Logga in

Visa fullständig version : Steroidmissbrukare som slutar spinkiga?

He-man
2006-10-11, 16:53
Det verkar vara mer eller mindre allmänt känt att de som börjar med steroider kan bli väldigt grov på kort tid för att en tid senare se jättetanig ut om de slutar ta dem.

Jag har sett det själv då jag gick i gymnasiet då det var en kille som blev otroligt stor och även plufsig i ansiktet, till en början blev jag imponerad av hans resultat men började mistänka att han tog anabola, senare fick jag det även bekräftat från en av hans kompisar. Sedan gick det ett tag, jag såg honom inte på skolan på ett tag så jag antar att han hade hoppat av eller något. Några månader senare, på sommaren såg jag honnom och blev aldeles chockad när jag såg att han hade gått från enorm till jättespinkig och tanig.

Är det något ni själva känner igen? Det jag är nyfiken på är om detta är ett mindre eller mer vanligt förekommande fenomen?

Langster
2006-10-11, 16:58
Om man slutar träna och äta så blir man spinkig även om man missbrukat steroider tidigare, så enkelt är det.
Lika vanligt att folk som slutat med missbruk och träning blir feta.
De som fortsätter träna och sköta sig efter ett missbruk brukar oftast förbli större än de var innan.

Kwon
2006-10-11, 17:20
Tom Prince när han körde
http://www.fitplus.cz/allpic/mf/f_145.jpg

Tom Prince nu
http://www.bodybuildingpro.com/genetics/038.jpg

Allan
2006-10-11, 17:23
Doping ger långvarig effekt.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32670&a=657741&lid=is_search527895&lpos=7&queryArt527895=doping&doneSearch=true&sd=47244&from=siteSearch&pageArt527895=0

allan

Beecher
2006-10-11, 17:23
Tom Prince när han körde

Tom Prince nu

bra deff! :thumbup:

Kwon
2006-10-11, 17:24
bra deff! :thumbup:

Nja, han drog ner på Fairings grejjer och slutade arbeta med vinklar.

Dock mår han mkt bättre nuförtiden! :thumbup:

Metal_boy_
2006-10-11, 17:27
Tom Prince när han körde

Tom Prince nu

Ser 15 år yngre ut nu.

hultman
2006-10-11, 17:32
Doping ger långvarig effekt.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32670&a=657741&lid=is_search527895&lpos=7&queryArt527895=doping&doneSearch=true&sd=47244&from=siteSearch&pageArt527895=0

allan

Man hör ju jämt om folk som slutat preppa och har väldigt svårt att öka rena. Hur kan det gå ihop?

Fartman
2006-10-11, 17:36
Man hör ju jämt om folk som slutat preppa och har väldigt svårt att öka rena. Hur kan det gå ihop?
Dom jämför förmodligen med hur dom ökade när dom kurade.

tp_88
2006-10-11, 17:38
Att gå från testosteronvärden långt över ditt naturliga till dito långt under ditt naturliga bidror nog...?

He-man
2006-10-11, 17:42
De som tar steroider får en minskad egenproduktion utav testosteron, och det gör att de kan få sämmre muskelutväckling än en person som kör rent när de slutat. Däremot vet jag inte hur lång tid det tar för testosteronproduktionen att återhämta sig efter ett missbruk, antagligen spelar väll olika faktorer in, som hur länge man tagit steroider och i vilka mängder.

Bronkitkorv
2006-10-11, 18:03
Men muskelfibrerna är grövre ändå även efter många år och även om du tappat alla muskler så är dom annorlunda i många många år.
Det är väl det dom syftar på.

Baan
2006-10-11, 18:07
De som tar steroider får en minskad egenproduktion utav testosteron, och det gör att de kan få sämmre muskelutväckling än en person som kör rent när de slutat. Däremot vet jag inte hur lång tid det tar för testosteronproduktionen att återhämta sig efter ett missbruk, antagligen spelar väll olika faktorer in, som hur länge man tagit steroider och i vilka mängder.

Är du säker på det där med lägre testoproduktion? Jag vet inte själv, men det låter konstigt att kroppen skulle snåla på teston bara för man tillför det externt. Det känns ganska förprogrammerat och inte något som ändras bara sådär.

Bolio
2006-10-11, 18:10
Är du säker på det där med lägre testoproduktion? Jag vet inte själv, men det låter konstigt att kroppen skulle snåla på teston bara för man tillför det externt. Det känns ganska förprogrammerat och inte något som ändras bara sådär.

:)

Ja, kroppen stänger av egenproduktionen av endogent testosteron när man tillför det exogent.

Baan
2006-10-11, 18:11
:)

Ja, kroppen stänger av egenproduktionen av endogent testosteron när man tillför det exogent.

Ok, källa? Jag vill lära mig på riktigt också :/

Kwon
2006-10-11, 18:12

Det där har jag hört Milos Sarcev säga åsse på hans bräda, så det e en bra källa.

Baan
2006-10-11, 18:14
Har juggeMilos sagt det så är det inte mycket att snack om.

Kwon
2006-10-11, 18:16
Har juggeMilos sagt det så är det inte mycket att snack om.

Jag diggar juggeMilos skarpt, bra trainer/coach! :thumbup:

Baan
2006-10-11, 18:17
Visste du att...

...vid missbruk av AAS drar hypofysen ner på/stänger av testiklarnas testosteron-produktion. Testiklarna minskar påtagligt till följd av detta! Många säger att detta är smärtsamt.

Hittade det här, borde väl vara ok källa.

Bolio
2006-10-11, 18:19

Vet faktiskt inte. Sök själv på pubmed. Det är så i alla fall... Det tar ett tag innan egenproduktionen kommer igång igen. Med olika preparat kan man dock påskynda processen. T.ex. kan olika sk. SERM:s genom "negativ feedback" få kroppens hypofys att producera mer GnHR, och följaktligen LH och FSH. Det skall kicka igång egenproduktionen lite snabbare.

Bronkitkorv
2006-10-11, 18:21
Det är så här Baan, när testiklarna inte behövs enligt kroppen så krymper dom och producerar därmed mindre och när du sen slutar med kurandet så har du mindre testosteronproduktion och kanske behöver bollarna hjälp med andra grejer för att komma igång igen.

Fartman
2006-10-11, 18:22
Hittade det här, borde väl vara ok källa.
Mmm, det som sköter det där brukar kallas för "feedback/återkoppling" och det är lite enkelt förklarat så att när det är ett överskott på ett hormon i blodet så märker hypofysen av det och minskar/stänger ner produktionen. Gäller mao inte bara testosteron.

Baan
2006-10-11, 18:24
Vet faktiskt inte. Sök själv på pubmed. Det är så i alla fall... Det tar ett tag innan egenproduktionen kommer igång igen. Med olika preparat kan man dock påskynda processen. T.ex. kan olika sk. SERM:s genom "negativ feedback" få kroppens hypofys att producera mer GnHR, och följaktligen LH och FSH. Det skall kicka igång egenproduktionen lite snabbare.

Pubmed är inte så lätt hitta saker i, bara tesosterone production ger väl en 6k svar, men ja dopingjouren verkar ju anse att det är så som du säger så vi kör på det.

Baan
2006-10-11, 18:25
Anledningen till min skepsis var att en del menar att när man intar extrakreatin, dvs vid en kreatinkur, så skullle det i längden vara negativt för upptaget av kreatin, men vad jag läst senare är det bara BS. Uppenbart kan man inte överföra samma tänk här då det är lite mer kontroll på det hela av hypofysen..

Fatalist
2006-10-11, 21:31
Anledningen till min skepsis var att en del menar att när man intar extrakreatin, dvs vid en kreatinkur, så skullle det i längden vara negativt för upptaget av kreatin, men vad jag läst senare är det bara BS. Uppenbart kan man inte överföra samma tänk här då det är lite mer kontroll på det hela av hypofysen..

Skillnaden ligger i att kreatin inte är ett hormon.

Baan
2006-10-11, 21:34
Skillnaden ligger i att kreatin inte är ett hormon.

OMG, revelations! :Virro

Nej men vaddå, varför skulle jag förutsätta att kroppen avviker från sin "testoplan" bara för att man tillför lite extra...

pragmatist
2006-10-11, 22:23
Det hedrar dig väl i och för sig att du inte vet något om hur steroider fungerar, men en 3-minuters googling hade resulterat i tonvis med information om "nedstängning" av egen testosteronproduktion i samband med steroidanvändning, och att kroppen ökar produktionen av östrogen istället vilket förklarar en del av steroiders biverkningar (s.k. bitchtits till exempel).

Jag känner inte till några vetenskapliga studier (det är av förklarliga skäl svårt att studera) men många steroidanvändare menar att man aldrig når tillbaka till sin ursprungliga naturliga potential när man väl börjat kura.

Baan
2006-10-11, 23:13
Det hedrar dig väl i och för sig att du inte vet något om hur steroider fungerar, men en 3-minuters googling hade resulterat i tonvis med information om "nedstängning" av egen testosteronproduktion i samband med steroidanvändning, och att kroppen ökar produktionen av östrogen istället vilket förklarar en del av steroiders biverkningar (s.k. bitchtits till exempel).

Jag känner inte till några vetenskapliga studier (det är av förklarliga skäl svårt att studera) men många steroidanvändare menar att man aldrig når tillbaka till sin ursprungliga naturliga potential när man väl börjat kura.

Ja, jag hittade till dopingjouren, läs inläggen ovan. Sen är det väl inte för mycket begärt att be någon ha källor till sitt påstående, även om det kan verka trivialt om man är insatt.

Edit. Det är väl inga problem mäta testohalterna hos folk som lagt av med aas? Att man inte kan ha 10 försökpersoner som kurar skiten ur sig är ju självkalrt.

norsk_gadd
2006-10-12, 10:49
Tom Prince när han körde

Tom Prince nu

Tom Prince hade väl iofs ett allvarligt njurfel också? Vilket kanske har "hjälpt" till med förfallet.

skaparn
2006-10-12, 11:06
Tom Prince hade väl iofs ett allvarligt njurfel också? Vilket kanske har "hjälpt" till med förfallet.

Eller så kan det bero på att han ser ut att sjunga i ett numetalband. Det är grymt katabolt.

mystic[-_-]
2006-10-12, 11:07

Yes njurarna pajade av för höga doser under för lång tid.

jwzrd
2006-10-12, 11:14
Eller så kan det bero på att han ser ut att sjunga i ett numetalband. Det är grymt katabolt.

HAHAHAH!

jwzrd
2006-10-12, 11:17
']Yes njurarna pajade av för höga doser under för lång tid.

Av adivil, dvs en typ av NSAID - minns inte om det handlar om ibuprofen eller acetylsalicylsyra. (Enligt egen utsago). Sannolikt är Chad Nicholls kvicksilverbaserade "hemliga" diuretika inte det snällaste mot njurarna heller med tanke på att det ämnet försvann ur sina vetenskapliga studier tidigt just på grund av njurskaderisken.

Nitrometan
2006-10-12, 12:36
Sannolikt är Chad Nicholls kvicksilverbaserade "hemliga" diuretika inte det snällaste mot njurarna heller med tanke på att det ämnet försvann ur sina vetenskapliga studier tidigt just på grund av njurskaderisken.
Med tanke på att kvicksilver är riktigt jävla giftigt - så ja det kan nog vara en av bovarna.

Vet inte hur förtjust prinsen var i nubain? Det brukar vara poppis bland byggare och är heller ingen höjdare för kropen i stora doser under lång tid.

hultman
2006-10-12, 12:40

Jag vet. Just därför låter det osannolikt att jojo-preppande snorungar ökar bättre med en kur per år och fjantträning.

jwzrd
2006-10-12, 12:42
Med tanke på att kvicksilver är riktigt jävla giftigt - så ja det kan nog vara en av bovarna.

Vet inte hur förtjust prinsen var i nubain? Det brukar vara poppis bland byggare och är heller ingen höjdare för kropen i stora doser under lång tid.

Jo visst, han säger själv att han brukat mycket nubain och rykten säger även att han brukat kokain osv osv. Han har knappast levt ett hälsosamt liv.

Nitrometan
2006-10-12, 12:43
Jo visst, han säger själv att han brukat mycket nubain och rykten säger även att han brukat kokain osv osv. Han har knappast levt ett hälsosamt liv.
Drugs are bad, mmmm'kay?

Bolio
2006-10-12, 12:44
:em:

jwzrd
2006-10-12, 12:44
Jag vet. Just därför låter det osannolikt att jojo-preppande snorungar ökar bättre med en kur per år och fjantträning.

Min erfarenhet är att de brukar få ett försprång upp till det läget som en ren atlet når efter kanske 5-6 års seriöst tränande. Ta en titt på Pez' bilder för ett gott exempel. Kurande snorungar når ofta dit ganska fort men kommer aldrig längre. Skillnaden är att den seriösa rena atleten är lite bättre år 6, ytterligare lite bättre år 7 men med hälsan och psyket i behåll.

Piranha
2006-10-12, 12:46
Min erfarenhet är att de brukar få ett försprång upp till det läget som en ren atlet når efter kanske 5-6 års seriöst tränande. Ta en titt på Pez' bilder för ett gott exempel. Kurande snorungar når ofta dit ganska fort men kommer aldrig längre. Skillnaden är att den seriösa rena atleten är lite bättre år 6, ytterligare lite bättre år 7 men med hälsan och psyket i behåll.

Och ligger dito tränande på soffan 2 månader och käkar godis faller inte kroppen i bitar, det är byggt på kvalitet.

Mantus
2006-10-12, 12:46

Vem fasen ökar överhuvudtaget med "fjantträning"?:D

Bolio
2006-10-12, 12:47
Nja, kurande snorungar når väl inte dit Pez har nått? Jag tycker att de flesta är betydligt mindre än så. Pez har ju för den delen inte heller tränat så jättelänge kontinuerligt. Jag börjar också mer och mer tro att ren träning ger mer för den absoluta majoriteten. Pez, OggeP, Klo etc. är ett mycket bra bevis på det.

mystic[-_-]
2006-10-12, 12:48

Alla har väll olika åsikt om vad som är fjantträning

He-man
2006-10-12, 12:55
Och ligger dito tränande på soffan 2 månader och käkar godis faller inte kroppen i bitar, det är byggt på kvalitet.
+1
Här återkommer vi lite till det jag undrade över, vist är det väll så att de som kurar steroider samlar mycket vatten i muskulaturen och kan därför tappa mycket "massa" på kortare tid vid ett träningsuppehåll, än en person som tränat rent i flera år?

jwzrd
2006-10-12, 12:58

Helt klart.

hultman
2006-10-12, 13:01

Om du inte är speciellt stor så ökar du garanterat en hel del utan att ens träna om du preppar. Har många polare som går till gymmet, träffar polare och kör ett par övningar, samtidigt som de får bra resultat när de nyttjar AAS.

jwzrd
2006-10-12, 13:02
+1
Här återkommer vi lite till det jag undrade över, vist är det väll så att de som kurar steroider samlar mycket vatten i muskulaturen och kan därför tappa mycket "massa" på kortare tid vid ett träningsuppehåll, än en person som tränat rent i flera år?

Ja det är så. Någon som går en kur på 3 månader kommer visuellt sett göra mycket mycket stora framsteg, även med i sammanhanget oseriös träning. Det visuella beror till allra största delen av mer vätska i form av mer blod, större kolhydratslager och högre muskeltonus. Allt detta försvinner nästan omedelbart efter kurens slut. Det som är kvar till en början är det träningen i sig givit + steroid-bonusen. Istället för en ren persons 1-2kg kött pratar vi kanske om 2-3. Men detta extra sitter löst i perioden efter kuren, dels för att kroppen då har en testosteronproduktion som en flicka i 12-årsåldern, men för de allra flesta: för att folk inte är mentalt starka att fortsätta träna och sköta sig. De lägger sig i soffan och lipar eller super/festar och skiter i allt. 3 månader senare är det samma visa om igen men den gången är det högre doser, fler mediciner, mer hardcore-prylar och NuJävlar(tm). Ännu större krash efter etc. Ekorrhjulet är igång.

Nej, jag påstår inte att alla som använder steroider är dumma i huvudet eller att alla är oseriösa.

hultman
2006-10-12, 13:08
text

+1

"Upp som en ballong, ned som en pannkaka" är ett vanligt förekommande fenomen.

Sniggel
2006-10-12, 13:18
De sänker ju även sina testonivåer vilket gör det svårare än en ren att behålla den muskelmassa de besitter tills att de återhämtat sin testonivå.
Sen om de börjat med prepp tidigt så har de ingen erfarenhet av hur det är att träna och bygga muskelmassa rent och klarar kanske därför inte av det.

edit: oj här blev det några inlägg innan jag hann svara :-p

Piranha
2006-10-12, 13:20
pp tidigt så har de ingen erfarenhet av hur det är att träna och bygga muskelmassa rent och klarar kanske därför inte av det.

edit: oj här blev det några inlägg innan jag hann svara :-p

Mkay...

jwzrd
2006-10-12, 13:32
Mkay...

Jag håller med honom lite där. Min erfarenhet är att de som lärt sig träna och göra framsteg ren, alltså lyckats utveckla en fysik även om den kanske är liten, lyckas bäst med steroider.

Piranha
2006-10-12, 14:11
Jag håller med honom lite där. Min erfarenhet är att de som lärt sig träna och göra framsteg ren, alltså lyckats utveckla en fysik även om den kanske är liten, lyckas bäst med steroider.

Jag ser ingen koppling emellan kunskapen att träna rätt och olagliga preparat.

aitamaa
2006-10-12, 14:18

Men den som kan träna rätt och har kunskap inom kost m.m. når ju bättre resultat än nooben som glassar runt på gymmet och käkar ryssar som popcorn.

Tolkia
2006-10-12, 14:39
Jag bidrar med lite allmän information om hormoner (http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=18410&PreView=) och hur de regleras. Källa: Sjukvårdsrådgivningen.

jwzrd
2006-10-12, 14:40

Har du sett många som kör kurer som kan göra resultat rena?

Bolio
2006-10-12, 14:41
Tolkia kurar. *flex* ;)

Tolkia
2006-10-12, 14:47
Tolkia kurar. *flex* ;)
Det var väl omöjligt att dölja det i längden antar jag:
Har du sett många som kör kurer som kan göra resultat rena?

Bolio
2006-10-12, 14:59
Haha. :D