Visa fullständig version : Alkohol och acne?
MEDiAHORAN
2006-10-14, 13:53
Jo fyller man snart 18 år och inte druckit alkohol / tobak eller något sådant än. Jag börjar få lite bukt med min hud, stioxyl 5% och tvättar, samt återfuktar. Min fråga är nu om alkohol skulle påverka acnen i någon utsträckning?
Blir någon sorts ställningstagande för mig om det påverkar acnen. Tack på förhand!
Vet inte om tråden ligger rätt, får gärna flyttas.
Jo fyller man snart 18 år och inte druckit alkohol / tobak eller något sådant än. Jag börjar få lite bukt med min hud, stioxyl 5% och tvättar, samt återfuktar. Min fråga är nu om alkohol skulle påverka acnen i någon utsträckning?
Blir någon sorts ställningstagande för mig om det påverkar acnen. Tack på förhand!
har tyvärr inga källor på det men det kan jag mycket väl tänka mig att sambandet finns, då jag själv kännt mig ganska "fet o finnig" i hyn på bakfylledagen...och jag dricker ganska ofta:cool:
har inte så mycke problem med acne som i tonåren men upplever idag att huden är bättre efter en rejäl brakfylla :). Sen är man ju som ett vrak i kroppen så det är ingen ide att supa ändå..
MEDiAHORAN
2006-10-14, 14:09
har inte så mycke problem med acne som i tonåren men upplever idag att huden är bättre efter en rejäl brakfylla :). Sen är man ju som ett vrak i kroppen så det är ingen ide att supa ändå..Haha seriöst? Nej jag kommer inte slänga mig över någon flaska om du skriver att huden blir bättre ^^
Känns lite onödigt och förvärra acnen när man kan låta bli.
Nu är detta lite spekulation som inte skall tas på allvar. Men brist av B-vitamin som kan uppnås av för mycket drickande av alkohol leder till sämre hy och andra negativa symptom. Det är mycket vanligt att alkolister har brist av B-vitaminer.
Vitamin B5 sägs ju minska produktion av Sebum som acne mer eller mindre av lever av. B5 skall ju omvandlas till nåt ämne som bryter ner just Sebum och de hudfetter som leder till acne.
Fast om just överkonsumtion av Alkohol påverkar vitamin B5 är inget jag vet om. Dock vet jag inte ovanligt att man tar tillfriskande alkolister på B-vitamin kurer då de har en brist av detta vitamin.
Jag tror det är väldigt individuellt om man får akne av alkoholen. Jag har inte fått mer akne av alkoholen än av träning.
Jag tror det är väldigt individuellt om man får akne av alkoholen. Jag har inte fått mer akne av alkoholen än av träning.
Jag tror det också är lugnt om man inte dricker för ofta och för mycket. En rejäl fylla lär inte utveckla acne misstänker jag :)
MEDiAHORAN
2006-10-14, 14:30
Jag tror det också är lugnt om man inte dricker för ofta och för mycket. En rejäl fylla lär inte utveckla acne misstänker jag :)Okej, får se om man tar lite grejer på 18 årsdagen då :P Har och är väldigt skeptisk till det men men :D
Okej, får se om man tar lite grejer på 18 årsdagen då :P Har och är väldigt skeptisk till det men men :D
Alkohol är ganska överskattat. Jag varit nykterist i många perioder i mitt liv. Man har ofta lika roligt utan.
Men om du dricker för första gången ta de lugnt. Inte alls roligt att bli dålig eller bakfull :)
Lilla Brynolf
2006-10-14, 14:46
Jag upplever ofta att min hy är bättre dagen efter jag har festat. Vad det beror på har jag dock ingen aning om. Speciellt som yngre märkte jag av detta, men nu då jag kommit upp i åren lite märks det inte lika bra.
Jag vill inte påstå att alkoholen skulle vara BRA för huden, det är den knappast, men å andra sidan tvivlar jag på att din hy blommar om du dricker litegrann på din 18-årsdag.
Prova så vet du, men ta det lugnt. :thumbup:
Tror också att det är rätt individuellt. Själv märker jag att acnen minskar dagen efter de få gånger man är ute.
Man har ofta lika roligt utan...
Hur vet du det? ;)
Hur vet du det? ;)
Heh, bra fråga ;)
johnnytex
2006-10-14, 20:14
Skit i tobaken och drick med måtta, så tror jag inte du ser några förändringar. Jag har själv haft mycket problem med akne men inte märkt någon stor skillnad mot när jag druckit alkohol.
Ska ut och dricka nu faktiskt och oroar mig inte det minsta för finnar :D
ManuelIT
2006-10-14, 22:38
Jag upplever ofta att min hy är bättre dagen efter jag har festat. Vad det beror på har jag dock ingen aning om. Speciellt som yngre märkte jag av detta, men nu då jag kommit upp i åren lite märks det inte lika bra.
Jag vill inte påstå att alkoholen skulle vara BRA för huden, det är den knappast, men å andra sidan tvivlar jag på att din hy blommar om du dricker litegrann på din 18-årsdag.
Prova så vet du, men ta det lugnt. :thumbup:
märker samma sak. min hy ser faktiskt bättre/fräschare ut dagen efter en fylla
märker samma sak. min hy ser faktiskt bättre/fräschare ut dagen efter en fylla
Samma här, fast jag ser inget dagen efter=inga synliga finnar. Jävla Karlsson och hans hembryggeri! *grr*
Ont: Jag tycker det blir värre dagen efter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.