Visa fullständig version : Goretexjacka?
Jag kikar på en skaljacka att använda året runt, framförallt när jag cyklar varje dag, men också till vardagsaktiviteter. Jag prioriterar framförallt att den är slitstark framför att den är lätt. Absoluta maxpris 2500:- men helst under 2000:-
Har tittat på två olika, en som heter columbia titanium för ca 1600:- och Haglöfs Ambition för ca 2000:-
Har även kikat på en del jackor som använder goretex paclite, men har fått för mig att dessa är mindre stryktåliga, stämmer det?
Tacksam för svar av alla erfarna!
Mvh Anton
P.s Hur tight ska de sitta? D.s
Edit: länk till Haglöfs http://www.haglofs.se/produkter/klader.asp?lang=en&CatNr=300&CatNr2=301&Q=no#
Hittade nu precis Haglöfs Heli II som en affär sänkt till 1995:- ord 3495:- Är detta en klart bättre jacka? (Har tydligen goretex XCR)
Är inte 2000 lite lågt för en gore-tex jacka? De flesta jag kollade på när jag skulle köpa jacka kostade 3000+.
Köpte en softshell från Peak ist för 2300. Har inte haft användning för den än, men snygg är den iaf;)
Hittade nu precis Haglöfs Heli II som en affär sänkt till 1995:- ord 3495:- Är detta en klart bättre jacka? (Har tydligen goretex XCR)
Låter som ett klipp. Har för mig att han jag köpte min jacka av berättade att Gore-tex XCR är den uppgraderade versionen av Gore-Tex.
Är inte 2000 lite lågt för en gore-tex jacka? De flesta jag kollade på när jag skulle köpa jacka kostade 3000+.
Köpte en softshell från Peak ist för 2300. Har inte haft användning för den än, men snygg är den iaf;)
Hur länge sedan var detta? Jag tycker det finns många under 2000:- nu, men de kanske inte är speciellt bra?
Hur länge sedan var detta? Jag tycker det finns många under 2000:- nu, men de kanske inte är speciellt bra?
Ngn månad sen bara. Köpte väl vid fel tidpunkt då*grr*
Den du beskrev tycker jag låter bra, schysst pris också. Ser den bra ut tycker jag du ska slå till:)
heli jackan är nog det bästa du kan få för din budget..
har provat endel olika, och änsålänge gillar jag min Bergans med Dermizax bäst.
har haft både xcr 2-lagers och trelagers och tre är bättre. men två tystare.
Xcr står för extended comfortrange.
Paclite slits betydligt snabbare
Gammel goretex skulle jag inte vilja ha i en jacka..väldigt tätt.
Kommer i vinter testa en tierra med trelagers xcr softshell, ska bli intresant å se.
Verklighete är snarare 4k + =) tyvärr (iaf på de mer tekniskt funktionella jackorna)
Verklighete är snarare 4k + =) tyvärr (iaf på de mer tekniskt funktionella jackorna)
Du har inte erfarenhet av ngn Peak softshell? Ska klara en säsong i alperna, gärna längre.
Har ingen personlig erfarenhet av peak alls, men klara lär den väl göra.
Hur avancerad en jacka är har mest å göra med bekvämlighet för de flesta användningsområden inklusive skidåkning.
Däremot om man sliter mycket ( åker mot träd, eller rullar/kanar över klippor osv) så kan det vara skillnad, men nästan alla på marknade går sönder hyffsat enkelt vid hårt bruk. Har själv hitills varit tvungen att reklamera fyra olika jackor...
En säsong borde den hålla, men tänk på att 150+ skiddagar sliter.. den kommer troligen både vara solblekt, och sliten. Men det får man ta.
heli jackan är nog det bästa du kan få för din budget..
har provat endel olika, och änsålänge gillar jag min Bergans med Dermizax bäst.
har haft både xcr 2-lagers och trelagers och tre är bättre. men två tystare.
Xcr står för extended comfortrange.
Paclite slits betydligt snabbare
Gammel goretex skulle jag inte vilja ha i en jacka..väldigt tätt.
Kommer i vinter testa en tierra med trelagers xcr softshell, ska bli intresant å se.
Ok tack för infon! Så om det bara står tvålagers goretex på en jacka så är det den "gamla" typen?
Kommer inte ha den att åka skidor med, men kommer väl ha den lite i skogen.
Hur tight ska den sitta? Vad är rekomenderat att kunna få plats med under om jag ska försöka ha den som åretruntjacka? Blir två lager xcr för tjockt på höst vår?
Ngn månad sen bara. Köpte väl vid fel tidpunkt då*grr*
Den du beskrev tycker jag låter bra, schysst pris också. Ser den bra ut tycker jag du ska slå till:)
JAg glömde berätta att jag på de två första jackorna får 30% rabatt, men på helijackan så får jag betala 1995:- men jag antar att den ändå är mer prisvärd?
Jag köpte en Haglöfs Quest Jacket för 2500 kr inför förra skidresan. Jag måste säga att jag är mycket nöjd med den jackan. Den har verkligen varit kanon! Andas bra och har bra passform. Jag äger också en Windstopper och ett par Gore-tex skidbrallor från Haglöfs. De gör mycket bra grejer :thumbup:
JAg glömde berätta att jag på de två första jackorna får 30% rabatt, men på helijackan så får jag betala 1995:- men jag antar att den ändå är mer prisvärd?
Jag skulle satsat på den:)
Jag var och kollade på helijackan, men den var både ful, tung dålig passform (bylsig på konstiga ställen) och även tjock (i materialet) tyckte jag, antar att tjockleken spelar in mer än vad jag trodde från början, ska prova några andra imorgon, men eftersom jag inte ska åka skidor eller så med den så kanske det räcker med en paclite-jacka?
Ok tack för infon! Så om det bara står tvålagers goretex på en jacka så är det den "gamla" typen?Det sade han väl inte? Det han sade var väl att han hellre skulle ha en "nyare" goretex typ xcr än den gamla? Men uppenbarligen kan man ha flera lager goretex, men det är väl oavsett typ?
För cykling rekomenderar jag en jacka med gore windstopper istället. Absolut vindtätt och andas bättre än gore tex. Står emot enklare regn oxå.
xcr finns i både två, och tre lager. skillnaden är att det tredje lagret skyddar själva membranet, och inget meshnät behövs. i en två lager finns det meshnät, som binder luft=varmare.
Trelagers är bäst för året runt.
Håller för övrigt med Olsson. Goretex är inte till för höga aktiviteter, det andas för dåligt.
Tack för all hjälp, jag köpte en Haglöfs ultimate jacka idag, i paclite, fick ge 1995-30% = 1400:- för den, får se hur länge den håller, men jag tycker den är snygg + att den är lätt och smidig att ha på sig/med sig i ryggsäcken.
Tack för hjälpen!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.