handdator

Visa fullständig version : Nagelbitning

Cloud
2006-10-16, 01:28
Hejsan! Det är såhär att jag har bitat på mina naglar så länge jag kan minnas, och det är rent ut sagt hemskt. jag får ångest när jag biter på dom och jag får ångest när jag inte biter på dom. den enda gången jag inte bet på mina naglar var när jag var gipsad från handled till axel, så det var praktiskt omöjligt att bita!

hur som helst, jag har hört att kalktabletter ska göra naglarna hårda som tusan, så jag tänkte prova det. är det någon som vet om det finns något farligt med att få i sig alldeles för mycket kalk? själv dricker jag en liter mjölk om dagen redan, så det blir ju en hel del kalk...

PS. Har någon tips om hur man slutar bita på naglarna så tas det gärna emot :)

//Gustav

PowPow
2006-10-16, 01:33
Har hört om ett medel man aplicerar på samma sätt som nagellack. Ska smaka illa, och få en att sluta bita. Har inte testat själv dock, då jag föredrar att bita på andra saker.

Liten Men Fet
2006-10-16, 01:34
Hejsan! Det är såhär att jag har bitat på mina naglar så länge jag kan minnas, och det är rent ut sagt hemskt. jag får ångest när jag biter på dom och jag får ångest när jag inte biter på dom. den enda gången jag inte bet på mina naglar var när jag var gipsad från handled till axel, så det var praktiskt omöjligt att bita!

hur som helst, jag har hört att kalktabletter ska göra naglarna hårda som tusan, så jag tänkte prova det. är det någon som vet om det finns något farligt med att få i sig alldeles för mycket kalk? själv dricker jag en liter mjölk om dagen redan, så det blir ju en hel del kalk...

PS. Har någon tips om hur man slutar bita på naglarna så tas det gärna emot :)

//Gustav

Börja med att inte bita på dom sen fortsätter du så.
Ha något medel som smakar riktigt illa på naglarna kanske hjälper?

Scratch89
2006-10-16, 05:51
Det där medlet man häller på smakar fan!
För vissa hjälper det, för mig hjälpte det inte. Jag lärde mig bara olika sätt att ta mig runt det där, så jag kunde bita ändå.

Tolkia
2006-10-16, 07:50
Kalk är bra om man har brist på det, men att kalktabletter skulle göra naglarna "hårda som tusan" är definitivt en överdrift - säger jag som varande både konsument av kalktabletter och nagelbitare ... sorgligt men sant.

En sak som hjälpte mig att bli av med det värsta tuggandet (jag var då i åtta-nioårsåldern) var att jag gick med plåster på fingertopparna ett helt sommarlov, det "vande av" mig till viss del; inte helt men så pass att jag numera bara gnager lite när jag är nervös, och inte som tidigare ständigt och jämt biter ner naglarna så att inget vitt finns kvar. Inte så snyggt, så det är bra att göra det på en semester, men det är nog det mest effektiva, faktiskt.

Papi
2006-10-16, 07:58
Såna där medel som smakar illa funkar inte tyvärr, i min erfarenhet. Vill man bita, så gör man det ändå.
Det bästa är helt enkelt att försöka se till att du inte kan bita. Det är lättare att sluta röka t ex, eftersom man kan slänga bort cigaretterna och se till att inte de i närheten. Svårare att lägga ifrån sig fingrarna dock... :D
Alltså, som någon sa, sätt plåster eller tejp över dem. Ha en nagelsax med dig överallt. Se till att naglarna alltid är nedklippta. Om du får "suget" att bita, så använd nagelsaxen.
Försök hitta något att annat som kan distrahera dig när du vill bita, t ex tuggummi eller kaffe/te.
Lyckat till!

AlexGBG
2006-10-16, 08:40
stopp och väx heter medlet, är du känslig för ganska extrem beska så prova det.. det funkade dock inte på mig, jag lärde mig uppskatta den beska smaken i små doser ;)

blekfet2
2006-10-16, 09:14
Om du har svårt för att sluta bita på naglarna så kan du juh tänka att det är ungefär lika mycket bakterier där som i avföringen din. ;)

Kryss
2006-10-16, 09:38
Lumpen hjälpte mig ett tag, då var man konstant skitig så man ville inte :P

Åkte nydligen på en infektion av att ha bitit sönder ena kanten på nageln, ringfingret svullnade upp o blev större än tummen och fick åka till akuten och skära upp svullnaden som var precis under nageln. Hade legat sömnlös i 2nätter pga smärta. Har dock ALDRIG kännt en sådan smärta som när doktorn stack ner en skalpell i svulnaden och klämde ut allt var (och en jävla massa blod).
Nu ser nageln fortfarande lika knas ut och har lite sårbildning under den så den börjar lossna och trillar troligtvis av ...

Nu biter jag inte lika mycket längre iallafall, minnet av smärtan sitter i :D

RassK
2006-10-16, 11:01
Verkar ju som ett bra tips Kryss :|

Jag testade Stop och Väx när jag va liten, men det hindrade inte mig :P
Jag åt mina naglar ändå, och gör det fortfarande (med nöje och stolthet) =)

Beecher
2006-10-16, 11:08
"det vita" när naglarna skiljs från sitt fäste mot huden, klättrar det uppåt igen eller? ser feminimt ut när man försöker få normallängd på naglarna... eller har jag sabbat dom totalt nu?

Daniiiel
2006-10-16, 11:24
Så jävla disgusting med folk som biter på naglarna. Ser inte direkt fint ut heller.

blekfet2
2006-10-16, 11:26
Så jävla disgusting med folk som biter på naglarna. Ser inte direkt fint ut heller.

+1