Logga in

Visa fullständig version : Hur säljer man en ö eller ögrupp?

abbe
2006-10-13, 12:46
Det har varit många konstiga frågor som har besvarats här så jag gör ett försök jag med.

Som rubriken säger, hur går man tillväga för att sälja en ö eller ögrupp i ett annat land (Papua Nya Guinea)? Jag är inte ute efter det lagliga utan endast hur man når ut till potentiella köpare.

E-bay är ju givet men finns det andra som jag inte känner till? Jag har hittat ett par sajter på nätet som agerar mäklare men nu vill jag sälja privat. Alla tips är välkomna.

tossefar
2006-10-13, 12:52
Jag vill! Berätta allt.

grabben i skogen
2006-10-13, 13:06
äger du en ögrupp? vad är du ngt sorts oljearab eller äger du en sten i vattnet bara

abbe
2006-10-13, 13:08
Fick precis kartorna så jag håller på att fixa till dom. Dock har jag inga bilder från just dessa öar.

Jag ska sälja 3 st öar i Trobrianderna utanför Kiriwina i Papua Nya Guinea. Det är hövdingens bror som äger dessa och som vill sälja för att få loss pengar till vattensystem till deras by (han bor dock i huvudstaden). Allt kommer givetvis gå via advokater. Jag har inte räknat ut storlekarna på öarna än men den största (Google Earth: 8 21 24.67 S 150 51 43.91 E) är nog nästan en km bred och mer än fem km lång och har både sötvatten och krokodiler!

abbe
2006-10-13, 13:12
Mätte nu... nio kilometer lång är den största ön.

Shadow Warrior
2006-10-13, 13:13
Han behöver din hjälp med förmedlingen och användandet utav dina kontokorts avgifter?:laugh:

Inzza
2006-10-13, 13:17
jag dör.

Yes
2006-10-13, 13:19
Han behöver din hjälp med förmedlingen och användandet utav dina kontokorts avgifter?:laugh:
Nån ny typ av niberiabrev eller? :D

backflash
2006-10-13, 13:19
Hi, Im Joha...!Ascamer from Nigerian Royal Familj

You are chosen to be assfu... assist me with a problem of mine

Pma för mer detaljer

Prinsessa
2006-10-13, 13:20
Varför driver ni? :/

tossefar
2006-10-13, 13:21
Mailen kom inte via holland då? :cool:

kreator
2006-10-13, 13:23
hmmm
en variant på nigeria berv eller?

MasterChief
2006-10-13, 13:26
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1623219&postcount=91

abbe
2006-10-13, 13:36
Shit! Så ni menar att jag blev blåst på de $2000 av killen som skickade ett spam mail på min hotmail??

Allvarligt talat så bodde jag hos både hövdingen i byn på Kiriwina (huvudön på Trobrianderna) samt hos hans bror i Port Moresby ett antal veckor. Det mesta jag kan förlora på detta är tid.

Yes
2006-10-13, 13:38
Typiskt, nu kan vi inte peka och skratta åt abbe. :(

:D

Trance
2006-10-13, 13:40
Pff, har ni så dåliga kolo-kunskaper. Det visste man ju direkt att han kände dessa människor personligen. Vad är ni för stalkers egentligen.

tossefar
2006-10-13, 13:40
Typiskt, nu kan vi inte peka och skratta åt abbe. :(

Jag har hört att PowPow har problem med datorn, vi drar dit och pekar och skrattar istället!

tano
2006-10-13, 13:44
Det lär ju finnas en marknad för detta, som du bör komma i kontakt med.
Måste ha många potentiella köpare för att trissa upp priset. Finns det inga internationella regler för handlande av "dessa" varor ? ;) :Virro

Låter väldigt crazy alltihop...

PowPow
2006-10-13, 13:45
Jag har hört att PowPow har problem med datorn, vi drar dit och pekar och skrattar istället!

haha. Ni är alla hjärtligt välkomna! :D

Liten Men Fet
2006-10-13, 13:51
Jag ger 10 000 spänn för alla öarna om du inte hittar nån annan köpare.

Gabber
2006-10-13, 13:54
Kontakta de här för hjälp:

http://www.vladi-private-islands.de/sale/site/html/cms_de-sale_website_checklist1_en-0-0/checklist.html

De kanske kan hjälpa dig att sälja öarna.

abbe
2006-10-13, 14:00
Bra checklista! Jag ska faktiskt maila dom och höra mig för. Tack!

kharon
2006-10-13, 14:21
Jag bjuder.. 10000!

Jazzman
2006-10-13, 14:24
http://www.privateislandsonline.com/
http://www.privateislandsonline.com/buy-an-island.htm
http://www.caribpro.com/Islands_For_Sale/Islands_For_Sale.html
http://www.islandsproperties.com/properties/islands4sale.htm
http://www.damianos.com/private-islands.aspx
http://www.viviun.com/Real_Estate/Islands/
http://realestate.escapeartist.com/index.php?re_type_id=110
Kanske kan vara av nytta?
/Jazz

Garnax
2006-10-13, 14:25
Bara jag som tycker grunden i att kunna köpa och sälja saker man inte kan äga är sjuk?

Som land,sjöar,planeter,stjärnor eller djur...

Nitrometan
2006-10-13, 14:27
Bara jag som tycker grunden i att kunna köpa och sälja saker man inte kan äga är sjuk?

Varför skulle du inte kunna äga en ö?
Eller en ko?

Trance
2006-10-13, 14:27

Vad kan man äga då?

Liten Men Fet
2006-10-13, 14:48

T o m djur "äger" ju mark. Dom delar in land i olika revir som en flock sköter och jagar på.

SWETiger
2006-10-13, 14:50
Vad kan man äga då?
Döda ting du kan bära med dig och försvara. Tillbaka till stenåldern! :hbang:

Löjtnant Blank
2006-10-13, 14:50
Vad kan man äga då?
Skinnet på ryggen. Eller i Garnax' fall, skinnet under pälsen på ryggen.

Löjtnant Blank
2006-10-13, 14:53
För övrigt är det bara riktiga playas som äger tropiska öar. abbe är en playa.

tano
2006-10-13, 15:06
För att gämförelser ska kunna göras måste samma definition på ägande tillämpas.
Människor har inte samma definition på ägande som bin, medan hundar inte har samma definition på ägande som älgar.
naturen är smidig.

Grisen
2006-10-13, 19:31
Såå cool!

Hade jag haft pengarna skulle jag varit väldigt intresserad, att äga en tropisk ö med krokodiler är fett coolt.

Berätta mer om ön?

Kwon
2006-10-13, 19:34
Driv INTE med abbe! HAJJA!

Abbe e min bästis

We go wayyyy back

JJ
2006-10-13, 19:35
Min förra tjej hade en ö, men jag gjorde slut. Kan ha varit ekonomiskt ofördelaktigt.

Kwon
2006-10-13, 19:37
Min förra tjej hade en ö, men jag gjorde slut. Kan ha varit ekonomiskt ofördelaktigt.

Hur stor ö ägde hon? Vad hette den?

Lat Long?

Keit
2006-10-13, 19:38
www.blocket.se
www.ebay.se
www.tradera.se

Du får nog ut mest pengar på blocket, köparna brukar inte vara så insatta där. Men om du sätter utropspris 1krona på tradera så nappar nog någon :)

JJ
2006-10-13, 19:40
Hur stor ö ägde hon? Vad hette den?

Lat Long?Nej, det var en svenne ö. 400 meter i diameter kanske. Hennes morbror köpte den för 10 papp på det ljuva 70-talet.

abbe
2006-10-13, 21:26
www.blocket.se
www.ebay.se
www.tradera.se

Du får nog ut mest pengar på blocket, köparna brukar inte vara så insatta där. Men om du sätter utropspris 1krona på tradera så nappar nog någon :)
Det får nog bli en hel del klick om man startar på en krona, hehe. Jag har funderat på att lägga ut den på Blocket men det är troligen inte lönt. På e-Bay säljs öar så det är gjutet.

Empe
2006-10-13, 22:26
Jävlar vilka framtidsplaner man kommer på när man surfar runt bland alla öar som är till salu.

PowPow
2006-10-13, 22:35
Hittar inga öar på ebay.. /=
Var hittar man?

Garnax
2006-10-13, 22:43
Man kan helt enkelt inte äga någonting...

Det är precis lika självklart att 1 människa med en livstid kortare än ett ögonblick i ett större perspektiv inte kan äga en stjärna i universum
som en annan människa...

Du kan inte äga en sjö, ett land eller något annat som inte tillhör dig.
Inget utom din kropp tillhör dig och knappt det då "dina" celler är egna
liv...

Vissa tror dock helt seriöst att bara för att man kommer till en plats,
dödar alla som närmar sig den och sen lever sitt korta liv på den platsen
så äger han den och kan sälja den...

Jag motsätter mig inte att man kan inneha bilar och hus. Men djur,människor,land och vatten, rymd och stjärnor kan inte ägas
det är bara riktigt patetiskt och naivt

PowPow
2006-10-13, 22:46

Det är precis lika självklart att 1 människa med en livstid kortare än ett ögonblick i ett större perspektiv inte kan äga en stjärna i universum
som en annan människa...

liv...

Jag motsätter mig inte att man kan inneha bilar och hus. Men djur,människor,land och vatten, rymd och stjärnor kan inte ägas

Lycka till med att bruka det perspektivet på den öppna marknaden ;)

SWETiger
2006-10-13, 22:50

som en annan människa...

liv...

Jag ser ägande är en form av överenskommelse människor emellan för att unvika att folk attackerar varandra, rätt smidigt men bör liksom alla andra överenskommelser anpassas till den tid vi lever i.

Kwon
2006-10-13, 22:51
Lycka till med att bruka det perspektivet på den öppna marknaden ;)

Gillar dock Garnax sätt att se på saken. Jag själv har delat ett liknande synsätt tidigare angående detta.

JJ
2006-10-13, 22:53

som en annan människa...

liv...

Och ändå blir du ägd gång efter gång...

PowPow
2006-10-13, 22:56
Och ändå blir du ägd gång efter gång...

hahaha. owned.
http://img296.imageshack.us/img296/9831/animaljr6.jpg

PowPow
2006-10-13, 22:59
Gillar dock Garnax sätt att se på saken. Jag själv har delat ett liknande synsätt tidigare angående detta.

Jag dissade dock inte perspektivet, menar bara att man måste hålla koll på de olika perspektiven. Ett filosofiskt perspektiv som detta är inte brukbart på en marknad där mer ekonomiska perspektiv är regerande.

Kwon
2006-10-13, 23:01
Jag dissade dock inte perspektivet, menar bara att man måste hålla koll på de olika perspektiven. Ett filosofiskt perspektiv som detta är inte brukbart på en marknad där mer ekonomiska perspektiv är regerande.

Klart.

Bara man har koll på helheten så.

tano
2006-10-14, 21:09

som en annan människa...

liv...

Naivt. Det finns en filosofisk tanke bakom detta som jag tror de flesta funderat över, men det är ju att simplifiera det hela. Som jag sa i mitt inlägg tidigare, beror allt på vår definition av ägande. Om du vill ha en annan definition än resten av sämhället så Go ahead, men se upp. Vi lever i ett samhälle med lagar och regler, så det är möjligt du slutar inlåst i ett rum.

Som sagts i tråden är ägande en överenskommelse mellan människor. Vi använder alla samma definition och därför tar du inte grannens hund när du åker till ryssland på hajk (kan ju skilja sig i vissa kulturer dock).

Kwon
2006-10-14, 21:12
därför tar du inte grannens hund när du åker till ryssland på hajk (kan ju skilja sig i vissa kulturer dock).

Metal_boy_
2006-10-14, 21:24
Sälj inte för fan. Köp en hängmatta istället!

aliquis
2006-10-14, 21:30
Varför skulle du inte kunna äga en ö?
Eller en ko?Frågan är väl vems man bedömmer att den var först, den första som sade "detta är min ö?", den med mest vapen? störst *** på kolozzeum?Bara jag som tycker grunden i att kunna köpa och sälja saker man inte kan äga är sjuk?

Som land,sjöar,planeter,stjärnor eller djur...Land är vi ju rätt överens om vem som äger dock, sjöar vet jag inte hur det är med, planeterna var ju en liten tabbe, de kom ju överens om att inget land fick göra anspråk på dem, men så gjorde en privatperson det ;/
Vettefan om han kan hävda någon rätt till dem egentligen dock, framförallt hur beskyddar han den om någon vägrar o bara tar dem? :D

Samma sak gäller väl stjärnor, om någon försvarar sin stjärna är det väl svårt att göra något åt saken.. men äger den? Antagligen ungefär på samma vis som kanaler på IRCnet ;D

aliquis
2006-10-14, 21:31
Driv INTE med abbe! HAJJA!

Abbe e min bästis

We go wayyyy backJag kan också bli vän med honom för en av öarna.

aliquis
2006-10-14, 21:33

som en annan människa...

liv...

det är bara riktigt patetiskt och naivtFördelen med att köpa den för konsumenten är ju att han slipper kriga om den, men du kan ju naturligtvis välja att bara kriga för platsen. Lite konstigt att andra antagligen lägger sig i om du får för dig att stjäla grannens tomt ;)

Rätt sämst att köpa ett område bara för att man inte tror att man kan inta det och så tar säljaren tillbaka det direkt efteråt!"#!?! wtF!? liksom!

aliquis
2006-10-14, 21:36
Jag dissade dock inte perspektivet, menar bara att man måste hålla koll på de olika perspektiven. Ett filosofiskt perspektiv som detta är inte brukbart på en marknad där mer ekonomiska perspektiv är regerande.Jag tycker att vi borde claima en ö i kolozzeums namn :D

tano
2006-10-14, 21:38

Fast det är klart, man säger ju inte näj till Kwon om han vill ta jycken.

Man måste ju omdefininiera sina definitioner om man ställs inför en Kung Fu fighter! :D

Kwon
2006-10-14, 21:48
Fast det är klart, man säger ju inte näj till Kwon om han vill ta jycken.

Man måste ju omdefininiera sina definitioner om man ställs inför en Kung Fu fighter! :D

Haha lät så sjukt bara, ta med sig grannens hund på semestern? (ryssland på hajk) :confused: :laugh:

tano
2006-10-14, 22:02
Haha lät så sjukt bara, ta med sig grannens hund på semestern? (ryssland på hajk) :confused: :laugh:

Heh I know. Så då vågar jag påstå du inte brukar hajka i Ryssland då?
Har en släkting som jobbat i ryssland, du bör nog överväga ta med hunden, och helst inte din egen. ;)