Visa fullständig version : Kreatin - viktökning?
kollebolle
2006-10-13, 14:12
Jag har hört att kreatin binder vatten och att man därmed ökar i volym och vätska. Stämmer det? Då går man väl även upp i vikt? Om så är fallet, hur stor viktökning blir det för en 80 kg man?
Tacksam för svar!
Jag har hört att kreatin binder vatten och att man därmed ökar i volym och vätska. Stämmer det? Då går man väl även upp i vikt? Om så är fallet, hur stor viktökning blir det för en 80 kg man?
Tacksam för svar!
Vissa kreatinsorter binder vatten, vissa gör det knappt alls. Kreatin Monohydrat binder rätt mycket vätska vilket gör att man lägger på sig ett x antal kilo i vatten, givetvis något som försvinner när man slutar använda kreatinet.
Kreatin Citrat tror jag också binder vätska, men inte lika mycket som monohydratet.
Kreatin Pyruvat binder knappt någon vätska alls.
Du kan säkert gissa dig till vilken sort som är billigast.. :Virro
poko-pekka
2006-10-13, 14:22
Men då undrar jag spontant: Vem vill lägga på sigg massa vätska? I så fall varför?*screwy*
flenders
2006-10-13, 14:26
De är inte ute efter viktökningen, de är ute efter de positiva följderna av viktökningen (mer krut i musklerna). Det går att få effekterna utan viktökningen men då gäller det att köpa dyrare kreatin(sorter). Många brukar ta det billigaste alternativet, vilket är fullt förståligt då de uppfyller samma syfte.
poko-pekka
2006-10-13, 14:29
I mina ögon ser det ut som att trådskaparen tycks fika efter denna ökning av vätska..*rolleyes*
melancoolio
2006-10-13, 14:32
Om så är fallet, hur stor viktökning blir det för en 80 kg man?
Tacksam för svar!
Jag väger runt dom siffrorna och går upp max 1kg, kanske mer runt 500gr. Av kreatinmonohydrat.
kollebolle
2006-10-13, 14:36
tack för svaren!
Ah, jag började med protein whey-80 och kreatin för 3 veckor sen och tar 2-3 drinkar prot per dag och en tesked kreatin per dag. På dessa tre veckor har ja ökat 2 kg och eftersom det knappast är muskler och förhoppningsvis (!) inte fett så misstänkte jag att kreatinet står för en del av det iaf.
flenders
2006-10-13, 14:40
tack för svaren!
Ah, jag började med protein whey-80 och kreatin för 3 veckor sen och tar 2-3 drinkar prot per dag och en tesked kreatin per dag. På dessa tre veckor har ja ökat 2 kg och eftersom det knappast är muskler och förhoppningsvis (!) inte fett så misstänkte jag att kreatinet står för en del av det iaf.
Tänk på att ta mer än bara protein direkt efter träningspassen (vet att detta är fel sektion, my bad). Ja, det kan variera väldigt mycket i vad man går upp i vikt. Jag går upp några hekto, gymkompisen går upp lite mer än ett kilo vätska. Sålänge du inte levt på väl över ditt vanliga intag av mat den senaste tiden så lär det vara vätska som du i huvudsak gått upp i vikt av.
kollebolle
2006-10-13, 14:41
Tror du att whey-80 ökar vikten?
Ola Wallengren
2006-10-13, 16:24
Tror du att whey-80 ökar vikten?
Förhoppningsvis eftersom det är väl därför du tar det, dvs mer muskemassa = mer kroppsvikt.
Att olika kreatinsorter binder olika med vätska får ni gärna visa några som helts bevis för. Det troliga är att med de andra sorternas kreatin, som också är dyrare, underdoserar man och fyller därför inte på kreatin förråden lika mycket.
Kreatin binder vätska innuti muskelcellen och det är bara positivt, en större och mer fylld muskelcell kan göra att den blir starkare och eventuellt växer mer.
Man brukar gå upp allt ferån ca 500g till ca 2kg när man laddar upp med kreatin och det mesta hamnar i cellen, så man man lär inte se vätskig ut om man inte har folietunn hud, och då spelar det väl i så fall bara roll när man står på scen, eller? Kreatinnivåerna i plasma sjuker dessutom på bara ett antal timmar efter sista dosen av kreatin, så ett eventuellt problem är snabbt avhjälpt.
kollebolle
2006-10-13, 16:30
Tack för det utförliga svaret. Anledningen till att jag är intresserad är för att jag håller på med styrkelyft och ibland ligger lite över gränsen för min viktklass. Hur lång tid före en invägning bör jag sluta ta kreatin för att slippa den onödiga vikten?
flenders
2006-10-13, 18:02
Tack för det utförliga svaret. Anledningen till att jag är intresserad är för att jag håller på med styrkelyft och ibland ligger lite över gränsen för min viktklass. Hur lång tid före en invägning bör jag sluta ta kreatin för att slippa den onödiga vikten?
Har inga exakta siffror men jag uppfattar mig själv som "vanlig" efter max 2 dagar. Om du dricker något vätskedrivande så kan du nog få ut det på under en dag.
Ola Wallengren
2006-10-13, 18:17
Att försöka torka ut in för styrkelyft kan vara vanskligt, man kan tappa dramatiskt med styrka om man inte rehydrerar ordentligt (återfyller).
Hur länge den ökade vikten hänger i beror ju delvis på om du faktiskt har byggt nya muskler, då bör du ju inte gå ner den massan i alla fall. Vad gäller de ökad kreatinnivåerna och vätskan som binds så tar det nog ca 4-6veckor innan man är tillbaka på normala nivåer igen. Hur snabbt du går ner beror till viss del på hur mycket du tränar och "förbrukar" kreatinet.
Deceiver85
2006-10-13, 18:18
Hört talas om Kre-alkalyn? I min mening ger det bättre effekt på styrka och vatteninlagring (vilket är obefintlig). Sen slipper man alla jobbiga uppladdningsfaser.
Ola Wallengren
2006-10-13, 19:08
Hört talas om Kre-alkalyn? I min mening ger det bättre effekt på styrka och vatteninlagring (vilket är obefintlig). Sen slipper man alla jobbiga uppladdningsfaser.
Ja visst har jag det.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=67312&page=2&highlight=kre-alkalyn
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.