Logga in

Visa fullständig version : Vad är normalt?

knazcandy
2006-10-11, 17:54
Kost och träning har alltid varit ett stort intresse för min del och under senare år har man börjat att inte bara läsa om det utan även att utföra det man läser i praktik.
Jag är mycket medveten om att jag tränar hårt, jag är mycket petnoga med maten (för att kunna orka träna hårt) och käkar div. tillskott.
För mig har kroppen blivit ett redskap, att pressa, att utvecklas i såväl styrka som kondition.
Men jag blir förbannad, jag får väldigt ofta höra att jag inte är normal som tränar på detta sätt.
Frågorna haglar om att kosttillskott endast är för elitidrottare och varför ska en normal tjej som du, träna 7 pass i veckan?

Vad är normalt då?
Att sitta och soffa bort kvällarna eller att träna bort en kväll?
Att supa bort en helg eller att planera ett långdistanspass på söndagen istället för bakfyllan?

För oss på kollo är givetvis träningen en livsstil, men är vi onormala?

Kwon
2006-10-11, 17:57
Onormalt för vissa, normalt för andra.

Viktigast är vad som är normalt eller bra/kul för dig och de dina. (umgängeskresten)

Alla är normala/onormala på ett sätt eller annat.

Bolio
2006-10-11, 18:02
Normalt är det som är norm. Att träna sju gånger i veckan och vara skitstrikt med kosten är inte norm. Alltså är du inte normal ur det perspektivet och de som säger detta har helt rätt.

shadowfire
2006-10-11, 18:02
Onormalt för vissa, normalt för andra.

Viktigast är vad som är normalt eller bra/kul för dig och de dina. (umgängeskresten)

Alla är normala/onormala på ett sätt eller annat.
+1.

Vem bryr sig om det är normalt eller inte?
För mig är det beroende på vilken social krets jag vänder mig till. På gymet är det normalt att vara som mig. På jobbet är jag onormal som tränar. Bland vännerna är jag onormal som tränar. På kolo är jag normal som tränar. Who cares? Byt social krets och vips så blir du "normal" om det nu är av importance...

knazcandy
2006-10-11, 18:16
Normalt är det som är norm. Att träna sju gånger i veckan och vara skitstrikt med kosten är inte norm. Alltså är du inte normal ur det perspektivet och de som säger detta har helt rätt.

Haha, ok. Jag lägger till onormal i CV:t då!!;)

Baan
2006-10-11, 18:20
Ja, det är klart du inte är som medelsvensson, jag kan inte trösta dig och kalla dig normal i det avseendet ;)

Sen kan det vara en fördel att inte ta upp träningslivstilen med folk som du vet förmodligen bara kommer jobba sig med diverse dumma funderingar och diskussioner man inte är intresserad av att delta i.

Chandler
2006-10-11, 18:27
"...born to walk against the wind... ...no matter where I stand I'm alone..."

- Heart of Steel, Manowar

;)

FreCKo
2006-10-11, 19:31
skitsamma, dom kommer få en hjärtinfarkt innan dig iaf :Virro

Papi
2006-10-11, 19:39
Normalt (om man menar det beteendet de flesta har) är nog att träna/röra på sig runt 1 gång i veckan. Om man bara räknar gymträning lär det hamna närmare noll.
Ditt tränande är högst onormalt, men det betyder ju inte att det är dåligt. Om du trivs med det så ska du ju inte bry dig om vad andra tycker. Det är ditt liv, du bestämmer! Kör hårt! :thumbup:

Loke
2006-10-11, 19:40
Låter på dig som att "onormal" skulle vara något negativt. Själv har jag nog alltid strävat efter att vara lite onormal. Det är ju kul att folk ställer frågor och att vara omtalad.

mangemani
2006-10-11, 19:42
gör som jag,bry dej inte om vad annat folk säger,dom låter käften gå men har 0% vettigt att säga..in genom ena örat och ut fort som fan genom det andra,typ:).

hade väldans problem med mina föräldrar förut,dom var på en jämt när man skulle hämta ut paketet med tillskotten man hade beställt,"men alltså,behöver du allt det där?",det är väl ina anabola steroider du tar?det får jag verkligen hoppas att du inte gör!","du ska inte ta så mycket utav det där,det är inte bra" osv(det kanske känns igen).

när det gäller träningen så fick man väl höra en del i början utav vännerna och familjen,typ som att att man spenderade allt för mycket tid på gymmet,att man borde göra något annat,men med tiden(när resultaten började komma) så byttes allt det där dravlet ut mot att jag hade en karaktär,att dom tyckte att all den tid jag la ner på träningen var imponerande(*whatever* *rolleyes* ).

maten har nog varit den den delen där det har varit mest konflikter om,dels för att jag äter så mycket samt att jag äter så offta.
men när jag sen började tjäna pengar så köpte jag mat själv och sen var det inget mer med det.

i dagsläget så bryr jag mej inte det minsta,blir jag anklagad för att ha tagit anabola,"ok?",tycker folk att jag spenderar för mycket tid på gymmet,"ok?",tycker folk att jag tränar konstigt eller har andra negativa tankar om min träning och tillskotten jag käkar,"ok?"....bara att skita i allt och alla och köra på som man själv vill,för det är ju just det,för sej själv som man tränar.

Hades
2006-10-11, 19:55
Har reflekterat över precis samma sak på sistone. På jobbet sitter ett antal arbetskamrater och trycker i sig delicatobollar varje rast, samtidigt som de påpekar att jag är konstig som aldrig äter godis. Visst, det är normalt att äta godis varje dag, eftersom de flesta gör det, och det gör mig konstig i deras ögon. Men sådana destruktiva vanor går aldrig att försvara i en jämförelse med min betydligt mer hälsosamma livsstil och därför vet jag att jag följer en bättre väg. Och med den vetskapen behöver jag aldrig ta åt mig eller ens bry mig om vad andra tycker om mig i den aspekten.

knazcandy
2006-10-11, 20:09
Har reflekterat över precis samma sak på sistone. På jobbet sitter ett antal arbetskamrater och trycker i sig delicatobollar varje rast, samtidigt som de påpekar att jag är konstig som aldrig äter godis. Visst, det är normalt att äta godis varje dag, eftersom de flesta gör det, och det gör mig konstig i deras ögon. Men sådana destruktiva vanor går aldrig att försvara i en jämförelse med min betydligt mer hälsosamma livsstil och därför vet jag att jag följer en bättre väg. Och med den vetskapen behöver jag aldrig ta åt mig eller ens bry mig om vad andra tycker om mig i den aspekten.

Precis, det är så jag menar.

När blev det normalt att inte äta det som kroppen behöver (i mitt fall, mycket och bra mat) och att använda kroppen till det den är tillför. Att vara rörelse och få arbeta? Egentligen borde det vara onormalt att trycka i sig massa sprit (som jag ser det, gift) varje helg. Att trycka i sig konserveringsmedel, härdade fetter och massa snabba kolhydrater som egentligen inte en kropp behöver (inte i de mängderna iallafall).

Det jag vill komma till att den normala livsstilen är oftast ganska ohälsosam.

Papi
2006-10-11, 20:13
Det jag vill komma till att den normala livsstilen är oftast ganska ohälsosam.
Självklart är det så! Det var väl inget nytt? Folk är lata och bekväma. Det är lättare att äta en multivitamintablett och köpa nutrilett på ICA än att plåga sin eländiga kropp regelbundet.

Pez
2006-10-11, 20:31
Varför missunnar du dig Delicatobollar? Du tränar ju. :confused:

Normalt är relativt. Som så många skrivit redan.
Var den du vill vara så blir det nog bra.

Att inte träna primärt för hälsa får nog anses vara rätt dumt egentligen, så jag förstår en hel del av de som ifrågasätter det.

Karl_alfred
2006-10-11, 20:33
Lyssna på vad Arnold har att säga om det här i Pumping iron! Rätt klokt sagt!

mistermr
2006-10-11, 20:35
Normalt gällande just de olika livsstilar som du beskriver är vad du trivs med anser jag. Ingen kan tala om för dig hur du skall leva, det är ngt som du bestämmer själv. För min del så ägnar jag hellre en helg åt att träna och äta ordentligt istället för att slösa bort den på en nattklubb eller bakfylla dagen efter.

mvh

mistermr
2006-10-11, 20:36
Lyssna på vad Arnold har att säga om det här i Pumping iron! Rätt klokt sagt!

Skulle du vänligen kunna citera?

mvh

jenny
2006-10-11, 20:37
Att träna hårt är onormalt men inte för kroppen som är till för att röra sig.
Tycker det är lite komiskt med en del vänner som oroar sig för att jag skall slita ut mig av att träna typ 4 gånger i veckan. Och själva lever de på godis och rör sig inte. Om de börjar snacka så brukar jag ställa motfrågor om deras livstil. De brukar tystna då.
Annars tycker jag inte att man skall skriva folk på näsan. Hade en tjej i klassen som på en klassresa till Prag klagade konstant på att vi drack öl, det var ju så många kalorier och usch och fy. Hon blev inte populär direkt.

mistermr
2006-10-11, 20:41
Annars tycker jag inte att man skall skriva folk på näsan. Hade en tjej i klassen som på en klassresa till Prag klagade konstant på att vi drack öl, det var ju så många kalorier och usch och fy. Hon blev inte populär direkt.

Exakt!

Man väljer själv hur man vill leva.

mvh

Karl_alfred
2006-10-11, 20:44
Skulle du vänligen kunna citera?

mvh
Det blir ju inte på engelska, men något i stil med:

Många tittar på en och tycker det är konstigt men det är dem som inte vet mycket om det. När man väl får reda på vad det handlar om är det inte så konstigt, de är precis som något annat. Det är inte något konstigare än att sätta sig i en bil för att köra så fort som möjligt. För mig är det konstigt.

AJO
2006-10-11, 21:55
Om det hade varit någonstans mellan människans begynnelse och 1900-talets början så hade det väl varit dem som hade rört sig onormalt lite... Vilket annat djur behöver röra sig så lite för att få tag på en dags kaloribehov som den kontorsarbetande människan i väst?

Pez
2006-10-11, 22:03
Om det hade varit någonstans mellan människans begynnelse och 1900-talets början så hade det väl varit dem som hade rört sig onormalt lite... Vilket annat djur behöver röra sig så lite för att få tag på en dags kaloribehov som den kontorsarbetande människan i väst?
Den välmående överklassen? :D

Muskelbyggaren
2006-10-11, 23:25
Tyvärr är det inte normalt. Men om man lever normalt ser man ju ut som det normala, vilket vore hemskt rent ut sagt. *spy* För att inte tala om hur fantastiskt kul det är att träna!

Sen tror jag att det hos nästan alla som häver ur sig dylika kommentarer innerst inne finns en bitterhet över att de själva inte har beslutsamheten att själva träna och äta bra hur klyschigt det än kan låta.

L-Sami
2006-10-12, 00:28
Varje individ väljer själv hur man vill leva sitt liv. Om man tränar och sköter kosten så är man logiskt sätt normal, för då använder man hjärnan rätt. Det är onormalt att människor lägger sig i hur andra vill leva.

Deceiver85
2006-10-12, 00:32
Tyvärr knazcandy, du är onormal...men med tanke på HUR du är onormal så var stolt. När det dör fler människor av fetma i världen än av hunger så är jag väldigt glad över att tillhöra de som regelbundet utför en fysisk aktivitet.

MacLeod
2006-10-12, 00:47
Dom flesta jag känner till som öht talar i termer som "min kropp är mitt redskap", eller "min kropp är mitt tempel" brukar det gå snett för.
Sen kan du själv tolka vad snett innebär för just dig.
Tjejer brukar få viktproblem, killar går åt ett helt annat håll.

Det är ingen större idé att fiska efter svar, genom att fråga om man är normal som beter sig på ett visst sätt. Större delen av svaren kan du saxa direkt ur kamratposten.. "Allt är normalt så länge du eller din omgivning inte skadas"

Sluta snöa in dig på enbart träning. Det är en "livsstil" som går att kombinera med att inte enbart träna. På samma sätt som det är skönt att prata med likasinnade, så kan du behöva dom som inte alltid håller med dig och det du gör.

Hades
2006-10-12, 06:55
Varför missunnar du dig Delicatobollar? Du tränar ju. :confused:

Jag deffar. I vanliga fall har jag inga problem att äta godis emellanåt och jag tycker absolut inte att är något fel när andra gör det i små mängder. Det som i mina ögon är konstigt är att kollegorna väljer att basera typ 25-30% av sitt energiintag på delicatobollar och läsk. Varje dag. Samtidigt som det tydligen är jag som är knäpp.

Nitrometan
2006-10-12, 07:11
Precis.

Vem fan vill vara normal?

krilleh
2006-10-12, 07:22
mina homies håller dagligen på att säga att jag äter konstigt, tränar fel osv osv.. men vem bryr sig? igentligen. Jag bara pekar och skrattar innan jag häver i mig kvargen.

skaparn
2006-10-12, 07:41
Jag hittar ingen egentlig fråga förutom de retoriska. Du verkar redan vara viss om att du inte är normal, normalt inte nödvändigtvis är bra och att du trivs med din nuvarande livsstil.

Normal har flera betydelser:

* en organism eller mekanism som inte är avvikande, rörande någon, flera eller alla egenskaper.
* en riktning vinkelrät mot ett plan.
* ett materialiserat mått, mätinstrument eller mätsystem som är avsett att definiera eller reproducera en måttenhet.