handdator

Visa fullständig version : Volym/set vid deff?

tristan
2006-10-11, 16:43
Jag tränar helkropps pass 1på-2av-1på osv. Nu tänkte jag deffa och jag undrar om jag bör dra ner volymen dels till färre pass tex 1-3-1 och/eller färre set per muskelgrupp? Finns några almänna rekommendationer?´hur brukar man göra?

Ola Wallengren
2006-10-11, 16:56
Nu säger du ju inte hur många set du kör, men den träningsvolymen låter inte överdriven. Orkar du så kör på som vanligt och lägg till någon annan aktivitet om du vill gå ner snabbare.

Scratch89
2006-10-11, 17:42
Det beror väl på hur du fungerar vanligtvis. Vissa fungerar säkert med t.ex högreps och högset under diet, både för att det har en högre energiförbrukning än motsatsen, men även för att få pump och lite bättre psyke under dieten. Det fungerar även att köra lågset med tunga vikter.

Har inte Grub en studie som rekommenderat tunga vikter och få set för att minska muskelnedbrytningen så mycket som möjligt?

tristan
2006-10-11, 18:11
Jag kan tillägga att jag springer ca en timme på en av icke tränisdagarna. Jag får se sedan om jag ökar löpningen.

Det varierar förstås hur många set jag kör. Men det brukar ligga mellan fem och tio per muskelgrupp. Tänkte om det var någon ide att köra många set eller om man bara sliter ut sig. Om det är bättre att köra några få set och försöka hålla sig kvar på ungefär samma styrkenivå och muskelvolymnivå?

Ola Wallengren
2006-10-11, 19:05
Får jag fråga hur dina pass ser ut om du kör upp till 10 set för vissa muskelgrupper?

Totalt sett 9 muskelgrupper, á 5-10set x 2,5min = 112,5-225min!

Jag skulle i alla fall inte försöka köra mer än 5set/muskelgrupp om man kör helkropp.

tristan
2006-10-11, 19:09
ok.
Nej jag kör ju aldrig 10 set på alla muskelgrupper. Men jag varierar så att någon muskelgrupp får smaka mer varje pass.

tristan
2006-10-11, 19:15
1.5 timme brukar det väl ta ungefär