Visa fullständig version : Vart mäta midjemått?
Kaboffastar
2006-10-15, 11:00
Jag har alltid mätt mitt midjemått över naveln pga att det varit största stället.
Nu är inte det största stället längre, hur gör man då? ( Under pågående diet. )
Fortsätta att mäta över naveln eller byta till största stället?
Är inte helt 100 på att denna ligger i rätt del av forumet :D.
delta_mats
2006-10-15, 11:06
Jag har alltid mätt mitt midjemått över naveln pga att det varit största stället.
Nu är inte det största stället längre, hur gör man då? ( Under pågående diet. )
Fortsätta att mäta över naveln eller byta till största stället?
Är inte helt 100 på att denna ligger i rätt del av forumet :D.
Så länge du mäter kring midjeregionen skulle jag alltid mäta över det största stället.
Kaboffastar
2006-10-15, 11:12
Så länge du mäter kring midjeregionen skulle jag alltid mäta över det största stället.
om jag gått från 90-89-88 cm i midjemått och sedan väl på 87 cm så är det gamla största stället mindre än det nya största stället som ligger på 88-88,5 cm.
Det känns lite som om man blir snuvad på 1-1,5 cm... är det bara att bita ihop alltså? :):Virro
( vad jag vill är ju såklart att mätningarna skall vara rättvisa för att se framsteg och resultat "rättvist". )
delta_mats
2006-10-15, 11:16
Bara att bita ihop.
Jag skulle mätt på samma ställe för att få det du just vill ha, ett mått att jämföra med.
delta_mats
2006-10-15, 11:21
Jag skulle mätt på samma ställe för att få det du just vill ha, ett mått att jämföra med.
Visserligen. Men i slutändan är det väl ändå det totala resultatet som spelar roll. Dvs hur stort mått man har runt midjan. Då mäter man alltid på största stället.
Philippp
2006-10-15, 11:54
Ska man andas ut all luft och dra in magen och grejs också när man mäter eller hur gör man?
Ska man andas ut all luft och dra in magen och grejs också när man mäter eller hur gör man?
du ska stå och vara "normal", inte dra in magen, inte spänna osv
Går ju att jämförelsemäta alla frågor du tar upp och även mäta när man spänner magen och när man är helt avslappnad *popcorn*
Man får ju mäta på samma ställe, annars kan man ju inte jämföra och hela poängen försvinner. Naveln brukar väl vara det ställe man mäter på.
Ibland mäter man också smalaste stället, kanske för att det är lättare då att avgöra vad som hör till midjan menar jag, om man ska ta bredaste stället, var går det över till bröstkorg eller höft, liksom?
Jag brukar mäta både vid naveln, smalaste stället och höften.
Kolla min höft midje kvot eller vad fasen det heter.. Jag fick 0,93.. Är det bra? 80cm midja, 86 cm höft..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.