Visa fullständig version : Teknisk analys av aktier och fonder samt forex
Var kan man lära sig sånt? Förvaltare i banker och liknande, finns det liknande kurser i universitet? Kan man lära sig själv det med böcker? Program? Hehe, jag har blivit girig sistone.
Föreslår att du skickar ett pm till big_vik, han vet hur det där fungerar och han har med kontakter med de skickligaste analytikerna.
Nu har jag gjort det, hoppas ivrigt på svar. :D Det är inte nån get rich fast scam utan jag är intresserad av det och vill göra långsiktig besparningar. Men vill gärna vara min egen förvaltare. Ska läsa ekonomi men det kanske inte bli så mycket just om aktier.
Finns böcker om det, finns en svenskbok som jag är sugen på att köpa som behandlar det i tre böcker.
Teknisk Aktieanalys 1 av Ångström, Lars-Jonas
Teknisk Aktieanalys 2 av Ångström, Lars-Jonas
Teknisk Aktieanalys 3 av Ångström, Lars-Jonas
eller varför inte
Teknisk Analys Del 4, alla kapitel
Tar upp
1) Stochastic Oscillator
2) Directional Movement System
3) Median Lines / ML-linjer
4) Elliotts Vågteori EVT
5) RSI, Relative Strength Index
6) Paniker, Krascher, Depressioner samt cykler som indikatorer
7) MACDTM-Systemet
8) Channel Index, Contrary Opinion - Bullish Consensus
9) Volatility Index
10) Trend Balance Point System
11) Hävstångseffekt
kostar 900 kr =)
Kanske borde börja med aktie ABC och lära mig grunder. :D Jobbar allt för mycket nu så jag har inte tid med aktierbevakningar. En bättre ide är nog bli medlem hos ungaktiesparare nästa år så jag kan lära mig mer. :) Tack för all hjälp.
_Robbie_
2006-10-12, 22:11
Det finns en uppsjö av böcker du kan läsa. Gå till ditt bibliotek och där hittar du antagligen ett par böcker du kan börja med. Gratis också. :)
Det krävs ganska mycket av en för att analysera aktier med hjälp av teknisk analys. Du måste ha ett Teknisk-Analys-program som kan kosta allt ifrån ett par hundra till tiotusentalskronor. Sedan måste du betala för att få regelbunden kursuppdatering. Priset på detta varierar beroende på hur bra och säker din kursinformation ska vara. Men alltifrån ett par hundra till ett par tusen kronor per år brukar priset ligga på.
Om man e riktigt snål och inte vill slösa pengar på alla dessa applikationer kan man komma runt detta med hjälp av kopior av programen, men däremot kursinformation blir svårare att komma undan gratis. Det finns program som hämtar hem gratis kursinformation från bland annat yahoo och konverterar sedan kursinformation till det format som behövs för att öppna upp de i TA-programmen. Dessa program är väldigt svåra att hitta (kopior) eftersom inte så många vanliga personer intresserar sig för TA-program. Iallfall inte fildelarna.
Men annars så är TA väldigt intressant och du kan sitta många timmar med att pilla på olika diagram osv. ;)
kostar 900 kr =)Tidningarna har gratis horoskop.
Hade teknisk analys fungerat hade vi haft ett antal datorer som tog ut varandra.
Det sant, läste att det finns nånting som heter fundamental analys också. Egentligen finns det ingenting som är säkert, då hade alla suttit sig in i det. Men jag vill gärna förbättra min kunskap om privat ekonomi så det är väl bara att läsa på. Kunskap är alltid bra att skaffa. :)
The_RobRoy
2006-10-12, 22:25
Tidningarna har gratis horoskop.
Hade teknisk analys fungerat hade vi haft ett antal datorer som tog ut varandra.
Vänder man på det, så är TA självuppfyllande, ju fler som använder det, desto bättre kommer det stämma
Yes, om du vill lära dig ABC så köpr Trading Guiden. Mycket läsvärd bok!
Jag tycker TA fungerar ganska bra faktiskt, men jag kollar mest på de enkla TA. Än så länge känner jag inte att jag vill betala för att få fishnets på mina aktier även om det skulle vara kul att testa.
The_RobRoy
2006-10-12, 22:32
Prankie vad menar du med forex i rubriken?
Ska man snabbt beskriva TA och FA så skulle jag säga såhär:
TA - grafiskt försöka beskriva det psykologiska i aktiehandel och aktiepriset.
FA - med hjälp av (kommande) vinster försökte bestämma ett värde på aktien, alltså fundamenta.
Vänder man på det, så är TA självuppfyllande, ju fler som använder det, desto bättre kommer det stämmaNja, snarare att många day- och swingtraders försöker tex sälja vid samma tidpunkt varpå kursen dyker och stop-loss-funktioner triggas med totalt kaos som följd.
The_RobRoy
2006-10-12, 22:37
Nja, snarare att många day- och swingtraders försöker tex sälja vid samma tidpunkt varpå kursen dyker och stop-loss-funktioner triggas med totalt kaos som följd.
Det har väl inte direkt med TA att göra.
T.ex.:
Ju fler som tror på att en aktie har ett stöd vid ett visst värde (och detta som enligt praxis aldrig bryts vid första försöket) och kommer studsa upp från detta stöd, kommer göra det självuppfyllande genom att köpa på sig vid detta stöd, vilket gör stödet än starkare och just därför bryts inte "stödet".
Hade däremot ingen använd sig av TA, hade kanske det värdet brytits lika lätt som alla andra, men ju fler som tror på TA desto mer självuppfyllande blir det.
Det ska finnas två böcker som heter köpstrategi i börsuppgång/nedgång eller liknande som duktiga på området har rekommenderat mig. Har aldrig satt mig in i det riktigt.
Teknisk analys i sig har ju inte alltför högt anseende inom forskningen. Däremot har det ju klart en funktion tillsammans med fundamental analys som hjälp när marknaden börjar upptäcka de fina kvaliteterna i ett företag så man slipper sitta på aktier som är bra men som inte marknaden har upptäckt än. Ursäkta den långa meningen, jag är trött.
Vet vi att en aktie ska gå upp imorgon går den upp idag...
Tidigare har jag lekt med forex, alltså valutahandel. Känns lite roligare än aktier då man kan tjäna pengar vilket håll det än går. Vill bli mer insatt i det också. Så egentligen vill jag lära mig ganska mycket. Det blir nog börja med grunderna i aktier, den här gånger blir det inte testa och köra. Ska lära mig grundligt alla detaljer.
The_RobRoy
2006-10-12, 23:50
Man kan blanka aktier och på såviss tjäna på nedgång också, finns även andra sätt att tjäna på nedgång, köpa säljoptioner eller en börsnoterad fond som heter xact bear
Ser där, det visste jag inte. Men vad är att blanka aktier?
mysassygirl
2006-10-13, 07:06
Hej Prankie,
Har läst teknisk analys. De bästa böckerna, enligt mig, är "Come into my trading room" eller "Trading for a living" av Elder, Alexander. Här förklarar han grundligt de olika instrumenten. Jag har gått olika kurser i teknisk analys och den bästa skulle jag säga är Folkuniversitets här i Sthlm. Lärde mig grunderna där.
Min uppfattning är att TA är lite ad hoc men det är nog en smaksak. Jag skulle lägga lite mer energi på fundamental analys....
PS: det är få daytraders som eg. gör ngra pengar, folk vill gärna ge sken av det men om det nu är så lätt varför gör inte alla det? Du kan kolla asfaltslöparens hemsida han brukar ha ett och annat bra tips.....
Ser där, det visste jag inte. Men vad är att blanka aktier?
Att sälja aktier som man inte äger utan lånar.
Hej Prankie,
Har läst teknisk analys. De bästa böckerna, enligt mig, är "Come into my trading room" eller "Trading for a living" av Elder, Alexander. Här förklarar han grundligt de olika instrumenten. Jag har gått olika kurser i teknisk analys och den bästa skulle jag säga är Folkuniversitets här i Sthlm. Lärde mig grunderna där.
Min uppfattning är att TA är lite ad hoc men det är nog en smaksak. Jag skulle lägga lite mer energi på fundamental analys....
PS: det är få daytraders som eg. gör ngra pengar, folk vill gärna ge sken av det men om det nu är så lätt varför gör inte alla det? Du kan kolla asfaltslöparens hemsida han brukar ha ett och annat bra tips.....
30% av alla daytraders i Amerika går plus
Vänder man på det, så är TA självuppfyllande, ju fler som använder det, desto bättre kommer det stämma
Desto mindre kommer det att fungera i praktiken.
The_RobRoy
2006-10-13, 14:02
Desto mindre kommer det att fungera i praktiken.
varför då?
30% av alla daytraders i Amerika går plus
LOL, statistiken säger också är 95% av nybörjare mister alla pengar inom ett år. Resten året därpå, förutom någon enstaka som klarar det... :)
Teknisk analys i all ära. Det absolut viktigaste om man ska börja trada aktivt - daytrading eller längre - är riskhantering! Jag känner folk personligen som tradar aktier baserat på astrologi och hur stjärnorna står! Jag har själv gjort studier i att slumpvis välja ut aktier och slumpvis välja om jag ska köpa eller blanka. Med vinst dessutom! Hemligheten med framgång är riskhantering. Kom ihåg det Prankie. Och öva öva öva före du satsar farmen!
Men det finns också fantastiska möjligheter i denna värld! Jag har själv utvecklat ett system med 75% vinnande trades oavsett marknad mha TA. Det tillsammans med riskhantering puts good money on my table baby! :naughty:
Nästa steg är att automatisera hela skiten! :Virro
varför då?
Om du och alla andra får en köpsignal och lägger in en market order så har tåget gått då din order blir fylld.
The_RobRoy
2006-10-13, 14:20
Om du och alla andra får en köpsignal och lägger in en market order så har tåget gått då din order blir fylld.
Ja så kan man också se det, men tittar man på vad som hände i efterhand, så ser man att TA "fungerar", just för att många använder det, så det blir självuppfyllande men också svårare att utnyttja
Flexbert
2006-10-13, 14:26
Tycker du ska ta en titt på AktieSM som går igång snart. Det speglar väldigt bra hur aktier fungerar.
http://www.aktiesm.se
Ja så kan man också se det, men tittar man på vad som hände i efterhand, så ser man att TA "fungerar", just för att många använder det, så det blir självuppfyllande men också svårare att utnyttja
Jo visst kan man säga så! Men i själva verket så sker största delen av handel med värdepapper inte med TA. Mer eller mindre beroende på vilket värdepapper det är frågan om. Men ta t.ex. valutor. Daglig omsättning ligger "IN THE TRILLIONS OF DOLLARS". Snubbar som sitter hemma med lite flytande medelvärden och linjer hit och dit är så försvinnande liten då banker och manipulerare sitter och tradar miljarder.
Men andra gånger kan man se tydliga tendenser till att hela marknaden styrs av TA, då marknaden är tunn och inga stora pojkar har intresse.
Alltså, Teknisk analys handlar om diagram och fundamental om siffror. Köper du aktier enbart genom att kolla på det fundamentala? Jag tror inte det är många som använder endast det ena eller endast det andra, utan man blandar. Vill du köpa en aktie kollar du på potential på siffrorna och trenden på marknaden och aktiens kurvor då har du blandat allt =P
AktieSM verkar ju intressant, kan lära mig lite utan att riskera nånting. Fast samtidigt känns det som spela poker med playmoney... :Virro
Detta skrev jag åt Prankie i ett PM, postar det här också ifall andra är intresserade av detta.:
Jag kan gärna ge dig råd på vägen hur jag har gått tillväga. Dessutom så behöver inte det som fungerar för mig också fungera för dig, snarare så är det mera regel än undantag att folks strategier inte fungerar för andra. Därför tycker jag du ska lära dig själv.
Några goda råd på vägen. Ber om ursäkt för att jag ofta använder engelska/svengelska ord och uttryck, allt jag läst har varit på engelska och tyska så jag tänker i engelska banor och har svårt att hitta svenska ord. :)
-Ha ett genuint intresse. Du måste verkligen vilja lära dig. Tänk på att det inte är frågan om lättförtjänta pengar, snarare tvärtom. Visst finns det pengar att hämta, men du gör antagligen bäst i att hitta ett jobb på mcDonalds. Då tjänar du sannolikt mera pengar.
-Det är inte lätt. Du kommer antagligen att sannolikt förlora alla eller en stor del av dina pengar. Handlar du med lånade pengar (margin) så kan du förlora mer än du äger.
-Kom ihåg att du "tävlar" mot de absolut bästa i branschen. Man kan väl t.o.m. i princip tala om ett nollsummespel. Räcker dina kunskaper mot de som hållit på i åratal och gör det som sitt jobb? Som har de bästa datorerna, program, kurser, nyheter, erfarenheter, råd att förlora lite (mer än du äger) för att sen vinna då du åkt ut.
-Bestäm dig hur du vill gå till väga: vill du daytrada? Vill du hålla dina positioner några dagar? Minuter? timmar? Veckor? Månader? År?
-Det är lättare ju längre tidsperioder du håller. vill du absolut daytrada; lär dig positiontrading först, dvs hålla dina positioner några dagar. Då du kan det och går med vinst, gå in på snabbare tidsramar.
-Läs precis allt du kommer över. Ta till dig det som är bra, strunta i det som är skit. Tids nog lär du dig vad som är skit och vad som är nåt att ha.
-Öva, Öva, Öva. Öppna ett demoaccount någonstans. Jag rekommenderar metatrader4, för forex. Det är gratis och ett bra program. +Gratis valutakurser i realtid. Du kan t.o.m. programmera dina egna indikatorer. Quotetracker är gratis för aktier och annat.
-Öva, öva, öva. Då du går med bra vinst i "papermoney" - monopolpengarna i ditt demoaccount kan du kanske börja testa med riktiga pengar, mycket små summor i början. Då du går med vinst kan du höja. Satsa på att inte förlora dina pengar, snarare än att försöka vinna några. Då du övat med demoaccount så har inte sk. "slippage" tagits i beaktande. Slippage betyder att dina orders inte fylls direkt utan att det tar en liten stund, under vilken kursen hunnit stiga eller sjunka, vilket i sin tur leder till att du tjänar mindre på din trade.
-Då du börjar tjäna lite pengar, så tro inte att det tar slut där och att du hädanefter bara ser pengarna rulla in. Åh nej, marknaden förändras hela tiden och du måste anpassa dig efter den kontinuerligt. Dina indikatorer slutar fungera och du måste hitta nya sätt.
-Det absolut viktigaste är riskhantering och övning. (Money management, risk management.)
Jag vill gärna lära mig från grunden då jag har intresse för aktier och fonder. Ska läsa ett ekonomi program men det verkar som det inte bli så mycket privatekonomi där, så jag får lära mig allt själv. Tack för all tips kharon, mycket uppskattad.
Jag vill gärna lära mig från grunden då jag har intresse för aktier och fonder. Ska läsa ett ekonomi program men det verkar som det inte bli så mycket privatekonomi där, så jag får lära mig allt själv. Tack för all tips kharon, mycket uppskattad.
En bakgrund med utbildning inom ekonomi kan nog vara av fördel, läs så mkt om investering finansmarknaden och statistik + ekonomisk matematik som möjligt, men om du aktivt ska trada så är din egen erfarenhet det allra allra viktigaste. Du lär dig helt enkelt inget genom att bara läsa och höra om saker och ting.
Lycka till! :thumbup:
Doctor Snuggles
2006-10-14, 14:49
Tidningarna har gratis horoskop.
Detta är lite exempel på ett grundläggande missförstånd när det gäller fundamental vs teknisk analys.
Fråga: Hur skiljer sig fundamental analys från teknisk, metodologiskt sett?
Svar: Det gör den inte.
Du måste fortfarande ha en tidsserie av liknande händelser som du analyserar för att hitta ett mönster. En skillnad är dock att förstnämnda är mycket svårare då det handlar mer om kvalitativ analys än kvantitativ, d.v.s. det är mycket svårare att bedöma vilka händelser/nyheter/information som är jämförbara med varandra och därefter skapa sig ett statistiskt underlag.
"Problemet" med teknisk analys som företeelse är väl snarare att det finns en uppsjö av tekniker som påstås fungera och som många börjar följa utan att verifiera dem. På det sättet kan man likna dessa system till horoskop, eftersom det blir, som mysassygirl säger, ad hoc och man kan lika gärna spela roulette. Men detta gäller också fundamental analys. Vad än alla ekomomiska "experter" säger, så kan man inte lita blint på det, även om många säger samma sak. Man MÅSTE verifiera informationen genom en statistisk analys, i avseende på matematisk "expectancy" http://en.wikipedia.org/wiki/Mathematical_expectancy
och det är inte det lättaste.
Doctor Snuggles
2006-10-14, 14:58
En annan sak:
Om marknader verkligen vore en "random walk", d.v.s helt slumpmässiga så skulle inte bara teknisk analys inte fungera, fundamental analys skulle inte heller göra det.
Nu anses det allmänt att marknader inte är helt slumpmässiga, utan också har icke-godtyckliga trender, men på samma sätt som då fundamental analys skulle kunna förutse dessa, så skulle teknisk analys också kunna göra det. Återigen så handlar det bara om att hitta mönster, oavsätt hur man gör det.
Vad fundamental analys har, som inte teknisk har, är tillgång till mer data (alltså inte bara prisuppgifter, volym o dyl), men det brukar överskuggas av problematiken runt att hitta ett sätt, och tillräckligt mycket data, att jämföra på/med.
En annan sak:
Om marknader verkligen vore en "random walk", d.v.s helt slumpmässiga så skulle inte bara teknisk analys inte fungera, fundamental analys skulle inte heller göra det.
Nu anses det allmänt att marknader inte är helt slumpmässiga, utan också har icke-godtyckliga trender, men på samma sätt som då fundamental analys skulle kunna förutse dessa, så skulle teknisk analys också kunna göra det. Återigen så handlar det bara om att hitta mönster, oavsätt hur man gör det.
Vad fundamental analys har, som inte teknisk har, är tillgång till mer data (alltså inte bara prisuppgifter, volym o dyl), men det brukar överskuggas av problematiken runt att hitta ett sätt, och tillräckligt mycket data, att jämföra på/med.
Jag håller med dig. Men skillnaden mellan fundamental och teknisk, i så fall, gällande mängden data är ju att teknisk analys inte behöver mer data än pris och volym för att "fungera". Volym och pris - that's it. Jag befattar mig öht inte med någon form av fundamental analys själv (förutom nyheterna då kanske), men inte behöver du särskilt mycket data där heller för att skapa ett fungerande system.
Jag har sagt det innan och säger det igen, vill du lära dig grunderna gå och köp Trading Guiden! Den går igenom grunderna i allt, hur marknaden fungerar, hur den fungerade för x antal år sedan, TA, FA och allt du vill!
Doctor Snuggles
2006-10-14, 15:35
Jag håller med dig. Men skillnaden mellan fundamental och teknisk, i så fall, gällande mängden data är ju att teknisk analys inte behöver mer data än pris och volym för att "fungera". Volym och pris - that's it. Jag befattar mig öht inte med någon form av fundamental analys själv (förutom nyheterna då kanske), men inte behöver du särskilt mycket data där heller för att skapa ett fungerande system.
Ja, eventuellt kan man t.ex också ha tid som en variabel, och/eller korrelerande prisuppgifter från andra aktier/kurser, d.v.s. om man har ett system som försöker hitta mönster i prisföljning mellan aktier/kurser o dyl.
Att skapa ett (vad som tycks vara fungerande) system är dessutom inte samma sak som sannolikheten i att det systemet fungerar över en lång period (eller med mycket efterföljande data). Man kan hitta mönster som verkar funka under en kort period, men över det långa loppet går back. För det behövs oftast en hel del data. HUR mycket data som krävs för att system skall vara sannolikt är en annan fråga som jag själv försöker hitta svar på.
Ja, eventuellt kan man t.ex också ha tid som en variabel, och/eller korrelerande prisuppgifter från andra aktier/kurser, d.v.s. om man har ett system som försöker hitta mönster i prisföljning mellan aktier/kurser o dyl.
Att skapa ett (vad som tycks vara fungerande) system är dessutom inte samma sak som sannolikheten i att det systemet fungerar över en lång period (eller med mycket efterföljande data). Man kan hitta mönster som verkar funka under en kort period, men över det långa loppet går back. För det behövs oftast en hel del data. HUR mycket data som krävs för att system skall vara sannolikt är en annan fråga som jag själv försöker hitta svar på.
Ja okej, men varken tid eller korrelerande instrument behövs. Om du inte menar vad priset gjort över ett visst tidspann. Egentligen behövs inte volym heller, som jag sa.
Att skapa och testa ett fungerande system är inte svårt, per se. Perfekt med 20 år data, testa hela 20 år, testa 1 år åt gången, testa 3 månader åt gången. Behöver inte vara 20, 10 räcker gott och väl. Ser det bra ut, gör "forward test" med papertrading. Ser det bra ut så kan du testa live.
Jag optimerar aldrig mina variabler i tester för att undvika "curvefitting", dvs att skräddarsy systemet för att passa gammal data.
Problemet ligger i om det fungerar i verkligheten då du tar verklig slippage i beaktande och dina egna psykologiska rädslor att mista pengar och begär att få mera pengar o.s.v.
Att skapa ett system som du med säkerhet kan säga att det fungerar imorgon är omöjligt. Att skapa ett system som du har förtroende till och kan tjäna pengar med är lättare. Sen krävs det att du kan läsa marknaden och se när ditt system inte längre är aktuellt till rådande marknadsläge och reagera på detta.
Doctor Snuggles
2006-10-14, 20:46
Ja okej, men varken tid eller korrelerande instrument behövs. Om du inte menar vad priset gjort över ett visst tidspann. Egentligen behövs inte volym heller, som jag sa.
Att skapa och testa ett fungerande system är inte svårt, per se. Perfekt med 20 år data, testa hela 20 år, testa 1 år åt gången, testa 3 månader åt gången. Behöver inte vara 20, 10 räcker gott och väl. Ser det bra ut, gör "forward test" med papertrading. Ser det bra ut så kan du testa live.
Jag optimerar aldrig mina variabler i tester för att undvika "curvefitting", dvs att skräddarsy systemet för att passa gammal data.
Problemet ligger i om det fungerar i verkligheten då du tar verklig slippage i beaktande och dina egna psykologiska rädslor att mista pengar och begär att få mera pengar o.s.v.
Att skapa ett system som du med säkerhet kan säga att det fungerar imorgon är omöjligt. Att skapa ett system som du har förtroende till och kan tjäna pengar med är lättare. Sen krävs det att du kan läsa marknaden och se när ditt system inte längre är aktuellt till rådande marknadsläge och reagera på detta.
Hm, jo i sak så håller jag med dig, det är bara vissa detaljer som är avgörande. D.v.s ha en matematisk statistisk grund för att veta hur mycket data räcker. Det är en sak att erfarenhetsmässigt märka att det verkar räcka med 10 års dagsdata, det är en helt annan att matematiskt påvisa felmarginalen, och sannolikheten för att systemet resulterar i en vinst inom vissa marginaler t.ex. Jag skulle aldrig känna mig helt säker förrän det sistnämnda steget var gjort. Det handlar inte om absolut säkerhet, det handlar om att känna till systemets sannolikhet och hur mycket som räcker för att man ska våga satsa på systemet.
(Nu förutsätter jag att emotionella faktorer är undantagna, som man kan åtstadkomma med automatiserad trading t.ex).
Slippage är också något man måste ta i beakning, men det är som alla andra variabler (dessutom så i min erfarenhet jämnar slippage ut sig med tiden).
Curvefitting är ett missförstått begrepp:
"Curve fitting is finding a curve which matches a series of data points and possibly other constraints. "
D.v.s det är det man GÖR när man gör när man letar mönster.
Problemet är att personer som försökt "optimera" sina system, har sannolikt använt för lite data och resultatet av deras optimering på denna data var inte representativ för hur systemet betedde sig över en längre tidsperiod, d.v.s. de hittade en kurva som inte var statistiskt hållbar.
Doctor Snuggles! :thumbup:
Hur mycket data anser du själv statistiskt räcka? Skulle du ha svårt för att trada ett system som du inte anser nå upp till dina krav statistiskt sett? Skulle du öht överväga att göra det?
Angående automatiseringen så tycker jag att man borde behärska det manuellt före man börjar leka med att programmera det. Dessutom kommer du allitd att vilja "köra över" ditt automatiserade system om du övervakar det - "oj, vilken fin vinst, tror jag kammar hem den NU istället för att låta systemet göra sitt" med resultatet att instrumentet skjuter i höjden. Eller så kanske du ställer ditt stoploss manuellt eller t.o.m. stänger en order för att din instinkt säger att det kommer att gå galet - vilket det sedan inte gör. :)
Slippage orsakar inga större effekter för mig varken hit eller dit nu eftersom jag tradar med EOD-data. Men håller du inte med om att det för renodlare daytraders bidrar till för stor osäkerhet, i avseende av statistisk sannolikhet som vi är inne på? :)
Vad använder du för mäklare? Program? Vad tradar du?
The_RobRoy
2006-10-15, 10:58
Men detta gäller också fundamental analys. Vad än alla ekomomiska "experter" säger, så kan man inte lita blint på det, även om många säger samma sak. Man MÅSTE verifiera informationen genom en statistisk analys, i avseende på matematisk "expectancy" http://en.wikipedia.org/wiki/Mathematical_expectancy
och det är inte det lättaste.
Jag vet inte om det är du som skrivit dedär men, förstår du ens själv vad som menas med:
"Man MÅSTE verifiera informationen genom en statistisk analys, i avseende på matematisk "expectancy""
Måste man man verifiera informationen genom att beräkna väntevärdet av informationen? :confused:
Doctor Snuggles
2006-10-15, 14:06
Doctor Snuggles! :thumbup:
Hur mycket data anser du själv statistiskt räcka? Skulle du ha svårt för att trada ett system som du inte anser nå upp till dina krav statistiskt sett? Skulle du öht överväga att göra det?
Angående automatiseringen så tycker jag att man borde behärska det manuellt före man börjar leka med att programmera det. Dessutom kommer du allitd att vilja "köra över" ditt automatiserade system om du övervakar det - "oj, vilken fin vinst, tror jag kammar hem den NU istället för att låta systemet göra sitt" med resultatet att instrumentet skjuter i höjden. Eller så kanske du ställer ditt stoploss manuellt eller t.o.m. stänger en order för att din instinkt säger att det kommer att gå galet - vilket det sedan inte gör. :)
Slippage orsakar inga större effekter för mig varken hit eller dit nu eftersom jag tradar med EOD-data. Men håller du inte med om att det för renodlare daytraders bidrar till för stor osäkerhet, i avseende av statistisk sannolikhet som vi är inne på? :)
Vad använder du för mäklare? Program? Vad tradar du?
Vilket system som jag skulle trada är fortfarande en fråga som jag inte helt och hållet kan svara på, pga mina fortfarande bristfälliga kunskaper inom statistik och "forecasting". Rent empiriskt sett så skulle det först och främst behöva fungera i majoriteten av "time slices" (t.ex när man gör forward testing).
Alltså det är klart att man måste lita på sitt system och då bör man kunna undvika frestelsen att ändra på system under tiden. Det förutsätter förstås att man förstår poängen med att tjäna pengar "i det långa loppet", och poängen med statistik. ;)
Visst, man måste räkna med slippage främst i daytrading system, och utgör en svårighet särskilt för scalpers.
Jag planerar att börja handla forex, men har inte kommit så långt som att bestämma mäklare osv Kommer att utveckla ett eget program.
Doctor Snuggles
2006-10-15, 14:16
Jag vet inte om det är du som skrivit dedär men, förstår du ens själv vad som menas med:
"Man MÅSTE verifiera informationen genom en statistisk analys, i avseende på matematisk "expectancy""
Måste man man verifiera informationen genom att beräkna väntevärdet av informationen? :confused:
Kanske lite klumpigt uttryckt från min sida, men det jag menade var att den statistiska analysen av informationen måste ge ett ett positivt väntevärde som resultat. Sedan så måste man veta felmarginalen för analysen, och det har rimligtvis att göra med mängden information man har att analysera.
Den sista punkten är den som jag inte är så insatt på än.
Har du själv nån koll på ämnet?
Varför krånglar ni till det? Eller kanske det inte är krångligt för er att trixa med er statistik?
Ett system som fungerar utmärkt i tester, och papertrading och ger bra resultat då ni sedan kör livetester fungerar. Slutar det gå bra så sluta med det ett tag och se om det går bättre om ett tag. Papertrada under tiden.
The_RobRoy
2006-10-15, 20:51
Kanske lite klumpigt uttryckt från min sida, men det jag menade var att den statistiska analysen av informationen måste ge ett ett positivt väntevärde som resultat. Sedan så måste man veta felmarginalen för analysen, och det har rimligtvis att göra med mängden information man har att analysera.
Den sista punkten är den som jag inte är så insatt på än.
Har du själv nån koll på ämnet?
Jadu, är ingen jättefena på just statistik, det du pratar om är hur man beräknar något som är statistiskt säkerställt på kanske 95% eller något sånt, det har jag räknar på tidigare iallafall :)
"Ofta läser man att "sambandet är statistiskt säkerställt" eller att "moderaternas uppgång ligger inom felmarginalen". Statistik är en vetenskap som behandlar två olika områden: sannolikhetskalkyl, som är en strikt matematisk teori, och hypotesprövning, som är vilar på betydligt lösare grund. Den som frågat tusen svenskar om deras partisympatier vet logiskt sett ingenting alls om övriga svenskars åsikter. Man brukar säga att en hypotes (till exempel den moderata uppgången i väljarsympatierna) är statistiskt säkerställd om sannolikheten är högst 5% att man av en ren slump får ett så positivt utfall som man fått i sitt slumpmässiga urval.
Hypotesprövning missbrukas ofta på följande sätt. Låt oss säga att vi vill undersöka om det är farligt att bo nära kraftledningar. Vi skaffar då fram sjukdomsstatistik för riskgruppen och jämför den med en normalgrupp. Så går vi igenom tjugo vanliga sjukdomar. Det visar sej då att en sjukdom är vanligare i riskgruppen och att sambandet är statistiskt säkerställt. Detta resultat slås kanske upp stort i pressen och leder till att miljarder satsas på att gräva ner ledningarna. Att det också är statistiskt säkerställt att en sjukdom är mindre vanlig i riskgruppen än i normalbefolkningen får ingen uppmärksamhet...
Statistiskt samband är inte detsamma som orsakssamband. Det väckte uppståndelse när man fann ett starkt samband mellan skonummer och intelligens hos förstaklassare. Förklaringen är att högre ålder ger både större fötter och större hjärna
"
Doctor Snuggles
2006-10-16, 00:42
robroy: Hmm ja, men du sa inget om hur man bedömer hur det är säkerhetsställt till t.ex 95%. D.v.s hur beräknar man att det finns en möjlighet på 5% att utfallet var en slump? Och då pratar jag inte om t.ex en tidserie där man försöker beräkna felmarginalen på analysen av det direkt nästföljande datavärdet, utan sannolikheten för systemet i helhet.
Är fullt medveten om problemet med att skilja mellan orsakssamband och statistiskt samband. (Finns också induktionsproblemet inom filosofi, som säger att man aldrig egentligen kan veta skillnaden mellan dem två. Att en händelse "alltid" har åtföljt en annan händelse är ingen garanti för att den kommer fortsätta göra det. Kortfattat.)
The_RobRoy
2006-10-16, 01:22
Jag sa inget, för att jag inte kan det på rak arm, tror även det kan vara ganska svårt att beräkna i just dett fall.
The_RobRoy
2006-10-21, 13:05
Ja vafan är dedär för skit? :)
Doctor Snuggles
2006-11-04, 13:56
HAha,.,.. igen... lite pressad skinka någon? :laugh:
The_RobRoy
2006-11-04, 14:46
Gymg*ossisten ska noteras på first north, man kan teckna sig för aktier nu.
NiXPhoenix
2006-11-04, 15:09
Gymg*ossisten ska noteras på first north, man kan teckna sig för aktier nu.
Hehe, coolt, men är de inte väldigt stora redan?
Om du vet med dig att det är just teknisk analys du vill lära dig mer om men känner att du knappt har några kunskaper alls kan jag tipsa om Boken om Teknisk Analys skriven av Johnny Torssell & Peter Nilsson. Boken är något lättare att ta till sig än tidigare nämnda Boken om Trading som med fördel kan läsas efteråt då den går lite mer på djupet.
När det gäller diskussionerna rörande statistik väljer jag att sålla mig till skaran passiva åskådare då jag fortfarande får ångest av ordet statistik sedan kurserna 601 och 602 på Handelshögskolan...:sleep:
Jag vågar knappt ge mig in på aktiemarknaden. Det känns som allt har gått våldsamt uppåt länge nu. De flesta aktier känns för mig är övervärderade och en krash är på väg. Så säger magkänslan allafall. Ska nog avvakta. Tills vidare läser jag massor med böcker istället.
The_RobRoy
2006-11-04, 23:17
Jag vågar knappt ge mig in på aktiemarknaden. Det känns som allt har gått våldsamt uppåt länge nu. De flesta aktier känns för mig är övervärderade och en krash är på väg. Så säger magkänslan allafall. Ska nog avvakta. Tills vidare läser jag massor med böcker istället.
Om du vill hitta marknader med aktier som inte känns lika övervärderade, tycker jag du ska titta på aktier inom råvarusektorn, de svenska bolagen har ganska höga värderingar, t.ex. Boliden.
Men det finns riktiga guldkorn utomlands, t.ex. molybden bolag som Roca Mines och Win-Eldrich.
Finns ju inget som säger att bara för att marknaden gått upp länge ska den inte förtsätta? Och det går att tjäna pengar på en nedåtgående marknad också.
Råvarumarknaden är också mycket instabil...
Lättaste sättet att tjäna pengar är just i marknader som går upp och gjort det en längre tid. Det är mer troligt att marknaden fortsätter upp än att den vänder.
Det är lättare att hoppa på en trend i mitten och hoppa av då man tjänat en summa, hur långt det än är från toppen, än att försöka förutspå när det vänder och köpa på botten och sälja på toppen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.