att öka luftväxlingen genom att ha luckan lite öppen. Det finns andra varianter som klarar av en större volym men det är först lönt att göra det om man just har stora volymer svamp, två nätfönster och en kupevärmare klarar av 20 liter i taget t ex men det är även det lite klent om någon närstående har svampmani.

Grisen
2006-10-17, 16:50
Grisen: Jag vet inte var svampens egen vätska ska komma ifrån om man inte härleder den från inkokningen i stycket innan men det var kanske inte det bästa exemplet på instruktioner. :)

Såg att det stod lite längre upp. Jag vill gå till saken direkt s a s.