Visa fullständig version : Mellanmål eller ej..
Kanske kan vara en ledtråd till allmänheten att det är energi in/energi ut som är av betydelse för en viktförändring.
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,906580,00.html
"jag hinner aldrig med mellanmål" om jag inte är hemma förstås.. då går jag iofs och små äter hela tiden :)
King Grub
2006-10-12, 14:41
Alla Aftonbladetartiklar är inte skräp. :)
Bra artikel för ovanlighetens skull.
De "trendiga råd" som nämns kommer till 90% från tidningar som just aftonbladet men även natten har sina ljusa stunder.
Men det känner man väl bäst själv eller? mellanmål är väl inte livsviktigt.. Jag menar har man ätit en rejäl middag ( 7-8 potäter med köttbullar, lingon ) så kanske man inte behöver sätta i sig nåt mellanmål beroende på om man är mätt eller inte..*slap*
Fredrik_
2006-10-12, 15:01
Jag käkar mellanmål för att:
1. Det är svårt att få i sig tillräckligt med energi på bara tre mål (med "nyttig" mat)
2. Jag håller mig piggare och gladare - inga "dippar" som efter en jättelunch.
3. Jag gillar att äta - inte minst viktigt.
4. Skulle aldrig fixa att träna på eftermiddagen utan något ordentligt mellan lunch och middag.
5. Annars skulle avståendet mellan middag och frukost vara 13 timmar, vilket känns väl långt i fastande tillstånd.
6. Vid kaloriunderskott håller jag mig mättare på flera små måltider än tre halvstora.
Finns många andra anledningar än någon magisk tro på viktminskande effekt ;)
TylerDurden84
2006-10-12, 15:33
Då blir det till att göra mastigare matlådor i framtiden!!!
King Grub
2006-10-12, 17:14
Nej.
det är väl personlig preferens. jag håller med mycket av vad Fredrik_ post #7 säger.
skulle ha svårt att få i mig den mat jag behöver på 3 mål/dag.
King Grub
2006-10-12, 18:16
det är väl personlig preferens. jag håller med mycket av vad Fredrik_ post #7 säger.
Poängen är... att det inte spelar någon roll. Det är inte fel att dela upp intaget på fler gånger heller. Oavsett vilket man trivs bäst med, kan man göra det utan att det innebär något på resultaten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.