Visa fullständig version : Rapsolja = bra bulkolja?
Fredszky
2006-10-13, 13:34
Hej
För att ligga lite på plussidan av näringsintaget undrar jag om en klick rapsolja är bra att lägga på varje måltid? Är det en bra källa för omega-3?
Hej
För att ligga lite på plussidan av näringsintaget undrar jag om en klick rapsolja är bra att lägga på varje måltid? Är det en bra källa för omega-3?
Rapsolja är en utmärkt fettkälla, men den är ingen bra källa för omega-3!
Den är bra balanserad med förhållandet Omega-6 till Omega -3.
2 : 1, dvs 20 procent linolsyra och 10 % linolensyra. Vill du ha fiskfettet EPA och DHA så köp makrill.
pragmatist
2006-10-13, 18:42
Det blir dock en hel del fleromättat fett om man ska "bulka" på raps. Ska man äta mycket så tycker jag olivolja är bättre, kompletterat med omega-3 från fisk.
Varför hålla sig till en enda olja? Kör rapsolja i den mat du tycker det passar och olivolja där det passar bättre. Olivolja har en viss smak som kanske inte passar i alla situationer.
Det blir dock en hel del fleromättat fett om man ska "bulka" på raps. Ska man äta mycket så tycker jag olivolja är bättre, kompletterat med omega-3 från fisk.
Du menar att det är något fel på fleromättade fetter?
Ja.
För mycket leder bara till risk med för mycket fria radikaler i kroppen. Du härsknar alltså.
Behövs kanske 0.5 energiprocent Omega-3 och 2 - 3 energiprocent omega-6. Äter du 30 - 35 energiprocent fett så bör större delen vara omättat fett. En gyllene medelväg mellan de känsliga fleromättade fettet och de mättade/trans- fettet.
Ät det inte roligare att spendera kilokalorierna på något man tycker är gott och som kanske inte mättar så mycket att man inte orkar äta annat istället för att hålla i sig olja?
King Grub
2006-10-14, 20:15
Om man har svårt att gå upp i vikt och måste tvinga i sig mat trots att man fortfarande är mätt från förra målet, är man ofta tacksam för energitäta livsmedel.
pragmatist
2006-10-14, 22:30
Ja.
För mycket leder bara till risk med för mycket fria radikaler i kroppen. Du härsknar alltså.
Behövs kanske 0.5 energiprocent Omega-3 och 2 - 3 energiprocent omega-6. Äter du 30 - 35 energiprocent fett så bör större delen vara omättat fett. En gyllene medelväg mellan de känsliga fleromättade fettet och de mättade/trans- fettet.
Vilket är förklaringen till att olivolja är så bra - innehåller ~75% enkelomättad oljesyra och bara ~8% fleromättat fett. Vill man konsumera mycket fett så är olivolja nästan oslagbart.
Fetter man bör undvika: tistelolja, solrosolja, druvkärneolja, majsolja, sesamolja, bomullsfröolja. Fetter med för mycket fleromättat fett men som trots allt innehåller en del omega-3 och därför inte är lika skadliga: hampfröolja, pumpafröolja, sojaolja, valnötsolja, vetegroddsolja.
Vilket är förklaringen till att olivolja är så bra - innehåller ~75% enkelomättad oljesyra och bara ~8% fleromättat fett. Vill man konsumera mycket fett så är olivolja nästan oslagbart.Dock betydligt mer mättat fett än rapsoljan. Vilket är värst?
Jag använder både raps- och olivolja. Mest rapsolja.
pragmatist
2006-10-15, 01:14
Dock betydligt mer mättat fett än rapsoljan. Vilket är värst?
Tja, det är sisådär 14-15% mättade fetter i olivolja och c:a 7% i rapsolja - spelar det någon roll i ett kosmiskt perspektiv? :D Nettoeffekten av olivoljan lär i vilket fall som helst bli positiv eftersom eventuella LDL-kolesterolhöjande effekter av det mättade fettet mer än väl uppvägs av de kolesterolsänkande effekterna hos det enkelomättade.
MCT fett da?
Ren och snabb energi bara, inget annat.
Finns inte i ren form naturligt utan koncentreras upp och förädlas till en ren olja. Råvaran är palmkärnolja med ca 10 % mellanlånga fettsyror ( MCT ).
Vilket är förklaringen till att olivolja är så bra - innehåller ~75% enkelomättad oljesyra och bara ~8% fleromättat fett. Vill man konsumera mycket fett så är olivolja nästan oslagbart.
Själv har jag lite svårt för olivoljesmaken:D
Olivoljan har knappt någon Omega-3 ( ca 0.5 % ) så det finns inte en chans att olivolja kan ge oss de fettsyrorna. Det krävs då också fiskolja.
Vafan är inte olja bra nu helt plötsligt.. Min morsa steker alltid i olja istället för smör ju..
Klart oljor är bra.
Men ingen olja är helt perfekt. Man måste plocka lite här och lite där. Vad som ska plockas är beroende på vad du äter i övrigt. Det gäller att se helheten.
Stek inte i olja ! Det skvätter och far. Stek i flytande margarin baserad på ren rapsolja. Finns flytande margarin baserad på olivolja så använd den ifall du gillar smaken.
pragmatist
2006-10-15, 10:39
Generellt kan man säga att ju mer fleromättad en olja är desto mindre lämplig är den för (långvarig) upphettning som stekning eller fritering. Detta eftersom fleromättade fetter är instabila och lätt ombildas till fria radikaler och skadliga substanser (särskilt en substans som heter HNE som statistiskt kopplats till hjärtsjukdom, stroke, cancer, Parkinsons, Alzheimers... you name it).
I huvudsak mättade fetter som smör eller kokosfett är de som tål värme bäst och är bäst lämpade för stekning. Kokosfett är dock inget särskilt bra smörjningsmedel i stekpannan, maten tenderar fastna även om man har i ganska mycket kokosfett. Smör är mycket bättre ur det perspektivet. Dessutom smakar all mat suveränt när man steker i smör.
Ren och snabb energi bara, inget annat.
Finns inte i ren form naturligt utan koncentreras upp och förädlas till en ren olja. Råvaran är palmkärnolja med ca 10 % mellanlånga fettsyror ( MCT ).
Så det är inget bra att använda om man vill bulka?
Jag säger inte att någon ska bulka. Bättre att bara äta lite mer än kaloriförbrukningen så att man alltid har energi i kroppen för muskeltillväxt. Någon gång ska ju fettet bort;)
Klart att MCT kan ingå i ett viktökningsprogram. Du har ju Rapid Recovery att ta efter träningen för att fylla på kalorier
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=127
Jag själv använder Rapid Recovery men det är mer för att blodsockersvaret blir bättre efter träningen för mig som diabetiker. Klart bättre än att fyll på med ren maltodextrin.
Jag säger inte att någon ska bulka. Bättre att bara äta lite mer än kaloriförbrukningen så att man alltid har energi i kroppen för muskeltillväxt. Någon gång ska ju fettet bort;)
Klart att MCT kan ingå i ett viktökningsprogram. Du har ju Rapid Recovery att ta efter träningen för att fylla på kalorier
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=127
Jag själv använder Rapid Recovery men det är mer för att blodsockersvaret blir bättre efter träningen för mig som diabetiker. Klart bättre än att fyll på med ren maltodextrin.
Ok. att bulka på MCT va nog att ta i från mig, menade förståss att använda MCT för att kunna hamna på pluskalorier. Brukar ligga på 3 matskedar om dagen av Udos choice och fiskolja. tänkte dock byta ut udos mot MCT. Sänker MCT GI? MCT konkurerar inte med omega-3?
MCT konkurrerar inte med något. Det kör sitt egna race. Sönderdelas redan i magsäcken av lipaser innan oljan kommer ut i tolvfingertarmen. Standardlipaset, dvs det lipas som behöver gallsalter och colipas sönderdar fort MCTfettet till vattenlösliga fettsyror som via portådern kommer till levern.
I försök där personer fått portioner upp mot 50 g MCT har en del fått problem med magen. Rimlig dos bör alltså vara 10 - 30 g per portion.
Udos olja är en komplett olja, dvs den innehåller en rad olika oljor med essentiella fettsyror. Antingen får du Omega-3 och Omega-6 från Udos eller så får du köra med andra källor till essentiella fettsyror, ex rapsolja, linförolja, sojaolja etc.
Generellt kan man säga att ju mer fleromättad en olja är desto mindre lämplig är den för (långvarig) upphettning som stekning eller fritering. Detta eftersom fleromättade fetter är instabila och lätt ombildas till fria radikaler och skadliga substanser (särskilt en substans som heter HNE som statistiskt kopplats till hjärtsjukdom, stroke, cancer, Parkinsons, Alzheimers... you name it).
I huvudsak mättade fetter som smör eller kokosfett är de som tål värme bäst och är bäst lämpade för stekning. Kokosfett är dock inget särskilt bra smörjningsmedel i stekpannan, maten tenderar fastna även om man har i ganska mycket kokosfett. Smör är mycket bättre ur det perspektivet. Dessutom smakar all mat suveränt när man steker i smör.
Annars kan man steka i försvarets hudsalva, det gjorde dem i Lantz i P3! :thumbup:
Fredszky
2006-10-17, 11:48
Kanske är kallpressad rapsolja ett bättre alternativ? Jag såg en annons i tidningen "Mat" där dom påstod att det hade 15 ggr mer omega 3 och lägre andel mättade fetter än någon annan olja (om det var olivolja eller vanlig rapsolja kommer jag inte ihåg).
Ola Wallengren
2006-10-17, 17:29
Kanske är kallpressad rapsolja ett bättre alternativ? Jag såg en annons i tidningen "Mat" där dom påstod att det hade 15 ggr mer omega 3 och lägre andel mättade fetter än någon annan olja (om det var olivolja eller vanlig rapsolja kommer jag inte ihåg).
Hur du pressar oljan påverkar inte fettsammansättningen. Det är ca 10% omega-3 i rapsolja, så 15ggr mer innebär 150% omega-3, hur går det ihop?
Jag tror dessutom att hållbarheten i en kallpressad olja är sämre, ju reanre oljan är desto hållbarare, rätta mig om jag har fel.
Dock betydligt mer mättat fett än rapsoljan. Vilket är värst?
Vad rekommenderar ni om man intar ca 700-800 kcal i ren olja per dag? Kör just nu med hälften raps- hälften olivolja. Anledningen till det skumma upplägget är att jag är känslig för mycket av den maten man vanligtvis får mycket kalorier ifrån, så jag äter åt paleo-hållet dvs främst kött, grönsaker, frukt & nötter.
Hmmm mitt dagliga fettintag består av hela ägg och Max Dressing (som består bara av rapsolja typ).
Är detta värdelöst, får jag inte i mig någon omega-3?
Linfröolja är min favorit, väldigt bra innehåll.
En matsked i morgongröten under bulk.
Hmmm mitt dagliga fettintag består av hela ägg och Max Dressing (som består bara av rapsolja typ).
Är detta värdelöst, får jag inte i mig någon omega-3?
Du får naturligtvis i dig fett från andra källor också.
Men tittar vi bara på ägget får du i dig bra essentiellt fett där. Både Omega-6 och Omega-3, som arakidonsyran och EPA och DHA.
Rapsoljan innehåller både linolsyra och linolensyra.
Vad rekommenderar ni om man intar ca 700-800 kcal i ren olja per dag? Kör just nu med hälften raps- hälften olivolja. Anledningen till det skumma upplägget är att jag är känslig för mycket av den maten man vanligtvis får mycket kalorier ifrån, så jag äter åt paleo-hållet dvs främst kött, grönsaker, frukt & nötter.
bump
bump
bump, också nyfiken
skyffelmördarn
2022-10-13, 12:38
Är inte fröoljor typ djävulen inkarnerat?
Är inte fröoljor typ djävulen inkarnerat?
Vissa hävdar att dessa är hälsofarliga pga de är processerade och sk "pufas" skapar fria radikaler i kroppen med för mycket omega-6.
Andra hävdar att de är hälsosam fettkälla, själv tror jag sanningen ligger nånstans i mitt emellan.
innan jag fick ett kontorsjobb så var favoriten 4 stekta ägg med två stekta frallor i en deciliter rapsolja.
helst med Gastromat
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.