Visa fullständig version : Gainer Mania
Jag äter 3-4 stora måltider + små mellanmål då och då på dagen. Dock senaste tiden har jag märkt att jag har gått ner lite i vikt. Det stör mig lite så jag tänkte bulka upp mig lite. Så, det jag undrar är om man forsätter med dessa måltider som jag har följt ett bra tag nu, och jag undrar om det går att lägga till så många gainers man bara orkar utöver dom vanliga matvanorna. Utan att det ska medföra några större bi-effekter?
Skrev det lite bullrigt. Går det att lägga till så många gainers man bara kan utöver sina vanliga matvanor, utan biverkningar?
King Grub
2006-10-13, 20:20
Diabetesrisken lär öka om man lägger till sådana regelbundna insulinbomber mellan målen. Det är inte vanliga blandade måltider det handlar om som tas upp en längre tid, utan som att dricka glukoslösning.
pragmatist
2006-10-13, 22:47
Gör egna, nyttiga gainers istället med proteinpulver, havregryn, frukt och bär (och kanske lite glass om du vill lyxa till det).
Fredrik_
2006-10-14, 08:25
Gör egna, nyttiga gainers istället med proteinpulver, havregryn, frukt och bär (och kanske lite glass om du vill lyxa till det).
Vill du öka på kalorimängden är jordnötssmör riktigt mumsigt att slänga i också (osockrade varianten).
Diabetesrisken lär öka om man lägger till sådana regelbundna insulinbomber mellan målen. Det är inte vanliga blandade måltider det handlar om som tas upp en längre tid, utan som att dricka glukoslösning.
diabetesrisken ökar också om man tar vassleprotein blandat med mjölk, en 2gånger extra om dagen, vid andra tillfällen än kring träning?
King Grub
2006-10-14, 12:08
Vassleprotein förbättrar insulinkänsligheten och verkar inte ha dom negativa effekterna som associeras med stor insulinfrisättning från t ex ovannämnda druvsocker och liknande.
Trots att vassle orsakar ett högt insulinpåslag direkt efter måltid, erhölls inga negativa effekter på glukostolerans vid en efterföljande standardiserad måltid hos friska försökspersoner.
Sammanfattningsvis kan det konstateras att det höga insulinsvar som ses efter mjölkprodukter främst är relaterat till vasslefraktionen. En trolig mekanism är att vassleproteinet snabbt spjälkas och orsakar höga nivåer av specifika aminosyror i blodet. Det höga insulinsvar och låga blodsockersvar som ses efter en vasslemåltid erhölls även med en dryck innehållande leucin, isoleucin, valin, treonin, lysin och glukos. Trots att vassle orsakar ett högt insulinsvar sågs ingen negativ påverkan på glukostoleransen vid en efterföljande lunch, när vassle intogs som frukost av friska försökspersoner. Genom att inkludera vassle i frukost- och lunchmåltiderna hos typ 2 diabetiker underlättades deras blodsockerkontroll vilket indikerar att vassle och andra livsmedelsproteinfraktioner kan ha en terapeutisk potential hos dessa individer.
Insulinogenic Effects of Milk- and Other Dietary Proteins, Mechanisms and metabolic implications, Svensk sammanfattning, Division of Applied Nutrition and Food Chemistry, Lunds Universitet.
Mjölkdrickare verkar dock löpa en större risk för diabetes typ II än icke-mjölkdrickare.
Diabetes was less common in non-milk drinkers. Individuals who do not drink milk may be protected against insulin resistance and the metabolic syndrome.
Diabet Med. 2005 Jun;22(6):808-11.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.