handdator

Visa fullständig version : Drinkarna kring träning - Nåt nytt?

TylerDurden84
2006-10-14, 17:53
Skulle gärna vilja ha en updatering kring detta. Uttrycket "protein och kolhydrater är alltid bäst tillsammans" är en fras som ofta förekommer. Gäller detta även tajmingen av kolh, prot kring ett gympass?

Om man använder vassle/kasein eller vitargo/malto eller druvsocker är jag inte så intresserad av, utan vilka kombinationer som visat sig gett bäst resultat.

King Grub
2006-10-14, 17:58
Gäller detta även tajmingen av kolh, prot kring ett gympass?

Ja.

Och fria essentiella aminosyror är mycket effektivare än intakt protein från vassle eller kasein före träning, åtminstone på det akuta gensvaret på proteinsyntesen (hur det eventuellt kan översättas i X gram muskelprotein över en längre tid är okänt).

TylerDurden84
2006-10-15, 13:12
Jo, jag är bekant med EAA. Dock är det lite för dyrt än för att jag ska kunna använda det regelbundet. Men när det gäller vassle och glukos. vilken är den bästa varianten (som man känner till idag) att ta runt ett styrketräningspass, före och efter? Många medlemmar på gymmet där jag arbetar frågar om detta.

King Grub
2006-10-15, 14:04
Vassle ger lika stor effekt före som efter, men det finns inga studier som undersöker effekten av både före och efter.

Sniggel
2006-10-15, 14:09
Det har ju gjorts studie på vassle före och efter, men vart för sig, det var likvärdigt. Alltså inte före och efter vid samma träningstillfälle.

Jag skulle gissa att det beror på när man ätit innan träningen och hur den måltiden såg ut, var den stor med mycket protein kanske det är rätt onödigt att ta drink både direkt före och direkt efter träning, speciellt om drinkarna är "onödigt" stora.

edit: haha, ja där blev man pucktvåa :)

TylerDurden84
2006-10-15, 15:13
Vassle ger lika stor effekt före som efter, men det finns inga studier som undersöker effekten av både före och efter.

Var det ingen studie som visade att intag av vassle före träniningen skulle stimulera prot.syntesen upp till 3 gr mer än om man tog det efteråt?

King Grub
2006-10-15, 15:52
Nej, det var fria EAA i den studien. Vassle visade sig inte ha tillnärmelsevis lika stor effekt.

pragmatist
2006-10-15, 16:10
Använder man Esapro så är det faktiskt inte särskilt dyrt eftersom EAA är effektivt vid mycket lägre doser än vassleprotein. Portionspriset blir ~4:-om man köper på internet.

TylerDurden84
2006-10-15, 17:29
Använder man Esapro så är det faktiskt inte särskilt dyrt eftersom EAA är effektivt vid mycket lägre doser än vassleprotein. Portionspriset blir ~4:-om man köper på internet.

Ok, och det är överlägset vassle när det kommer till muskeluppbyggnad (kring träning)? Ska man inte inte EAA på fastande mage för att få ut bästa effekt av det?

King Grub
2006-10-15, 17:50
Ja. Jo.

Swede..
2006-10-15, 17:57
EAA?

Esapro? ..vart?

TylerDurden84
2006-10-15, 17:58
Bäst att inte käka för mycket mat innan passet då...

TylerDurden84
2006-10-15, 17:59
EAA?

EAA - Essentiella Aminosyror

Swede..
2006-10-15, 18:00
ofc ;>

Detta Esapro som näms, vad e detta?

King Grub
2006-10-15, 18:06
Titta i kosttillskottsforumet. Finns massor med aktuella trådar.

Sniggel
2006-10-15, 18:07
Bäst att inte käka för mycket mat innan passet då...
Det gäller väl att vänta tills magsäcken är tömd för att få den drastiska höjningen av proteinsyntesen av EAA. 4 timmar är väl lagom efter en stor måltid?
Dessutom är det väl då man presterar bäst sägs det?

MrBulk
2006-10-15, 19:05
Hydrolyserat vassle och kasein, hur är det tror ni, i närheten av EAA?

TylerDurden84
2006-10-15, 20:10

Av att döma på din bild (om det är du?) så lär det som du kört med innan funka grymt bra!!

MrBulk
2006-10-15, 20:57
Ja, det är jag på bilden, tagen för två veckor sen, ganska stolt är jag men inte 100 nöjd, vill ha mer.
Kör Med Fairing RHB och Vitargo och MCT men man vill ju köra optimalt :bow:

krilleh
2006-10-15, 21:00
Av att döma på din bild (om det är du?) så lär det som du kört med innan funka grymt bra!!

men det betyder inte att det inte kan bli bättre

TylerDurden84
2006-10-16, 07:23
men det betyder inte att det inte kan bli bättre

Allt kan bli alltid bättre. Det finns inte en människa som ställer dig framförspegeln och säger: Fan, nu är jag 100 % nöjd med min kropp.

Det är alltid kul att få feedback för sin kropp och MrBulk verkar vara en av dom mest väldefinierade här på Kolo som jag har sett (med eller utan EAA)!

krilleh
2006-10-16, 07:34
Allt kan bli alltid bättre. Det finns inte en människa som ställer dig framförspegeln och säger: Fan, nu är jag 100 % nöjd med min kropp.

Det är alltid kul att få feedback för sin kropp och MrBulk verkar vara en av dom mest väldefinierade här på Kolo som jag har sett (med eller utan EAA)!

om du vill ge han komplimanger är det väl bara göra det? :) Har ju inget med hur han har kört. vem vet, han kanske har behövt träna många år för de där kroppen och kanske kan bli optimalare? Själv tkr jag också han är grym f.ö.

MrBulk
2006-10-16, 10:20
Jag tackar och bockar för komplimangerna men jag kan säga det att det är eran förtjänst att jag ser ut som jag gör så jag kan ju passa på att tacka alla som gett mig tips och kunskap om hur man skulpterar sin kropp på bästa sätt och framförallt tacka King Grub som fått mig att förstå kostens inverkan på kroppen och hur vägen till bättre form är mycket enklare och kortare än jag tidigare trott.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

King Grub
2006-10-16, 10:24
Tack. :em:

För att svara på din fråga:

Den praktiska skillnaden kommer att vara extremt liten, om ens mätbar i faktiska synbara resultat. Det finns inga jämförande studier, men en normal kroppsbyggardiet ger dig mer av samtliga aminosyror du behöver för maximal proteinsyntes, och det är högst osannolikt att du skulle märka någon skillnad om du bytte X g EAA från hydrolysat mot X g fria EAA, alla andra faktorer konstanta.