Visa fullständig version : Poliser angripna av ungdomsgäng i Frankrike
"En polis fick föras till sjukhus när bråk bröt ut i en av Paris oroliga förorter natten mot lördagen. Polisen hade fått en sten i ansiktet.
Enligt polisen blev tre poliser omringade av mellan 30 och 50 ungdomar när de hade ryckt ut på ett larm om ett rån i La Courneuve norr om Paris. Ungdomarna var maskerade och beväpnade med järnrör. Två av poliserna sköt i luften, enligt egen uppgift för att skingra folkmassan.
Den skadade polisen fick sys med 30 stygn i käken, uppger företrädare för kommunen.
Två snarlika incidenter inträffade under natten.
Publicerad den 14 oktober 2006 17:19, TT"
http://tv4.se/nyheter/496392.html
Som kriminologistuderande hävdar jag bestämt att det farligaste som kan hända samhället är att medborgarna saknar lojalitet och förtroende för dess rättsystemet. Det är ett mycket farligt läge.
Vad artikeln tar upp är ett nytt fenomen i det västeuropeiska samhället. Varför angriper grupper om 50-tal ungdomar oprovocerat polis?
Med 30 000 invandrare per år, där många varken kan eller vill integreras och därmed saknar lojalitet till samhället, är det troligen bara en tidsfråga innan en liknande incident inträffar i Sverige. Redan idag måste polis i många orter i Sverige åka med två bilar på rutinärenden. Ena bilpatrullen måste följa med bara för att stanna och skydda den andra bilen från att vandaliseras av invånarna.
Varför diskuteras detta inte öppet i media?
grabben i skogen
2006-10-15, 00:28
Varför diskuteras detta inte öppet i media?
För att journalister är vänster oftast.
Men vänstern vill väl knappast att samhället ska kollapsa i anarki? :)
O vänstern gillar inte poliser?
Var Bodström höger?
Är svensk media styrd av vänstern, menar du? Neee..
Se på det nationstäckande morgontidningsutbudet, t.ex.
shadowfire
2006-10-15, 00:35
samma sak existerar redan i sverige, oftast skickas +2 patruller ut på små uppdrag.. (om det nu inte bara är ett vanligt farmarslagsmål)..
tyckte vi fick smaka lite på det där i göteborgskravallerna, synd bara att så många tog protestanternas sida..
grabben i skogen
2006-10-15, 00:36
O vänstern gillar inte poliser?
Var Bodström höger?
nej är man anarkistvänster gillar man inte snutar.
bodström är knappast vad jag skulle beteckna vänster i dagens läge.
För övrigt:
"att medborgarna saknar lojalitet och förtroende för dess rättsystemet."
Lojalitet och förtroende för rättsystemet är lite utav vad vänsterpolitik grundas på, för att yterliggare angripa tidigare kommenterade inklägg.
nej är man anarkistvänster gillar man inte snutar.
bodström är knappast vad jag skulle beteckna vänster i dagens läge.
Skärp dig. Anarkister är personer som vill förbise och krossa statens inflytande. Vänsterpolitiker är personer som vill lyfta upp och fokusera statens roll i samhället.
Edit: "anrakistvänster" gav åtminstonde 1 träff på google:D
shadowfire
2006-10-15, 00:46
Skärp dig. Anarkister är personer som vill förbise och krossa statens inflytande. Vänsterpolitiker är personer som vill lyfta upp och fokusera statens roll i samhället.
Edit: "anrakistvänster" gav åtminstonde 1 träff på google:D
true, jag tror grabben i skogen menade extremister - inte anarkister. (även om skillnaden inte alltid är så stor)
paddanboy
2006-10-15, 00:51
Detta för återigen ljuset på EUROPAS misslyckade invandringspolitik.
Men...
Alla ska hit, så enkelt är det... mina vänner.
true, jag tror grabben i skogen menade extremister - inte anarkister. (även om skillnaden inte alltid är så stor)
Det kan jag gå med på. Finns många vänsterglin som inte har speciellt bra koll på mycket ;)
paddanboy
2006-10-15, 00:52
haha så jävla berusad nu... tog mina ZMA haha väntar på att äta och lägga mig, fan pinsamt... typ som ZMA skulle hjälpa haha...
Detta för återigen ljuset på EUROPAS misslyckade invandringspolitik.
Men...
Alla ska hit, så enkelt är det... mina vänner.
Håller med dig. Algerierna borde förstå att de inte borde beblanda sig med fransmännen.
Eller hur var det nu igen?
shadowfire
2006-10-15, 01:16
haha så jävla berusad nu... tog mina ZMA haha väntar på att äta och lägga mig, fan pinsamt... typ som ZMA skulle hjälpa haha...
du är berusad rätt ofta va?
iaf kan man tro det av inläggen o döma.
sedan om du nu läst att zma ska hjälpa vid fylla tolkar jag som att du läst utskicket från g--mg----n igen.
Att ungdomar slåss med polisen är knappast avhängigt invandringen. Det har ungdomar gjort i Sverige i alla år, liksom utomlands. Vi har haft Hötorgskravaller, raggarbråk, dansbaneeländet, för att inte tala om röjet kring gamla tiders marknader. Det finns t o m en gammal visa om det "Samling vid pumpen..." Det går inte ens att koppla det till politiska åsikter, eftersom olika mer eller mindre korkade debattörer försökt göra det ända sen trettiotalet.
Om du fortsätter läsa kriminologi föreslår jag att du läser mer om "poliser", "konflikter", "våld" och "ungdomar" och inte enbart inriktar dig på "invandring" och "kriminalitet"
allan
Suget att länka till några sidor som drivs av de i Sverige ökända firmorna är stort, men jag undviker att dra på mig en varning genom att bara konstatera att om det är någon grupp idag som gärna boxas med polisen så är det "huliganer". De består i huvudsak av svenskar.
För övrigt så vill jag minnas att det rapporterades kring kravallerna i Frankrike ganska ordentligt senast det begav sig.
shadowfire
2006-10-15, 09:17
Suget att länka till några sidor som drivs av de i Sverige ökända firmorna är stort, men jag undviker att dra på mig en varning genom att bara konstatera att om det är någon grupp idag som gärna boxas med polisen så är det "huliganer". De består i huvudsak av svenskar.
För övrigt så vill jag minnas att det rapporterades kring kravallerna i Frankrike ganska ordentligt senast det begav sig.
Bara o titta på det som kallas "sverigescenen". Folk som egentligen inte har något med fotbollsklubbar o göra som bokar träffar för slagsmål, indelade efter åldersgränser. Sedan får man respekt o status ju mer som slåss osv. Nästan uteslutande svenskar allihopa.
Jo, vi hade ju "Fight Club" i Stockholm.. http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13794884.asp
allan
shadowfire
2006-10-15, 09:43
Jo, vi hade ju "Fight Club" i Stockholm.. http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13794884.asp
allan
Noterade den också, men huligangängen är ännu mer organiserade och träffas offentligt. Typ Helsingborg 18-20år möter AIK 18-20 år vid hovet, medan Helsingborg 16-18 möter AIK 16-18 på annan plats osv... allt för "respekt" på "scenen".
Patetiskt.
Arne Persson
2006-10-15, 09:54
Men vänstern vill väl knappast att samhället ska kollapsa i anarki? :)
Tja... med fina förträdadare som Per Garton och stinkade små gatstenskastande anarkistjävlar och annat vänsterpack så är det väl inte så förvånande.
Jag skulle ändå hävda att vi trots allt är långt ifrån det klimat som är i Frankrike och främst Paris.
Visst har det med att dom känner sig utanför samhället. Men har ni varit i några av dom här Parisiska förorterna? Man får lätt känslan att det är förorten som Gud glömde. Vem skulle inte bli arg och aggressiv där?
Tricklev
2006-10-15, 11:19
samma sak existerar redan i sverige, oftast skickas +2 patruller ut på små uppdrag.. (om det nu inte bara är ett vanligt farmarslagsmål)..
tyckte vi fick smaka lite på det där i göteborgskravallerna, synd bara att så många tog protestanternas sida..
Kan paddanboy förklara för mig varför Göteborgskravallerna inte var översvämmade av kriminella invandrare, utan att det faktiskt var vita folk (och invandrare ifrån närliggande Eu länder.)
Att ungdomar slåss med polisen är knappast avhängigt invandringen. Det har ungdomar gjort i Sverige i alla år, liksom utomlands. Vi har haft Hötorgskravaller, raggarbråk, dansbaneeländet, för att inte tala om röjet kring gamla tiders marknader. Det finns t o m en gammal visa om det "Samling vid pumpen..." Jag hävdar inte att grupper inom samhället under andra tidsepoker inte oprovocerat angripit polis.
Men två fel gör inte ett rätt. Det är ett nytt fenomen i vår samtid och orsaker och lösningar bör diskuteras enligt min mening.
Om du fortsätter läsa kriminologi föreslår jag att du läser mer om "poliser", "konflikter", "våld" och "ungdomar" och inte enbart inriktar dig på "invandring" och "kriminalitet"Tack för tipset, men jag har aldrig haft någon tanke på att enbart inrikta mig på problematiken kring invandringen.
De slåss inte mot poliserna gärna utan försöker ju undvika dessa så mycket som möjligt eftersom de vill spöa skiten ur varandra. Däremot försöker ju polisen stoppa detta(vilket är helt rätt) och då blir det konflikt med polisen. Men det är inte polisen i sig som är målet.
paddanboy
2006-10-15, 12:09
Kan paddanboy förklara för mig varför Göteborgskravallerna inte var översvämmade av kriminella invandrare, utan att det faktiskt var vita folk (och invandrare ifrån närliggande Eu länder.)
Det är skilda saker. Det är förövrigt ni som försöker få det som om jag enbart pekar på invandringsproblematiken. Men det gör jag inte.
Däremot så får man ju vara realistisk, vill man lösa en fråga så måste man ju prata om det, inte skapa kulisser...
(nu kanske inte vi kommer eller ska lösa problem i Frankrike, men buspojkar och pojksträck finns ju i Sverige också)
Wennerberg
2006-10-15, 12:25
Det blir väl så här förr eller senare också. För stora klyftor
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.